Synology DS1815+ & MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Synology DS1815+ & MacBook Pro 13" 2015

Hej alla!

Jag är just nu ute efter att sälja min Synology DS1815+ NAS. https://www.synology.com/en-us/products/DS1815+

Har aldrig haft några problem med den och den enda anledningen att jag säljer den är att jag uppgraderat till en hemmabyggd FreeNAS server.

Köptes från början från Inet.se 1:e februari 2016 (ca 2 månader gammal). Kvitto finns i mitt namn och kan skickas med om köparen vill det. NAS:en har stått i en kall server-garderob under tiden den användes. Har alltid stått i en rökfri lägenhet!

Skicket på NAS:en är som nytt, inga repor eller bucklor. NAS:en kommer packas i originalboxen den kom med med alla manualer och liknande.

NAS:en har blivit uppgraderad till 16GB RAM (upp från 4GB), NAS:en säljs med denna uppgradering, men original minnet hänger med. RAM-uppgraderingen beställdes från Datorfixarna den 3:e februari 2016, alltså är den också knappt två månader gammal. Kvitto finns!

Bud under 7000 SEK accepteras ej, köparen står för frakten. Köparen är också fullt välkommen att hämta upp den face-to-face, den finns i Dals Ed!

Säljer också en 13" MacBook Pro 2015. Inga repor eller bucklor, fungerar klockrent! För mer info, skicka ett PM eller ta det i tråden. Hade tänkt mig 10.000 SEK för den.

Var god ta bud och eventuella frågor i tråden så alla kan hänga med!

Tack på förhand!

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

En fråga: Du har uppgraderat den till 16GB ram, men enligt tillverkaren och prisjakt stödjer den enbart upp till 6GB ?

En annan fråga: Varför säljer du den så snabbt efter inköp? Vad är den för långsam med? Är det CPU, minneshantering eller filsystemet du inte var nöjd med?

Jag är på jakt efter liknande NAS med 8 eller fler platser, och inser att jag inte har tid att lära mig FreeNAS (jodå, jag försökte ett par timmar) så därför söker jag en NAS likt denna, och jag är intresserad av din.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmez:

En fråga: Du har uppgraderat den till 16GB ram, men enligt tillverkaren och prisjakt stödjer den enbart upp till 6GB ?

En annan fråga: Varför säljer du den så snabbt efter inköp? Vad är den för långsam med? Är det CPU, minneshantering eller filsystemet du inte var nöjd med?

Jag är på jakt efter liknande NAS med 8 eller fler platser, och inser att jag inte har tid att lära mig FreeNAS (jodå, jag försökte ett par timmar) så därför söker jag en NAS likt denna, och jag är intresserad av din.

Officiellt stödjer modellen endast 6GB RAM, men det är vida känt i Synology-communityn att om man uppgraderar till rätt sorts ram (väldigt specifikt) så kan man köra 16GB utan problem. Jag har själv kört NAS:en med 16GB RAM och samtliga 16 blev använda utan problem. DSM känner också igen RAM:et och visar 16GB RAM.

Det rätta RAM-minnet måste vara CT2KIT102464BF160B, du kan läsa mer om det här: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=26&t=93519&sta...

Och, som det står i annonsen, så följer original RAM stickan med om du skulle vilja gå tillbaka till 6GB.

Anledningen att jag säljer den är att jag inte hade förväntat mig att köra en stor Plex-server och Handbrake på serversidan när jag köpte den, vilket var ett misstag från min sida. För mig själv och ett par användare var det mer än OK, men för att kunna hosta flera användare med tung transcoding och där jag behövde komprimera flera remux outputs samtidigt behövde jag mer hästkrafter.

Den är fortfarande till salu, jag kan tänka mig att gå under 7000, hör av dig om vad du är villig att erbjuda så tar vi ett snack, jag tror säkert vi kan komma fram till något.

Jag kan också skicka NAS:en via Blocketpaketet om det funkar bra.

Permalänk
Medlem

vad är lägsta pris med frakt?

Permalänk
Medlem

Är den ff till salu????

Permalänk
Medlem

du får 7000 om du står för frakten.

//Robert