Funderingar kring Enskild Firma, skatter och annat

Permalänk
Medlem

Funderingar kring Enskild Firma, skatter och annat

Hej!

Är i startgroparna för att starta upp en Enskild Firma för ett litet företag som kommer syssla med webb/artikel-produktion och liknande, men är helt grön på det här med företag. Jag har läst igenom texter på Verksamt.se/Skatteverket och flertalet andra sidor och har väl fått en hyfsat uppfattning om vad man är skyldig att göra, redovisa etc. Dock är jag osäker på hur det faktiskt fungerar med egna uttag (lön), skatt på vinsten i företaget och en del andra saker.

Nu är detta kanske helt fel, men för att väldigt konkret och enkelt förklara det som jag förstår det just nu är det ungefär såhär:

- Låt säga att jag under ett års tid tjänat in 10.000kr exkl. momsen som jag redan dragit bort i exemplet. (Fakturerar jag t.ex. 1000kr är jag medveten om att jag behöver lägga på 25% moms på detta vid utställandet av fakturan).
- Om jag inte haft några utgifter alls efter det första året betyder detta att företagets vinst är 10.000kr.
- På dessa 10.000kr kommer jag då få betala kring 33% i skatt plus ytterligare (10-15%?) i egenavgifter.
- Resterande summa, kanske cirka 5-6000kr är därefter mina egna pengar och jag kan använda dem som jag vill privat (och föra ut dem ur företaget genom att göra ett "eget uttag").

Är detta ungefär korrekt, eller har jag förstått det helt fel?

Jag har även följande fundering:
- Låt säga att jag sparar alla de intjänade 10.000kr i företaget till nästa år. Behöver jag på något sätt skatta på dem igen, eller räknas de in till någon form av kapital företaget innehar och som redan är skattat?

Permalänk
Medlem

Bästa är nog att höra av dig till skatteverket.
Sen kan du dra av en hel del moms och så vidare mot del av din hyra (kontor ett rum t.ex) alternativt att du köper saker till datorn som du sedan använder i företaget.. Finns ganska många fördelar med eget företag bara man tjänar in nog mycket, speciellt att köpa saker momsfritt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Låt säga att jag sparar alla de intjänade 10.000kr i företaget till nästa år. Behöver jag på något sätt skatta på dem igen, eller räknas de in till någon form av kapital företaget innehar och som redan är skattat?

Det är väll det som är nackdelen med enskild firma, du kan inte "spara inkomst", allt överskott räknas som lön...typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungknas:

Det är väll det som är nackdelen med enskild firma, du kan inte "spara inkomst", allt överskott räknas som lön...typ.

Men förstår jag det då rätt att jag faktiskt kan ta ut allt som inte går till (vinst)skatter och egenavgifter som lön? Visst är det bra att ha kapital sittandes i ett företag, men om jag räknar med att gå plus varje år spelar det ju ingen roll alls. Då tar jag ju bara ut allt som ett eget uttag?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av MrOrsh:

Men förstår jag det då rätt att jag faktiskt kan ta ut allt som inte går till (vinst)skatter och egenavgifter som lön? Visst är det bra att ha kapital sittandes i ett företag, men om jag räknar med att gå plus varje år spelar det ju ingen roll alls. Då tar jag ju bara ut allt som ett eget uttag?

Ja. Det som blir över efter egenavgifter och inkomstskatt när momsen är betald är dina egna pengar. Sedan kan du pytsa in pengar i en periodiseringsfond om du känner för det (tror det är max 30% av omsättningen eller något), men den får någon annan gärna förklara för dig.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

1. Om verksamheten faktiskt ska vara ditt arbete - starta om möjligt aktiebolag istället

2. Undersök möjligheterna att få starta-upp-bidrag. Det kanske låter dumt när det inte behövs. Men du har bara ett tillfälle att söka det - innan du startat upp (finns inget startade-upp-och-skulle-faktiskt-behöva-investera-för-att-få-det-att-rulla-på-bra-bidrag)

3. Registrera ett verksamhetsområde till att börja med. Kanske två. Dock kan man ju lägga till aktiehandel om man har för avsikt att investera företagets pengar så.

