Hur många chassi fläktar? Positiv/Negative pressure?

Permalänk
Medlem

Hur många chassi fläktar? Positiv/Negative pressure?

Hejsan, Jag har ett Fractal Design Define R3 chassi och jag undrar hur många fläktar ni hade valt att ha och om ni hade valt Positiv eller Negative pressure? Jag har "dust filter" både där frame (2st) och en i botten. Jag skulle vilja ha kvar så mycket av mina ljuddämpande "mattor" som sitter inuti chassis. Jag har tänkt att ha 2 intake fläktar där framme och en intake fläkt i botten och en outtake fläkt där back.

Hade ni också satt ditt en till outtake fläkt i taket (och då tagit bort en ljuddämpande matta)? Eller hade ni gjort det på ett helt annat sätt?

GPU: Sappire R9 390 nitro
CPU: I5-6600k 3.5 Ghz (overclocked 4.5 Ghz)
Cpu fan: Cooler Master Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Hejsan, Jag har ett Fractal Design Define R3 chassi och jag undrar hur många fläktar ni hade valt att ha och om ni hade valt Positiv eller Negative pressure? Jag har "dust filter" både där frame (2st) och en i botten. Jag skulle vilja ha kvar så mycket av mina ljuddämpande "mattor" som sitter inuti chassis. Jag har tänkt att ha 2 intake fläktar där framme och en intake fläkt i botten och en outtake fläkt där back.

Hade ni också satt ditt en till outtake fläkt i taket (och då tagit bort en ljuddämpande matta)? Eller hade ni gjort det på ett helt annat sätt?

GPU: Sappire R9 390 nitro
CPU: I5-6600k 3.5 Ghz (overclocked 4.5 Ghz)
Cpu fan: Cooler Master Hyper 212 Evo

Tre in och två ut låter bra i förhållande om de är hyfsat lika i fart, eftersom de som är insug går genom dammfilter och får nedsatt förmåga mot de som blåser ut. Jag hade tagit bort dämpningen i taket och satt en till utblås där alltså, så du fortfarande får lite positivt tryck.

Tar du negativt så hjälper det ju inte med dammfiltren lika mycket även om det kan bli några grader kallare i vissa fall. Jag kör lite positivt på alla mina hemma.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle: Okej, då får det nog bli 3 in och 2 ut. Tack för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade börjat kört två in en ut, det lär ju räcka och bli över och gör det inte det är det ju enkelt att sätta in fler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2 in där framme, 1 in i botten och 1 ut längst bak kör jag. Känns optimalt med tanke på ljudnivå vs temperaturer.

Permalänk
Medlem

Static pressure/airflow brukar det kallas. Airflow fläktar monteras där det inte finns dammfilters. Static pressure fläktar i front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Static pressure/airflow brukar det kallas. Airflow fläktar monteras där det inte finns dammfilters. Static pressure fläktar i front.

Men ett dammfilter motar bra ändå, även om skillnaden blir mindre med en fläkt med högre statiskt tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@blackeagle: Okej, då får det nog bli 3 in och 2 ut. Tack för hjälpen

Sambon har ett NZXT Tempest 410 Elite. Hon har satt 5st 120mm in och 3st ut p.g.a. filtren i fronten och botten XD

Låter inte så mycket ändå, eftersom man kan ha långsamma 800rpm-fläktar när det är så många

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Videon Case Fans - How many should you have från Linus Tech tips kanske svarar lite mer på din fråga

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Hijackar tråden lite.. Sitter i ungefär samma sits, har två stycken fractal design fläktar i fronten, en bak och en 120 mm i botten. Tror alla är silent series 3.. Skulle vilja byta dessa till fläktar som presterar lite bättre och har hört att Noctua gör bra fläktar.. Någon som har tips på vilka isåfall? Ska man ha olika fläktar som in och ut?

Mvh
dfniklas

Permalänk
Medlem

Jag har en till liten fråga, På mitt moderkort har jag 3 chassi fan connectors och 2 extension fan connectors och jag undrar hur gör jag om jag vill ha fler än 3 fläktar OCH att min moderkort ska kunna styra deras hastighet? Alltså bara ström från PSU:n till fläktarna räcker inte.

Moderkort: Asus Z170 pro gaming

Edit: Kan jag använda en sådan hära?: https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...