30plussare vilket är ert bästa spel genom tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Baldurs Gate ligger mig varmt om hjärtat, även Dragonlance spelen som kom tidigare. Civ, x-com, fallout 1 & 2, warcraft 1-3 och får absolut inte glömma Dawn of War serien! Av lite nyare måste jag tillstå att sjukt många timmar spenderades i Eve Online (2003-2009) och Dragon Age serien. Crap! Diablo, heroes of might and magic, sid meiers Pirates... Nope... Kan inte välja ut endast ett... Inte ens topp fem! 😎😂

Edit; Är 39, började med något tvspel på tidigt 80-tal och gick vidare med vic 20 och c64. Sen blev det Amiga 500/1200 och Megadrive innan steget till en pentium 200hz togs.

Måånga bra spel du raddade upp! Har liknande lista, men började med C64 - NES - PC men de andra konsollerna och amiga fanns alltid i bekantskapskretsen. Måste lägga till One Must Fall på listan med PCspel som var magiskt bra.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Jaguari XJ220 till Amiga var najs.
Lika så pinball dreams.

Men favoriten all time är solklar, Star Wars Galaxies till PC, släpptes väl 2003 eller så. Det var fantastiskt underbart, tills de ändrade om det helt med 'Combat Upgrade' och jag la ner.. WoW var också rätt skoj när det begav sig, men rätt många år sen jag spelade nu. Hade grym lvl70 healing präst. Woho!

Permalänk
Medlem

45+, första dator en ZX Sinclair spectrum mitten av 80 talet. Spelat sedan dess

Favoriter som man minns speciellt bra är:
Elite på C64
Leisure Suit Larry spelen
Monkey Island serien
DOOM serien
Deus Ex (så långt före sin tid)
Wolfenstein
Earth and Beyond (mitt första mmorpg)
EVE Online
Last of Us är min bästa konsol (PS3) upplevelse

Har säkert missat något men dessa spel minns jag varmt.

Permalänk

Har aldrig varit nån riktig "gamer" men här kommer mina tre:

1. Diablo 2
2. Myst
3. TIM "The Incredible Machine" (Fanns en massa olika varianter och utgåvor om jag minns rätt, men sjukt roligt spel. Var säkert 20 år sen jag spelade det sist...)

Visa signatur

Peace.

Permalänk
Medlem

Trots 34 år på detta platta klot så kom jag in ganska sent på PC och började spela seriöst först vid UT99 och Quake - men det spel som jag fortfarande spelar någon gång per år är Super Metroid till SNES.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad boy rune:

Just passerat 40.
Går inte att välja ut ett spel, så jag gör en liten topplista

C64/Amiga
Moonstone
California Games
Ports of calls

PC
Grim Fandango
Battelfield Vietnam (Bara det att kunna spela fortunate Son när man blåste iväg i sin jeep...)
World of Warcraft
Half Life

Håller "Moonstone: A Hard Days Knight" som favorit över allt annat, så köttigt samtidigt så taktiskt och så kul att spela ihop med 2-3 kompisar.

Det spel jag loggat överlägset flest timmar i dock är utan tvekan Ragnarök Online

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tja
Jag fyller snart 50 och har haft PC sen det började, pappa jobbade på IBM.
Det är svårt att säga vilket spel som är var bäst. I början var spelen väldigt simpla men vi hade skitkul. Vad som är bäst har att göra med vad man vet. NHL2016 är bättre än NHL 2010. Jag älskade wolfenstein, doom, quake osv. Civ till civ v.

Det spel jag har spelat mest är NHL har köpt alla sen 1997 och battlefield serien.

Det spel jag har spelat mest är bf3 om man ser till tid.

Det spel som måste vara bäst är CS eftersom det verkar vara tidlöst.

Du har väl ändå inte missat NHL '95? Klart bästa spelet i serien, NHL 2016 inräknat. Farten och flytet i spelet är oöverträffad vad gäller hockeyspel. Kör det fortfarande emellanåt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Född 83, spelat sen 88/89 nånting när jag fick min NES och sen dess SNES, PC, XBOX360(bröllopspresent från frun!)
Mest timmar har nog gått till HL-serien och trots att jag inte spelat på typ fyra år (fick barn som tog tid istället) så längtar jag fortfarande efter HL2EP3.
Borderlands måste nämnas också, har lagt en jäkla massa tid på Coop i det med en polare, grymt tidsfördriv!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Blir nog lätt Civilization spelen för mig. Det enda av dom jag inte spelat är 2:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bad boy rune:

C64/Amiga
Ports of calls

Håller med om att Ports of call var riktigt bra, spelade det mycket på den gamla goda tiden, svårt att välja bara ett spel men Boulder dash måste med på en topplista och Lemmings och Silent service sedan alla textadventures som Infocom gjorde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utan att blinka är det Metal Gear Solid 3.
Spelar fortfarande ut det spelet om nätterna varje sommar på PS Vita numera.

