Fråga till er kunniga, har lästa guiderna som finns om överklockning.

Permalänk
Avstängd

Fråga till er kunniga, har lästa guiderna som finns om överklockning.

Hej

Jag har lite funderingar.

Jag ska för första gången testa att överklocka min processor.

Kort info om min datpr

Intel Core i5 2500K
Moderkort Gigabyte P67A-D3-B3
BIOS V F7.

Jag har lästa guiderna som finns samt googlat en hel del.

Men har några frågor.

Inne i BIOS och menyn där man ändrar Voltage så står detta.

CPU
Load-Line Calibration (AUTO)
Dynamic Vcore (DVID) + 0.000V (AUTO)
QPI/Vtt Voltage 1.050V (AUTO)

Vilken av dessa ovan är det jag ska styra och ändra på?

Sen fråga på dessa, vilka ska jag ändra på från auto till något annat?

Iternal CPU PLL Overvoltage (Enabled)
Real-Time Ratio Changes in OS (Enabled)
CPU Cores Enabled (ALL)
CPU Enhanced Halt (C1E) Auto
C3/C6 State Support (Auto)
CPU Thermal Monitor (Auto)
CPU EIST Function (Auto)

Permalänk
Medlem

Den här guiden bör besvara alla dina överklockningsfrågor (och även hjälpa dig att överklocka):

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Den här guiden bör besvara alla dina överklockningsfrågor (och även hjälpa dig att överklocka):

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Fast den besvarar inte min fråga. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

Fast den besvarar inte min fråga. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du inte läst på! Står klart och tydligt vilka värden du bör ändra på, och vilka du inte bör ändra på! T.ex:

Citat:

CPU Load-Line Calibration: Level 2 (75%)
- När din CPU är i load så har spänningen en tendens att gå ner lite, även kallat Vdrop.
- För att kompensera detta Vdrop så gjorde man en inställning kallad Load-Line Calibration (LLC), som gör att droppen jämnas ut.
- På vissa moderkort finns det bara 0%, 50% och 100%. Jag har märkt att 50 % kan leda till instabilitet, där kan det vara läge att ställa in 100%
- Jag rekommenderar Level 2 då den ger en så jämn kompensation som möjligt.

Citat:

Enhanced Halt State (C1E): Enabled
CPU C3 State Support: Disabled
CPU C6 State Support: Disabled
Package C State Support: Disabled
- Dessa inställningar gör att din processor kommer klocka ner sig i idle, detta för att spara på din elräkning.

Rekommenderar att du läser igenom hela första inlägget noggrannt först!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Tack.

Men det som inte hjälper mig är att jag inte kan ändra Vcore någonstans.

Finns inte att välja på. Är enbart detta som finns

CPU
Load-Line Calibration (AUTO)
Dynamic Vcore (DVID) + 0.000V (AUTO)
QPI/Vtt Voltage 1.050V (AUTO

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Tack.

Men det som inte hjälper mig är att jag inte kan ändra Vcore någonstans.

Finns inte att välja på. Är enbart detta som finns

CPU
Load-Line Calibration (AUTO)
Dynamic Vcore (DVID) + 0.000V (AUTO)
QPI/Vtt Voltage 1.050V (AUTO

?

Hur ser det ut i BIOS för dig? Ser det ut såhär ungefär?

Om möjligt, kan du ta en bild på BIOS och sedan länka den hit efter att du laddat upp den på t.ex. imgur?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Hej.

Här ser du hur det ser ut

https://imgur.com/gallery/nuKwx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

Enligt denna tråd verkar det vara många som har just denna modell och saknar möjligheten att ändra Vcore:

https://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18297158

Du kan därmed endast använda Dynamic Vcore (DVID). Det som händer är att moderkortet kommer automatiskt att öka Vcore när du ökar CPU Clock Ratio. Nu är det olika beroende på moderkort, men med DVID = 0.000 V kan det se ut ungefär såhär:

CPU Clock Ratio x40 -> Vcore = 1.2V
CPU Clock Ratio x41 -> Vcore = 1.22V
CPU Clock Ratio x42 -> Vcore = 1.25V
CPU Clock Ratio x43 -> Vcore = 1.28V

Om du ändrar DVID till, säg +0.05 så får du istället (UNGEFÄR):

CPU Clock Ratio x40 -> Vcore = 1.25V
CPU Clock Ratio x41 -> Vcore = 1.27V
CPU Clock Ratio x42 -> Vcore = 1.30V
CPU Clock Ratio x43 -> Vcore = 1.33V

Om du ändrar DVID till, säg -0.05 så får du istället (UNGEFÄR):

CPU Clock Ratio x40 -> Vcore = 1.20V
CPU Clock Ratio x41 -> Vcore = 1.22V
CPU Clock Ratio x42 -> Vcore = 1.25V
CPU Clock Ratio x43 -> Vcore = 1.28V

På andra moderkort kallas denna typ av Vcore ändring för Offset Mode. Guiden jag länkade till ovan hjälper dig att överklocka med hjälp av Offset Mode, vilket i detta fall du kommer behöva använda dig av just för att du inte kan sätta Vcore manuellt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Okej.

Då blir det lite bakvänt. Då får man kanske börja med att sänka DVID samtidigt som man höjer ratio. Vill ju inte få för högt där.

Kan jag använda mig av guiden du länka till alla andra inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Okej.

Då blir det lite bakvänt. Då får man kanske börja med att sänka DVID samtidigt som man höjer ratio. Vill ju inte få för högt där.

Kan jag använda mig av guiden du länka till alla andra inställningar?

Ja absolut, följ den till punkt och pricka med alla inställningar så ska du se att du får en bra överklock! Jag hade nog börjat med DVID -0.005V - du kommer nog inte få för högt förrän när du nått ca 4.7 GHz eller så skulle jag tro. Om du märker att du under stresstest börjar närma dig 1.38V (vilket man i guiden har satt till max Vcore för 24/7) så minskar du DVID lite mer (så länge som din CPU är stabil d.v.s)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Okej:)

När jag tittar inne i bios nu så ligger VCORE på 1.284.

När jag kör programmet prime95 och gör stress testet och samtidigt tittar på coyet temp så står

VID på 1.3311 och när jag stoppar testet står det VID 1.0007.

Vilken siffra ska jag gå efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Okej:)

När jag tittar inne i bios nu så ligger VCORE på 1.284.

När jag kör programmet prime95 och gör stress testet och samtidigt tittar på coyet temp så står

VID på 1.3311 och när jag stoppar testet står det VID 1.0007.

Vilken siffra ska jag gå efter?

Ladda ner CPU-Z, om du inte redan har det programmet nedladdat. Den visar korrekt Vcore här:

CoreTemp visar VID, men inte den för tillfället Vcore som din CPU drar under t.ex. stresstest.

EDIT: CPU-Z download link:

http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/cpu-z_1.76-en.exe

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Okej.

Vad är VID för något?

När jag kör cpu-z så står det 1.044 V och under stress testet står det 1.056.

Varför står det vcore 1.284 i bios?

Jag menar vilken av siffrorna ska jag gå efter när jag klockar?

Innan stress testet

Under testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Okej.

Vad är VID för något?

När jag kör cpu-z så står det 1.044 V och under stress testet står det 1.056.

Varför står det vcore 1.284 i bios?

Jag menar vilken av siffrorna ska jag gå efter när jag klockar?

Här är en enkel förklaring på vad VID är för något:

Citat:

I hope that someone will correct me if I am wrong here, this is my understanding of what it is supposed to be, though I think that what gets reported is sometimes wrong.

Your processor has a load line that is Mhz vs voltage that is programmed into the chip, For every frequency you processor can run at, a voltage is assigned. Higher frequencies require a higher voltage than lower frequencies. It is this voltage that is the VID, and it depends on the frequency the processor is running at. The Processor tells the Voltage Regulator on the Motherboard what voltage to run at.

