Permalänk
Medlem

Ny TV, vad ska man titta efter?

Hej!

Ska införskaffa en ny TV till mitt lilla studentkrypin, men efter en titt i TV-djungeln så känner jag mig ganska vilsen.
Skulle vara mycket tacksam om någon hade lust att leda mig åt rätt håll.

Tänkte mig något i prisklassen ~4k, typ 40 tum.

Tvn kommer att vara kopplad till min dator genom en surround reciever (YAMAHA RX-V379), där också ljudet kommer skötas.
Eftersom jag kommer att använda den mest genom datorn till filmer/serier/viaplay och ett o annat couch-coop spel så tänker jag att ingen riktig "smart-tv" behövs, utan att pengarna hellre läggs på bra bild, typ..?

Kommer även att tittas lite på TV via kabel-tv.

Lite frågeställningar jag har funderat över som jag skulle vilja ha hjälp med:

- Behöver man 4k?
- Vilka anslutningsmöjligheter bör man titta efter?
- Spelar version av hdmi roll?
- Latency från datorn till TV genom reciever, får jag ut 60fps på TVn?
- Hur är det med Android TV, är det så bra som det låter?
- Bildkvalitetsmässigt, vad är det man tittar efter i specifikationen?

Mycket tacksam för alla tips och idéer!

Permalänk
Medlem

-Pallar din dator 4k? Isf kan det ju vara bra att även skärmen gör det.
-De som din dator har och kan hantera. Scart t ex är ju uteslutet (finns det ens längre?).
-Nyare versioner av HDMI är bakåtkompatibelt med gamla, det ska inte vara några problem.
-Din receiver ska klara av det utan fps-drop på tvn.
-Chromecast är bättre enligt mig och mer budgetvänligt gentemot Android TV.
-Uppdateringsfrekvens, upplösning, kontrast, skärpa etc.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Inaktiv

Kika på den här sidan: https://carltonbale.com/1080p-does-matter/

Måste sitta absurt nära skärmen vid 40 tum för att ha nytta av 4k.

Permalänk
Medlem

4k och HDR ströd hade jag satt som minimumkrav om jag köpte idag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

Hej!

Ska införskaffa en ny TV till mitt lilla studentkrypin, men efter en titt i TV-djungeln så känner jag mig ganska vilsen.
Skulle vara mycket tacksam om någon hade lust att leda mig åt rätt håll.

Tänkte mig något i prisklassen ~4k, typ 40 tum.

Tvn kommer att vara kopplad till min dator genom en surround reciever (YAMAHA RX-V379), där också ljudet kommer skötas.
Eftersom jag kommer att använda den mest genom datorn till filmer/serier/viaplay och ett o annat couch-coop spel så tänker jag att ingen riktig "smart-tv" behövs, utan att pengarna hellre läggs på bra bild, typ..?

Kommer även att tittas lite på TV via kabel-tv.

Lite frågeställningar jag har funderat över som jag skulle vilja ha hjälp med:

- Behöver man 4k?
- Vilka anslutningsmöjligheter bör man titta efter?
- Spelar version av hdmi roll?
- Latency från datorn till TV genom reciever, får jag ut 60fps på TVn?
- Hur är det med Android TV, är det så bra som det låter?
- Bildkvalitetsmässigt, vad är det man tittar efter i specifikationen?

Mycket tacksam för alla tips och idéer!

1. 4k är bra att satsa på då degör att både vanlig hd blir bättre samt att din skärm är "Framtidssäkrad", även om den e kopplat till datorn så kan du köra 4k upplösning! (Om datorn nu klarar detta) Det gör att du får plats med mer på skärmen.

2. Finns typ bara hdmi portar på alla tv apparater i dags läget och alla uttag för anslutningar så som digital och satelittv (Typ samma men olika för antenn och satelit är de jag menar )

3. 2.0 hdmi de ska också finnas HEVC och HDCP på tv om de är 4k (Det finns på allaom du inte köper budget!), Väljer du nyare modell Kollapå Samsungs och Lgs HDR modeller !!

4. fps och latency är inte samma. Du kan få 100 fps om datorn klarar de och din tv e 100hz dock är det så att hdmi kabel här kan vara flaskhalsen!!! Satsa på dyr kabel om du ska kör 1080p och 100hz alla är inprincip 60hz.

