Fulkultur pratar om storheten med Star Trek

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur pratar om storheten med Star Trek

Det är dags för Fulkultur att bita tag i den andra stora rymdsagan – Star Trek. Häng med när gänget diskuterar fritt, givetvis med avstamp i den kultförklarade originalserien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Har gillat samtliga serier utom den senaste Star Trek Enterprise som är erbarmligt dålig, första serien, den med Kirk, såg man som barn.
Filmerna har jag också gillat där dom senaste är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

@anon999: Själv gillade jag Enterprise om man bortsåg från det hemskt tråkiga temat med tidsresor, som är den sämsta handlingsmekaniken genom tiderna om det inte är en serie om just tidsresor, vilket Star Trek inte är. Karaktärerna var helt klart mer intressanta än i tidigare serier enligt mig.

Permalänk
Medlem

Älskar Star trek

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Älskar Start-Trek. Min personliga favorit är DS9 mycket pga karaktärerna. Garak, Quark och Dukat är favoriter även om det finns många bra till.

"You'd shoot a man in the back?
It's the safest way, isn't it?"
Ah Garak

Permalänk
Medlem

Älskar Star Trek, framför allt serierna, TNG och DS9 är de bästa enligt mitt tycke, TOS har jag svårt för, allt blir så överdrivet och teatraliskt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Ok kul...Lyssnade på "typ" hela...
Lite smärre faktafel ibland men
det har i alla fall jag överseende
med.. Har titta på SAMTLIGA delar
och SAMTLIGA avsnitt x antal gånger.

En dissikering av TV serien/serierna
Stargate vore väldigt intressant.
En serie i min åsikt avsevärt bättre
and både Star Wars OCH Star Trek

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Inaktiv

@Inian: Det jag ogillar mest med Entreprise är nog Archer som spelas av Scott Bakula. imo. ger han inget trovärdigt intryck av rollfiguren, jag uppfattar honom som alltför teatralisk. TOS gillade jag mycket när serien var ny och jag var liten, nu gillar jag den mest av nostalgiska själ

Permalänk
Medlem

Detta gillar vi.

Tycker f.ö att Enterprise har fått ta oförtjänt mycket skit.

Permalänk
Medlem

Enterprise är ju ingen riktig StarTrek. Gillade inte hur overklig den var. De hade vanliga datorskärmar monterade på bryggan! Deras rymdfärjor/skyttlar såg totalt orealistiska ut. Som flygande strykjärn. Det var som en cowboy sci-fi serie (inte blandas ihop med Serenity som var riktigt bra cowboy sci-fi ). För amerikaniserad känns det som. Medan de andra serier var mer globala.
TNG och Voyager är de jag gillar bäst med TNG som stark etta. Dess utopivärld är positiv och intressant. Inte alla avsnitt är bra dock och det ska man kanske inte förvänta sig heller men serierna har haft stor betydelse för mig och gett en hopp i mörkret :).

Permalänk
Medlem

måste bara påpeka att Star Wars inte är sci-fi, och har därför aldrig riktigt fattat fan-konflikten. som såklart är högst ologisk ivf.

midikloriner som enda undantaget gällande sci-fi då..

Skrivet av ArtMan:

För amerikaniserad känns det som. Medan de andra serier var mer globala.

fast det skulle bli konstigare om det inte var det, den serien är ju menad att utspelas innan den första och borde då vara mer primitiv på alla sätt. med figurer mer rotade i geografisk eller kulturellt ursprung eftersom horisonterna ännu är rätt begränsade. man måste också tänka på att det som verkar som absurt patriotiska stollerier här inte upplevs som alls konstigt i USA, så intrycket blir lite extraförstärkt då.

med det sagt så hade den sina brister på mycket, med just karaktärerna som det största problemet. att nästan alla var mer träiga än den ende Vulkanen ombord, och att denne i sin tur betedde sig högst ologiskt titt som tätt. vilket säkert var beroende på fanservicen iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Our Enterprise. The Great Plan. The International. The Brotherhood of man.

Permalänk
Medlem

N i borde prata om Firefly! ^^ <3

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag gillar också Enterprise faktiskt, särskilt tredje säsongen. TNG är väl min favorit annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Enterprise är väl inte min favorit, för mycket "hillbillys" som ska ut i rymden och ack så amerikanskt. Med det sagt så blev den faktiskt ganska bra i säsong 3. Tyvärr var det nog (tittarmässigt) redan försent vid det laget.

Voyager förblir nog min favorit av nostalgiska skäl men med handen på hjärtat så är det inte jätte många avsnitt som åldrats bra. Bortser man från nostalgi så tycker jag att TNG är den bästa med starkast karaktärer (-Wesley).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

måste bara påpeka att Star Wars inte är sci-fi, och har därför aldrig riktigt fattat fan-konflikten. som såklart är högst ologisk ivf.

midikloriner som enda undantaget gällande sci-fi då..

fast det skulle bli konstigare om det inte var det, den serien är ju menad att utspelas innan den första och borde då vara mer primitiv på alla sätt. med figurer mer rotade i geografisk eller kulturellt ursprung eftersom horisonterna ännu är rätt begränsade. man måste också tänka på att det som verkar som absurt patriotiska stollerier här inte upplevs som alls konstigt i USA, så intrycket blir lite extraförstärkt då.

med det sagt så hade den sina brister på mycket, med just karaktärerna som det största problemet. att nästan alla var mer träiga än den ende Vulkanen ombord, och att denne i sin tur betedde sig högst ologiskt titt som tätt. vilket säkert var beroende på fanservicen iof.

Varför är inte star trek sci-fi?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Ida hade ett par felaktiga hänvisningar gällande doktor Zimmermann. Skeppet som han var ombord var ju Voyager, inte Enterprise som hon hänvisade 2 ggr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Varför är inte star trek sci-fi?

Mest troligen tycker väl personen att det är en rymdopera eller något åt det hållet.

För mig är det Sci-Fi.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på var man kan se alla serier på laglig väg. Jag vet att TOS fanns på netflix tidigare, men är borttagen av någon anledning. Troligtvis rättighetsskäl.

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av anon2110:

Ida hade ett par felaktiga hänvisningar gällande doktor Zimmermann. Skeppet som han var ombord var ju Voyager, inte Enterprise som hon hänvisade 2 ggr.

Jag tror att jag också sa Enterprise några gånger i avsnittet när jag menade Voyager - många namn att hålla reda på. Men Doktor Zimmerman själv var ju aldrig på varken Enterprise eller Voyager, utan hängde nästan bara på Jupiter Station där han bedrev sin forskning. Däremot fanns det Emergency Medical Holographic-appar installerade på båda skeppen, med upphovsmannen Zimmerman som förlaga.

Kul är också att när Zimmerman var döende så testamenterade han sin samling holografiska konst till ingen mindre än Reginald Barclay

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP-X:

Mest troligen tycker väl personen att det är en rymdopera eller något åt det hållet.

För mig är det Sci-Fi.

Det är sci-fi... Rymdopera är sci-fi om det inte handlar om något verkligt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Varför är inte star trek sci-fi?

Posten du citerar säger att star wars inte är sci-fi.

Jag klassar inte heller star wars som sci-fi eftersom storyn inte har något att göra med "science". Star wars kunde utspelas i vilken tidsålder som helst. En av reglerna Gene Roddenberry hade med star trek var att varje story måste vara unik för sci-fi åldern. T.ex. det populära avsnittet the measure of a man (tng 2x09) går ut på en debat om Data är levande eller inte. Avsnittet tar upp det filosofiska kropp själ problemet inom medvetandefilosofi och den storyn kunde inte berättats i någon annan tv serie som utspelas i nutid eller dåtid. Efter Roddenberrys död tog andra över och de hade inte samma regler tyvärr.

Temat i star wars är alltid kampen mellan det goda och onda. Alla karaktärer klassas som antingen goda eller onda och övergången därmellan är en viktig del av handlingen. Det är typiskt för klassisk fantasy så jag vill påstå att star wars är fantasy som utspelar i rymden. Inte science fiction.