When you choose an absolute Vcore for the processor to run at in BIOS, you throw away the VID and run it at what you specified and at full frequency.

When you choose offset mode for Vcore, the offset (+ or -) is relative to the programmed VID and hence follows the load line as you change frequency. In this mode you can use power savings to reduce the frequency that the processor runs when not under load, and Vcore will follow the load line for the voltage adjusted by the offset. You can't do this using an absolute value for Vcore.

Vart ser du Vcore 1.284 i BIOS? Kan du ta en bild på detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Här står det

Permalänk
Medlem

Ändrar Vcore sig i BIOS? Det kan vara att du ser VID och inte Vcore i BIOS. Följ Vcore i CPU-Z under stresstest så är du säker (d.v.s. håll Vcore i CPU-Z under 1.38V)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Nej den ändrar säg ej. Eller iallafall inte när är inne och tittar.

Permalänk
Medlem

Då är det säkert VID du ser i BIOS och inte Vcore. Men som sagt, följ Vcore i CPU-Z och försök hålla den under 1.38V and you're good to go!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Stort Stort tack för din hjälp och tid. Uppskattas enormt.

Kommer säkert fler frågor:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Stort Stort tack för din hjälp och tid. Uppskattas enormt.

Kommer säkert fler frågor:)

Inga problem, lycka till och ställ fler frågor om du har några!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

En fråga bara så jag inte kör sönder datorn nu:)

Innan jag började så var core voltage 1.056 v under stress med x33 ratio 3300 MHz. Ökade till x38 3800 MHz och gjorde stresstest och då så är fortfarande voltage 1.056 enligt cpu-z.

Jag ändrade inte något annat.

Permalänk
Medlem

Det är normalt, hade något liknande när jag ändrade från x40-x44 på en kompis dator om jag minns rätt. Den kommer nog säkert öka efter x40 eller så

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde inget mer igår. Men har börjat nu igen, men vill nog ha ett till program som kollar vcore.

Sista testet så körde jag Ratio x 40 4011 MHz.
Cpu temp max 61 grader.
Och voltage enligt programmet cpu-z är fortfarande på 1.056v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

Jag gjorde inget mer igår. Men har börjat nu igen, men vill nog ha ett till program som kollar vcore.

Sista testet så körde jag Ratio x 40 4011 MHz.
Cpu temp max 61 grader.
Och voltage enligt programmet cpu-z är fortfarande på 1.056v.

Att dina temperaturer ökar fastän Vcore inte gör det beror på att även att andra spänningar ökar (har tyvärr inte exakt vilka på minnet, men de går att justera i BIOS också [fast gör inte det - låt de vara på auto]). Dessa spänningar ökar temperaturerna lite grann också när du ökar CPU Ratio, men inte lika drastiskt som Vcore. CPU-Z är ett program man kan lita på, skulle med 100% säkerhet säga att du klarar dig endast med det för att hålla koll på bl.a. Vcore!

Testa att öka CPU Ratio till åtminstone x45, och rapportera vad som händer med Vcore därefter!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Här har du under stresstestet

Känns som att något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Här har du under stresstestet http://i.imgur.com/FApKigB.jpg

Känns som att något är fel.

Oj, verkar som att ditt (och några andra av Gigabyte's) moderkort inte riktigt stödjs av CPU-Z. Det som visas just nu är tydligen VTT och inte Vcore (vilket är VÄLDIGT konstigt men kan bero på att Gigabyte's moderkort rapporterar spänningarna på olika sätt).

Ladda ner HW Monitor och använd det istället! Ledsen för att ha krånglat till det för dig!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Okej. Ska ladda ner den och testa. Först middag:)

Återkommer om en liten stund:)

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Ska testa nu och se.

Är det denna du tänker på?

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Ska testa nu och se.

Är det denna du tänker på?

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Precis! Du bör kunna se Vcore i det programmet på raden CPU VCORE

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Nope samma resultat där. Vafan är det för skit till moderkort.