Permalänk

förarbevis båt?

tja, jag fyller 15 i augusti och hade tänkt att ta förarbevis. vi har haft båtar upp till 6 meter och har nu en på 5. tanken är att jag ska få ut och köra själv med kompisar. roddbåten i stugan med 10hk, den får jag köra själv. jag ska ju såklart ta moppekort också så jag vill inte att det blir för mycket samtidigt så jag har tänkt om jag ska ta kortet under jullovet? jag bor utanför Gävle och måste isåfall plugga på distans.
frågorna jag har är:
hur lång tid tar det att lära sig allt? jag har ju inga ¨lektioner¨
är provet svårt?
klarar jag av det samtidigt som jag tar moppe kort?
vart ifrån ska jag skaffa den digitala kursen?
egna erfarenheter?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig:
Hur stor båt är det du ska framföra egentligen?
Gränsen idag går vid 12x4m för att behöva ett förarintyg.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Skepparexamen behövs inte för små fritidsbåtar.

Permalänk
Medlem

Till "små" båtar behövs ingen speciellt intyg. Men det kan vara bra att göra ändå så att du lär dig lite sjövett och läsa sjökort m.m.
Det är inga problem att ta när jag skrev fick vi använda boken på provet.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Tips att kolla http://e-navigation.se/ för bra online-utbildning

Permalänk
Skrivet av moonblase:

@HickeHiskelig:
Hur stor båt är det du ska framföra egentligen?
Gränsen idag går vid 12x4m för att behöva ett förarintyg.

Det är väl max 15 knop också? Båten går i 30

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig:
Vad jag vet och får fram så finns det inga regler ang. maxhastighet på båt än sålänge.
Den enda regeln är 12x4m. efter detta krävs kustskepparexamen

Införs "båtkorkört" så kommer "Förarintyg" ändras till ett "båtkörkort" med ingen bestämmelse än.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ska man ha förarbevis för såna småbåtar? Jag har kört en båt med 40hk ända sen jag var i 10-årsåldern. Den var väl en 6-7 meter kanske. Var ungefär 10 år sedan, men så stora lagändringar kan det väl inte ha skett?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Precis som @moonblase säger så finns det inga regler kring maxhastighet utan endast storleken på båten.

Däremot rätt så troligt att det kommer behövas i framtiden.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

12x4? Gäller det första uppnådda dimension så man behöver skepparexamen för att få framföra en 20x0.5 meter stor kanot? (inte för att det finns någon sådan men principiell fråga alltså)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

12x4? Gäller det första uppnådda dimension så man behöver skepparexamen för att få framföra en 20x0.5 meter stor kanot? (inte för att det finns någon sådan men principiell fråga alltså)

Bägge måtten måste vara uppnådda.

Du behöver ingen examen för att paddla en 20*3,9 meters kanot, eller för att segla en 11,9*8 meters katamaran för den delen.

Permalänk
Medlem

Bara för att regelverket säger en viss sak så skadar det väl inte att man utbildar sig ändå?
Finns på tok för många okunniga körandes båtar idag tyvärr...

Jag har många grannar vars barn behöver gå kustskepparexamen för att då köra familjebåten ensam trots att den är under gränserna... En mycket bra inställning hos föräldrarna

Kunskap är ju aldrig negstivt så jag ser ingen anledning till att skippa utbildningen om man tänkt tillbringa tid på sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

tja, jag fyller 15 i augusti och hade tänkt att ta förarbevis. vi har haft båtar upp till 6 meter och har nu en på 5. tanken är att jag ska få ut och köra själv med kompisar. roddbåten i stugan med 10hk, den får jag köra själv. jag ska ju såklart ta moppekort också så jag vill inte att det blir för mycket samtidigt så jag har tänkt om jag ska ta kortet under jullovet? jag bor utanför Gävle och måste isåfall plugga på distans.
frågorna jag har är:
hur lång tid tar det att lära sig allt? jag har ju inga ¨lektioner¨
är provet svårt?
klarar jag av det samtidigt som jag tar moppe kort?
vart ifrån ska jag skaffa den digitala kursen?
egna erfarenheter?

Hej!

Du verkar vara motiverad och verkar ha engagerade föräldrar därför förefaller det inte, för mig, vara några som helst svårigheter för dig att simultant klara av dessa två skilda (men likväl viktiga) kunskapslyft. Sannolikt tar det dig inte lång tid alls, förutsatt att du ger dig hän uppgiften. Det finns många bra webbsidor med tips, tricks och dessutöver finns det litteratur som är kopplad till dessa kurser. Vill du inte köpa en bok och övningsbok går det sannolikt att låna på biblioteket.

Jag har inte gjort det specifika provet för förarbevis, istället har jag gjort andra nautiska prov. Det kommer gå fint om du gör övningsuppgifter. Bli bekväm med besticken.

Sammanfattat: Du klarar det!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

När jag var liten tror jag inte att något intyg behövdes, och om det behövdes så var båten jag körde befriad från det, så jag kan inte riktigt hjälpa dig där.

Kan kanske hjälpa med lite insyn på moppekortet dock.
När jag tog det 2005 så var det en kurs på ett par timmar, efter det fick jag hem mitt förarbevis.
Vet dock inte hur det ser ut idag, kan tänka mig att det är lite hårdare än så.
Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1