Platta för att läsa onlinetidningar på tåg.

Permalänk
Medlem

Platta för att läsa onlinetidningar på tåg.

Hej! Vi har en iPad air hemma som vi är jättenöjda med.

Vi använder bl.a. Readly.

Eftersom jag åker mycket tåg skulle jag vilja ha en inte alltför dyr platta som jag kan läsa Readly på istället för att köpa dyra tidningar.

Kjell o co har en platta till 999:- som man dessutom kan få 20% på nu så runt 800:-

Frågan är om upplösningen är för dålig för att läsa tidningar.

Finns det bättre alternativ för runt 1000:- lappen?

Något dyrare kan vara intressanta också men inte för dyra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga eftersom vi inte har några specs på plattan från Kjell Co.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Omöjligt att säga eftersom vi inte har några specs på plattan från Kjell Co.

Ok, tänkte på att lägga in länk vilket jag väl borde gjort

Denver surfplatta

Så om inte denna vill jag gärna ha förslag på andra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Chuwi Hi8 (på Amazon) för att se på film när jag flyger. Kostade runt 1000 kr. Fungerar helt ok för det och för att läsa tidningar (gör det varje morgon). Kan rekommendera den till alla som förstår begränsningarna i hårdvaran (glöm nya spel och lagringsutrymmet är minimalt utan SDkort).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Expertgissare

Tänk på att ipaden har 4:3 i bildförhållande, så om du ska ha något liknande att läsa texter/tidningar på så kolla efter plattor med 4:3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Köpte precis en Chuwi Hi8 (på Amazon) för att se på film när jag flyger. Kostade runt 1000 kr. Fungerar helt ok för det och för att läsa tidningar (gör det varje morgon). Kan rekommendera den till alla som förstår begränsningarna i hårdvaran (glöm nya spela och lagringsutrymmet är minimalt utan SDkort).

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Hur är det med frakt och skatt m.m?

Skrivet av Edvin-89:

Tänk på att ipaden har 4:3 i bildförhållande, så om du ska ha något liknande att läsa texter/tidningar på så kolla efter plattor med 4:3.

Ok, tack! Ofta zoomar jag in för att kunna läsa bättre så så spelar väl förhållandet kanske mindre roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade även denna.

Platta CDON

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Köpte precis en Chuwi Hi8 (på Amazon) för att se på film när jag flyger. Kostade runt 1000 kr. Fungerar helt ok för det och för att läsa tidningar (gör det varje morgon). Kan rekommendera den till alla som förstår begränsningarna i hårdvaran (glöm nya spel och lagringsutrymmet är minimalt utan SDkort).

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta men nu blev jag intresserad. Hög upplösning måste väl vara viktig när man läser tidningar?

Köpte du från England eller kanske USA?

Tänker att EU borde vara en fördel?

Hittade dessa men är osäker på skillnaden:

The Best CHUWI Hi8

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ursäkta men nu blev jag intresserad. Hög upplösning måste väl vara viktig när man läser tidningar?

Köpte du från England eller kanske USA?

Tänker att EU borde vara en fördel?

Hittade dessa men är osäker på skillnaden:

The Best CHUWI Hi8

Lyckas inte klistra in länken till Amazon i mobilen men det verkar vara samma. Skärmen är suverän. 1920x1200 på en 8 tums skärm blir riktigt skarpt. Ska man läsa magasin kan skärmen vara lite liten. Men man får inte en platta på 10" med hög upplösning för 1000 kr.

Om du hittar den från Amazon i Tyskland får du rätt laddare. Hade över från en mobil med spräckt skärm så det var inget problem men då jag köpte från UK blev det en brittisk laddare trots att den skickades från tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Lyckas inte klistra in länken till Amazon i mobilen men det verkar vara samma. Skärmen är suverän. 1920x1200 på en 8 tums skärm blir riktigt skarpt. Ska man läsa magasin kan skärmen vara lite liten. Men man får inte en platta på 10" med hög upplösning för 1000 kr.

