Permalänk

Övervakningskamera för garage

Min far håller på och bygger ett garage hemma och kommer ha sin vattenskoter där lite då och då. Då den har blivit stulen en gång innan så skulle det vara trevligt med någon sorts övervakningskamera där när man ändå bygger nytt (även roligt med tekniska saker). Jag har väldigt dålig koll vad det är man ska skaffa för något så behöver tips vad som är vettigt att ha i vanlig hemmamiljö som inte är allt för dyrt, max 2000kr kanske.

Det ska dras en eller två nätverkskablar in till garaget så PoE matning hade ju varit att föredra. Sedan har jag en ESXi host där så om det behövs någon central applikakationsserver eller nått så kan jag dra upp de. Det jag vill kunna göra med kameran är att spela in och lagra x-antal dagar bakåt som man kan spela upp o kika på i efterhand och även kunna streama live. Sen vore de även bra att man kanske kan lägga till mer enheter senare om det blir aktuellt om nu det finns system som inte bygger på att kunna göra det. Eftersom den sitter i ett garage så kanske den ska kunna filma rätt så bra i mörker också

Permalänk
Medlem

inte en "åtelkamera" då som ssmar/mmsar så fort något händer/ rör sig med bilder? kanske inte det bästa för att ta fast dom efteråt men chansen att avbryta imedans dom håller på blir desto högre. ett tips är att ha rörelsestyrda lampor också så tjuven får sig en funderare och att det märks att nån är där.

Permalänk
Medlem

Jag köpte för att prova bara en Sricam för 232kr på Ebay, jag blev faktiskt sjukt imponerad över bildkvaliten och funderar på att köpa nån lite dyrare modell med focus och sånt. Men tänkte det är bra att veta att dyrast e inte alltid bäst. den kickade ut min polares Dlink för 700kr iallafall.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciscodisco:

Min far håller på och bygger ett garage hemma och kommer ha sin vattenskoter där lite då och då. Då den har blivit stulen en gång innan så skulle det vara trevligt med någon sorts övervakningskamera där när man ändå bygger nytt (även roligt med tekniska saker). Jag har väldigt dålig koll vad det är man ska skaffa för något så behöver tips vad som är vettigt att ha i vanlig hemmamiljö som inte är allt för dyrt, max 2000kr kanske.

Det ska dras en eller två nätverkskablar in till garaget så PoE matning hade ju varit att föredra. Sedan har jag en ESXi host där så om det behövs någon central applikakationsserver eller nått så kan jag dra upp de. Det jag vill kunna göra med kameran är att spela in och lagra x-antal dagar bakåt som man kan spela upp o kika på i efterhand och även kunna streama live. Sen vore de även bra att man kanske kan lägga till mer enheter senare om det blir aktuellt om nu det finns system som inte bygger på att kunna göra det. Eftersom den sitter i ett garage så kanske den ska kunna filma rätt så bra i mörker också

Kom bara ihåg kameraövervakningslagen Bara rent tips o påminnelse. Så länge kameran bara filmar din egna tomt/dit allmänheten inte har tillgång/tillstånd så är det inga problem, men bara som påminnelse hur du ska rikta kameran

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciscodisco:

Min far håller på och bygger ett garage hemma och kommer ha sin vattenskoter där lite då och då. Då den har blivit stulen en gång innan så skulle det vara trevligt med någon sorts övervakningskamera där när man ändå bygger nytt (även roligt med tekniska saker). Jag har väldigt dålig koll vad det är man ska skaffa för något så behöver tips vad som är vettigt att ha i vanlig hemmamiljö som inte är allt för dyrt, max 2000kr kanske.

