Permalänk

Överklocka i5 6600k

Som sagt håller på bygga spel dator och tänkte överklocka men funderar om jag ska välja vattenkylning eller luftkylning har tänkt mig noctua nh-d15 eller vattenkylning i samma prisklass inte över 1000:- dock.

Så vad är då bäst att välja?

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en luftkylare är mer värd än alla AIO paket i den prisklassen och även över. Om du har plats för en tornkylare så kör en tornkylare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag tycker att en luftkylare är mer värd än alla AIO paket i den prisklassen och även över. Om du har plats för en tornkylare så kör en tornkylare

Ja plats finns det enligt chassi spec så ska det få plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
99:e percentilen

Mycket mer värt med luftkylare än sluten vattenkylning. Men mellan raderna skulle man kunna ana att du planerar ett större chassi än du egentligen behöver.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Mycket mer värt med luftkylare än sluten vattenkylning. Men mellan raderna skulle man kunna ana att du planerar ett större chassi än du egentligen behöver.

Hur menar du då?

Har
Chassi
https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

Moderkort

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Vad som är bäst att välja beror helt på vilka egenskaper som gynnar dig.

Tornkylare
+ driftsäker
+ Ofta tystare än AIO
+ Enklare att rengöra från damm (vad jag upplevt)
- Belastar moderkortet mer när man flyttar chassit
- Kan blockera ram-slots (se upp med högprofils-ram)

AIO vattenkylare
+ Kan prestera väldigt bra
+ Ger bra plats runt processor och ram
+ Stabilare placering av vikten ifall man flyttar chassit ofta
- Kan vara högljudd
- Läckagerisken och pumphaveri (väldigt liten)

Finns såklart fler fördelar/nackdelar du kan läsa mer om.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

@nawidek:
Jag kan inte hålla med om att det är en väldigt liten chans för trasiga aio. Ibland brukar jag kolla för skojs skull och brukar se oftast 3 aktiva trådar om trasiga aio på bara Swec varje gång jag kollar vilket jag tycker är för mycket då det är flera ny trådar i veckan. Och jag har sett ca10 trådar eller kompisar som har haft problem med tornkylare eller fläktar i allmänhet totalt för den tid jag kollat.

Redaktionen pratade om det på en fredagspanel om att de hade många datorer på kontoret med aio och nästan alla gick sönder efter ett tag.

Inget man betalar 1000kr för som sedan går sönder

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av nawidek:

Vad som är bäst att välja beror helt på vilka egenskaper som gynnar dig.

Tornkylare
+ driftsäker
+ Ofta tystare än AIO
+ Enklare att rengöra från damm (vad jag upplevt)
- Belastar moderkortet mer när man flyttar chassit
- Kan blockera ram-slots (se upp med högprofils-ram)

AIO vattenkylare
+ Kan prestera väldigt bra
+ Ger bra plats runt processor och ram
+ Stabilare placering av vikten ifall man flyttar chassit ofta
- Kan vara högljudd
- Läckagerisken och pumphaveri (väldigt liten)

Finns såklart fler fördelar/nackdelar du kan läsa mer om.

Jo de har jag i åtanke med speciellt läkage från vattenkylning de vill man inte råka ut för speciellt då jag kommer köpa de nya grafikkort som kommer.
Har redan valt lågprofilade minnen så de är inget bekymmer. Och kommer även använda artic silver 5.
Men är noctua nh-d15 bra till överklocka
Så de inte går överhettat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaYaga85:

Jo de har jag i åtanke med speciellt läkage från vattenkylning de vill man inte råka ut för speciellt då jag kommer köpa de nya grafikkort som kommer.
Har redan valt lågprofilade minnen så de är inget bekymmer. Och kommer även använda artic silver 5.
Men är noctua nh-d15 bra till överklocka
Så de inte går överhettat.

Skickades från m.sweclockers.com

noctua nh-d15 är lika bra som ett AIO system. Kör den själv i samma chassi som du tänkt köpa

Permalänk
Skrivet av micke7406:

noctua nh-d15 är lika bra som ett AIO system. Kör den själv i samma chassi som du tänkt köpa

Låter bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,