Storyn, atmosfären och röstskådespelarna gör hela spelet till ett mästerverk.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

<--- Det som jag tänker tillbaka på med de trevligaste minerna är Grim Fandango

Permalänk
Medlem

37. Började med Vic 20/C64 och Vectrex.

Kört både PC och Tv-spel sedan dess och samlade intensivt på tv-spel under en lång period (Samlingen innefattar över 50 maskiner), men har börjat trappa ned då alla mina vänner flyttat från staden och tjusningen med dom flesta spelen var att sitta flera i samma rum och spela. Numera blir det nästan bara PC.

Har många, många favoriter på både dator och tv-spelssidan, Armor Attack, Boulder Dash, Bubble Bobble, Civilization, Hired Guns, Guardian Heroes, NHL 95, Battlefield 1942 osv. Men nummer ett är och förblir:

The Elder Scrolls III: Morrowind.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Starcraft alla spelen svårare spel får man leta efter, speciellt det första att spela 1vs1 på 56k modem var ingen dans på rosor! Det är spelserien jag har spelat längst köpte första starcraft när det kom 98 och har spelat sen dess fast nu är det starcraft 2.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Dark Souls.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Första deus ex, tror jag. Va inte mycket i skolan när det va nytt. Det och Hidden and dangerous krigar om 1:a platsen.

Till c64 va det last ninja 2.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Battlefield 1942 när det kom. LAN:ade en hel del då och det var så jävla roligt att spela med en bunke kompisar i en lokal

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Nära 45 här.
Har mest kört dator
Elite
Civilisation
Doom
Anarchy Online (över 200 dagar /played där)

På konsol
Resident Evil 4 (GameCube)
Last of Us (PS4)

Är ingen nostalgiker så jag tror nog att Witcher 3 är inne på min top5-lista.

Permalänk
Medlem

Nyss fyllda 30,

Jag tror Mafia 1 är det spelet som jag haft roligast och samtidigt fått med WOW känsla i. Var så jäkla häftigt när det kom 2002.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Laser squad, Silent Hunter, M1 Tank platoon.
Vic 20, C64 och diverse Amigor. Först på bandstationer sedan på de däringa "bauta"floppys`na.
Brydde mig aldrig om konsollerna och deras blipp-blopp spel.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Battlefield 2 helt klart!

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Du har väl ändå inte missat NHL '95? Klart bästa spelet i serien, NHL 2016 inräknat. Farten och flytet i spelet är oöverträffad vad gäller hockeyspel. Kör det fortfarande emellanåt.

nej spelade den oxå men jag tror det var en piratkopia.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

38 här.
Förutom WoW, som ligger lite i en klass för sig, så är det Jagged Alliance 2 jag plöjt ner mest passion i. Älskar strategi och att utrusta mina mercs med ball gear. Modcommunityn är grymt bra till det spelet också.

@Gorham Bra avatar där! Bruce Lee var ett av de första spelen jag spelade på C64!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Har passerat 40 och är på väg mot 50. Som vuxen är det Day of Defeat som gett mig mest. För mig var det som att resa bakåt i tiden till mellanstadiet då jag lekte krig i parken med kompisarna. Barnet i mig verkligen kom fram igen.

Permalänk
Medlem

De spel som jag saknar mest är de gamla Sierra spelen som Police Quest 1 och 2 och Leisure Suit Larry serien.

Permalänk

31 här. De nyare spelen blir ju egentligen bättre, så flera måste väljas för att de var de bästa för sin tid. Perioden mellan 1997 och 2010 blev nog mer kvantitet över kvalitet och en hel del MUD spelades under de åren.

  • (1991) Super Mario Bros. 3

  • (1994) Transport Tycoon

  • (1995) Command & Conquer

  • (1997) Curse of Monkey Island

  • (2010) Battlefield: Bad Company 2

  • (2011) Path of Exile

Det känns som att jag blivit otroligt kräsen de senaste åren och jag vet inte vad som kommer hända när jag lägger av med Path of Exile. AAA-titlarna lockar inte längre, så det är upp till spel som Factorio att underhålla mig.

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate 2, i trivsam konkurrens med Civ 3.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Hjälpsam

Snart 40, spelat sedan tidigt 80tal med C64, Amiga och sedan PC (aldrig ägt en konsol).

Diablo II
Här har det plöjts absolut mest tid, där man kunde matten och tabellerna utan och innan, när man med polarna kunde sitta med en kopp kaffe på en uteservering och theorycrafta builds helt och hållet utan andra resurser än minnet och matte.

Elite II - Frontier (Amiga)
Mest revolutionerande openended närapå oändligt stort spel... På en diskett... Dessutom var det riktigt spännande och intressant at lägga många timmar på.

IgorMUD
Första online multiplayer upplevelsen, spelade mycket '94-'98. Helt textbaserat, man Telnet'ar in på en server (telnet://igor.algonet.se:1701). Lärde känna spännande människor världen över, var till och med årliga IRL träffar på olika platser i världen för spelarna. Som spel, tänk dig Zork eller Stugan, fast spelarskapat, enormt stort och multiplayer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Permalänk

Skön tråd.

Klassiker jag minns väl
Resident evil 1+2 ps1
FF 7 ps1
Goldeneye 64
NHL 98
Battlefield 1942 med desertcombat mod (kunde spendera timmar bara flyga helicoptern på en tom server)
Sen massa andra fina spel.

Last of us
witcher 3

2st spel jag spelat i år som är helt fantastiska.