Frågor angående nya grafikkorten. Bottleneck?

Permalänk

Frågor angående nya grafikkorten. Bottleneck?

Tjena, jag har lite frågor om pascal och polaris. Jag äger just nu en i5 4690k och jag är lite sugen på att uppgradera mitt r9 280x till gtx1070 eller något av dom nya amd korten som kommer. Men jag är lite tveksam om min processor kommer palla något av dom nya korten? Tror ni processorn kommer palla ett gtx 1070 eller ett 1060ti? Eller kommer den bottlenecka?

Om inte det kommer funka så vad skulle ni rekommendera för kort? Antar att dom nuvarande korten kommer sjunka i pris, men vad jag har hört så kommer nvidia sluta producera 900-serien. Men vad tror ni om amd? Kommer dom fortsätta med 300-serien?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

Processorn kommer palla vad som helst, inget snack om saken.

Även 1080Ti, när det nu kommer.

Permalänk

@anon81912: Okej, läste nämligen ett inlägg på facebook och då var det en snubbe som undrade samma sak och då svara en att det inte alls skulle funka och att han skulle köpa en i5 6600. Men får se sen när korten kommer ut och mer benchmarks kommer.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Skaffa du vilket grafikkort du vill, din processor kommer inte sätta käppar i hjulen som gör det lönt att byta iaf.

Skulle råda om att vänta tills Polaris släpps och sedan titta runt. AMD kommer troligen sluta med 300 serien, men Polaris 10 ryktas om att vara otroligt prisvärd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@Killbom: Okej, läste nämligen ett inlägg på facebook och då var det en snubbe som undrade samma sak och då svara en att det inte alls skulle funka och att han skulle köpa en i5 6600. Men får se sen när korten kommer ut och mer benchmarks kommer.

Det är ju en intressant åsikt som uppenbarligen inte är så påläst. I5 6600K > I5 4690K > I5 6600 i ren prestanda utan överklock, med överklock springer 6600K och 4690K långt före 6600. Så om en 6600 räcker i framtida titlar, vilket det nästan garanterat kommer göra, så är knappast 4690K i riskzonen då den är bättre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg: Okej vad bra, kommer nog köpa nytt kort i höst. Har inte kollat på gtx 1060ti men hur tror ni att det kommer prestera?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Tjena, jag har lite frågor om pascal och polaris. Jag äger just nu en i5 4690k och jag är lite sugen på att uppgradera mitt r9 280x till gtx1070 eller något av dom nya amd korten som kommer. Men jag är lite tveksam om min processor kommer palla något av dom nya korten? Tror ni processorn kommer palla ett gtx 1070 eller ett 1060ti? Eller kommer den bottlenecka?

Om inte det kommer funka så vad skulle ni rekommendera för kort? Antar att dom nuvarande korten kommer sjunka i pris, men vad jag har hört så kommer nvidia sluta producera 900-serien. Men vad tror ni om amd? Kommer dom fortsätta med 300-serien?

Haha och här sitter jag med i5 2500k och tänker inte ens på bottleneck xD

Permalänk

@Ph4st: Haha duger i krig

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@philipborg: Okej vad bra, kommer nog köpa nytt kort i höst. Har inte kollat på gtx 1060ti men hur tror ni att det kommer prestera?

Inte en blekaste aning då den möjligen kan vara baserad på icke utannonserade GP106. Vi vet inte ens om det kommer komma något 1060ti eller om det kommer vara som 900 serien med enbart 960. Sedan är oddsen rätt höga att det är först i vinter GP106 släpps, men åter igen, bara spekulationer då vi inte har fått någon information.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg: Kanske var 1060 som jag såg, kollade inte så noga. Men tror jag kör på ett 1070 eller ett amd kort, får se lite i framtiden när det kommer mer benchmarks osv. Läste att r9 490x eller va det var skulle vara lika snabbt som ett gtx 980ti, men då är det mer värt att köpa ett 1070 eller? Men som sagt går ju inte avgöra för tillfället.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ph4st:

Haha och här sitter jag med i5 2500k och tänker inte ens på bottleneck xD

Samma här, tillsammans med ett 980Ti. Kan inte tänka mig att jag måste byta till nästa kort heller, om inte för skojs skull

Permalänk

@anon81912: Oj, då måste den vara rejält klockad eller?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
SpelClockers

Allt beror på vilka spel du Spelar. Om man får fråga vad är det för spel du spelar?

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiggieLiten:

@Killbom: Oj, då måste den vara rejält klockad eller?

Lite grann. Min skärm visar bara 60 FPS (2560 x 1440) så för det mesta svettas den inte så mkt. Det tyngsta är väl typ Witcher men där kan jag inte maxxa då grafikkortet är för långsamt. I alla andra spel brukar processorn inte gå över 70% belastning när grafikkortet tar slut.

EDIT: 4,4 GHz kör jag visst processorn i. Det var flera år sedan jag ändrade de inställningarna ^^

Permalänk

@Azlan1: Jag lirar lite olika, men det mest krävande är nog GTA 5. Har tänkt att skaffa Mafia 3 och Battlefield 1 sen också.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Lite grann. Min skärm visar bara 60 FPS (2560 x 1440) så för det mesta svettas den inte så mkt. Det tyngsta är väl typ Witcher men där kan jag inte maxxa då grafikkortet är för långsamt. I alla andra spel brukar processorn inte gå över 70% belastning när grafikkortet tar slut.

EDIT: 4,4 GHz kör jag visst processorn i. Det var flera år sedan jag ändrade de inställningarna ^^

Duktig klock! Jag har min på 3,3 - 3,8 boost fortfarance, varje gång jag försöker klocka så får jag bluescreens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Duktig klock! Jag har min på 3,3 - 3,8 boost fortfarance, varje gång jag försöker klocka så får jag bluescreens

Då gör du uppenbarligen fel. Kolla lite guider på youtube eller nätet

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ph4st:

Duktig klock! Jag har min på 3,3 - 3,8 boost fortfarance, varje gång jag försöker klocka så får jag bluescreens

Skruva upp spänningen, den kan ta rätt mkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skruva upp spänningen, den kan ta rätt mkt

Där problement har varit för mig tror jag, om jag skruvar upp den så blir den så himla varm istället, funger intel speedstep och klockar ner spänningen när processorn inte belastas trots att jag sätter en manuell spänning istället för auto?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ph4st:

Där problement har varit för mig tror jag, om jag skruvar upp den så blir den så himla varm istället, funger intel speedstep och klockar ner spänningen när processorn inte belastas trots att jag sätter en manuell spänning istället för auto?

För mig justeras spänning och klock manuellt. Men det spelar väl ingen roll om den blir för varm när den belastas. Värmeproblemet är ju lättlöst genom att köpa en mer större kylare

Permalänk
Medlem

@anon81912: Jo samma för mig, att jag kan justera dem manuellt och separat, men det jag menar är om spänningen sänks medans processorn inte belastas när jag ändrat den manuellt istället för att använda auto?