Hjälp med hörlurar + Bordsmic

Permalänk
Medlem

Hjälp med hörlurar + Bordsmic

Har börjat Livestreama lite på twitch.tv för skojs skull och söker nu ett par bra hörlurar, ljudkort, bordsmic och vad mer man nu skulle kunna behöva. Har en budget på runt 5 000 som kan gå över om de gäller några 100 lappar. uppskattar all hjälp något enormt då jag inte har koll på ljud överhuvudtaget.

Hoppas att detta är rätt ställe att posta detta på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowee:

Har börjat Livestreama lite på twitch.tv för skojs skull och söker nu ett par bra hörlurar, ljudkort, bordsmic och vad mer man nu skulle kunna behöva. Har en budget på runt 5 000 som kan gå över om de gäller några 100 lappar. uppskattar all hjälp något enormt då jag inte har koll på ljud överhuvudtaget.

Hoppas att detta är rätt ställe att posta detta på

Jag rekommenderar Samson Go Mic: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540320
Den kopplas in via USB och är äkta plug and play, inga drivrutiner behövs. när det gäller lur så tycker jag du skall köpa någon av Sennheisers HD lurar tex HD600, HD650 eller varför inte HD700 själv har jag HD800 men då har vi passerat budget med råge

Permalänk
Medlem

https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerre...

AKG K550 för tusen spänn - galet bra hörlurar för pengarna. Dock - och underskatta inte detta - bra lurar är viktigt, men lägg 500-1000 kr på ett riktigt ljudkort eller en DAC också.

Moderkortschip, oavsett hur mycket dom säljs som HD och Hi-Fi grade och allt vad heter, är verkligen så j*vla mycket sämre när du får jämföra på riktigt. Dyra lurar och dålig ljudkälla är som att köra Ferrari på grusväg. Jag har ett relativt billigt Asus Xonar DSX (runt 500 spänn) som låter finfint, du behöver inte lägga mer till att börja med. Jag har även en dyrare DAC (HRT MicroStreamer) som jag använder till laptopen på jobbet som har obeskrivligt dåligt ljud.

Lurarna ska först och främst sitta bra och ha en grundläggande "ljudprofil" du gillar - sedan justerar du med equalizer för att få det att låta precis som du vill. Det är sant oavsett om dom är gjorda av AKG, Sennheiser eller något annat riktigt märke. Bra lurar svarar generellt sett väldigt väl på equalizing; K550 ovan gör det verkligen.

Det är i mitt tycke lite för mycket fokus på märken - jag ser mycket snack om att Sennheiser skulle vara bra oavsett modell, men så är det givetvis inte - alla tillverkare har budgetmodeller och flaggskeppsmodeller som är enormt olika både i pris och kvalitet. Du kan inte bara köpa ett märke. Du måste prova prova prova, köp inte bara ett märke. Typiska bra märken att börja prova dock är Sennheiser, AKG, Audio Technica, Sony. Där du kan få riktigt bra grejer för 1000-2000.

"Gamingljud" typ Steelseries ska du dock inte röra med en tiometerspinne, så dåligt är det.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt lurar och mic först, sen känt efter om du tycker att ljudet inte är tillräckligt bra. Känner du så kan du alltid komplettera med ljudkort eller DAC/AMP etc.

Alla kommer inte behöva mer än bra hörlurar för att bli nöjda med ljudet, vissa hörlurar drivs helt ok av dagens ljudkort.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Problemet är ju dock att har man inget att jämföra med är det svårt att säga om det är "tillräckligt bra". En förkrossande majoritet av de som är intresserade av ljud skriver under på att ett ljudkort eller DAC är en mer eller mindre nödvändig investering för att få bra ljud, och tusen kronor där gör generellt sett mycket mer för kvalitet än tusen kronor extra på lurarna. Jag skriver under på detta 100%. A/B:ar du är det generellt sett som natt och dag i ren ljudkvalitet.

Angående att gå att drivas: ja, drivas på så sätt att dom får tillräckligt med kraft. Men är det skitljud ut som hjälper det fortfarande inte. Bra ljudkvalitet är INTE samma sak som väldrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

@Yorg: Problemet är ju dock att har man inget att jämföra med är det svårt att säga om det är "tillräckligt bra". En förkrossande majoritet av de som är intresserade av ljud skriver under på att ett ljudkort eller DAC är en mer eller mindre nödvändig investering för att få bra ljud, och tusen kronor där gör generellt sett mycket mer för kvalitet än tusen kronor extra på lurarna. Jag skriver under på detta 100%. A/B:ar du är det generellt sett som natt och dag i ren ljudkvalitet.

Angående att gå att drivas: ja, drivas på så sätt att dom får tillräckligt med kraft. Men är det skitljud ut som hjälper det fortfarande inte. Bra ljudkvalitet är INTE samma sak som väldrivet.

Så, enligt dig är det viktigare att man får ett ljud som andra klassar som bra än att man själv är nöjd med ljudet?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Lite blandat som jag kan rekommendera:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2792577 Philips Fidelio X2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751 Beyerdynamic DT770 Pro
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214635 Creative Aurvana Live!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2345635 Audio Technica AT2020 USB+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133 Asus Xonar Essence STX

Helst ska man ha ett mikrofonstativ och shockmount men det är inte absolut nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Fidelio X1 + ModMic 4.0 Uni och det funkar galant - väldigt bra och sköna lurar, och väldigt klart ljud med mic:en utan något som helst brus. Men om du ska köra med bordsmic så rekommenderar jag ändå Samson Meteor eller Blue Yeti! Tänk dock på att dessa fångar upp mer ljud runtomkring dig, så streamar du i en ljudlig miljö rekommenderar jag en ModMic 4.0 Uni!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

tackar för alla svar, är det någon som känner att dom skulle kunna lägga upp exakt vad jag ska köpa på egna erfarenheter?

Då jag inte är så insatt så säger inte alla dessa modeller/märken/förkortningar så mycket haha

Permalänk
Medlem

@Yorg: man ska vara nöjd själv såklart, men min poäng var att det finns en anledning att typ varenda person som inte lever med huvudet i r*ven och som A/B:at onboard och ett riktigt ljudkort/DAC säger att det låter klasser bättre, och säger att lägg en del av investerad summa på ljudkort/DAC också för bästa effekt. Mer objektivt eftertraktansvärda egenskaper - klarhet, rymd etc. - kommer vara så mycket bättre. Sen skruvar man tills man är nöjd själv. Gillar man Beats med mycket bas, eller Grado med sitt speciella vassa ljud - inga konstigheter - men båda kommer låta mycket bättre om dom kommer från en bättre ljudkälla.

Orkar inte med något forumbråk dock, så om din rekommendation, stick i stäv med den kollektiva åsikten, är att det är onödigt eller sämre investerade pengar så fine

Permalänk
Medlem

@Lowee: Nej, poängen är att det INTE går att göra det, av alla anledningar ovan - du måste ju själv gilla ljudet i grund och botten. Vad jag rekommenderar kommer nästa person kanske säga låter skit i deras öron, och så fortsätter det.

Mic: Blue Yeti rekommenderas allmänt, så det är nog ett safe bet.

Lurar: PROVA RUNT! Förslag på märken ovan. Ledsen men det blir inte roligare än att du måste prova om du vill ha något du verkligen gillar. Min erfarenhet säger att Sennheiser ofta rekommenderas därför att dom har ett ljud många gillar "out of the box", så om du verkligen inte vill eller kan eller orkar lyssna runt så är ett par Sennheiser i runt 2000-kronorsklassen (typ HD598) riktigt bra valuta för pengarna. Men återigen - ge dom ett ljudkort eller en DAC, så slipper du köra Ferrari på grusväg.

Ljudkort/DAC: Ljudkort stoppar du in i datorn så där är du låst, en DAC är (vad vi pratar om) en liten pryl, stor som en tändsticksask eller lite mer beroende på modell, som du generellt sett kopplar in i en USB-port och som sedan "tar över" ljudprocesseringen. Sen stoppar du in lurarna i DAC:en. Lite mekigare att equaliza (enkelt uttryckt ställa in ljudet i hur mycket bas - mellanregister - diskant du vill ha). En DAC har den stora fördelen att den går att flytta mellan enheter; med adaptrar så kan du även använda den till t.ex. en tablet eller telefon om du vill.

Jag hjälper dig gärna med lurar och DAC, mer än det jag skrivit i mina poster ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowee:

tackar för alla svar, är det någon som känner att dom skulle kunna lägga upp exakt vad jag ska köpa på egna erfarenheter?

Då jag inte är så insatt så säger inte alla dessa modeller/märken/förkortningar så mycket haha

Se ovan!