Permalänk
Medlem

Fin fulkultur dethär! Älskar verkligen star-trek jag också. Jag drogs inn i serien när jag bodde i Sverige. Var nog 11-12 år när TOS gick på femman tror jag. Efter det var man fast.

Hoppas nästa serie blir bra.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Posten du citerar säger att star wars inte är sci-fi.

Jag klassar inte heller star wars som sci-fi eftersom storyn inte har något att göra med "science". Star wars kunde utspelas i vilken tidsålder som helst. En av reglerna Gene Roddenberry hade med star trek var att varje story måste vara unik för sci-fi åldern. T.ex. det populära avsnittet the measure of a man (tng 2x09) går ut på en debat om Data är levande eller inte. Avsnittet tar upp det filosofiska kropp själ problemet inom medvetandefilosofi och den storyn kunde inte berättats i någon annan tv serie som utspelas i nutid eller dåtid. Efter Roddenberrys död tog andra över och de hade inte samma regler tyvärr.

Temat i star wars är alltid kampen mellan det goda och onda. Alla karaktärer klassas som antingen goda eller onda och övergången därmellan är en viktig del av handlingen. Det är typiskt för klassisk fantasy så jag vill påstå att star wars är fantasy som utspelar i rymden. Inte science fiction.

Jag ber om ursäkt. Är nybliven pappa, och är så jäkla trött i huvudet.

Tror nog att det ena inte utesluter det andra i detta fallet. Wikipedia klassar Star wars som space opera, som är en sub-genre till sci-fi. Och går man efter samma sidas beskrivning av vad sci-fi är så stämmer allt in.

Det är väl som att säga att event horizon inte är sci-fi för att den är läskig och har med kristna teman som helvete och sådant att göra. Men samtidigt är där teknologi som inte finns än, rymd-resande och annat. Så jag kallar det sci-fi skräck, vilket nog många gör med mig.

Nu är detta hårklyveri av rang. Kan ju bli hur utflippat som helst.

Men jag håller med om att STAR TREK har ett djup som är ganska unikt i genren. Och det är nog det som delar folk i två läger. Serien ställer krav på tittaren. Och jag kan tänka mig at många som hatar sci-fi kan finna serien intressant just pga filosofiska teman i den. Men hur det än må vara så fyller den alla kriterier för att vara sci-fi, även om den är mycket mer än bara det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kul att det äntligen blev ett avsnitt om Star Trek!

Dock lite mer fumligt och lite mer ostrukturerat än tidigare poddar (om man får lov att vara lite kritisk).

Angående att Star Wars är större ibland barn och ungdommar, och finns på mycket leksaker, och att Star Trek tilltalar lite äldre och mer vetenskapligt nörderi är kanske inte så konstigt. Tycker att Star Wars är mer saga/fantasy som bara råkar utspela sig i rymden som kuliss/miljö (iofs väldigt estetiskt snyggt och passande). Star Trek är lite mer vetenskap och klassisk Sci-Fi.

Bägge berör idé och trosfrågor, men Star Wars är lite mer religöst/mytiskt, och Star Trek lite mer filosofiskt/humanistiskt tänk (förutom DS9 som avviker och är väldigt religöst). Bägge korsar dock bägge inriktningarna (många raser som Vulcan och andra har ju mycket religösa ritualer). Men gällande bärande plot/upplägg så skulle jag säga att man ändå kan se en skiljelinje även här.

De av mina bekanta som gillar Tolkien och Rowling (främst yngre) brukar nästan alltid vara samma personer som föredrar Star Wars, mendans de som gillar Asimov och A.C. Clarke brukar vara de som tilltalas mer av Star Trek.

Högst ovetenskapligt, och bara brett underlag ifrån "vanliga" personer i bekantskapskretsen, som inte är extrema nördar åt något speciellt håll.

Ser man på många dokumentärer på tex Discovery kring personer som jobbar för NASA, eller professorer i teoretisk fysik, så nämns väldigt ofta Star Trek som en stor inspirationskälla i barndomen/ungdomen, medans jag väldigt sällan (aldrig egentligen) hört någon ange Star Wars som inspiration (kanske de som jobbar med vapenteknik då).

