Välja mellan två jobb, hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Välja mellan två jobb, hur ska jag göra?

Då mitt nuvarande vikariat som samordnare/ingenjör håller på att löpa ut står jag och väljer mellan två olika tjänster.
Min fråga kommer nu till hur f*n jag ska göra?

Jag arbetar med kvalitet idag, och båda tjänsterna är inom kvalitet.

Livssituation:
Tvåbarnsfar, bor i villa i medelstort samhälle.
Barn som är 2.5 år och 8 månader gamla.

Jobb 1: Samordnartjänst utan lednings och personalansvar.
Operativt ensam på positionen med både strategiskt ansvar och sen ansvar för att utföra arbetet.
Storlek på bolaget är ca 60 anställda i Sverige.
Arbetar mot slutkonsument/grossist på ett ISO9001 certifierat bolag.
Pendlingsavstånd 6km,
Lön:32-34000 i månaden

Jobb 2.
Chefstjänst med personalansvar för 12st inom fordonsbranschen.
Ingår i ledningsgruppen.
Bolaget är certifierat enligt ISO/TS 16949
Storlek på bolaget är ca 300 anställda.
Strategiskt ansvar men behöver ej utföra allt arbete inom området.
Pendlingsavstånd 50km
Lön: 45000:- i månaden.

Fotnot: Vi kommer i vilket fall kräva 2st bilar i familjen för båda tjänsterna.

Hur hade ni gjort i min situation?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem

Det du egentligen väljer mellan är mer tid med familjen eller mer pengar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Shamzin:

Allt beror på vad du själv anser att du har tid med, prioriterar du familj så vet du nog med dig att du bör tacka nej till jobb 2.

Enda anledningen att tacka ja till föregående är om du sitter i en ekonomisk rävsax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du egentligen väljer mellan är mer tid med familjen eller mer pengar ?

Nja, jag är egentligen osäker på vilket som innebär mest belastning.
Min prioritering är att ha så mkt tid över för familjen som möjligt, det som skrämmer mig med samordnartjänsten är att vara ensam ansvarig.

Skrivet av Killmaster:

@Shamzin:

Allt beror på vad du själv anser att du har tid med, prioriterar du familj så vet du nog med dig att du bör tacka nej till jobb 2.

Enda anledningen att tacka ja till föregående är om du sitter i en ekonomisk rävsax.

Jo det är sant, sen har vi aspekten med karriärutveckling.
Jobb nr2 skiner starkare i ett CV för framtiden, och jag är bara 29 år gammal.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Är det 50km bilkö eller motorväg utan mycket trafik? Prova kör sträckan om du har tid till det.
Pendlar 40km enkel nu. Det tar 2 timmar enkel väg in i Oslo. Fan inte värt några pengar att stå still där.

Sen mer ansvar gör att du utvecklar dig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skosnore:

Är det 50km bilkö eller motorväg utan mycket trafik? Prova kör sträckan om du har tid till det.
Pendlar 40km enkel nu. Det tar 2 timmar enkel väg in i Oslo. Fan inte värt några pengar att stå still där.

Sen mer ansvar gör att du utvecklar dig mer.

Det är öppen landsväg i varierande kvalitet, ca 40 minuters pendling sommartid i vettig hastighet.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit nummer två.

Motivering: Du kommer förlora en timme om dagen ja, men samtidigt är det ungefär 130.000kr mer om året. Det är två semestrar, möjlighet att leja bort lite husarbete/hushållssysslor (spara igen tid) och fortfarande en rejäl slant till pensionskontot.

Permalänk
Medlem

Jag tog själv min första chefstjänsten under småbarnsåren, ångrar det inte. Absolut mer arbete, men samtidigt helt andra möjligheter att styra arbetet, var och när, så tiden med barnen blev aldrig lidande eftersom jag medvetet valde att prioritera familjen. Välj det arbete som lockar dig mest, man ska inte välja arbete utifrån någon inbillad praktiskt "nytta", men du ska å andra sidan inte heller välja jobb utifrån "vad som ser bra ut på CVn" (då har du ju redan mentalt börjat på nästa jobb)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag tog själv min första chefstjänsten under småbarnsåren, ångrar det inte. Absolut mer arbete, men samtidigt helt andra möjligheter att styra arbetet, var och när, så tiden med barnen blev aldrig lidande eftersom jag medvetet valde att prioritera familjen. Välj det arbete som lockar dig mest, man ska inte välja arbete utifrån någon inbillad praktiskt "nytta", men du ska å andra sidan inte heller välja jobb utifrån "vad som ser bra ut på CVn" (då har du ju redan mentalt börjat på nästa jobb)

Det är just det, jag får verkligen känslan av att min chef på jobb nr2 ger mig den friheten att prioritera familjen.
Han själv slutar nämligen prick 16:00 varje dag för att åka hem till familjen.
Sen gällande meriter i CV:t så är jag mer realistisk över att jag troligtvis inte kommer stanna på samma jobb resten av livet, men jag förstår hur du tänker:)

Har aldrig haft så stort personalansvar tidigare vilket också gör mig fundersam hur det fungerar och vilket belastning det innebär?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Lever du för att jobba eller jobbar du för att leva?

Hur ser din livsstil ut? Gör du mycket saker på fritiden utanför jobbet eller är jobbet det mesta som pågår i ditt liv?

Vilka fördelar och nackdelar ser du med respektive jobb? Har du jobbat som chef förut?

EDIT: Jag hade utan tvekan tagit jobb 1. Nära till hemmet. Mer tid till allt annat. Mindre stress och förmodligen trivs bättre. För mig hade det inte varit värt dom där extra tusenlapparna att uppoffra det andra. Jag lever inte för att tjäna pengar liksom.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Då mitt nuvarande vikariat som samordnare/ingenjör håller på att löpa ut står jag och väljer mellan två olika tjänster.
Min fråga kommer nu till hur f*n jag ska göra?

Jag arbetar med kvalitet idag, och båda tjänsterna är inom kvalitet.

Livssituation:
Tvåbarnsfar, bor i villa i medelstort samhälle.
Barn som är 2.5 år och 8 månader gamla.

Jobb 1: Samordnartjänst utan lednings och personalansvar.
Operativt ensam på positionen med både strategiskt ansvar och sen ansvar för att utföra arbetet.
Storlek på bolaget är ca 60 anställda i Sverige.
Arbetar mot slutkonsument/grossist på ett ISO9001 certifierat bolag.
Pendlingsavstånd 6km,
Lön:32-34000 i månaden

Jobb 2.
Chefstjänst med personalansvar för 12st inom fordonsbranschen.
Ingår i ledningsgruppen.
Bolaget är certifierat enligt ISO/TS 16949
Storlek på bolaget är ca 300 anställda.
Strategiskt ansvar men behöver ej utföra allt arbete inom området.
Pendlingsavstånd 50km
Lön: 45000:- i månaden.

Fotnot: Vi kommer i vilket fall kräva 2st bilar i familjen.

Hur hade ni gjort i min situation?

Oj! Det var ju rätt rejäl löneskillnad. Jag skulle tagit jobbet som ger mest betalt. Kan vara värt de extra milen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@vikham:

Jag jobbar utan tvekan för att leva, inte mkt till fritidsaktiviteter utan mest leka med barnen och andra bestyr på eftermiddagarna.

Fördelarna med Jobb 1 är närheten och (förhoppningsvis) en lugnare tillvaro. Dock är det inte en garanti då jag är ensam inom området.

Fördelarna med Jobb 2 är lönen och utmaningen.

Jag har jobbat som chef tidigare med personalansvar under ca 1 år, dock bara en person.
Övrigt som chef i ca 3 år.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Det är just det, jag får verkligen känslan av att min chef på jobb nr2 ger mig den friheten att prioritera familjen.
Han själv slutar nämligen prick 16:00 varje dag för att åka hem till familjen.

Har aldrig haft så stort personalansvar tidigare vilket också gör mig fundersam hur det fungerar och vilket belastning det innebär?

Beror helt på hur gruppen ser ut, vilka individer det är och vad du själv väljer att göra av det. Är det en grupp med bra folk kan du delegera ut mycket, de får större ansvar och tycker sina jobb är roligare och du kan fokusera på att vara coachande och där din kompetens kommer bäst till sin rätt. Se till att få en chans att träffa gruppen innan du kråkar på är alltid mitt råd.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Shamzin:

är en klurig situation du sitter i och kan förstå att du funderar

men är egentligen att ställa dom mot varandra och vad du prioriterar mest
sedan hur är dom du kommer att jobba med ?

jobb 1
nära
lägre lön
mindre ansvar

jobb 2
längre transportsträcka
högre lön
mer ansvar

men besitter du kunskap och anser att du klarar det skulle jag nog kört på jobb 2
är jobbtiderna samma?

okej att det är ca 1.5-2 timmar fram och tillbaka varje dag mot några minuter
och 2-3k mer i bränslekostnad varje månad +slitage på bilen

så frågan är är de 1.5-2 timmarna 5 dagar i veckan värt 9000 mindre i lön varje månad?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag röstar på jobb 2 i det fallet att du har landsväg och gör resan på 40 minuter. Som chef kommer du som tidigare nämnst ha större möjligheter att påverka ditt eget arbete, kanske till och med sluta tidigare eller jobba hemifrån. En större utmaning och arbete med fler människor kommer vara mer stimulerande och jag tror att du kommer få mer ut av arbetet på så vis.

130 000 extra i lön per år gör sig som sagt bra i småsaker. Att alltid ha råd med en rejäl semester, eller fixa det där fina köket du tittat på kommer ge dig mer glädje av hemmet. Med en sådan lön kommer du ju dessutom slippa orosmomentet *pengar* i en mycket större utsträckning än med det jobbet som är närmre. När du dessutom i jobb 1 är ansvarig för att allt utförs finns det stora risker att du får jobba mer och ändå är lika mycket hemifrån.

Kör på nr 2!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

@Shamzin:

Knivig situation, jag har själv småbarn och det är jobbigt att vara borta mycket.
50km enkel resa kostar, dels drift men också att ha två bilar.
OM du skulle ingå i ledningsgruppen för detta bolag så bör du kunna förhandla till dej en förmånsbil.
på så vis slipper du köpa en extra bil, du skattar lite istället, men det blir stor skillnad mot att köpa en bil.
Ser du till att få en bil dom drar lite bränsle, (miljöbil) så är förmånsvärdet lägre och så behöver du tanka mer sällan.
Att dra av för resor är samma summa oavsett om du har miljöförmånsbil eller en vanlig förmånsbil.
Det som kan skilja är om det är diesel eller bensin, men om dieselbilen drar 0,39 eller 0,7 skiter skatteverket i, samma avdrag gäller.
Självklart är avdragsrätten lägre för förmånsbil gämfört med privat bil, men du tjänar absolut på att ha en förmånsbil, såvida du inte kör en gammal häck från 1990 som du har snålförsäkrad och meckar själv.

Enda rättvisa jämförelsen är att jämföra en ny förmånsbil med en ny privatbil.
Räkna då med allt, bilköpet, fösäkring, service, etc.
Slå ut kostnaden under 36 månader som normalt en förmånsbil är leasad på så ser du snabbt skillnad i kostnad.
Tänk också på att privat köp är en nettokostnad medans förmånsbeskattningen är en bruttokostnad.

För övrigt hade jag insisterat på förmånsbil med tanke på ansvaret på den tjänsten med den förhållandevis låga lönen, (jag har ju den månadslönen utan personalansvar eller verksamhetsansvar alls, ingen ledningsgrupp heller)

Rhames

Permalänk
Inaktiv

Jag had lätt satsat på alternativ 3.

Skulle tro att du har mycket lättare att få ut mer tid med familjen men framför allt ett mycket roligare arbete. De extra pengarna skadar ju inte heller och kostnaden för bilen och så går snabbt bort med de extra pengarna.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker du ska kolla upp och fundera på är:
Går det att jobba hemifrån? Kan ju ev. kompensera längre pendlingstid då och då.

Hur flexibla arbetstider är det? Börja tidigt och komma hem tidigare till barnen? Jag har ca en timmes pendling åt varje håll, men börjar 07:30 och tar halvtimmes lunch. Då kan jag gå kl 16 och få mer tid med dottern.

Vilken typ av anställning, betald övertid osv? Hur troligt är det att det blir många timmar i veckan, vissa har ju fast lön oavsett hur många timmar man jobbar... och de jobbar nog knappast mindre än 40 timmar i veckan.

Mer lön men även mer transportkostnader, en bil är inte billig i drift. Det blir nog ett par tusen dyrare i månaden att pendla 50km istället för 6km. Även tid får förlorad såklart.

Hur stor chans är det att du kan göra karriär inom företaget? Trivs du på företaget vill du kanske byta tjänst eller ex. bli chef för en större grupp.

När det gäller tjänsterna i sig ska du nog fundera på om du vill jobba mer administrativt (chef) eller mer med verksamheten. Sen måste man ju vara lämplig som chef, tyvärr finns det många som på pappret är chef men praktiskt inte tar sitt ansvar osv. Känner du att du passar in på chefsrollen?

Känns något av dem spontant bättre? Företaget i sig spelar ju stor roll på hur man trivs osv.

Inga svar utan ännu mer frågor, men nåt kanske kan hjälpa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror helt på hur gruppen ser ut, vilka individer det är och vad du själv väljer att göra av det. Är det en grupp med bra folk kan du delegera ut mycket, de får större ansvar och tycker sina jobb är roligare och du kan fokusera på att vara coachande och där din kompetens kommer bäst till sin rätt. Se till att få en chans att träffa gruppen innan du kråkar på är alltid mitt råd.

Ja det är ett måste för min del, gruppen måste jag träffa.
Det är ju ändå 12st variabler att ta hänsyn till i en sådan ekvation vilket oroar mig.

Skrivet av Rhames:

@Shamzin:

Knivig situation, jag har själv småbarn och det är jobbigt att vara borta mycket.
50km enkel resa kostar, dels drift men också att ha två bilar.
OM du skulle ingå i ledningsgruppen för detta bolag så bör du kunna förhandla till dej en förmånsbil.
på så vis slipper du köpa en extra bil, du skattar lite istället, men det blir stor skillnad mot att köpa en bil.
Ser du till att få en bil dom drar lite bränsle, (miljöbil) så är förmånsvärdet lägre och så behöver du tanka mer sällan.
Att dra av för resor är samma summa oavsett om du har miljöförmånsbil eller en vanlig förmånsbil.
Det som kan skilja är om det är diesel eller bensin, men om dieselbilen drar 0,39 eller 0,7 skiter skatteverket i, samma avdrag gäller.
Självklart är avdragsrätten lägre för förmånsbil gämfört med privat bil, men du tjänar absolut på att ha en förmånsbil, såvida du inte kör en gammal häck från 1990 som du har snålförsäkrad och meckar själv.

Enda rättvisa jämförelsen är att jämföra en ny förmånsbil med en ny privatbil.
Räkna då med allt, bilköpet, fösäkring, service, etc.
Slå ut kostnaden under 36 månader som normalt en förmånsbil är leasad på så ser du snabbt skillnad i kostnad.
Tänk också på att privat köp är en nettokostnad medans förmånsbeskattningen är en bruttokostnad.

För övrigt hade jag insisterat på förmånsbil med tanke på ansvaret på den tjänsten med den förhållandevis låga lönen, (jag har ju den månadslönen utan personalansvar eller verksamhetsansvar alls, ingen ledningsgrupp heller)

Rhames

Förmånsbil har företaget en policy för gällande att endast säljare och VD får ha en sådan.
Jag ska självklart försöka få in en bil, men troligtvis blir det dödfött...då jag försökte initialt också.

Lönenivån ligger relativt normalt i mitt område, hade säkert kunnat trycka upp den någon tusenlapp till men inte mkt mer.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare sagt. Jobbet med högre lön kan betala en härlig semester och om ni bor i hus så kan det vara trevligt att be någon annan måla om eller renovera ibland. Vilket också det ger mer tid till familjen i längden. Kanske inte under vardagarna, men under andra tider på året.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

En grej att tänka på med bilresorna är att dom kan hjälpa dig enormt i arbetet.

Jag har ca 1 timme enkel varje morgon innan jag kommer till min arbetsplats och 1 timme hem. På morgonen så planerar jag ofta kommande dag och tänker igenom vad som ska ske, på vägen hem tar jag ev telefonsamtal som behövs men inte hunnit med under dagen samt ev börja gå igenom morgondagen. Detta gör att när jag kommer hem så kan jag släppa jobbet helt på ett annat sätt än vad jag kunnat tidigare. Dock har jag även tur att om jag sitter i bilen och sköter telefonsamtal med beställare, underentreprenörer, myndigheter etc så får jag räkna det som arbetstid, men det är nog inte så vanligt.

Men vart jag vill komma är att man kan planera dagarna på vägen till och från arbete och man slipper sitta hemma och vara disträ, iofs så hjälper det mig eftersom att jag jobbar 50% och ska fylla två heltidstjänster.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@SvanteP:

Självklart kan man lösa en del jobbsamtal på vägen, tyvärr kommer nog möjligheten för betald övertid vara väldigt liten:/

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Shamzin: Glöm inte att kolla på övriga förmåner/villkor för de två jobben. Exempelvis; pensionsvillkor, toppas lönen upp vid föräldraledighet eller långvarig sjukdom, ingår övertidsersättning, extra semesterdagar, "egen" sjukvård, finns kollektivavtal, förmånsbil, etc?

Av egen erfarenhet vet jag att det kan skilja en hel del på t.ex. pension. Vid 45kkr i lön så ger t.ex. en "rak" extra pension på 5% 2250:-/månad, medan ITP-1 ger lite drygt 4000:-/månad. Om ni planerar fler barn så kanske det inte vore fel att få lönen upptoppad till 90% under föräldraledigheten (om möjligheten finns).

