Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Problem med A-kassan

Hej, kompisen behöver lite hjälp. Jag skriver för honom då han ej har konto här. Han säger han har försökt att kolla upp saker o ting men hittar inget.

I Februari avslutade han sin anställning på sitt jobb p.g.a orättvisor o så. Fick 45 karensdagar så A-kassan skulle ha kommit igång 21 April.

A-kassan har bett om nya uppgifter, intyg o liknande över en tid. Nu har de äntligen fått alla uppgifter de bett om. Han har ringt o frågat hur det går o då svarar dem att alla papper är inkomna och att de ska förhoppningsvis ta itu med det om 2v.

Nu undrar han om de får dra ut beslutet hur länge de vill samt hur han ska göra då han ej har inkomst o kommer ha svårt att betala räkningar, mat o så. Kan han liksom be dem snabba på..?

Tacksam för hjälp med detta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har han inga sparpengar får han gå till socialtjänsten. A-kassan finns inte för att hantera akuta kriser och har ingen skyldighet att se till så du kan försörja dig. Det kan dröja flera månader i värsta fall. Han kan ju alltid försöka kontakta den som handlägger ärendet däremot. Eventuellt ekonomiskt bistånd från kommunen kommer han få betala tillbaka när han väl får sin A-kassa. Tänk på att handläggningstiden kan vara lång även på socialkontoren. Att han kan få gå hungrig även där, och att de kan neka till bidrag trotts att du helt saknar medel.

Permalänk
Avstängd

Ja, deras jobb är inte att hjälpa dig utan stjälpa i så stor utsträckning som möjligt (ÅSIKT).
Dom kan dra ut på det länge för att man skall tröttna och sluta ringa så dom slipper betala ut avgift. Men, Nej dom får väl egentligen inte dra ut på det hur länge som helst. handläggningstid brukar stå på deras hemsida.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har inget direkt svar på din fråga, men jag vet att A-kassan har en tendens att dra ut på allting så länge som möjligt. Blev själv arbetslös för ett par år sedan, och hade betalt in till A-kassan i över 3 års tid. Strulade från dag ett.
Dom bad om nya papper hela tiden, skickade tillbaka då något var ifyllt fel, slarvade bort papper osv osv.
Har hört om flera fall i min bekantskapskrets där liknande saker har hänt.
Jag fick ut en struntsumma på de 10 månaderna jag var arbetslös, och då hade jag en bostadsrätt att betala för. Ibland är det tur att man har föräldrar.

Hoppas att det löser sig för din kompis

Permalänk
Medlem

Det finns ingen lagstiftning som säger att de måste hantera och besluta om ärendet inom någon viss tid, men det går alltid att överklaga och ta det till förvaltningsrätten om du tycker de hanterat ärendet fel. Där kan det ta närmare ett år och ibland mer innan du får något beslut däremot. Så se till att du kan klara dig själv främst.

Permalänk
Medlem

och här har ni en som sett andra sidan, blev arbetslös i januari, frågade runt vad jag skulle göra för att få inkomst tills jobb, fick inga svar, 3 månader senare fick jag reda på att anställningen var a-kasse-grundande (vilket jag läst att den inte var) så ansökte och fick godkännande inom 1 månad. det som tog längst tid var att få arbetsgivarintyg från förra anställningen.

och nu ska jag få ersättning för hela tiden fram tills nu

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Petterk: Mycket möjligt att det inte finns. Tycker bara att det är ett dåligt system.
Om man har jobbat i flera år, och betalt deras avgift, som man ju betalar för att få en säkerhet den dagen då man står utan jobb, då ska de faan funka när det väl sker.
Men det gör det inte för väldigt många. Att det tar lite tid kan jag köpa. Men att det ska ta 6 månader för att få ut ett öre, det kan jag däremot inte köpa.

Dom kanske har bättrat sig på de här åren, men jag tvivlar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajan:

@Petterk: Mycket möjligt att det inte finns. Tycker bara att det är ett dåligt system.
Om man har jobbat i flera år, och betalt deras avgift, som man ju betalar för att få en säkerhet den dagen då man står utan jobb, då ska de faan funka när det väl sker.
Men det gör det inte för väldigt många. Att det tar lite tid kan jag köpa. Men att det ska ta 6 månader för att få ut ett öre, det kan jag däremot inte köpa.

Dom kanske har bättrat sig på de här åren, men jag tvivlar på det.

Du kan byta till en annan A-kassa, alla A-kassor är privata och har olika handläggningstider anser du att de inte kan sköta sitt uppdrag alls kan du kontakta Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF som har tillsyn över A-kassorna. I teorin bör de kunna förlora rätten att bedriva A-kasseverksamhet eller åtalas för att de inte följer regelverket och lagarna. Regelverket har dock inga handläggningstider inskrivna. A-kassan är en försäkring och inte något skyddsnät. Ni kan inte räkna med att de alltid kan agera skyddsnät.

Permalänk
Medlem

Tog 3-4 veckor för mig när jag blivit arbetslös, detta var Unionen.

Finns inte så mycket för din vän att göra i detta läge än att vänta. Låt det bli en lärdom till nästa gång att man alltid bör ha en marginal på ca. 3 månader sparat (behöver inte vara 3 hela månadslöner, men tillräckligt för mat, hyra o.s.v. i 3 mån.).
Sedan kanske han skulle ha fixat nytt jobb innan han sa upp sig från det gamla. Det är ju även lättare att få jobb om man redan har ett när man söker, än att försöka förklara sig om varför man slutade.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Petterk: Absolut, och jag har bytt A-kassa efter den erfarenheten. Men man kan ju hoppas att man aldrig mer behöver bli arbetslös.

Att alltid räkna med det är att ta i i överkant, då detta var min första gång. Om det är så folk resonerar, så kan man lika gärna slopa A-kassan.

Självklart kan man dra det längre, och göra som du sa, om man har orken att göra det. Kanske hade varit klokt, men i det skedet är man så urless på det.

Nog om det. Självklart är det bäst att ha en slags buffert, och själv se till att man klarar sig ifall det händer något oväntat, men tror att det är ganska få som har det.

Permalänk
Medlem

Nu är det några år sedan men dom halstrade mig i 9 månader och bad om "kompletterande uppgifter".
Under den perioden så hade dom "30 dagars handläggningstid" för alla kompletteringar,
Det slutade med att jag bröt ihop i telefonen, alla mina besparingar var slut efter 7 månaders snålt leverne och dom två sista så var jag tvungen att ta hjälp från socialen som för övrigt bad mig låna av polare istället!!!??

Jaja, jag hoppas och tror att jag var ett skräck exempel, hoppas det går bättre för din polare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajan:

@Petterk: Absolut, och jag har bytt A-kassa efter den erfarenheten. Men man kan ju hoppas att man aldrig mer behöver bli arbetslös.

Att alltid räkna med det är att ta i i överkant, då detta var min första gång. Om det är så folk resonerar, så kan man lika gärna slopa A-kassan.

Självklart kan man dra det längre, och göra som du sa, om man har orken att göra det. Kanske hade varit klokt, men i det skedet är man så urless på det.

Nog om det. Självklart är det bäst att ha en slags buffert, och själv se till att man klarar sig ifall det händer något oväntat, men tror att det är ganska få som har det.

Alltså en försäkring och ett skyddsnät är inte samma sak, så det ska du aldrig räkna med att de kan agera, skyddsnät då. A-kassan är till för att ge ersättning, oavsett vad du har för ekonomi. Ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen kan du bara få om du helt saknar medel. Oavsett om det tar 1 månad eller 4 att få din ersättning från A-kassan så får du ju pengarna, och då kan du stoppa in dem på sparkonton igen. Betalar du inte in till A-kassan har du ju bara rätt till grundbelopp om 365 kr om dagen (före skatt) så visst finns all anledning att vara medlem och kunna få ut upp till 910 kr om dagen plus eventuell extra inkomstförsäkring utöver det. Sverige har väldigt dåligt grundskydd, har du inte arbetat eller arbetat i tillräcklig omfattning har du t.ex. inte rätt till A-kassa eller sjukförsäkringen, eller riskerar att få väldigt lite i ersättning så du måste gå till socialtjänsten för att klara försörjningen. Har A-kassorna onormalt lång handläggningstid så kommer de hänvisa de utan pengar till socialtjänsten som just ska vara skyddsnätet, men där de ställer hårdare krav på den sökande än exempelvis a-kassorna gör.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Fast uppenbarligen stämmer det inte, i alla fall inte i mitt fall. på 10 månader fick jag ut ett totalt belopp på... 5-6 tusen. Och då hade jag som sagt betalat A-kassan i flera år.
Som personen ovan skrev, så hände samma sak mig. Dom drog ut på det i oändligheter, vilket till slut gör att man ger upp. Socialen fick jag ingen som helst hjälp av, eftersom för att söka pengar av dom får man inte ha några som helst medel alls. Och en bostadsrätt är ju ganska mycket medel.

Jag förstår vad du skriver. Och nej, A-kassan är inget skyddsnät. Men det är en försäkring, och anledningen att man betalar för en försäkring, är att få ut något av det när det händer olyckliga saker.
Men det verkar inte alltid fungera så bra.

Om man alltid har haft ett jobb, och betalat tex A-kassa och fackavgift, tror jag att det är ganska få som vet hur allt det här fungerar. Mycket möjligt att man som privatperson ska ha läst på om ämnet och veta bättre. Men jag tror att gemene man tror och hoppas att om det händer något, och man har betalat för sig, så kommer man att få hjälp när det skiter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajan:

@Petterk: Fast uppenbarligen stämmer det inte, i alla fall inte i mitt fall. på 10 månader fick jag ut ett totalt belopp på... 5-6 tusen. Och då hade jag som sagt betalat A-kassan i flera år.
Som personen ovan skrev, så hände samma sak mig. Dom drog ut på det i oändligheter, vilket till slut gör att man ger upp. Socialen fick jag ingen som helst hjälp av, eftersom för att söka pengar av dom får man inte ha några som helst medel alls. Och en bostadsrätt är ju ganska mycket medel.

Jag förstår vad du skriver. Och nej, A-kassan är inget skyddsnät. Men det är en försäkring, och anledningen att man betalar för en försäkring, är att få ut något av det när det händer olyckliga saker.
Men det verkar inte alltid fungera så bra.

Om man alltid har haft ett jobb, och betalat tex A-kassa och fackavgift, tror jag att det är ganska få som vet hur allt det här fungerar. Mycket möjligt att man som privatperson ska ha läst på om ämnet och veta bättre. Men jag tror att gemene man tror och hoppas att om det händer något, och man har betalat för sig, så kommer man att få hjälp när det skiter sig.

Men då skulle du ha överklagat och fått rätt i förvaltningsrätten eller åtminstone begärt att a-kassan omprövat sina beslut. Att överklaga är inte svårare än att skriva ett brev. Under tiden går man penninglös, men det går att få igen pengar man har haft rätt till om man har gjort rätt hela tiden, fyllt i alla kassakort, varit aktivt arbetssökande osv.

Bostadsrätt är inget absolut hinder för ekonomiskt bistånd, men då kan man bara få pengar om det är ytterst akut och tillfälligt i de flesta fall. Det viktigaste där är att du inte bor onödigt dyrt, och du får självklart inte pengar för att betala av lånet. Sökte du pengar av socialtjänsten skulle du fått ett beslut från dem som du kunde överklagat inom tre veckor, rätten kan sen tolka SoL annorlunda än socialchefen. Men pengar från socialtjänsten hade du fått betala tillbaka när du väl fått a-kassan.

Sverige är så underligt land att du måste t.o.m. ha jobbat för att täckas av sjukförsäkringen. Har du ingen SGI kan du inte bli sjukskriven hos F-kassan, tidsbegränsad sjukersättning (sjukpension) har tagits bort för de som är över 30 och sjukpenning går inte att uppbära mer än 2.5 år även om du är svårt sjuk. För att få sjukersättning från 30 år och uppåt så måste du bevisa att du aldrig mer innan ålderspensionen kommer kunna arbeta. För att få aktivitetsersättning som gäller för de mellan 19-29 år måste du vara sjukskriven minst ett år, och de yngsta får klara sig inkl bostadsbidrag på mindre än 9000 kr i månaden. Vissa studenter täcks inte av sjukförsäkringen alls och du måste som student vara sjukskriven på 100% för att få något stöd vad det gäller de som täcks, samt klara dig medan du har 30 karensdagar. Studenter kan inte heller få socialbidrag alls, så de måste hoppa av utbildningen för att kunna få hjälp från samhället om de inte längre kan få CSN och får slut på pengar. Arbetslöshetsersättningen fungerar relativt väl i jämförelse, men man måste ha arbetat heltid för att få en vettig ersättning. Bakom det hela står politiska beslut, och det faktiskt tänkt att fungera relativt dåligt. Så reformer av systemen kan man i princip glömma. Just a-kassan har du däremot goda möjligheter att få retroaktiv betalning osv från, det gäller inte alla andra ersättningar och bidrag. Så nog är det värt att vara medlem, även för de som de krånglar med eftersom det går att få rätt och går att få alla pengar retroaktivt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Han fick 2v uppskov med hyran + ska besöka socialen om 6 dagar.

I värsta fall får han låna pengar av nån kompis (han vill ej bli skyldig mig mer) tills han får A-kassa.

Kul att det blev sån diskussion i ämnet

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]