Detta är min rekommendation för din budget:

Hörlurar - Philips Fidelio X2

Ny variant efter Fidelio X1 (som jag har) men ser exakt likadana ut. Väldigt klart och rent ljud, VÄLDIGT sköna på huvudet och supersnygga! Håller (i mitt tycke) väldigt hög kvalité.

Pris: 1790 kr hos Webhallen
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/206855-philips_f...

Mikrofon - Blue Yeti

Väldigt trevlig mic, används av många streamers som ger ett klart och bra ljud. Kopplas via USB vilket är positivt (mikrofoningången på inbyggda ljudkort brukar brusa).

Pris: 1290 kr hos Webhallen
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/233056-blue_micr...

Alternativ på mikrofon (ifall du streamar från en högljudd miljö) - Antlion ModMic 4.0 Uni

Äger själv ett par som jag kör tillsammans med mina Philips Fidelio X1 hörlurar. Du sätter fast dessa på ett valfritt ställe på hörlurarna och kör på helt enkelt! Kopplas via 3.5 mm hörlursingång tyvärr så finns ökad risk för bakgrundsbrus (USB är att föredra för mikrofoner (i mitt tycke)) men väldigt bra och rent ljud annars!

Pris: 599 kr hos Inet
https://www.inet.se/produkt/6607403/antlion-modmic-v4-uni-dir...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@octopec:

haha okej tack för svaren, har du några rekomenderade butiker man kan testa hörlurar i?

all in all så tror jag inte ljudet spelar ALLT för stor roll, är ju ingen ljudfantast direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

@Yorg: man ska vara nöjd själv såklart, men min poäng var att det finns en anledning att typ varenda person som inte lever med huvudet i r*ven och som A/B:at onboard och ett riktigt ljudkort/DAC säger att det låter klasser bättre, och säger att lägg en del av investerad summa på ljudkort/DAC också för bästa effekt. Mer objektivt eftertraktansvärda egenskaper - klarhet, rymd etc. - kommer vara så mycket bättre. Sen skruvar man tills man är nöjd själv. Gillar man Beats med mycket bas, eller Grado med sitt speciella vassa ljud - inga konstigheter - men båda kommer låta mycket bättre om dom kommer från en bättre ljudkälla.

Orkar inte med något forumbråk dock, så om din rekommendation, stick i stäv med den kollektiva åsikten, är att det är onödigt eller sämre investerade pengar så fine

Skitsnack. Det är inte alls fråga om att leva med "huvudet i r*ven", det beror väldigt mycket på vilka hörlurar du väljer.

Ta Fidelio X2 som exempel, väldigt lättdrivna lurar. Det är vanligt att folk uppger att de inte märker någon skillnad (eller en försämring) när de går från on-board ljud till DAC/AMP.

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/2yro4b/dear_fide...

https://linustechtips.com/main/topic/284460-brand-new-headpho...

Betyder det här att en DAC/AMP är en dålig investering? Nej, om du känner att ljudet inte är tillräckligt bra så kan det göra en stor skillnad för dig.

Om du INTE känner det, om du känner att ljudet ÄR bra så är det en onödig investering. Risken finns att du inte kommer märka någon förbättring alls för dina extra tusenlappar.

Så, att köpa till DAC/AMP innan du testat ljudet är för mig rätt korkat, testa först, känn efter själv, komplettera sen om du känner behov av det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Modmic är riktigt överprisat skit.

Köp en Samson go mic. Har en själv och för priset är den outstanding.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

@Lowee: Men det som är så jävla bra är att det kan du bli om du bara får tillfälle att bli biten Nu ska jag låter som gammal grinig gubbe men det känns nästan som att man år 2016 ska behöva skämmas för att man inte tycker det är så kul att lyssna på skräpiga laptophögtalare eller onboardmoderkort som låter som om ljudet kom från garderoben. Många verkar tro att man måste lägga hur mycket pengar som helst på bra ljud, men när det gäller portabelt ljud (lurar, DAC etc.) så kommer man grymt långt med 2-3000.

Om du bor i Stockholm rekommenderar jag att börja på följande ställen, som du tillsammans klarar av på ett par timmar:

1. Ljudmakarn på Drottninggatan
2. Hifi-klubben på Sveavägen
3. Reference Audio på Götgatan

1 och 2 ligger nästan granne, typ 200 meter emellan.

Kliv in i butiken och berätta din situation - dom är förhoppningsvis glada att hjälpa dig. Får du ingen hjälp så säger du tack och hej, ingen anledning att köpa i en butik som inte vill hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

@Yorg: Men vi kan väl vara överens om att lättdrivet inte har med ljudkällans kvalitet att göra? Jag kan lova dig att dina lurar, hur lättdrivna dom än är, kommer att låta som skit på pinne i min laptop.

Den absolut enda situation där jag inte upplevt att en DAC gjort ljudet bättre är i min gamla Samsung Galaxy S4, som i mitt tycke hade grymt bra ljud med minimal equalizing i spotify.

Jag tycker du resonerar bakvänt när du säger att "tycker man det är bra nog så är det onödigt att testa annat". Testa åtminstone båda alternativen från början! Om man verkligen inte hör någon skillnad eller inte tycker det låter bättre så är det ju bara lämna tillbaka DAC:en. Men att inte testa båda alternativ från början tycker jag bara är helt galet, bara när du lyssnar på A och B bredvid varandra kan du jämföra. Vet inte hur jag tydligare ska förklara än att man aldrig kan jämföra med det man aldrig hört, smakat, känt eller vad det än är. Ja, mammas köttbullar är goda, men det skadar väl inte att smaka någon annans köttbullar? För om dom är godare är det ju bara byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Modmic är riktigt överprisat skit.

Köp en Samson go mic. Har en själv och för priset är den outstanding.

För 399 kr är ModMic helt OK 590 kr.. Då hade jag nog lagt pengarna på annat (t.ex. Samson Meteor)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

@Yorg: Men vi kan väl vara överens om att lättdrivet inte har med ljudkällans kvalitet att göra? Jag kan lova dig att dina lurar, hur lättdrivna dom än är, kommer att låta som skit på pinne i min laptop.

Den absolut enda situation där jag inte upplevt att en DAC gjort ljudet bättre är i min gamla Samsung Galaxy S4, som i mitt tycke hade grymt bra ljud med minimal equalizing i spotify.

Jag tycker du resonerar bakvänt när du säger att "tycker man det är bra nog så är det onödigt". Ja, men testa åtminstone båda alternativen från början! Om man verkligen inte hör någon skillnad eller inte tycker det låter bättre så är det ju bara lämna tillbaka DAC:en. Men att inte testa båda alternativ från början tycker jag bara är helt galet.

Och jag tycker att det är helt galet att spendera 50% mer pengar när man redan är nöjd. Ska vi tala bakvänt så tycker jag att det är våldsamt bakvänt att inte börja nerifrån och testa sig uppåt tills man är nöjd.

Ljud är subjektivt och ofta drivs vi snarare av köpbegär än några egentliga behov när vi köper nytt. Jag tror inte att en köpare kommer bli mer nöjd genom att testa fler och dyrare produkter än om hen testar och bestämmer sig för ett par hörlurar direkt som hen känner sig nöjd med. Snarare tror jag att det är risk för att man testat något som man inte har råd med och sen får "nöja" sig med något billigare.

Kör man med den taktiken när man ska handla saker så kommer man nog aldrig vara riktigt nöjd med sina inköp, det finns alltid något värre och dyrare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Valfri hörlur, ljudkort och en modmic får lätt plats i din budget.

Beyerdynamic MMX300 tillsammans med ett Asus U7 är ett toppenbra paket. Jag har länge ämnat att göra en jämförelse mellan alla micar och ljudkort jag har. Går att få för ca 3500:- tillsammans. Om det är prisvärt avgör du själv men jag lovar att det passar väldigt bra för ändamålet du beskriver.

Jag använder just nu Sennheiser HD650 och en Audio Technica AT2035 mic förstärkt via PreSonus Tubepre v2 och en DBX 166xs (kompressor) Kostar nog dubbelt så mycket som ovan men låter lite bättre (Fler justeringsmöjligheter) Tillkommer även Micarm, kablar osv.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

@Yorg: OK... Vet inte längre vad jag ska säga för att logik ska bita Han kan ju prova och lämna tillbaka/inte köpa det han inte gillar? Hör han ingen skillnad så är det ju bara lämna tillbaka.

Det vi har rekommenderat - dina Fidelio X2 för 1800, mina K550 för 1000, HD598 för 1600 - är ju samtliga gott och väl inom hans budget. Ingen har ju glidit in och rekommenderat planarmagnetreferenslurar för 50000...

Detta är inte ett personligt påhopp, men jag blir nyfiken: om du provar något och tycker det gott, kommer du aldrig prova något annat då eftersom det första redan är gott?