4. Du bokför bara vinsten en gång. Alltså skattar du bara en gång.

5. Tänk på att du går miste om många fördelaktiga avdrag i deklarationen som anställda har, när du är enskild firma.

6. I början tror jag man har 3 eller 5 år på sig att dra av tidigare vinster mot förluster. Därefter skattas all vinst. - Tvärtom är det såklart.

7. Du kan behöva ligga ute med preliminära skattepengar typ 18 mån tills du får tillbaks dem på deklarationen.

8. Det tar ett tag att komma underfund med facktermerna på skatteverket. Att tex skatta för eget uttag av varor köpta utomlands, eller om varorna säljs vidare till dina kunder - är en rörig historia

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Skatteverket brukar ordna "starta företag seminarier/träffar". Där kan du säkert få det förklarat hur du praktiskt gör i ditt fall.
Skatten beror på din årslön i slutändan, 10 000kr på ett år är inte riktigt vad en person klarar att leva på så jag antar att du har ett annat jobb som står för huvudinkomsten alternativt är student.
Att få CSN har jag för mig räknas som inkomst? osäker på denna front men isf kan din skatt se annorlunda ut.

Oavsett så skattar man efter en skattetabell och vilken tabell det är beror på vilken kommun du tillhör och ålder. Tabellen går efter din totala inkomst där förmåner ska räknas med. Om du tittar på denna tabell så skattar du knappt något alls om du tjänar under 1000kr per månad! Min skattetabell på 33 visar att jag skattar 0kr om lönen går under 1500kr per månad.

Har för mig att löneskatten ligger runt 10-15% om lönen ligger runt 10 000 per månad netto.
Arbetsgivaravgiften baseras på löneskatten.

Lycka till

Permalänk
Medlem

@SolidReactor:
Har ett annat jobb där jag tjänar mellan 25-30k/månad innan skatt. Så detta blir till en början bara ett sido-projekt.

Initialt kommer jag heller i princip inte ha några utgifter alls. Arbetsredskap, lokal och liknande finns redan och kostar mig inget (eller ja, jag betalar ju hyra som privatperson då, men det är ingen kostnad för företaget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

1. Om verksamheten faktiskt ska vara ditt arbete - starta om möjligt aktiebolag istället
Kommer vara ett sidoprojekt till att börja med. Är det ändå värt att tänka på AB direkt. Vad är det faktiska fördelarna om man bara är en anställd?

2. Undersök möjligheterna att få starta-upp-bidrag. Det kanske låter dumt när det inte behövs. Men du har bara ett tillfälle att söka det - innan du startat upp (finns inget startade-upp-och-skulle-faktiskt-behöva-investera-för-att-få-det-att-rulla-på-bra-bidrag)
Är förmodligen inte nödvändigt. För AB delen kan jag tänka mig att själv investera 50k i företaget för att starta den typen av företagsform, men bara om det verkligen kommer vara fördelaktigt.

3. Registrera ett verksamhetsområde till att börja med. Kanske två. Dock kan man ju lägga till aktiehandel om man har för avsikt att investera företagets pengar så.

4. Du bokför bara vinsten en gång. Alltså skattar du bara en gång.
Så om jag låter mina hypotetiska skattade 5.000kr sitta kvar på företagskontot till nästa år händer det ingenting alls med dessa pengar och jag är fri att plocka ut dem och använda dem privat, skattat och klart, när helst jag önskar?

5. Tänk på att du går miste om många fördelaktiga avdrag i deklarationen som anställda har, när du är enskild firma.
Påverkar detta även mig som förmodligen bara kommer vara den enda anställda i företaget för en lång tid framöver (kanske alltid)?

6. I början tror jag man har 3 eller 5 år på sig att dra av tidigare vinster mot förluster. Därefter skattas all vinst. - Tvärtom är det såklart.

7. Du kan behöva ligga ute med preliminära skattepengar typ 18 mån tills du får tillbaks dem på deklarationen.

8. Det tar ett tag att komma underfund med facktermerna på skatteverket. Att tex skatta för eget uttag av varor köpta utomlands, eller om varorna säljs vidare till dina kunder - är en rörig historia

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Jag är ingen expert så jag vet inte de skattemässiga fördelarna och nackdelarna med aktiebolag. Men jag värderar fördelarna att företaget är en egen juridisk person, högt. I ett worst case scenario så blir det konkurs. Jag ser inte riktigt hur det ska hända i den branschen du nämnt förvisso. Men om man av någon anledning kraschar någons databas och blir skadeståndsskyldig - eller någon annan svindyr olycka inträffar - och du inte har tecknat en försäkring på företaget (ganska kostsamt)......
När man har bättre rull på verksamheten är det förstås en bra idé att ha en försäkring.
Sen kan du ta lån i företagets namn den dagen du kanske väljer att satsa mer på det.. osv

Sen vet jag inte heller hur det blir med arbetslöshetskassa ifall man är enskild företagare. Jag tänker mig en del sådana nackdelar med att vara enskild företagare. Att man kan falla mellan stolarna ifall life happens.

4. Du bokför bara vinsten en gång. Alltså skattar du bara en gång.
Så om jag låter mina hypotetiska skattade 5.000kr sitta kvar på företagskontot till nästa år händer det ingenting alls med dessa pengar och jag är fri att plocka ut dem och använda dem privat, skattat och klart, när helst jag önskar?
Ja så skulle jag säga att det är. Sen precis hur du deklarerar vinsten, skatten och egenavgifter är ju lite speciellt så du vet väl inte riktigt vad det faktiska beloppet efter skatt blivit, förrän nästa år. Men då är det ju bara att göra insättning i företaget. Allt är bara på pappret ändå när det gäller enskild firma.

5. Tänk på att du går miste om många fördelaktiga avdrag i deklarationen som anställda har, när du är enskild firma.
Påverkar detta även mig som förmodligen bara kommer vara den enda anställda i företaget för en lång tid framöver (kanske alltid)?
Nej om du har en anställning bredvid så får du (privatpersonen) avdrag "på" den skatten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

1. Om verksamheten faktiskt ska vara ditt arbete - starta om möjligt aktiebolag istället
Kommer vara ett sidoprojekt till att börja med. Är det ändå värt att tänka på AB direkt. Vad är det faktiska fördelarna om man bara är en anställd?

2. Undersök möjligheterna att få starta-upp-bidrag. Det kanske låter dumt när det inte behövs. Men du har bara ett tillfälle att söka det - innan du startat upp (finns inget startade-upp-och-skulle-faktiskt-behöva-investera-för-att-få-det-att-rulla-på-bra-bidrag)
Är förmodligen inte nödvändigt. För AB delen kan jag tänka mig att själv investera 50k i företaget för att starta den typen av företagsform, men bara om det verkligen kommer vara fördelaktigt.

3. Registrera ett verksamhetsområde till att börja med. Kanske två. Dock kan man ju lägga till aktiehandel om man har för avsikt att investera företagets pengar så.

4. Du bokför bara vinsten en gång. Alltså skattar du bara en gång.
Så om jag låter mina hypotetiska skattade 5.000kr sitta kvar på företagskontot till nästa år händer det ingenting alls med dessa pengar och jag är fri att plocka ut dem och använda dem privat, skattat och klart, när helst jag önskar?

5. Tänk på att du går miste om många fördelaktiga avdrag i deklarationen som anställda har, när du är enskild firma.
Påverkar detta även mig som förmodligen bara kommer vara den enda anställda i företaget för en lång tid framöver (kanske alltid)?

6. I början tror jag man har 3 eller 5 år på sig att dra av tidigare vinster mot förluster. Därefter skattas all vinst. - Tvärtom är det såklart.

