Permalänk
Medlem

Excel ersätta

Hej,

Jag har 2 blad med data på, den ena har väldigt mycket text blandat med siffror och i den andra så har jag 2 kolumner med siffror A och B.

Siffrorna i kolumn A på blad2 skulle jag vilja söka och ersätta med kolumn B siffrorna i textbladet.

Det är ca 200 St som skulle behöva ersättas och är inte jätte sugen på att göra allt för hand, någon som har nån vettig lösning för detta?

Tack

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har förstått det här rätt men kan du inte markera och kopiera kolumn A från blad2 och klistra in i blad1?

Permalänk
Medlem

Nja blad1 har en lång text på hela arket och är inte uppdelat i cellerna.

Så siffrorna i A är dom som är med i hela texten blandat, dessa skulle behöva bytas ut mot respektive som står i kolumn B och det är väldigt mycket text och ca 200 som skulle behöva bytas ut så vill helst inte göra detta för hand men kanske inte finns nån annan lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaah:

Nja blad1 har en lång text på hela arket och är inte uppdelat i cellerna.

Så siffrorna i A är dom som är med i hela texten blandat, dessa skulle behöva bytas ut mot respektive som står i kolumn B och det är väldigt mycket text och ca 200 som skulle behöva bytas ut så vill helst inte göra detta för hand men kanske inte finns nån annan lösning

Då kan jag tyvärr inte hjälpa så mycket.

Är siffrorna olika eller upprepas samma siffra i A?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är siffrorna olika både i kolumn A och B t.ex rad 1 står det på A 20 så ska det bytas till det som står på B1 30 sen A2 står det 35 ska bytas till B2 40. Så lite struligt men kanske för göra det för hand då..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite lurigt och har funderat på hur det ser ut. Det verkar som texten på blad 1 kommer från annan källa än excel och att det är kopierat in. Det skulle kanske gå att importera texten som en tabell med importguiden. Där kan du välja avgränsaren till att vara mellanslag och på det sättet få varje ord och tal i egen cell. Då blir det inga problem att ta in de nya siffrorna heller.
Detta beror dock på hur många ord det är i varje rad.

Permalänk
Medlem

Om det bara är siffror som står utan någon som helst logik, eller någon sorts text som går att utgå ifrån i (nästan) alla 200+ fallen så är det svårt att automatisera det så den ersätter. Har man inget att utgå ifrån så är det inte lätt att skapa en formel, och då vet inte excel hur den skall ersätta på rätt sätt.