Tangentbordslayout vid programmering

Permalänk

Tangentbordslayout vid programmering

Jag undrar om det finns anledning att lära sig använda amerikansk tangentbordslayout om man vill jobba som programmerare,
eller om man lika gärna kan fortsätta med svenskt. Jag tänker till exempel på hur det ser ut på arbetsplatser och vilken layout man förväntas kunna, eller vid kommunikation med en server.

Visa signatur

CPU AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 GPU ASUS GeForce GTX 580 DirectCU II MB Asus M4N98TD EVO SLI PSU Fractal Design Newton R2, 650W Minne Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR DHX Hårddisk 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ Chassi Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sabaku_Kyuu:

Jag undrar om det finns anledning att lära sig använda amerikansk tangentbordslayout om man vill jobba som programmerare,
eller om man lika gärna kan fortsätta med svenskt. Jag tänker till exempel på hur det ser ut på arbetsplatser och vilken layout man förväntas kunna, eller vid kommunikation med en server.

Nej det finns ingen anledning alls att byta från svensk layout

Permalänk
Medlem

Jag tycker den amerikanska layouten är Nice vid Programering då man inte behöver använda shift för vissa grejer och alla saker som snedsträck, paranterser och annat är på samma ställe. Dock kan jag det svenska så bra att det skulle inte gå fortare att köra amerikanskt även använde det ett tag. Det blir liksom vana att trycka shift och jag tappar ingen tid på det.

Det är en smaksak helt enkelt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag svensk layout + rebind av vissa knappar, hemma kör jag med ett TKL & har bindat knappen till vänster om 1 till att ge mig ett $ vid ett singelklick.

Med fullt tangentbord rebindar jag hela numpaden till att singelklicka för att få {} [] | & # osv

Tycker rebind är viktigare än själva layouten, jag HATAR flertangentskombinationer

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

{[]} är rätt jobbiga att skriva på svenskt tangentbord. Hittade ett amerikanskt på jobbet som jag körde ett tag men bytte tillbaka till nordic. Kan tipsa om att rebinda typ alt+q till [ och liknande för ] {} etc

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk

Det ärmest en vanesak, men C/C++ och andra språk med mycket krullparenteser är smärtsamt på svenska tangentbord då AltGr och {[]} ligger på samma hand.

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det ärmest en vanesak, men C/C++ och andra språk med mycket krullparenteser är smärtsamt på svenska tangentbord då AltGr och {[]} ligger på samma hand.

Ctrl + Alt ger samma funktion som AltGr.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag kör US INTL rakt av - det gör att man får Alt Gr+q för ä, Alt Gr+w för å, Alt Gr+p för ö. Jag skriver de tecknena betydligt mer sällan än exempelvis {[]} och ;.
Efter ett tag sitter det, och det är skönare att använda en standard-layout än att hålla på att försöka trolla med sig sin rebindfil om man byter dator exempelvis.

Det finns nog ingen standard på företag, så lär dig det du tycker är lättast.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en customvariant av vanlig SE-layout där jag bytt skiftläge på siffertangenterna och gjort []{} \ etc. lättare åtkomliga. Nackdelen är dock precis den @zyberzero nämnde ovan - så fort man sätter sig vid en dator som inte har den layouten blir man smått handikappad.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har aldrig stött på att det skulle vara krav på att kunna amerikanske tangentbordslayout. Du kommer inte att få eller bli nekad något jobb pga detta.

Dock stöter man ofta på tillfällen då det är bra att kunna, t ex om man är inloggad med kommando-prompt mot en server som inte stödjer nordiskt tangentbord.

När man jobbar i ett team av programmerare kan det finnas skäl att alla kör samma tangentbordslayout om man kör parprogrammering eller måste lösa ett problem på en annan persons maskin. Men fönsterlayout, speed på musmarkören mm gör att det ändå är jättesvårt att jobba på någon annans maskin.

Visa signatur

Daniel