Om du hittar den från Amazon i Tyskland får du rätt laddare. Hade över från en mobil med spräckt skärm så det var inget problem men då jag köpte från UK blev det en brittisk laddare trots att den skickades från tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. Men närliggande.

Lenovos TAB 2 A10-70 var kring jul nedsatt till 990kr. Både den modellen med Full HD och den med 1280x800. Den har berömts för sin fina IPS-skärm i båda fallen. Men 10" är nog att föredra om man gillar att läsa magasin. Kvalitetskänslan uteblir dock men ska man leta kring 1000-lappen så får man inte vara för petig.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Lyckas inte klistra in länken till Amazon i mobilen men det verkar vara samma. Skärmen är suverän. 1920x1200 på en 8 tums skärm blir riktigt skarpt. Ska man läsa magasin kan skärmen vara lite liten. Men man får inte en platta på 10" med hög upplösning för 1000 kr.

Om du hittar den från Amazon i Tyskland får du rätt laddare. Hade över från en mobil med spräckt skärm så det var inget problem men då jag köpte från UK blev det en brittisk laddare trots att den skickades från tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, får fundera och ska tänka på det där med laddaren

Skrivet av xtQ:

Nja. Men närliggande.

Lenovos TAB 2 A10-70 var kring jul nedsatt till 990kr. Både den modellen med Full HD och den med 1280x800. Den har berömts för sin fina IPS-skärm i båda fallen. Men 10" är nog att föredra om man gillar att läsa magasin. Kvalitetskänslan uteblir dock men ska man leta kring 1000-lappen så får man inte vara för petig.

Ja, iPad Air är ju jättebra att läsa på men jag som är lite äldre får ändå zooma på artiklar.

Därför tänker jag att upplösningen är viktig?

Det är sant att man inte får vara för petig runt 1000-lappen. Vill bara ha en extra platta att kunna ha med mig på resor.

Skulle jag haft en ny här hemma hade jag tittat på iPad igen eller någon annan platta i högre prisklass.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Den Lenovo modellen tab 2 a10-70 10" med 1080p och 32Gb minne kör jag som läsplatta till Readly och det fungerar mycket bra då jag läser jättemycket på den.

Ips skärmen är bra, skulle själv inte välja den med 720P och bara 16Gb minne och numera verkar det mest vara den som säljs. Köpte min för 1295kr eller något sådant på kampanj och till det priset var plattan ett klipp. Det är 16/9 format på den, Ja egentligen är det 1920 x1200 16/10 upplösning men de extra pixlarna används till knappraden så praktiskt sett är det mer 1080P bildyta.

Enda trasslet är att ibland kan man behöva starta om wifi på den, kan dock ha att göra att jag kör 5Ghz ac nätverk och kommer man för långt ifrån byter den ju till 2,4Ghz läget som har längre räckvidd.

Min fru har den enklare varianten av den med 720P skärmen men den är också lite slöare processor på tror jag, hon läser dock inte på den utan spelar mest spel med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Den Lenovo modellen tab 2 a10-70 10" med 1080p och 32Gb minne kör jag som läsplatta till Readly och det fungerar mycket bra då jag läser jättemycket på den.

Ips skärmen är bra, skulle själv inte välja den med 720P och bara 16Gb minne och numera verkar det mest vara den som säljs. Köpte min för 1295kr eller något sådant på kampanj och till det priset var plattan ett klipp. Det är 16/9 format på den, Ja egentligen är det 1920 x1200 16/10 upplösning men de extra pixlarna används till knappraden så praktiskt sett är det mer 1080P bildyta.

Enda trasslet är att ibland kan man behöva starta om wifi på den, kan dock ha att göra att jag kör 5Ghz ac nätverk och kommer man för långt ifrån byter den ju till 2,4Ghz läget som har längre räckvidd.

Min fru har den enklare varianten av den med 720P skärmen men den är också lite slöare processor på tror jag, hon läser dock inte på den utan spelar mest spel med den.

Ok, tack!

Verkar vara den man ska spana efter

Får se om någon kör en kampanj i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard