Permalänk

1440 32" vilken av följande?

Sitter och ska köpa en 32" skärm. Men har tagit stop vid valet mellan några stycken? vad är egentligen skillnaden mellan dessa skärmar och vilken bör man välja? dem ligger rätt lika i pris. men verkar ha olika paneler, vilken är den jag bör satsa på? tittat på BENQ skärmen. Men nu vet jag varken ut eller in.

https://www.komplett.se/category/10392/bildskarm?cnet=Ursprun...

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Jag läste på en hel del om alla de där skärmarna. Ingen större skillnad på någon. Däremot fanns det en hel del rapporter om att Benq skärmen kunde "blinka" till på något vis.
Jag köpte AOC 32" LED Q3277PQU då den var billigast, 3990kr hos CDON. Än så länge är jag riktigt nöjd och det finns inget jag stör mig på, och då lovar jag att jag är kräsen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Tack för input. Du fick inga döda pixlar eller liknande? Hur rör sig skärmen i snabbare rörelser? jag vet att det inte är en gaming skärm, men är rätt casuall och kanske vill dra på något rallyspel mellan varven.

Blöder skärmen mycket runt kanterna?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Tack för input. Du fick inga döda pixlar eller liknande? Hur rör sig skärmen i snabbare rörelser? jag vet att det inte är en gaming skärm, men är rätt casuall och kanske vill dra på något rallyspel mellan varven.

Blöder skärmen mycket runt kanterna?

Ingen död pixel och minimalt med bleed. Bleed syns bara litegrann om jag sitter nära skärmen i mörker med svart bild.
Jag provade 4st olika IPS skärmar innan, där jag störde mig otroligt mycket på bleeding/glow. Gav upp och köpte denna då jag tycker VA-panel är så mycket bättre.
Ghosting vid snabba rörelser är inget som jag stört mig på, och då är detta min 3e VA skärm. Jämfört med IPS skärmarna så är det inte ens något jag tänkt på.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Tack. Jag slänger iväg en beställning på skärmen. Skönt att höra från någon som faktiskt sitter vid en likadan. Tack ska du ha!!

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Alla 1440p 32 tummare hittills kör med samma panel i grunden, såvitt jag vet...

Men elektroniken kan skilja i detaljer, även om de verkar rätt lika varandra!
Tex skiljer inputlag och responstid mm litegrann mellan dem, men nog inga massiva skillnader.
Alla har ca 20ms eller lite mer inputlag, och alla släpar lite... Det är ju VA trots allt
Benq tror jag har bästa foten och bästa mjukvaran, och verkar aningens mer påkostad än vissa, men om det innebär en bättre fungerande produkt i slutändan är jag osäker på. (Benq:en är den enda av dem jag sett med egna ögon)

HP:n skulle jag personligen undvika pga de massiva högtalarna som tar massa plats (men det är ju en personlig preferens på sätt och vis)
Det finns även en Acer skärm jag skulle undvika, då den hade problem med overdrive, så det blev rätt tydlig ghosting.

Samsungen fick lite skit för att ramen tenderade att reflektera bilden på ett lite irriterande sätt, så skulle nog hoppa den också. (plus att den har PWM-flimmer vid låg ljusstyrka - glömde det först)
Därefter är det mer öppet, och kanske mer en prisfråga.

---

Det där "flimret" som det snackades om ett tag omfattade alla skärmar med den här panelen, som tillverkade under en viss period (typ slutet på 2014 eller om det var 2015) och detta bör inte vara ett problem längre om man inte får en riktigt gammal hyllvärmare.

Förresten, här är min Swec-tråd om Benq:en från ett tag tillbaks. Den nämner en del om de andra skärmarna också:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1298606-benq-bl3200pt-3...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har BenQ'n, och har köpt Philipsen till min polare. Märker ärligt talat i princip noll skillnad på dem, annars än smådetaljer som att BenQ'n har en intressant liten kontrolldosa och sin I/O för kablar på ett dummare ställe om man ska väggmontera den.

Annars älskar jag skärmen, perfekt för all sorts casual spelande där 60Hz är lagom. Bra kräm i svärtan för att vara en sån panel också, tycker jag. Färgåtergivning ser fin och vibrant ut, inte lika rik som IPS:arna den står bredvid ibland men det vore konstigt om den var det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Samsungen har bäst färger och svärta (även snyggast design av alla enligt mig). Men har ganska högt input lag. Den flimrar dessutom under 30% ljusstyrka.