Det ska dras en eller två nätverkskablar in till garaget så PoE matning hade ju varit att föredra. Sedan har jag en ESXi host där så om det behövs någon central applikakationsserver eller nått så kan jag dra upp de. Det jag vill kunna göra med kameran är att spela in och lagra x-antal dagar bakåt som man kan spela upp o kika på i efterhand och även kunna streama live. Sen vore de även bra att man kanske kan lägga till mer enheter senare om det blir aktuellt om nu det finns system som inte bygger på att kunna göra det. Eftersom den sitter i ett garage så kanske den ska kunna filma rätt så bra i mörker också

Den här borde passa dig: http://www.apple.com/se/shop/product/HJDB2VC/A/flir-fx-outdoo...

Permalänk
Medlem

https://www.ubnt.com/products/#surveillance
Olika modeller för olika krav. Samtliga modeller strömförsörjs via PoE vilket gör installation enkel - bara en nätverkskabel till kamerans plats. Det lilla jag har sett av mjukvaran så verkar den lättanvänd. Mjukvaran hanterar såklart flera enheter.

Alternativet är att sätta upp webbkameror och köra en mjukvara som MotionEye.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har larm via verisure och de har kameror det kan ju vara något att kika på?
Kamera brandlarm inbrottslarm i ett.

https://www.verisure.se/landingpages/cro.html?gclid=CJy2x7_Iw...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kom bara ihåg kameraövervakningslagen Bara rent tips o påminnelse. Så länge kameran bara filmar din egna tomt/dit allmänheten inte har tillgång/tillstånd så är det inga problem, men bara som påminnelse hur du ska rikta kameran

Tjo,

Förstår inte hur detta hänger ihop riktigt. Jag får filma på min egna egendom/tomt. Och jag får gå runt på stan och filma på allmän plats. Men jag får inte positionera kameran så att den filmar min tomt och en allmän plats samtidigt, eller gäller det just övervakningssystem? Det isf är ju lite av en tolkningsfråga kan man tycka.

Eller är det viktigaste att kameran inte filmar någon annans egendom/tomt?

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Du har inte själv tillgång till det kamerorna ser, och de ska enligt Verisure själva inte vara aktiva om inte larmet är utlöst. Upplösningen är inte sådan att man kan garantera att ansiktsdragen syns på ett par meters avstånd. Handlar mer om att man kan avgöra vad det är som löst larmet, inte vem.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@Koyaanis: Du får inte montera en kamera som ser utrymmen som allmänheten har tillgång till utan tillstånd från myndighet (du får inte heller övervaka någon annans mark). Dashcams räknas också in här trots att de är fordonsmonterade.

Du kan däremot montera en kamera som filmar inne i din egen fastighet, sålänge du informerar om att utrymmet är övervakat (mha skylt), för det behöver du inte tillstånd.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

@jOnÄTÄn: Du har inte själv tillgång till det kamerorna ser, och de ska enligt Verisure själva inte vara aktiva om inte larmet är utlöst. Upplösningen är inte sådan att man kan garantera att ansiktsdragen syns på ett par meters avstånd. Handlar mer om att man kan avgöra vad det är som löst larmet, inte vem.

Jo det har du rätt i är inte någon vidare bra bild via de kamerorna. Har själv blivit fotat när jag skulle in hos dom och hämta en sak och de glömt stänga av larmet åt mig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för FLIR tipset, rapidrecap ser intressant ut. Är själv ubnt fanboy men nu måste jag ta mig en funderare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Tjo,

Förstår inte hur detta hänger ihop riktigt. Jag får filma på min egna egendom/tomt. Och jag får gå runt på stan och filma på allmän plats. Men jag får inte positionera kameran så att den filmar min tomt och en allmän plats samtidigt, eller gäller det just övervakningssystem? Det isf är ju lite av en tolkningsfråga kan man tycka.

Eller är det viktigaste att kameran inte filmar någon annans egendom/tomt?