7. Du kan behöva ligga ute med preliminära skattepengar typ 18 mån tills du får tillbaks dem på deklarationen.

8. Det tar ett tag att komma underfund med facktermerna på skatteverket. Att tex skatta för eget uttag av varor köpta utomlands, eller om varorna säljs vidare till dina kunder - är en rörig historia

Angående punkt 1 så är det helt klart mycket bättre att skaffa ett AB direkt. Det enda som behövs är att du sätter in minst 50 000:- som aktiekapital. En väldigt stor fördel är att du varje år kan plocka ut runt 150 000:- (3:12 reglerna för fåmansbolag, förenklingsregeln) i utdelning som du personligen bara behöver betala 20% i skatt för. Tar du inte ut hela beloppet så går det bra att spara till kommande år.

Exempel: Du har gjort 10 000:- i vinst som ditt företag betalar 22% i skatt på (bolagsskatten). Du tar ut de återstående 7 800:- i utdelning och betalar personligen 1 560:- skatt och du får spara utdelningsutrymmet 142 200:- till nästa år du du får ytterligare 150 000:- att plocka ut som utdelning osv. osv. Inga sociala avgifter eller löneskatt inblandade. Du åker på löneskatt om du plockar ut utdelning som överstiger ditt samlade utdelningsutrymme så det är ingen bra ide. Växer ditt företag och du börjar anställa folk som har lön så kan en annan regel kicka in som kan ge dig betydligt högre utdelning med samma låga skatt på 20% (3:12 reglerna för fåmansbolag, huvudregeln).

Beroende på dina andra inkomster kan detta vara väldigt fördelaktigt skattemässigt (tänk marginalskatt på 58%).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Gå till ditt lokala skattekontor och hämta "Skatteregler för enskilda näringsidkare", "Momsbroschyren" samt "Skatteregler för aktie- och handelsbolag". När du läst dessa dokument har du säkert fler frågor, men de frågor du ställt i denna tråd blir besvarade på ett klart och lagenligt sätt.

Om du fakturerar 10000 lägger på moms 2500, så blir din vinst 10000.
Innan du skattar kan du göra dispositioner och avsättningar på denna vinst, exempelvis expansionsfond, periodiseringsfond etcetera. Du gör även motsvarigheten till betalningar av sociala avgifter, vilket kallas egenavgifter. Till skillnad från att vara anställd sköter du eller en redovisningsbyrå denna redovisning kontinuerligt istället för lönekontoret på företaget.

Vad avser förvirringen kring överskott och underskott och vinstutjämning:

De första fem åren av en nystartad verksamhet kan du dra av underskott i näringsverksamhet mot överskott i arbete. Det är ett sätt att hjälpa anställda att starta egna företag. Efter de fem åren kan du endast spara underskott i näringsverksamhet och kvitta dem mot framtida överskott i näringsverksamhet. (År 1 underskott -100. År 2 överskott 50. Istället för att skatta för 50 drar du av 50 från tidigare underskott. Din vinst är nu 0, medan du fortfarande har sparat underskott 50 som du kan kvitta mot framtida överskott)

Fördelen med enskild firma är att det förenklar upprättandet av bolag. Om du sedan trivs i rollen kan du antingen starta aktiebolag eller starta utländskt aktiebolag som sedan startar ett svenskt aktiebolag för att komma i en bättre skattemässig sits. Fördelen med aktiebolag är att du oftast endast riskerar aktiekapitalet (det finns något som heter ansvarsgenombrott vilket inte tillämpas ofta), medan du som enskild företagare riskerar hela ditt kapital och personlig konkurs. Beroende på vilket bolagsform du väljer hamnar du i olika "verklighetsbubblor" eftersom rättspraxis har vissa gemensamma nämnare, men även vissa specifika beroende på bolagsform.

Det bästa är om du skaffar en kompetent advokatparasit som utsöndrar perfekta försvarshormoner mot offentlig sektor och andra organismer i din företagsomgivning:) Tänk sten, påse, sax.

Gå sedan den smala, rättfärdiga vägen så slipper du oroa dig i onödan. Inkompetens och andra härligheter kan vi i medierna konstatera inte påverkar särskilt mycket så tillvida du inte ritar bärande balkar i höghus och underdimensionerar dem. Blir du framgångsrik kommer du per automatik att ha människor som vill förstöra (akta dig för telefonförsäljare och allt för bra online-erbjudanden), men det är vardagen som människa.

Lycka till med designandet!

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0