Köpråd: Bose Lifestyle Soundtouch 235.

Permalänk
Medlem

Köpråd: Bose Lifestyle Soundtouch 235.

Tja ska köpa nytt ljud till vardagsrummet, va inne hos Bose och dom rekommenderade Bose Lifestyle Soundtouch 235, kostar runt 30 tusen
visst va jag impad av ljudet samt "appen" funkar ju fint hos dom iaf. Har inte testat Sonos system eller någon annat för den delen.
Det jag vill ha är ett 2.1 system för att lyssna på musik ( streama från mobil Android, Iphone/padda, samt PC ) och glo på film/spela, köper bara saker 1 gång så jag vill köpa något som kommer att funkar ett bra tag framöver.
Vill ha det så stilrent som möjligt så klar, helst vitt. Har ni har några andra system att rekommendera?

// Piteraq

Permalänk
Medlem

@Piteraq: Jag tycker absolut att du ska köpa en stereosetup med en förstärkare, högtalare och bas istället. Streamingfunktioner kan du få via tex chromecast audio istället. En del stärkare har det även inbyggt. Vill du få många funktioner inkl. Hdmi-in-/ och utgångar så köper du en surroundreciever istället.

Mitt system är 2.1 och kostade runt 22 tkr. Jag tvivlar på att Bosesystemet slår det. Nu är min baslåda inte att rekommendera men det ända som syns är mina vita högtalare. Förstärkaren är gömd i tv-möbeln med en IR-extender och basen märker man inte då den är rätt liten.

Jag har chromecast som jag castar allt till och AirPlay för Spotify via ipaden. Kan även casta musik via spotify till chromecasten om jag vill.

Bose lifestyle soundtouch är väl ett system med supersmå satelliter och en bas. Du kommer aldrig få ett fylligt stereoljud och basen kommer måsta delas på tok för högt för att det ska låta riktigt bra. Ska man ha två små satelliter likt det har ska man iaf ha två basar i anslutning till dessa för att få basljuden i stereo. Annars kommersen höga delsningsfrekvensen göra att du kommer kunna placera vart basljuden kommer ifrån och en del av frekvensbandet kommer låta mono.

Hitta istället ett par bokhyllehögtalare du tycker ser bra ut (Monitor audio silver 1 ) och köp ett riktigt system. Det kommer tjäna dig MYCKET längre än det bosesystemet.

Edit: Även Kef q300 finns i vitt. Rekommenderas också. https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/19334...

Här har du monitor audio silver 1. Sjukt vackra i vitt (googla) https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/19545...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Här är en stereoreciever i retrodesign med många streamingfunktioner. Det är dock inte nödvändigt att ha det inbyggt. Det man vill ha är dock optiska ingångar så du kan koppla TVn digitalt till förstärkaren. På det viset får du allt ljud som skulle spelats upp i TVn att spelas upp i ljudsystemet.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereorece...

Här är ett annat alternativ: https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/cambridge-audio...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm Jag vet nog det inners inne att det är bäst så,=) tänkte vara lite lat och bara köpa något " bra " men det blir nog som du säger att bygga ett eget system, men om jag köper ett par Audio silver 1 ska man ha en sub till dom också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

@heatm Jag vet nog det inners inne att det är bäst så,=) tänkte vara lite lat och bara köpa något " bra " men det blir nog som du säger att bygga ett eget system, men om jag köper ett par Audio silver 1 ska man ha en sub till dom också?

Till film ska du ha sub för bästa upplevelse och för grannsämjan men det är inget måste. Till musik har jag min sun knappt hörbar och delad vid 60 Hz så den bara fyller ut en gnutta längst ner i registret. Jag körde mina rx1 (föregångaren till silver 1) utan sub länge tills jag lätt berusad och på partyhumör åkte till hifiklubben och impulsköpte en sub för en fest. Du kan alltid köpa dom utan sub och komplettera efteråt.

Det beror även på hur ditt rum ser ut. Är det stort? I min förra lägenhet satt köket ihop med vardagsrummet så jag hade en öppen yta på runt 45 kvm. Högtalarna klarade sig bra till musik men till film saknades det något. Saknades även något efter att jag köpte min sub men det blev bättre. Nu när jag har 20 kvm vardagsrum är det som natt och dag.

Jag skulle testat utan sub först. Hembiobutiken har öppet köp så du kan alltid köpa och sedan skicka tillbaka om du inte är nöjd. Jag köpte mina RX1 baserat på utseende och reviews och blev riktigt nöjd. Det finns högtalare som spelar mer klart, mer tight o.s.v. men jag vill ha det lättlyssnat och det tycker jag dom är. Bra tryck för väldigt liten storlek! Ska du spela i öronbedövande volymer så har mina dock ett klassiskt basportsljud. Det märks bara på full volym och om man lirar typ Tentenmöllers värsta baslåtar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

@heatm Jag vet nog det inners inne att det är bäst så,=) tänkte vara lite lat och bara köpa något " bra " men det blir nog som du säger att bygga ett eget system, men om jag köper ett par Audio silver 1 ska man ha en sub till dom också?

