SSD diskar eller SAS diskar till en hemma server

Permalänk
Medlem

SSD diskar eller SAS diskar till en hemma server

En vän undrade vilket är bäst till han hemma server.

Jag är väldigt osäker på detta och man har sökt lite och fått lite info men inte riktigt förstått allt.

Det jag har hittat är att SLC SSD diskar är att föredrar för de orkar skriva över mer än MLC SSD

Så man undrar ju om en SLC SSD disk och en SAS disk får jobba lika mycket, vilken håller längst då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

En vän undrade vilket är bäst till han hemma server.

Jag är väldigt osäker på detta och man har sökt lite och fått lite info men inte riktigt förstått allt.

Det jag har hittat är att SLC SSD diskar är att föredrar för de orkar skriva över mer än MLC SSD

Så man undrar ju om en SLC SSD disk och en SAS disk får jobba lika mycket, vilken håller längst då?

SSD disken alla gånger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

En vän undrade vilket är bäst till han hemma server.

Jag är väldigt osäker på detta och man har sökt lite och fått lite info men inte riktigt förstått allt.

Det jag har hittat är att SLC SSD diskar är att föredrar för de orkar skriva över mer än MLC SSD

Så man undrar ju om en SLC SSD disk och en SAS disk får jobba lika mycket, vilken håller längst då?

Vad ska han göra med servern?

Spelar förmodlingen ingen roll vilken SSD han använder om det är en hemmaserver.

Permalänk
Skrivet av TheCazz:

En vän undrade vilket är bäst till han hemma server.

Jag är väldigt osäker på detta och man har sökt lite och fått lite info men inte riktigt förstått allt.

Det jag har hittat är att SLC SSD diskar är att föredrar för de orkar skriva över mer än MLC SSD

Så man undrar ju om en SLC SSD disk och en SAS disk får jobba lika mycket, vilken håller längst då?

Nu blev det lite äpplen och päron här, SLC SSD är en typ av lagringsmedia, SAS är ett gränssnitt för lagringsmedia.

Om vi tar Seagates siffror för vad de är så har de angivit Annualised Failure Rate till 0,44% på sina 10K HDD och 0,35% sina MLC SSD, båda är enterprise klassade. Detta visar att en SSD troligen är lite mindre sannolik att gå sönder än en hårddisk.
Frågan är ju bara vad din vän är villig att betala för sin lagring. Vill man ha enterprise diskar så får man betala där efter, minst 2-3 gånger så mycket som konsument klassade diskar. Det går troligen att ha råd med både serverns lagring och en NAS för backup av servern om man väljer konsument diskar i stället för SAS enterprise diskar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

@TheCazz: Är det så att enorma mängder data sak skyfflas fram och tillbaka stup i ett 24/7 så är SAS med dedikerat RAID-kort att föredra. Däremot är nog en m.2 som systemdisk, SSD som primärlagring och HDD som backup / offline bättre och mer värt för en privatperson.

Jag själv kör vanliga diskar från dom största tillverkarna. Regeln är i princip att ju mer data du har desto bättre diskar ska du ha. Detta eftersom du snabbt vill ta backup på informationen och sällan vill skapa om förstörd data. Det farligaste som finns förutom virus och trasiga diskar är bitröta och skit bakom spakarna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kör själv Samsung 840 120GB i raid1 som systemdiskar i mina servrar hemma.
På det hänger sedan kontrollerkort med vanliga satadiskar i Raid6. Fungerar tillräckligt bra för oss.