5. Det är bra! Mer uppdateringar och ett operativsystem som är byggt för mobiler, alltså krävs inte mycket för att driva! Dock är webOS 3.0 jävligt grymt och responsivt! Särskillt på LG:s nya tvapparater.

6. Vill du göra de enkelt för dig så kolla på Modeller alltså kolla vilken serie det är !! T.ex samsung serie 8 (2016 serie 7 funkar också), Sony Minimum serie 7, LG min serie 7 typ.
vill du göra de kompliserat kolla tester, bildförbättringsteknik, minst 100hz, processor och om du vill 4k (Sony serie 7 är 1080p men jävligt grym!)

Räkna med att lägga 7k till 12k (beroende på hur ny modell du köper m.m ) om du har råd! Då får du en tv som kommer hålla och som inte kommer göra dig besviken

Smart Tv är inbyggt i alla tv apparater idag så försök inte hitta en utan (De finns utan men väldigt ovanligt!)

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Jag håller på att leta efter en 43" TV. Alla dessa är intressanta tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Lager93:

4. fps och latency är inte samma. Du kan få 100 fps om datorn klarar de och din tv e 100hz dock är det så att hdmi kabel här kan vara flaskhalsen!!! Satsa på dyr kabel om du ska kör 1080p och 100hz alla är inprincip 60hz.

HDMI är en digital signal som går med ljusets hastighet. Har du bild så är kabeln okej, har du inte bild är kabeln kass. Typ. På korta avstånd - som det rör sig om här - kan du gå på redigt billig kabel och inte märka någon skillnad.
Däremot måste du ha en Furutech PowerFlux 18E till din förstärkare. https://svalander.se/shoppen/kablar/natkablar

Permalänk
Avstängd

Jag har idag en 40 tum och skulle idag aldrig köpa något mindre än 60 tum. Allt beror ju förstås på hur nära du sitter tv:n. Jag sitter idag ca 4m från och mina 40 tum är i minsta laget.

Svårt kanske att köpa större tv med din budget men kolla annars på blocket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har idag en 40 tum och skulle idag aldrig köpa något mindre än 60 tum. Allt beror ju förstås på hur nära du sitter tv:n. Jag sitter idag ca 4m från och mina 40 tum är i minsta laget.

Svårt kanske att köpa större tv med din budget men kolla annars på blocket.

Kan ju vara så att han inte har plats med en större heller. Jag kan inte ha en TV som är bredare än 1062 mm till exempel.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@Nässe:
Jag skulle kollat på denna om du vill ha något relativt billigt, köpte en annan LG 49-tum till föräldrarna och tycker att det är sjukt grym bild för det priset, var även inne på siba när jag kollade på den och han rekommenderade ingen annan TV, fanns några samsung till lägre pris, och även någon philips för samma pris, men just den jag köpte fanns inte inne.
Rekommenderar att kolla på
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/39-43tum/lg-43uh664v/...

Köpte till föräldrarna
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/46-50tum/lg-49uf695v/...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Har en 42" och sitter 60% av tiden typ 1.5m ifrån (datorstolen) och 40% ligger i sängen typ 2.3m ifrån. Idagsläget skulle jag aldrig köpa en tv som är mindre än 50".

Nya teven som jag har tänkt köpa i sommar vill jag ska ligga på 55-60"

Följer därför denna tråden så man kanske får några tips

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag hittade lite intressant info om LG:s 2016 års TV-apparater: http://www.mynewsdesk.com/se/lgnordic/pressreleases/lg-bredda...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Du måste få idiotsvaret av någon. Gå till en marknad och se ifall du tycker bilden är bra. Det kan vara 1.2 gp ggr 3.4 Gp och fortfarande se ut som mannagryn

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

-Pallar din dator 4k? Isf kan det ju vara bra att även skärmen gör det.
-De som din dator har och kan hantera. Scart t ex är ju uteslutet (finns det ens längre?).
-Nyare versioner av HDMI är bakåtkompatibelt med gamla, det ska inte vara några problem.
-Din receiver ska klara av det utan fps-drop på tvn.
-Chromecast är bättre enligt mig och mer budgetvänligt gentemot Android TV.
-Uppdateringsfrekvens, upplösning, kontrast, skärpa etc.

Kör 6600K, GTX 970, så den pallar lite 4K, men hade inte tänkt använda skärmen som en gamingskärm mer än något trevligt typ soff-coop.
Chromecast är ju faktiskt en bra ide om man tycker att man saknar den funktionaliteten som kommer med android-tv!

