Permalänk
Vägledare

Montera ben på skrivbord

Hallåj

Jag har ett skrivbord med en låda på sidan där det är tänkt att man ska ha datorn men eftersom jag inte använder den utan endast känner att den tar på benutrymmet har jag tänkt att montera ner den och istället skruva dit två ben. Eftersom jag är extremt ohändig så vill jag göra en koll med er som är bättre än en själv på saker jag bör tänka på innan jag sätter igång.
Benen jag inhandlat är Godvin och skrivbordet är någon högblank historia, om det nu har någon betydelse

Permalänk

är bordet massivt, så förborra. Använd skruvdragare. Kortare skruv än skrivbordet är tjockt. Kör hårt!

Permalänk
Vägledare
Permalänk
Medlem
Skrivet av Containerfox:

är bordet massivt, så förborra. Använd skruvdragare. Kortare skruv än skrivbordet är tjockt. Kör hårt!

Jag säger förborra oavsett, så spricker det inte runt om där du sätter skruven. Förborra med ett mindre borr än skruven, annars har skruven inget att fästa i. Om det är ett billigt IKEA skrivbord så är det fyllt med kartong i ett hexnät som ger det stabilitet, helt hopplöst att skruva i. Men med fyra eller fler skruvar så borde benen sitta stabilt ändå

Använd skruv med platt skalle gjort för trä, och som @Containerfox skrev, den ska vara rätt mycket kortare än tjockleken på bordet

Exempel på skruv med platt skalle:

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Mutter/El-och-Blank...

Är en bra lösning om inte annat. Funkar till trä, spån, masonite.

Men inget bra svar kan ges förrens vi vet vilket material skrivbordet är gjort i.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.