Flera olyckfallförsäkringar/livförsäkringar?

Permalänk
Medlem

Flera olyckfallförsäkringar/livförsäkringar?

Hej!

Jag har märkt att jag har försäkringar hos olika bolag som täcker samma sak. Ex. 2 st. olycksfallsförsäkringar?
Är det rent ut sagt åt h*lvete eller kan man plocka ut pengar från de båda om något skulle hända?
Sitter i kö just nu i telefon, men misstänker att svaret här kommer fortare

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Just på olycksfallsförsäkring och livförsäkring skall i var fall det mesta kunna plockas ut från flera bolag på samma skada. Kan finnas speciella ersättningar som vissa bolag har som inte kan det men rent generellt skall det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Just på olycksfallsförsäkring och livförsäkring skall i var fall det mesta kunna plockas ut från flera bolag på samma skada. Kan finnas speciella ersättningar som vissa bolag har som inte kan det men rent generellt skall det fungera.

Bra mycket snabbare än telefonkön. Jag lägger på och tackar för din hjälp. Kommer fortsätta köra från två bolag. Kändes inte så himla dyrt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Bra mycket snabbare än telefonkön. Jag lägger på och tackar för din hjälp. Kommer fortsätta köra från två bolag. Kändes inte så himla dyrt.

Värt att tänka på är att du kommer inte kunna få dubbla ersättningar för kostnader osv i din olycksfallsförsäkring (typ ersättning för läkarbesök/parkering osv som uppkommer till följd av skadan), men det är ju inte därför man har försäkringen utan det ger bara småsummor. De stora belopp som betalas ut är ju invaliditeter och de skall du kunna få ersättning från flera bolag. Dock är det oftast sämre att ha två försäkringar med totalt X kr i försäkringsbelopp än att ha en större med X kr i försäkringsbelopp, detta eftersom den andel av premien som täcker driftskostnader oftast blir högre ju lägre premien blir.

Permalänk
Medlem

Varför läser du inte dina villkor?

Brukar det inte finnas klausuler i villkoren som ungefär säger att man inte kan få ersättning för samma händelse som ett annat försäkringsbolag gett ersättning för? Jag hade en sån klausul i en av mina försäkringar hos länsförsäkringar. Svenska försäkringsbolag har också ett centralt register där de gemensamt fyller i ersättningsanspråk för att förhindra multipla ersättningar.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Både jag och min Fru har faktiskt dubbla olycksfallsförsäkringar.

Och det är vissa saker en kan få från båda. Tex för vanprydande ärr, sveda och värk.
Men inte för tex en taxiresa..
Exempel;
Jag skar sönder handen på ett glas, åkte taxi till akuten. Sydde ihop.

Fick av ett bolag för läkarbesöket och taxiresan.

AV båda bolagen fick jag för sveda och värk och vanprydande ärr.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.