Philipsen är snabbast men är ganska plastig, ranglig fot osv. Vågar inte säga hur den är bildmässigt.

BenQ'n är högst kvalitet, strax efter Philipsen i snabbhet, stabil fot i massiv metall.

Acern lider av kraftig ghosting enligt alla recensenter, undvik om du ska spela.

HP'n har jag dålig koll på.

Allmänt för dessa skärmar är att bleeding/glow verkar inte existera. Alla paneler har dock någon nivå av "banding" (svaga vertikala ljuspelare som syns på vissa nyanser). De är dock ganska subtila och många märker inte ens av dem. Blinkandet som fanns tidigare ska vara åtgärdat med firmware sedan hösten 2014. BenQ'n och Philipsen är snabba nog att spela på förutom om du spelar FPS på hög nivå etc. Men då väljer man inte en 60Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Samsungen har bäst färger och svärta (även snyggast design av alla enligt mig). Men har ganska högt input lag. Den flimrar dessutom under 30% ljusstyrka.

Bäst färger och svärta på den? Det hade jag missat. Källa?
Just ja, PWM glömde jag att den hade. Bra fångat!

Skrivet av Kunzite:

Blinkandet som fanns tidigare ska vara åtgärdat med firmware sedan hösten 2014.

Shit, var det redan hösten 2014? Jag fick för mig det var förra året! Tiden går fort

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har BenQ och är väldigt nöjd.
Fick först en med pixelfel, nyttjade ångerrätten och nästa skärm var perfekt.

Märker inte av bleed däremot finns det med svart bakgrund (som i rymdspel) en liknande färgskiftning ut mot kanterna som beror på betraktningsvinkeln. Skärmen är ju så bred att sista decimetern blir något annorlunda, flyttar man huvudet i sidled försvinner det. En kurvad skärm hade säkert hjälpt mot detta men det är inte direkt något jag tänker, märkte det bara i Elite Dangerous.

Kör World of Warships nu och det fungerar kanon, fps-spel har jag slutat med så det kan jag inte uttalal mig om. Är dessutom van vid skärmtekniken sedan tidigare så kan inte jämföra med andra vad gäller eftersläpningar.

Pucken för att kontrollera inställningar är okej dock slutar den fungera om skärmen tappar signal. Stänger man av en dator och sedan ska växla till nästa så fungerar inte pucken så vill man växla med pucken får man göra det innan den skärmingången tappat signal. Glömmer det hela tiden så det blir till att använda touchknapparna på skärmen istället. Lite märkligt faktiskt, man tycker att den borde växla automatisk till den ingång som fortfarande har signal så man slipper byta manuellt.

Som sagt, är vädligt nöjd med skärmen, snyggt stativ, stor skärm för liten peng och vilsam för ögonen. Finns profil med inställningar från testet på tftcentral.co.uk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Bäst färger och svärta på den? Det hade jag missat. Källa?
Just ja, PWM glömde jag att den hade. Bra fångat!

Shit, var det redan hösten 2014? Jag fick för mig det var förra året! Tiden går fort

Källan är mig själv, har haft både Samsungen och BenQ'n hemma samtidigt. Har inte mätt upp någonting utan talar enbart från egna upplevelser. Recensionen på skärmen verkar dock instämma i mina omdömen om skärmen.
http://www.trustedreviews.com/samsung-s32d850t-review

Angående kanterna på Samsungen så skulle jag vilja säga att det är tvärtemot vad du säger. Det är tack vare dess speciella kanter man slipper jobbiga reflektioner, önskar att alla kunde bygga på det sättet så länge de envisas med kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Källan är mig själv, har haft både Samsungen och BenQ'n hemma samtidigt. Har inte mätt upp någonting utan talar enbart från egna upplevelser. Recensionen på skärmen verkar dock instämma i mina omdömen om skärmen.

Har du jämfört skärmarna själv så har det förstås ett värde!
Fast recensionen backar väl egentligen inte upp det: den gör väl inga jämförelser mot någon annan motsvarande 32 tummare?