Personligen tycker jag inte att det varken är någon "konflikt" eller problem. Man gillar det man gillar, och finns tom många som gillar både Star Trek och Star Wars.

Ganska oproblematiskt, och håller med att det är helt olika kategorier/genre egentligen som inte konkurrerar alls med varandra, förutom att av allmänheten ofta bli förväxlade och sammanblandade pga namnet (lite som Sverige och ostlandet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Har gillat samtliga serier utom den senaste Star Trek Enterprise som är erbarmligt dålig, första serien, den med Kirk, såg man som barn.
Filmerna har jag också gillat där dom senaste är riktigt bra.

Skall jag rangordna ST så gillar jag främst:

1 & 2 (delad förstaplats). TNG och VGR: Detta är klassisk Star Trek för mig (med både höjdpunkter och bottenapp).

3. TOS: Teatraliskt, men härlig teater av huvudkaraktärerna, och tidstypiska budgeteffekter att det blir humor och mysigt att titta på. Skön 60/70-talsnostalgi och miljöer (finns inget som är så moderiktigt och färgas så mycket av nutiden, som om när man skall tolka och extrapolera framtiden).

4 & 5. DS9 och ENT: Kul idé och upplägg hos bägge serier (fast station, och prequel), men som inte genomförs och fungerar praktiskt lika väl jämfört med de andra.

6. TAS: Ehhh... Nej, då gör jag hellre något annat än att titta på tecknade barnserier (även om det precis som med TOS blir med viss humor och kul formgivning, så håller det inte mer än 10 minuter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Posten du citerar säger att star wars inte är sci-fi.

Jag klassar inte heller star wars som sci-fi eftersom storyn inte har något att göra med "science". Star wars kunde utspelas i vilken tidsålder som helst. En av reglerna Gene Roddenberry hade med star trek var att varje story måste vara unik för sci-fi åldern. T.ex. det populära avsnittet the measure of a man (tng 2x09) går ut på en debat om Data är levande eller inte. Avsnittet tar upp det filosofiska kropp själ problemet inom medvetandefilosofi och den storyn kunde inte berättats i någon annan tv serie som utspelas i nutid eller dåtid. Efter Roddenberrys död tog andra över och de hade inte samma regler tyvärr.

Temat i star wars är alltid kampen mellan det goda och onda. Alla karaktärer klassas som antingen goda eller onda och övergången därmellan är en viktig del av handlingen. Det är typiskt för klassisk fantasy så jag vill påstå att star wars är fantasy som utspelar i rymden. Inte science fiction.

Håller med.

Så här skrev jag i ett annat tidigare inlägg på SweC om detta:

Finns ju en hel del beröringar emellan dessa rymdäventyr, och de spänner ju över många områden, men om man skall få lov att generalisera lite så skulle man kunna säga att Star Wars oftast är lite närmare Fantasy, och att Star Trek oftast är lite närmare science fiction.

Minns min gamla svenskalärare på gymnasiet i ämnet litteraturhistoria bla omnämnde och analyserade Star Wars och jämförde med uppbyggnad och referenser till andra litterära verk och filmer.

Hon ansåg att Star Wars var egentligen en väldigt klassiskt uppbyggd sagoberättelse som bara råkade utspela sig i rymden och framtiden, men egentligen skulle kunnat utspela sig i vilken tidsepok som helst.

Tror hon faktiskt gillade Star Wars ganska mycket. Själv så har jag alltid varit mer åt Star Trek och SF-genren, även om jag sett många filmer med Star Wars på bio genom min uppväxt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

4 & 5. DS9 och ENT: Kul idé och upplägg hos bägge serier (fast station, och prequel), men som inte genomförs och fungerar praktiskt lika väl jämfört med de andra.

En rättelse, det var ingen fast station då den kunde färdas.

Annars håller jag med att DS9 är för det mesta krystat (förutom de sista säsongen med kriget) då det omöjligen skulle hända så mycket på en rymdstation.