Permalänk
Medlem

Asus VG248QE

Hej!
JaG har tänkte mig att köpa en Asus Vg248qe skärm. Den skall mest användas till filmer och självklart lite lätt gaming.
Jag såg att den behövde en DVI kabel för att få ut 144hz (jag har 60hz nu och kör med en hdmi kabel). Men en DVI sladd leder väl inte ljudet som en hdmi sladd gör? Hur gör man då för att få ut ljudet? Ifrån skärmen isf? Och till slut spelar det någon roll om det är en ganska kass dator? Jag menar, "klarar den av" 144hz eller spelar det ingen roll?
Som ni ser så är jag inte då super kunnig så ni proffs får lära mig!!
Mvh Max

Permalänk
Medlem

@maxbylin:

Du får med en separat 3.5mm audio kabel som man bara pluggar bakom datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinzient:

@maxbylin:

Du får med en separat 3.5mm audio kabel som man bara pluggar bakom datorn.

Mhm, men jag har ett "gaming headset" och den har ju en mic uttag och en "hörlursuttag". Hur gör jag då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså 144Hz är till för gaming, perfekt för snabba spelfrekvenser som i CSGO. Tror det är bättre att du skaffar en IPS-skärm 60Hz om det mestadels är för filmtittande.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Alltså 144Hz är till för gaming, perfekt för snabba spelfrekvenser som i CSGO. Tror det är bättre att du skaffar en IPS-skärm 60Hz om det mestadels är för filmtittande.

Spelar bland annat CSGO

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@maxbylin: Kör dp kabel

Permalänk
Medlem

Någon som kan berätta mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Alltså 144Hz är till för gaming, perfekt för snabba spelfrekvenser som i CSGO. Tror det är bättre att du skaffar en IPS-skärm 60Hz om det mestadels är för filmtittande.

Han kan även kolla på skärmar med va panel som är mycket bra till film.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Men jag kan köpa den skärmen, och sen köpa en DVI kabel.
Men spelar det nån roll om jag har en dålig dator? Lixom, klarar den av 144hz eller spelar det ingen roll med datorn?
Och hur gör jag med ljudet? Eftersom att jag har ett "gaming headset" med två sladdar och det finns bara en inkoppling bakom skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad för komponenter har din dator som du tänkt använda skärmen med?

Ljudet kopplar du direkt till datorn (helst baksidan, direkt på moderkortet).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Men jag kan köpa den skärmen, och sen köpa en DVI kabel.
Men spelar det nån roll om jag har en dålig dator? Lixom, klarar den av 144hz eller spelar det ingen roll med datorn?
Och hur gör jag med ljudet? Eftersom att jag har ett "gaming headset" med två sladdar och det finns bara en inkoppling bakom skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Utgången på skärmen är väl för de inbyggda högtalarna i skärmen?
Du ska köra hörlurarna direkt i datorn med andra ord.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har den skärmen, du får med en dual link DVI kabel. Den måste du använda om du ska kunna välja 144Hz i Windows.

Ljudfunktionaliteten i skärmen har jag inte brytt mig om, så det kan jag inte kommentera om.

Ljusstarkaste skärmen jag varit med om, fått sänka ljusstyrkan till typ 0 och det är ändå riktigt ljust... både bra och dåligt, tycker jag

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Lixom, klarar den av 144hz eller spelar det ingen roll med datorn?
Skickades från m.sweclockers.com

Har du mer än 144fps i csgo så kör om inte kör ändå. Grymt bra skärm! Nån gång i tiden så uppgraderar du väl dator. Du slipper ju lite screentearing oavsett.

Visa signatur

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Permalänk
Medlem

Ok!, kan säga att jag ligger på typ 100 fps på cs. Spelar mest på skoj, på en skoldator. Processorn är helt ok men grafikkortet är förmodligen bajs...
Ok! då förstår jag det med ljud o så också!