Skrivet av Kunzite:

Angående kanterna på Samsungen så skulle jag vilja säga att det är tvärtemot vad du säger. Det är tack vare dess speciella kanter man slipper jobbiga reflektioner, önskar att alla kunde bygga på det sättet så länge de envisas med kanter.

Ok..
Jag har inte använt skärmen själv, men är rätt säker på att jag läst flera som irriterade sig på att ljuset från skärmen reflekterades på kanten och blänkte, eller hur det nu var. (De personerna kan möjligen ha varit såna som inte provat skärmen i praktiken heller?)

Men inputlagget och PWM-flimret gör nog att Samsungen går bort i vilket fall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

(De personerna kan möjligen ha varit såna som inte provat skärmen i praktiken heller?)

Va?! Datornördar på forum som inte har personlig erfarenhet av det de pratar om? Det är omöglisch!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Det lutar åt att jag kommer välja skärmen från AOC. hoppas jag inte för bort mig med valet bara.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Det lutar åt att jag kommer välja skärmen från AOC. hoppas jag inte för bort mig med valet bara.

Än så länge är jag väldigt nöjd med min! Hittar inget negativt och då är jag som sagt kräsen som gått igenom 5 skärmar på en månad nyss

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

För kännedom så är HP på gång med en ny modell med samma/motsvarande panel:
http://www.tomshardware.com/news/hp-pavilion-32-inch-qhd-disp...
Man slipper bamsehögtalarna från deras envy-modeller, och 400 dollar verkar rätt vettigt billigt.
Dessutom ryktas de att dessa stödjer freesync!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Skulle jag köpa en ny med denna panel idag så skulle det bli ASUS'en. Extremt lågt input-lag, fantastisk svärta och 75Hz. Den är visserligen dyrast men värd pengarna om man ska tro recensionen på den. Hade den dessutom haft Freesync/G-sync så hade jag köpt den omgående trots att jag redan sitter med BL3200PT sedan 1,5 år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Skulle jag köpa en ny med denna panel idag så skulle det bli ASUS'en. Extremt lågt input-lag, fantastisk svärta och 75Hz. Den är visserligen dyrast men värd pengarna om man ska tro recensionen på den. Hade den dessutom haft Freesync/G-sync så hade jag köpt den omgående trots att jag redan sitter med BL3200PT sedan 1,5 år tillbaka.

Ojdå, jag hade helt missat att det kommit recension på Asus PB328Q! Tack för tipset

http://www.tomshardware.com/reviews/asus-pb328q-32-inch-amva-...
http://www.pcper.com/reviews/Displays/ASUS-PB328Q-2560x1440-3...
75 hz är helt klart en bonus jag inte hade en aning om. Lågt inputlag är en annan fördel. Rätt trevlig ram och fot också.

Synd att den är så dyr jämfört med de andra 32 tummarna
Kanske läge att vänta in HP skärmen och se om den har freesync först.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Såg att Envy skärmen har 7 ms (GTG). Vilket kanske inte är opimalt om man vill spela lite. AOC har 4 ms (GTG). jag har till den 12:e att bestämma mig. Det är svårare och svårare. Man ska ju glo på den en bra tid framöver så.. Tackar alla för all sorts input. mycket uppskattat.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk

AOC skärmen är beställd. Jag återkommer till tråden när jag haft den ett tag och testat den. Så får ni lite pros vs cons.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Har även jag varit inne på att köpa en större skärm, så jag har följt denna tråd.
Ska användas till titta på film och lite spel nån gång ibland. Allstå har inga höga krav på FPS, input lag eller ghosting.
Däremot lite högre krav på färg, svärta och bleed.

Men eftersom ekonomin var en faktor att beräkna på beställde jag AOC Q3277PQU och hoppades på att jag inte ha varit dumsnål.

Har nu använt den i ca 20 timmar och kan inte säga annat än grym skärm.

+STOR
+Bra svärta
+Bra färg
+Byggkvalitet
+Snygg skrämfot i borstad metall, inglasad
+Många inställningar, lättförståelig meny

-Nästan för stor, är tvungen att sitta minst en meter från skärmen för att inte bli illamående.
-Ghosting och artifacts vis scrollning på sidor med vit bakgrund och Youtubevideos i helskärm.
MEN Artifacterna försvann och ghostingen minskade när jag bytte från min gamla DVI-kabel till DP-kabel som följde med skärmen.
Om nu det har någon betydelse????
-Edit2: Har nu märkt att det är lätt bleed i 3 st hörn, inte mycket men märkbart om man verkligen letar.

Ska tilläggas att min gamla skärm var en Fujitsu Siemens THOR P23T-6. Som nu agerar sekundär skärm, Alltså det är den jag har att referera emot.
EDIT: Den skärmen har problem med ghosting, artifacts, bleed, ips glow, och jämfört med AOCen så ger Thorskärmen en nästan smutsig bild. Körs på en DVI-HDMI adaptorkabel.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Har även jag varit inne på att köpa en större skärm, så jag har följt denna tråd.
Ska användas till titta på film och lite spel nån gång ibland. Allstå har inga höga krav på FPS, input lag eller ghosting.
Däremot lite högre krav på färg, svärta och bleed.

Men eftersom ekonomin var en faktor att beräkna på beställde jag AOC Q3277PQU och hoppades på att jag inte ha varit dumsnål.

Har nu använt den i ca 20 timmar och kan inte säga annat än grym skärm.

+STOR
+Bra svärta
+Bra färg
+Byggkvalitet
+Snygg skrämfot i borstad metall, inglasad
+Många inställningar, lättförståelig meny

-Nästan för stor, är tvungen att sitta minst en meter från skärmen för att inte bli illamående.
-Ghosting och artifacts vis scrollning på sidor med vit bakgrund och Youtubevideos i helskärm.
MEN Artifacterna försvann och ghostingen minskade när jag bytte från min gamla DVI-kabel till DP-kabel som följde med skärmen.
Om nu det har någon betydelse????
-Edit2: Har nu märkt att det är lätt bleed i 3 st hörn, inte mycket men märkbart om man verkligen letar.

Ska tilläggas att min gamla skärm var en Fujitsu Siemens THOR P23T-6. Som nu agerar sekundär skärm, Alltså det är den jag har att referera emot.
EDIT: Den skärmen har problem med ghosting, artifacts, bleed, ips glow, och jämfört med AOCen så ger Thorskärmen en nästan smutsig bild. Körs på en DVI-HDMI adaptorkabel.

Ja jag är fortfarande riktigt nöjd med min AOC!
Ghosting är inget jag märkt av, men då har jag kört med VA skärm under 5 år så mina ögon kan vara vana vid det. Finns väldigt lätt bleeding på min också men det syns bara i helt svart bild och i mörkret. Men ljusår bättre än de ISP skärmar jag provat.
Stor är den, man jag har vant mig nu

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska köpa Samsungen, köp den nya versionen med artikelnummer LS32D85KTSR/EN. Vet inte exakt vad som skiljer, de är väldigt lika specifikationer, men något måste ju hänt på 2 år tycker jag.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har funderat på en Dell U3415W men vet inte om jag vill ha 21:9 formatet och curved.
Alternativet är en Philips 32" BDM3270QP vilken bara kostar 3699:- på Dustin.
Någon som har denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja jag är fortfarande riktigt nöjd med min AOC!
Ghosting är inget jag märkt av, men då har jag kört med VA skärm under 5 år så mina ögon kan vara vana vid det. Finns väldigt lätt bleeding på min också men det syns bara i helt svart bild och i mörkret. Men ljusår bättre än de ISP skärmar jag provat.
Stor är den, man jag har vant mig nu

OK
Nu har jag vant mig vid storleken, vill nästan ha större ....
Har dock upptäckt 2 döda pixlar på min AOC nu

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

OK
Nu har jag vant mig vid storleken, vill nästan ha större ....
Har dock upptäckt 2 döda pixlar på min AOC nu

Tråkigt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Nu har jag haft min skärm ett par dagar. det första som slog mig var hur klar den var i bilden. svart var svart och inget dassigt halvsvart. vid leverans är skärmen för ljus, så jag sänkte kontrast och ljuset en aning och nu är bilden perfekt. jag har testat snabba rörelser och liknande och skärmen hänger med utan problem.

Inga trasiga pixlar som tur är. jag kan med gott samvete rekommendera ett köp av den till en spekulant till en 32" på 2k. bättre lär det bli när mitt 1070 kort kommer. då jäklar ska den sättas på riktigt prov. men nej, det här är en bra skärm utan att snacka om saken. nämde jag att färgerna är fantastiska? nåja. nu vet ni.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.