Datainspektionen skriver det rätt tydligt:
Huvudregeln är att det krävs tillstånd för kameraövervakning av platser dit allmänheten har tillträde, men ibland räcker det med endast en anmälan. Länsstyrelserna hanterar inom respektive län sådana tillståndsprövningar och anmälningar. Länsstyrelserna har också operativ tillsyn av kameraövervakning på sådana platser. I kameraövervakningslagen kan man läsa mer om vad som gäller för tillstånd och anmälningar.

Skrivet av whisky:

Dashcams räknas också in här trots att de är fordonsmonterade.

Dock så är det en grå zon. Då det inte har tagit upp i domstol än.
Se detta "Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Koyaanis:

Tjo,

Förstår inte hur detta hänger ihop riktigt. Jag får filma på min egna egendom/tomt. Och jag får gå runt på stan och filma på allmän plats. Men jag får inte positionera kameran så att den filmar min tomt och en allmän plats samtidigt, eller gäller det just övervakningssystem? Det isf är ju lite av en tolkningsfråga kan man tycka.

Eller är det viktigaste att kameran inte filmar någon annans egendom/tomt?

du får filma hur mycket du vill med handhållna kameror det är just fasta kameror lagen gäller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

@Koyaanis: Du får inte montera en kamera som ser utrymmen som allmänheten har tillgång till utan tillstånd från myndighet (du får inte heller övervaka någon annans mark). Dashcams räknas också in här trots att de är fordonsmonterade.

Du kan däremot montera en kamera som filmar inne i din egen fastighet, sålänge du informerar om att utrymmet är övervakat (mha skylt), för det behöver du inte tillstånd.

Har du någon källa på detta?

sist jag kollade upp detta låg det fortfarande i gråzonen då dashcams endast används när tändningen är igång och bilen rullar vilket kunde likaväl klassas som en handhållen kamera.

Var ju ioförsig nåt år sen så kan mycket väl har kommit en lag på dashcams.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Har du någon källa på detta?

sist jag kollade upp detta låg det fortfarande i gråzonen då dashcams endast används när tändningen är igång och bilen rullar vilket kunde likaväl klassas som en handhållen kamera.

Var ju ioförsig nåt år sen så kan mycket väl har kommit en lag på dashcams.

whisky fabulerar inte, det finns hur mycket information som helst på datainspektionens hemsida. Men oroa dig inte jag har gjort det betungande jobbet att googla åt dig: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

whisky fabulerar inte, det finns hur mycket information som helst på datainspektionens hemsida. Men oroa dig inte jag har gjort det betungande jobbet att googla åt dig: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...

Och som jag skrev innan, så är det fortfarande så att domstolen har sagt annorlunda: Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: För det första så refererar du till ett mål om en mobiltelefon. För det andra har inte domen om mobiltelefonen inte vunnit laga kraft eftersom den överklagats. För det tredje tillhandahöll jag efterfråga källa på gällande regelverk - som fortfarande gäller oavsett vad man tycker om det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför ska man köpa en så dyr lösning, bara ta billig ip kamera 720p med nighvision, en raspberry och en usb hdd. klart liksom.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Har accesspunkter från Ubiquti som de fungerar ju kalas så kan nog bli att det blir den här, någon som testat denna modellen?

https://www.ubnt.com/unifi-video/unifi-video-camera-g3-dome/

Permalänk
Inaktiv

Web tv funkar lika bra och det finns ställen som lagrar gratis. HDMI till nätverksextenders och vilken konsumentvideokamera som helst med HdMI ut och ett capturekort som Adobes Flash Media Live Encoder kan se funkar. Rörelsedetektor för lyset så blir det bra mörkerbilder också. Med full hd så blir det bra upplösning också.

Permalänk
Medlem

Titta på Axis för kameror och Aimetis Symphony alternativt Milestone XProtect för lagring/administration. Du kan även kika på Sony, ACTi eller IQ Invision kameror och Mirasys för lagring.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Zoneminder hade jag tittat på och sen valt kamera utifrån vad som passar till det.

Axis gör trevliga kameror men de kostar där efter.

Permalänk