Jag kan väl summera det hela med att det är väldigt skoj med en sub. Ska jag se en actionfilm eller lira något blytungt och vill piffa upp det lite vrider jag bara upp subban och det är skitskoj! Man skall dock helst tänka på dess placering och det blir ett extra pillmoment. Ett par bra stativhögtalarei ett medelstort rum är dock mer än nog för en vanlig dödlig. Känner du att du har en budget på 30000 kr och kan skippa sub får du fantastiska högtalare och asbra förstärkare!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Tja ska köpa nytt ljud till vardagsrummet, va inne hos Bose och dom rekommenderade Bose Lifestyle Soundtouch 235, kostar runt 30 tusen
visst va jag impad av ljudet samt "appen" funkar ju fint hos dom iaf. Har inte testat Sonos system eller någon annat för den delen.
Det jag vill ha är ett 2.1 system för att lyssna på musik ( streama från mobil Android, Iphone/padda, samt PC ) och glo på film/spela, köper bara saker 1 gång så jag vill köpa något som kommer att funkar ett bra tag framöver.
Vill ha det så stilrent som möjligt så klar, helst vitt. Har ni har några andra system att rekommendera?

// Piteraq

Ett litet system som kostar 30k. Köp en ordentlig streamer om streaming är prioritet. Valde KEF eftersom de passar väldigt bra med Marantz musikaliska stil.
http://www.hembioconsult.se/2-kanal/forstarkare/pm8005
http://www.hembioconsult.se/2-kanal/natverksspelare/na8005
http://www.hembioconsult.se/hogtalare/stativhogtalare/r100

Extrapris på Primare I22 med DAC kortet. Primare är stilfull och välbyggd i Sverige sedan ett par högtalare utifrån tycke/smak
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/stereo-3/st...

Permalänk
Medlem

Hos sådana märken som Bose och B&O betalar man väldigt mycket för designen och själva märket.

Du kommer som andra sagt här få bättre ljud med bra separata komponenter. Det finns mycket att välja på och högtalare i vitt eller något annat trevligt utförande finns det gott om.

Nackdelen med system typ Bose är att de många gånger försöker kompensera storlek och antal högtalare med elektroniska electroakustiska tricks.

Visst kan det låta rätt hyggligt och imponerande men är ändå ett sorts substitut för riktigt ljud med ordentliga lösningar ungefär som att få multikanals ljud via en ljudlimpa även om just Bose systemen låter ganska bra ändå. Men inte lika bra som ett bra konventionellt system i samma prisklass som Bose systemet.

Visst låter det men inte jämförbart med en riktig setup med flera fysiska högtalare av god kvalitet vilket man hör om man provat att jämföra lösningarna.

Det kan vara en lösning om man måste gömma undan anläggningen eller inte har plats men man får betala för det och försöker man spela riktigt kraftigt eller ibland också vid riktigt låg ljudstyrka så visar det sig att det inte alltid blir så bra med den typen av lösningar.

Köper man vanliga lösa komponenter är det lite mer jobb att finna och para ihop rätt grejer, men du kan få ett ljud som utklassar Boses design anläggning till en tredjedel av priset. Alternativt få mycket bättre ljud för samma peng om du ändå vill ge 30k.

Är inget problem hitta Förstärkare/Receiver som har alla möjligheter till Bluetooth eller streamat ljud så det funkar ihop med plattor o mobiler samt streamad media som Spotify.

Vill du gå ned i pris så titta på Dynavoice Definition Dm-6 stativare med banddiskanter låter otroligt bra för liten peng trots att många rynkar på näsan åt märket. Har dem i vitt ihop med Xtz 10.17 sub tillsammans med en Yamaha Receiver och det låter riktigt bra både på film och musik. Även Xtz gör bra vanliga högtalare. Ska du köpa en sub så välj minst 10" om det ska ge bra effekt 8" blir väl klent då kan man med rätt högtalare lika gärna klara sig utan sub. Går rätt bra köra DM-6 utan sub också då de går ovanligt lågt ned i frekvens för att vara stativare.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit runt lite hos olika återförsäljare och lyssnat, jag tror att det blir ett par BOWERS & WILKINS CM5 S2, på hifiklubben rekommenderade de en DENON CEOL N9 som drivning då jag inte vill ha en stor receiver på tv-möbeln nämligen... Men om det är ett plus att ha en receiver så får jag väl lösa det..
Är det något att satsa på?

// Piteraq