Om sen båda jobben ger dig möjligheten att leva drägligt så tycker jag att du ska välja det jobb som du tror du kommer trivas bäst med, både ur perspektivet med balans mellan jobb/privatliv och själva arbetet i sig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Shamzin: Glöm inte att kolla på övriga förmåner/villkor för de två jobben. Exempelvis; pensionsvillkor, toppas lönen upp vid föräldraledighet eller långvarig sjukdom, ingår övertidsersättning, extra semesterdagar, "egen" sjukvård, finns kollektivavtal, förmånsbil, etc?

Av egen erfarenhet vet jag att det kan skilja en hel del på t.ex. pension. Vid 45kkr i lön så ger t.ex. en "rak" extra pension på 5% 2250:-/månad, medan ITP-1 ger lite drygt 4000:-/månad. Om ni planerar fler barn så kanske det inte vore fel att få lönen upptoppad till 90% under föräldraledigheten (om möjligheten finns).

Om sen båda jobben ger dig möjligheten att leva drägligt så tycker jag att du ska välja det jobb som du tror du kommer trivas bäst med, både ur perspektivet med balans mellan jobb/privatliv och själva arbetet i sig.

Den bilden jag har fått är att båda är snarlika i samtliga förmåner och gällande pension.
Pensionen är styrd av kollektivavtal och övriga förmåner är i princip obefintliga...

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Shamzin:
Jag förstår.
Ja, du får försöka fundera ut vad som blir bäst, för er alla.
Finns ju inget rätt eller fel i dessa valen, båda jobben har ju sina fördelar och nackdelar.
inget jobb är dåligt betalt, inget jobb är fantastiskt betalt.
den högre lön du får på jobb 2 äts delvis upp av resekostnader.

Lycka till med ditt val.

Rhames.

Permalänk
Medlem

Har själv pendlat både 60km och 95km (enkel väg) och det är absolut ingen höjdare (har nu < 6km).
Men med en sådan löneskillnad är det nog värt det. För mellanskillnaden kan du ju som sagt införskaffa tjänster för att kompensera bortfallet lite.

Sedan låter det som om arbetsgivaren är lite flexibel och att det inte är något absolut krav att sitta kvar till t.ex. 17:30 varje dag. Kan du komma iväg 30-45 min tidigare tjänar du delvis in restiden. Sedan kanske du kan få jobba hemifrån någon dag ibland?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Det är öppen landsväg i varierande kvalitet, ca 40 minuters pendling sommartid i vettig hastighet.

Det är ingenting, ta jobbet som ger bäst pröjs. Jag har pendlat igenom Stockholm, vilket tog 1,5h enkel resväg och det kan jag garantera att jag aldrig gör igen, men 1h 20min resa per dag i en bekväm bil är definitivt värt de extra pengarna. För att inte tala om att det verkar vara ett rätt spännande jobb.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Operativt ensam på positionen med både strategiskt ansvar och sen ansvar för att utföra arbetet.

Det låter farligt enligt mig. Låter som att risken att det blir mycket övertid blir stor, så även om det är närmare så kanske du får mindre fritid än du tror.

Avståndet till arbete nummer 2 tror jag inte är så farligt. Jag pendlar personligen ca 55 km enkel resa varje dag, det går lättare än man tror (speciellt efter att ha åkt kollektivt i ett par år...).

Jag tror att chansen att kunna lägga upp arbetstiden är bättre hos jobb 2 så även om du förlorar en timme per dag i ren restid, så tror jag att det är lättare att lägga upp så att du vet när du är ledig. I jobb 1 så verkar det som att du kommer att få svårt att planera tiden då du dels måste göra ditt eget arbete, men också ta ansvar för det som kan komma oförutsett.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Oj! Det var ju rätt rejäl löneskillnad. Jag skulle tagit jobbet som ger mest betalt. Kan vara värt de extra milen.

Jag hade kollat möjligheten till stabila tider på jobb 2. Kan du komma ifrån 15-16 eller kanske förskjuta arbetstiden så du får familjeliv, så är det en bra väg då det ger ekonomiska möjligheter för dig och familjen.

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: @MickeMM

Jag har fått svaret att det inte är några problem att åka från jobbet 16 varje dag iom familjen. Och VD:n tyckte inte det var alls konstigt iom att han själv gör likadant, slår igen datorn prick 16 och går hem

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch