Gigabyte stöper om Geforce GTX 1080 och GTX 1070 till Xtreme Gaming i juni

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte stöper om Geforce GTX 1080 och GTX 1070 till Xtreme Gaming i juni

Den som ser fram emot Nvidias senaste grafikkort utan referenskylare behöver inte vänta länge. Nu flaggar Gigabyte för att nya modeller under beteckningen Xtreme Gaming anländer i juni.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cringe

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att se hur överklockningspotentialen kommer bli på eftermarknadskort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Snusfri

Längtar rejält efter att få se tester på 1080, mitt kära 680 hänger inte riktigt med längre i 4K

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur kan Nvidia motivera att deras egna design med förmodligen sämre kylning ska ha ett högre pris?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan Nvidia motivera att deras egna design med förmodligen sämre kylning ska ha ett högre pris?

Är väl sagt att det är på grund av att dom inte vill konkurrera med sina samarbetspartners men ändå vill släppa ett referenskort? Det är i alla fall på det sättet jag förstått det hela.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan Nvidia motivera att deras egna design med förmodligen sämre kylning ska ha ett högre pris?

Skrivet av ClintBeastwood:

Är väl sagt att det är på grund av att dom inte vill konkurrera med sina samarbetspartners men ändå vill släppa ett referenskort? Det är i alla fall på det sättet jag förstått det hela.

Precis så är det. nVidia vill inte att deras kort ska heta "Referens" utan något lite "catchigare". Dessutom känner de att deras egna kort, som vanligtvis bara lever under ca 3 månader tills dess att 3e parts versionerna tar över marknaden, borde leva livet ut vid sidan av de andra korten. Det finns trots allt situationer då ett kort med lövblås kan vara fördelaktigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om partnertillverkare släpper "2Ghz Extreme Gaming"

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Precis så är det. nVidia vill inte att deras kort ska heta "Referens" utan något lite "catchigare". Dessutom känner de att deras egna kort, som vanligtvis bara lever under ca 3 månader tills dess att 3e parts versionerna tar över marknaden, borde leva livet ut vid sidan av de andra korten. Det finns trots allt situationer då ett kort med lövblås kan vara fördelaktigt.

Knäppt att de släpper något alls i så fall. Då vore det väl bättre att låta deras partners få hela marknaden, om det är så att de inte vill stöta sig med dem. Det är ju inte så att Nvidia har monopol på lövblåsdesign.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Proffsmoddare

Mot nya äventyr!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan Nvidia motivera att deras egna design med förmodligen sämre kylning ska ha ett högre pris?

Varför inte mjölka marknaden medan dom kan, eftersom inga andra finns tillgängliga från dag ett? Alla ref-kort kommer gå åt oavsett pris, då det finns tillräckligt många entusiaster som bara köper utan att egentligen tänka särskilt mycket, eller har för mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan Nvidia motivera att deras egna design med förmodligen sämre kylning ska ha ett högre pris?

Sedan vet vi ju faktiskt inte om det är så att deras "nya" kylare är så mycket sämre än dom som kommer ifrån 3rd part heller. Vem vet, dom kanske har lyckats gjort en vettig kylare, knappast troligt men fram tills recensionerna släpps runt 17 maj är det ju bara en gissningslek!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Knäppt att de släpper något alls i så fall. Då vore det väl bättre att låta deras partners få hela marknaden, om det är så att de inte vill stöta sig med dem. Det är ju inte så att Nvidia har monopol på lövblåsdesign.

Håller helt med. Jag tycker att det känns som att Founders Edition måste innebära något ytterligare, om inte bättre överklockning så kanske någon bättre garanti eller annan bonus. Om inte så känns det precis som du säger helt menlöst, speciellt när Asus har sin Turbo-variant som jag har för mig var liiiite tystare än referens.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Håller helt med. Jag tycker att det känns som att Founders Edition måste innebära något ytterligare, om inte bättre överklockning så kanske någon bättre garanti eller annan bonus. Om inte så känns det precis som du säger helt menlöst, speciellt när Asus har sin Turbo-variant som jag har för mig var liiiite tystare än referens.

Det var väl så att dom kommer överklockade och garanterar en viss överklockningsmöjlighet när det i vanliga fall är lite hit or miss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Knäppt att de släpper något alls i så fall. Då vore det väl bättre att låta deras partners få hela marknaden, om det är så att de inte vill stöta sig med dem. Det är ju inte så att Nvidia har monopol på lövblåsdesign.

Egentligen är det väl så men marginalerna på nVidias egna kort måste vara riktigt bra, speciellt då de sätter sin prispunkt 100 dollar över alla andra. Samtidigt brukar vi ju inte se många lövblåsare från andra tillverkare (även om de finns). Antagligen kommer inte många köpa dessa kort men tycker personligen inte det är dumt med alternativ. Som sagt skall inte kortet konkurrera med 3e part.

Skrivet av careface:

Det var väl så att dom kommer överklockade och garanterar en viss överklockningsmöjlighet när det i vanliga fall är lite hit or miss?

Det är bara en myt som inte stämmer. nVidia har sagt att deras Founders inte är "cherry picked".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Längtar rejält efter att få se tester på 1080, mitt kära 680 hänger inte riktigt med längre i 4K

Längre? När har det kortet någonsin hängt med i 4K med respektabla siffror?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Egentligen är det väl så men marginalerna på nVidias egna kort måste vara riktigt bra, speciellt då de sätter sin prispunkt 100 dollar över alla andra. Samtidigt brukar vi ju inte se många lövblåsare från andra tillverkare (även om de finns). Antagligen kommer inte många köpa dessa kort men tycker personligen inte det är dumt med alternativ. Som sagt skall inte kortet konkurrera med 3e part.

Det är bara en myt som inte stämmer. nVidia har sagt att deras Founders inte är "cherry picked".

Alright, good to know.
Blir väl till att vänta då.. Suck!

Permalänk

Det kan vara ett "bra" sätt för Nvidia också att sälja till dyrare pris initialt, se till så gamla 9-serien grafikkort hinner tömmas på lager lite.

Permalänk
Inaktiv

Extreme Autocading eller Extrem Matlab hade fått tummen upp för mig.

Nå det blir bra och billiga grafikkort där troligtvis många kommer lägga mindre pengar på grafikkorten denna generation.

Permalänk
Medlem

Dessa namn alltså eXtreme Gaming woow måste vara något häftigt lol

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Egentligen är det väl så men marginalerna på nVidias egna kort måste vara riktigt bra, speciellt då de sätter sin prispunkt 100 dollar över alla andra. Samtidigt brukar vi ju inte se många lövblåsare från andra tillverkare (även om de finns). Antagligen kommer inte många köpa dessa kort men tycker personligen inte det är dumt med alternativ. Som sagt skall inte kortet konkurrera med 3e part.

Det är bara en myt som inte stämmer. nVidia har sagt att deras Founders inte är "cherry picked".

Är väl bara att Founders edition alltid kommer ha Nvidias referens kylare..Och vanliga kan tredje part tillverkare modifiera hur dom vill

Så fattade jag det iallafall..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Längre? När har det kortet någonsin hängt med i 4K med respektabla siffror?

Han menar nog att det inte hänger med längre pga högre upplösningar som 4K.
Men har man äldre kort varför inte spela i lägre upplösningar? Ingen tvingar en att hoppa på 4K tåget.
Det ultimata för spel är enligt mig 21:9 böjda skärmar med 3440x1440 och ej 4K skärmar. Dock är de fortfarande för dyra. Hamnar de under 6000kr sträcket då lär de bli vanligare...som 1440p blev en gång i tiden. 1080 kortet lär förmodligen vara perfekt för en sådan skärm!

Permalänk
Avstängd

Förut på typ 90talet så skulle allt heta "Mega" super" eller typ "tron"

Idag "EXTREME"

Eftersom att 80talet är påväg tillbaka så kan dem väl döpa nästa grej till super mega 1080. Rullar ju av tungan.

Permalänk
Medlem

Inte utan man undrar hur pr-avdelningen tänkte här. Extreme känns extremt uttjatat och överanvänt till tusen. Vad ska man hitta på när 1090 eller vad nu Nvidia väljer att kalla uppföljaren kommer? Superextreme kanske? Vore kul med lite mer seriös marknadsföring.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Hoppas att EK lyckas med att släppa vattenblock lagom till den 27de Maj. Då blir det att byta ut Titan X kortet emot två 1080.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Är väl bara att Founders edition alltid kommer ha Nvidias referens kylare..Och vanliga kan tredje part tillverkare modifiera hur dom vill

Så fattade jag det iallafall..

Ja, det stämmer förutom att nVidia vill kalla den för "Premium cooler" eller något sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Egentligen är det väl så men marginalerna på nVidias egna kort måste vara riktigt bra, speciellt då de sätter sin prispunkt 100 dollar över alla andra. Samtidigt brukar vi ju inte se många lövblåsare från andra tillverkare (även om de finns). Antagligen kommer inte många köpa dessa kort men tycker personligen inte det är dumt med alternativ. Som sagt skall inte kortet konkurrera med 3e part.

Det är bara en myt som inte stämmer. nVidia har sagt att deras Founders inte är "cherry picked".

Men det är 100 dollar dyrare. Man betalar 100 dollar mer för ett standardkort med en i de flesta tillämpningar sämre kylare. Jag ser inte varför det är rimligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alla dessa P12-namn...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det är 100 dollar dyrare. Man betalar 100 dollar mer för ett standardkort med en i de flesta tillämpningar sämre kylare. Jag ser inte varför det är rimligt.

Jag förstår hur du tänker men vad jag förstått så kan inte nVidia lägga sig på samma nivå eller under 3e part då det hade vart en konkurrent. I en enthusiasts ögon är 3e part ett självklart alternativ men majoriteten köper antagligen det billigaste som finns och då hade Founders gått åt mest.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kan inte nån bara börja köra med "Basic", "Inferior", eller "Insignificant" istället för "Extreme"? För att röra om i grytan lite.