Permalänk
Medlem

Vilken CPU temp bör jag ligga på?

Hej!

Har nyligen bytat min processor till en i5 4690k å köpte då samtidigt en ny fläkt eftersom jag glömde att man fick med en stock:p

Iaf, fläkten är en Cooler Master Hyper 103 och min cpu temp (enligt real temp 3.70) ligger på ungefär 34-37grader. Det kan skillja (från lägsta till högsta kärnan) 3-7 grader. Märkte nyligen efter att jag har surfat en del med ganska mycket igång att max temp hade varit cs 49-51grader å när jag spelar spel så har den legat på ca 59-62 grader. Även har skilljer sig temperaturem lite mellan de 4 kärnorna. Efter jag har spelat ligger kärnorna på ca 39-41grader när jag hade samma igång som tidigare när de låg på 34-37.

Är dessa värden normala eller ä något galet?

Det är första gången jag byter och monterar en cpu samt fläkt och kollar temp på cpu. När jag kollat runt lite på nätet så har jag hittat allt från 12 grader till 70+ hos olika datorer som folk skrivit så vet inte riktigt vad jag kan gå på.

Tack på förhand!

MVH!

Permalänk
Medlem

Låter helt normalt och inget som får den att throttla.
Se till att fläkten är monterad korrekt och att du har en lagom mängd kylpasta, själv kör jag ett jämt lager kylpasta så tunt som det bara går jämt applicerat över cpu'n

Permalänk
Medlem

Det är väl inom marginalen för vad CPUn klarar, om du ligger på max 62 i värsta fall så är kylningen fullt tillräcklig, ingen fara på taket.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det ser helt normalt ut, du behöver inte göra nåt.

*raderat* /mod

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det är väl inom marginalen för vad CPUn klarar, om du ligger på max 62 i värsta fall så är kylningen fullt tillräcklig, ingen fara på taket.

62 är inte max för den här CPU:n Tror du tänker på AMD CPU.
Motsvarande värde för flesta Intel är ca 72-73c vilket inte är ett max värde utan ett värde som CPU inte kontinuerligt bör överskridas.

Med stockkylare kan den gå upp till ca 75-80c under hög belastning utan några problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag följde instruktionerna för fläkten slaviskt och tyckte det va ganska tydligt om hur man skulle göra. det enda jag kan komma på när jag skruvade fast fläkten är att jag tycker den ena skruven skruvades ner liiite längre än dom andra tre men ingen skruv går att skruva mer, rättare sagt jag vågar inte skruva mer När jag skruvade fast fläkten så skruva jag lite i taget på alla skruvar och diagonalt tills det blev ett tydligt stopp. Blev mycket skruv i en mening..
Tusen tack för snabba svar, känns ju bra. bör kasnke tillägga att spelet jag spelat är endast cs go så kasnke inte är någon stor belastning.

Det här med mängden kylpasta och hur man ska smeta ut den är ju en hel vetenskap för sig själv. jag gjorde som många skrev. Lägg en klick i mitten å sen skruva fast fläkten.

Permalänk
Medlem

stress testa med aida64 ifall du vill veta var tempen landar i värsta scenario.

Jag prioterar själv en tyst dator, i gaming hålls cpu på 70°C med en rev.b kylare och gpun på 82°C. Max temps är minnst +15°C ännu av tillverkarna så bekymrar mig inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@Glantz: för 12 grader nåste du ha rums temp under 12 grader om du inte kyler med flytande kväve eller liknande. Under 90 räcker för cpu temp 70-75 eller kanske 80 är väl mest safe långsiktigt alla temps som är vessentliga är maxload. Så om nån har 12 grader på sin cpu under 100% är det ganska sjukt. Vad du ligger på idle spelar ingen roll mer än för fläkt ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

stress testa med aida64 ifall du vill veta var tempen landar i värsta scenario.

Jag prioterar själv en tyst dator, i gaming hålls cpu på 70°C med en rev.b kylare och gpun på 82°C. Max temps är minnst +15°C ännu av tillverkarna så bekymrar mig inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men kan inte processorn ta skada av ett sådant test?

Permalänk
Medlem

naa, haswell är ganska bombsäkra när det gäller värme, går dom till 100°C klockar dom ner sig för att sänka värmen. Lekte/testa lite med min 4790k när jag hade custom loop.
Ville se hur fort värmen stiger ifall pumpen är av, tog 2 sekunder så var cpun på 100°C, ingen skada.
Med nuvarande kylare kan jag köra passivt ca 1 min före tempen stiger till 90°C. Så testa bara ifall det verkar intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glantz:

Okej, men kan inte processorn ta skada av ett sådant test?

Inte om du håller i de säkra temperaturerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

62 är inte max för den här CPU:n Tror du tänker på AMD CPU.
Motsvarande värde för flesta Intel är ca 72-73c vilket inte är ett max värde utan ett värde som CPU inte kontinuerligt bör överskridas.

Med stockkylare kan den gå upp till ca 75-80c under hög belastning utan några problem.

Ok, avsåg att 62 var hans toppvärde uttryckt så då, eller hans max värde mätt över några timmars tung belastning.
Inte max vad kretsen klarar av.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag körde aida64 test, vet inte om jag gjorde rätt men fick upp ett fönster men en livegraf på cpu usage och temp på kärnorna å när jag testade så gick ju usage upp till 100% men tempen kom max till 62 bara, dock så körde jag bara i 10 min.

Permalänk
Medlem

Btw tack för alla svar, toppen forum! (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glantz:

Jag körde aida64 test, vet inte om jag gjorde rätt men fick upp ett fönster men en livegraf på cpu usage och temp på kärnorna å när jag testade så gick ju usage upp till 100% men tempen kom max till 62 bara, dock så körde jag bara i 10 min.

du gjorde rätt, alla kärnorna skall upp till 100%. 10 min räcker väl för en uppfattning ifall kylningen är tillräcklig.

62°C är väldigt bra, min toppar 83 vid stress test

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2