Skrivet av Crockett:

Kika på den här sidan: https://carltonbale.com/1080p-does-matter/

Måste sitta absurt nära skärmen vid 40 tum för att ha nytta av 4k.

Tack för länk!

Skrivet av Hymer:

4k och HDR ströd hade jag satt som minimumkrav om jag köpte idag.

Hur mycket material finns egentligen i 4k? (eller kommer inom en snar framtid)
Jag får nog gå till en butik och kika på HDR.

Skrivet av Lager93:

1. 4k är bra att satsa på då degör att både vanlig hd blir bättre samt att din skärm är "Framtidssäkrad", även om den e kopplat till datorn så kan du köra 4k upplösning! (Om datorn nu klarar detta) Det gör att du får plats med mer på skärmen.

2. Finns typ bara hdmi portar på alla tv apparater i dags läget och alla uttag för anslutningar så som digital och satelittv (Typ samma men olika för antenn och satelit är de jag menar )

3. 2.0 hdmi de ska också finnas HEVC och HDCP på tv om de är 4k (Det finns på allaom du inte köper budget!), Väljer du nyare modell Kollapå Samsungs och Lgs HDR modeller !!

4. fps och latency är inte samma. Du kan få 100 fps om datorn klarar de och din tv e 100hz dock är det så att hdmi kabel här kan vara flaskhalsen!!! Satsa på dyr kabel om du ska kör 1080p och 100hz alla är inprincip 60hz.

5. Det är bra! Mer uppdateringar och ett operativsystem som är byggt för mobiler, alltså krävs inte mycket för att driva! Dock är webOS 3.0 jävligt grymt och responsivt! Särskillt på LG:s nya tvapparater.

6. Vill du göra de enkelt för dig så kolla på Modeller alltså kolla vilken serie det är !! T.ex samsung serie 8 (2016 serie 7 funkar också), Sony Minimum serie 7, LG min serie 7 typ.
vill du göra de kompliserat kolla tester, bildförbättringsteknik, minst 100hz, processor och om du vill 4k (Sony serie 7 är 1080p men jävligt grym!)

Räkna med att lägga 7k till 12k (beroende på hur ny modell du köper m.m ) om du har råd! Då får du en tv som kommer hålla och som inte kommer göra dig besviken

Smart Tv är inbyggt i alla tv apparater idag så försök inte hitta en utan (De finns utan men väldigt ovanligt!)

1. Ett inlägg ovan nämner hur upplösning förhåller sig till storlek/avstånd, varifrån jag mer eller mindre drar slutsatsen att jag troligtvis inte kommer att behöva 4k, men ska kika på det i en butik.

4. 60fps duger nog. Latency mellan datorn och TVn är inget man behöver oroa sig för?

5. Okej, finns det några OS man ska akta sig för?

6. Tack för tips, och tack för engagerat svar!

Skrivet av alex5555:

Jag håller på att leta efter en 43" TV. Alla dessa är intressanta tycker jag.

Tack, ska kika lite på dem!

Skrivet av NoiseMaker:

HDMI är en digital signal som går med ljusets hastighet. Har du bild så är kabeln okej, har du inte bild är kabeln kass. Typ. På korta avstånd - som det rör sig om här - kan du gå på redigt billig kabel och inte märka någon skillnad.
Däremot måste du ha en Furutech PowerFlux 18E till din förstärkare. https://svalander.se/shoppen/kablar/natkablar

Hah right, tack

Skrivet av moonblase:

@Nässe:
Jag skulle kollat på denna om du vill ha något relativt billigt, köpte en annan LG 49-tum till föräldrarna och tycker att det är sjukt grym bild för det priset, var även inne på siba när jag kollade på den och han rekommenderade ingen annan TV, fanns några samsung till lägre pris, och även någon philips för samma pris, men just den jag köpte fanns inte inne.
Rekommenderar att kolla på
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/39-43tum/lg-43uh664v/...

Köpte till föräldrarna
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/46-50tum/lg-49uf695v/...

Tack, ska kika!

Skrivet av Extremaz:

Har en 42" och sitter 60% av tiden typ 1.5m ifrån (datorstolen) och 40% ligger i sängen typ 2.3m ifrån. Idagsläget skulle jag aldrig köpa en tv som är mindre än 50".

Nya teven som jag har tänkt köpa i sommar vill jag ska ligga på 55-60"

Följer därför denna tråden så man kanske får några tips

Tack, verkar som de flesta tycker att storleken spelar stor roll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

Kör 6600K, GTX 970, så den pallar lite 4K, men hade inte tänkt använda skärmen som en gamingskärm mer än något trevligt typ soff-coop.
Chromecast är ju faktiskt en bra ide om man tycker att man saknar den funktionaliteten som kommer med android-tv!

Tack för länk!

Hur mycket material finns egentligen i 4k? (eller kommer inom en snar framtid)
Jag får nog gå till en butik och kika på HDR.

1. Ett inlägg ovan nämner hur upplösning förhåller sig till storlek/avstånd, varifrån jag mer eller mindre drar slutsatsen att jag troligtvis inte kommer att behöva 4k, men ska kika på det i en butik.

4. 60fps duger nog. Latency mellan datorn och TVn är inget man behöver oroa sig för?

5. Okej, finns det några OS man ska akta sig för?

6. Tack för tips, och tack för engagerat svar!

Tack, ska kika lite på dem!

Hah right, tack

Tack, ska kika!

Tack, verkar som de flesta tycker att storleken spelar stor roll!

1.
Alltså när du kör dator har upplösning en helt annan betydelse än vad det har på en tv!
- Du får en bättre skärm med bättre teknik i 4k (I allra flesta fall lägger till de så ingen blir sur )
- Du kommer tycka att de blir jobbigt att läsa text och arbeta på en 40" om den inte är 4k(Jag har 1080p och på 24" och då kan jag ju se att de blir pixligt ibland! )
- Läs detta för att fatta fördelarna med 4k och hdr Ljud och bild förklarar

4.
Ska du gamea på 40" och köra CS, COD eller typ battlefield seriöst? ja du kan ha en sämre latency/responstid i jämförelse med en datorskärm!!

Tv skärm kan komma ner mot 20-30 ms medan dator skärm till exempel min Benq xl2411z ligger på 1ms gtg.

Men Återigen inte direkt ett jätte problem då man gärna kan sitta med xbox utan problem men en som ligger på 50ms

5.

Näh inte direkt faktiskt, då du inte använder smart tvn! se bara till att hålla tvn uppdaterad

Lite tips på guide linjer för tv

1080p 2015 modeller att rekommendera:
Sony 43" serie 7

4k om du kan tänka lägga ca 10 k vänta på samsungs ks modell (2016 modell) annars typ en lg 43" eller om du kan få tag i 43" serie 8 i samsung

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Avstängd

För din budget är det i princip bara att leta upp en 1080p panel som har okej bild, alla kommer ha ganska dåliga latenser osv..

Permalänk
Medlem

Tack för info gott folk, jag har en mycket klarare bild av vad jag är ute efter nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

1.
Alltså när du kör dator har upplösning en helt annan betydelse än vad det har på en tv!
- Du får en bättre skärm med bättre teknik i 4k (I allra flesta fall lägger till de så ingen blir sur )
- Du kommer tycka att de blir jobbigt att läsa text och arbeta på en 40" om den inte är 4k(Jag har 1080p och på 24" och då kan jag ju se att de blir pixligt ibland! )
- Läs detta för att fatta fördelarna med 4k och hdr Ljud och bild förklarar

4.
Ska du gamea på 40" och köra CS, COD eller typ battlefield seriöst? ja du kan ha en sämre latency/responstid i jämförelse med en datorskärm!!

Tv skärm kan komma ner mot 20-30 ms medan dator skärm till exempel min Benq xl2411z ligger på 1ms gtg.

Men Återigen inte direkt ett jätte problem då man gärna kan sitta med xbox utan problem men en som ligger på 50ms

5.

Näh inte direkt faktiskt, då du inte använder smart tvn! se bara till att hålla tvn uppdaterad

Lite tips på guide linjer för tv

1080p 2015 modeller att rekommendera:
Sony 43" serie 7

4k om du kan tänka lägga ca 10 k vänta på samsungs ks modell (2016 modell) annars typ en lg 43" eller om du kan få tag i 43" serie 8 i samsung

https://www.dustinhome.se/product/5010867323/40put6400-40-led...

Är inte detta en ganska bra deal?
Verkar ha fått lite blandade betyg när det kommer till bildkvalitet, men för det priset kan man väl inte förvänta sig så mycket mer.
Jag ska tillägga att jag inte är i stort behov av en TV kommande två eller tre månaderna så är det nya modeller på väg ut så kanske man bör vänta?

Permalänk

Ang Latency så har det en inverkan om man ska lira på tv´n, men de flesta tv idag har en gamemode som avaktiverar
allt lullull som bildförbättrare mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

https://www.dustinhome.se/product/5010867323/40put6400-40-led...

Är inte detta en ganska bra deal?
Verkar ha fått lite blandade betyg när det kommer till bildkvalitet, men för det priset kan man väl inte förvänta sig så mycket mer.
Jag ska tillägga att jag inte är i stort behov av en TV kommande två eller tre månaderna så är det nya modeller på väg ut så kanske man bör vänta?

De e en bra deal!
Men kan du få tag i en
Sony 43
43kdl755 tror jag den heter så är de bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lager93:

De e en bra deal!
Men kan du få tag i en
Sony 43
43kdl755 tror jag den heter så är de bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3048307 ?
Svårt att bedöma bildkvaliten på de båda när man inte har de framför sig men på pappret får man ju ganska mycket mer för Philips-tvn

Jag var dock på media-markt idag och kikade lite och fick intrycket att 4k-upplösning på en 40tum känns lite överflödigt om man väntas sitta på ett "normalt" avstånd. 1080 såg ut att duga ganska bra tills man kom upp en bit i storlek.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte begriper varför det ska varta så sjukt komplicerat att köpa en stor skärm utan TV-mottagare. Vem, helt ärligt, orkar ta in reklam- och skitprogramsbelamrade TV-signaler? Lika irriterande som annan malware. Så sjukt omodernt, förmodligen är mitt svar inte alls vad du söker för du vill kanske kolla på Idol och Lyxfällan i 4K ("crystal HD" eller vad nu intelligensbefriade återförsäljare får för sig att benämna det som), men jag tycker inte du ska glömma gamla ingångar: Rätt vad det är så kan du mycket väl få för dig, av helt oväntade anledningar, att koppla in en gammal enhet med gammal signal. Det kan bli till din största förtvivlan som du upptäcker att en analog ingång som SCART/komposit saknas på din halvmoderna TV-apparat. Mitt tips.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Är det bara jag som inte begriper varför det ska varta så sjukt komplicerat att köpa en stor skärm utan TV-mottagare. Vem, helt ärligt, orkar ta in reklam- och skitprogramsbelamrade TV-signaler? Lika irriterande som annan malware. Så sjukt omodernt, förmodligen är mitt svar inte alls vad du söker för du vill kanske kolla på Idol och Lyxfällan i 4K ("crystal HD" eller vad nu intelligensbefriade återförsäljare får för sig att benämna det som), men jag tycker inte du ska glömma gamla ingångar: Rätt vad det är så kan du mycket väl få för dig, av helt oväntade anledningar, att koppla in en gammal enhet med gammal signal. Det kan bli till din största förtvivlan som du upptäcker att en analog ingång som SCART/komposit saknas på din halvmoderna TV-apparat. Mitt tips.

Haha skön, tack för tipset! Kommer troligtvis inte sakna gamla ingångar då jag är lite för ung för att ha samlat på mig massa gamla prylar.
Håller med dig om att man kan stå över Lyxfällan i 4k. När börjar ens 4k-tv sändas i Sverige, 2040?

Kommer dock dröja ett halvdecennium eller två till tills jag köper en TV utan tv-mottagare, iaf så länge hyresvärden levererar gott om kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

Menar du http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3048307 ?
Svårt att bedöma bildkvaliten på de båda när man inte har de framför sig men på pappret får man ju ganska mycket mer för Philips-tvn

Jag var dock på media-markt idag och kikade lite och fick intrycket att 4k-upplösning på en 40tum känns lite överflödigt om man väntas sitta på ett "normalt" avstånd. 1080 såg ut att duga ganska bra tills man kom upp en bit i storlek.

Utan att säga förmycket eller smutskasta, då säger jag SONY. Om man ska gå på märke och byggkvalitet.(samt responstid)
Sonyn kommer ha grymbildkvalite ganska likvärdig bild om inte bättre.
Själva panelen i sonyn är bättre!

Men för den pengen du kan få philipsen så kör på den

Sony:n ligger ju lite ovanför din budget kanske ?

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5