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Köp en clip on mic för 99kr och jämför vettja.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Förresten: om du väljer att köpa Fidelio X2 och bor/är i Stockholm så har jag 200 kr silvernivårabatt på Webhallen = 200 kr billigare än övriga på prisjakt, så vi kan i så fall mötas upp och lösa det

Permalänk
Medlem

@octopec: okej får bli att dra o checka någon dag framöver!

otroligt hur mycket och hur snabb hjälp man får på detta forum alltså.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Lowee:

@octopec: okej får bli att dra o checka någon dag framöver!

otroligt hur mycket och hur snabb hjälp man får på detta forum alltså.

Lite skön läsning om mikrofoner; SweClockers mikrofontest

Själv rekommenderar jag både Antlions Modmic och numera Blue Yeti, använt båda i twitchsammanhang och de fungerar fint. Det bästa med Blue Yeti är att den kan ställas in, den har flera ljudprofiler, så den plockar upp ljud framför enbart (har ett Cosmos 2 chassi med ett antal fläktar i) vilket eliminerar brus från omgivningen.

Trevligt att höra att du uppskattar forumet, alltid roligt att läsa.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

@Lan: jo alltså de är ju yeti man alltid har hört talas om i sådana sammanhang men är det speciellt bra eller är de bara "alla har ett sånt så jag köper ett sånt" val?

Andra tråden jag gör och har fått lika bra respons på båda trådarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

@Yorg: OK... Vet inte längre vad jag ska säga för att logik ska bita Han kan ju prova och lämna tillbaka/inte köpa det han inte gillar? Hör han ingen skillnad så är det ju bara lämna tillbaka.

Det vi har rekommenderat - dina Fidelio X2 för 1800, mina K550 för 1000, HD598 för 1600 - är ju samtliga gott och väl inom hans budget. Ingen har ju glidit in och rekommenderat planarmagnetreferenslurar för 50000...

Detta är inte ett personligt påhopp, men jag blir nyfiken: om du provar något och tycker det gott, kommer du aldrig prova något annat då eftersom det första redan är gott?

Ge dig, det finns inte mer logik i dina argument än i mina. Det är även ytterligare ett personligt påhopp från din sida (att tala om att logik inte biter), så ditt sista stycke blir rätt skrattretande.

Men för att förstå på alla plan varför det är fel så måste du förstå hur vi människor fungerar, vi är hårdkodade att försöka motivera beslut/inköp i efterhand så vi kommer försöka hitta eller uppfinna anledningar om vi först inte ser några. Med något så subjektivt som ljud (eller elallergi) är det lätt att hitta på argument som ingen kan direkt motbevisa; "jag tycker att det blev ett varmare/friskare/fetare/skarpare/whatevs ljud". Betyder det att man är mer nöjd för att man köpt mer? Nej. Många skulle vara lika eller än mer nöjda om de faktiskt hade stannat vid att köpa hörlurarna, ljudet var redan bra och de var redan nöjda.

TS är uppenbarligen ingen audiofil, TS vill inte lägga för mycket pengar utan vill ha en schysst setup. Det bästa i det läget är att TS köper hörlurar och mic, känner efter om hen är nöjd med ljudet eller inte, kompletterar vid behov. Varför? Jo för då kan TS spara pengar som istället kan läggas på prestanda på datorn, en bättre skärm eller en bättre stol. Områden där det faktiskt kommer göra en skillnad i hur nöjd TS är med sitt spelande/streamande.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Skrivet av Lowee:

@Lan: jo alltså de är ju yeti man alltid har hört talas om i sådana sammanhang men är det speciellt bra eller är de bara "alla har ett sånt så jag köper ett sånt" val?

Andra tråden jag gör och har fått lika bra respons på båda trådarna!

Vi körde precis en kväll med Overwatch som gått i öppen beta, mikrofonen som Panda (killen i kameran) använder är just en Yeti upphängd i en arm med hållare. Bedöm själv om du gillar kvaliteten?

https://www.twitch.tv/swectv/v/64727091

Att de är väldigt vanliga är för att de sålts länge och alltid varit bra genomgående för sin prisklass, du hittar inte många bättre för samma peng. Dubblar du priset så finner du en del men det är alltid en balansgång, vilken kvalitet vill du ha och vad vill du betala för den? Rekommenderar att du lyssnar på lite olika streams där du vet vilken mikrofon de använder och väljer så.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers