Universal Windows Platform får stöd för G-Sync och Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Artikeln handlar inte om Windows Store. UWP är inte bundet till Windows Store utan kan distribueras via andra kanaler. Steam skulle teoretiskt börja kunna sälja UWP spel. Windows Store är en paket-hanterare likt de som återfinns på Linux.

Tackar! Var ungefär det jag tänkte skriva.
UWP handlar om att begränsa rättigheter för applikationer så att allt som körs inte kan komma åt allt möjligt i datorn utan att be om rättigheter vilket verkar vara en rätt förnuftig tanke och detta kan som du säger användas av alla mjukvarusnickarare till winblows.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

nu är det bara att alla måste patcha sina spel då haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Snusfri
Skrivet av dpom86:

Du vet inte vad du pratar om. Problemet är inte små ofixade saker som G-sync osv. - det är gnäll precis som du sa, men det riktiga problemet är begränsningar som finns tydligt dokumenterade på MSDN att de designats in i UWP med flit. UWP är skapat av MS för att låsa ner kontrollen över app-marknaden på windows plattformar - givetvis finns det bra saker också, men det är ju bara moroten för att få med alla på tåget. Problemet är att begränsningarna är väldigt tekniska och svåra att förstå, medans morötterna är enklare, så personer som dig själv ser inte vad problemet egentligen är.

Men som jag sagt tidigare, i praktiken innebär UWP döden för all form av moddning. Idag skulle folk skratta åt uttrycket att "jail-breaka" en PC, men det är antagligen precis vad som kommer krävas i en snar framtid, en komplicerad jail-break för att kunna göra vad man vill med sin egen (windows-) dator. (Om det ens är möjligt...)

UWP var till en början inte tänkt att erbjuda AAA spel utan var tänkt till att erbjuda "apps" som skulle fungera oavsett WP, WinRT och Windows.

UWP har sedan dess breddats och Phil Spenceer har gått ut med att UWP kommer att supporta moddar.

Det som sker är att Microsoft "låser ner" och förenklar för gemene man medans vi entisuaster fortfarande kommer att kunna "leka runt", så det är du som inte vet vad du pratar om.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av epple:

Tack för svaren, nu blev det en mer givande diskussion!

Skulle man kunna likna det med Steam - en butik man inte behöver använda, men ibland ändå måste om något är exklusivt (monopol)? Eller är konsoller en bättre liknelse, där vissa spel bara finns där (monopol) och inte till dator? Båda är idag system som fungerar mycket bra sett till sin helhet.
Mjo, men i slutändan hur stor skillnad blir det efter man startat spelet från skrivbordet, i Steam eller Windows Store? Moddning är såklart ett stort utropstecken som jag hoppas de gör något åt illa kvickt. Sedan tror jag inte att en publicist vill begränsa sig allt för mycket genom att låsa in sig till en enda butik.

Ja de har varit lite schizofrena när det gäller sin vision för UWP och hur det i praktiken implementeras. Det ser däremot ut att gå åt rätt håll och ju mer press de har på sig desto bättre får vi hoppas att det blir. Att släppta spel inte ens fungerat låter dock oroväckande - dålig dokumentation och API:er för utvecklarna, månntro?

Jag tror idag att UWP är ett bättre verktyg för program och mindre spel som kan användas på flertalet formfaktorer/enheter, som gärna får uppdateringar per automatik och som inte har behov av moddning. AAA-titlar på UWP kontra exempelvis Steam är redan en match som man inte kommer att vinna inom överskådlig tid.

Jag köper bara spel via Steam, för det är den bästa platformen. Jag bryr mig inte om samma spel finns på Origin eller Uplay eller som standalone men låt mig välja platform själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De har fortfarande en bra bit att gå. En positiv sak är väl dock att det inte lär innebära bloatware i stil med Steam, men mycket annat kvar innan det blir fullvärdigt. Fler speltillverkare borde sälja via GOG, vilket verkligen ger spelaren frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

UWP har sedan dess breddats och Phil Spenceer har gått ut med att UWP kommer att supporta moddar.

Om du läser länken du själv länkade till var det oklart vad han menade. Officiellt stödda moddar som utvecklarna måste lägga till stöd för var det enda som visades, ingen "fri" moddning. Det är i första hand den fria moddningen jag värnar om.

Den fria moddningen bygger på att det går att intercept'a anrop i win32 modellen, vanligt är t.ex. grafik-moddar som interceptar anrop till DirectX för att injicera eget beteende, via en moddad dll-fil. UWP förhindrar uttryckligen att detta sker, vilket står i dess tekniska spec, oavsett vad deras marknadsföring säger.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

När kommer Vulkan stödet ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av dpom86:

Om du läser länken du själv länkade till var det oklart vad han menade. Officiellt stödda moddar som utvecklarna måste lägga till stöd för var det enda som visades, ingen "fri" moddning. Det är i första hand den fria moddningen jag värnar om.

Den fria moddningen bygger på att det går att intercept'a anrop i win32 modellen, vanligt är t.ex. grafik-moddar som interceptar anrop till DirectX för att injicera eget beteende, via en moddad dll-fil. UWP förhindrar uttryckligen att detta sker, vilket står i dess tekniska spec, oavsett vad deras marknadsföring säger.

Googlade och tog första bästa länk för att motbevisa gnällspikar som dig.
Phil har efter detta sagt att de inte kommar att motarbeta moddar då just moddar är en stor del av PC-scenen.

Det förstärks av att de godkänner moddar på Xbone med, så sluta med allt dravel tack då du inte har en aning om vad du snackar om.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Googlade och tog första bästa länk för att motbevisa gnällspikar som dig.
Phil har efter detta sagt att de inte kommar att motarbeta moddar då just moddar är en stor del av PC-scenen.

Det förstärks av att de godkänner moddar på Xbone med, så sluta med allt dravel tack då du inte har en aning om vad du snackar om.

Jag är programmerare. Jag skiter i vad Phil säger tills jag ser motsatsen i verkligheten.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Snusfri
Skrivet av dpom86:

Jag är programmerare. Jag skiter i vad Phil säger tills jag ser motsatsen i verkligheten.

Nej, du är en ignorant person som vägrar se vad andra säger.

UWP byggdes för att låta "appar" (Netflix, Onedrive osv) fungera lika över alla Microsofts plattformar.
Det skulle ha enhetligt utseende och fungera likandant, oavsett om man körde med WP, WinRT eller Windows.

Detta var alltså grunden, så som det startades, efter detta har WinRT gått i graven, likaså WP som blivit W10M.

I detta ramverk var alltså inte AAA-spel medräknat, men när DX12 och Xbone så har det tillkommit, vilket gör att vissa saker
som varit låst och inte alls varit med i beräkningarna tillkommit, tex SLI, Vsync osv.

Detta jobbar nu MS på att fixa till, men då kommer givetvis Anti-W10/Steam-fanboys fram direkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Om du läser länken du själv länkade till var det oklart vad han menade. Officiellt stödda moddar som utvecklarna måste lägga till stöd för var det enda som visades, ingen "fri" moddning. Det är i första hand den fria moddningen jag värnar om.

Den fria moddningen bygger på att det går att intercept'a anrop i win32 modellen, vanligt är t.ex. grafik-moddar som interceptar anrop till DirectX för att injicera eget beteende, via en moddad dll-fil. UWP förhindrar uttryckligen att detta sker, vilket står i dess tekniska spec, oavsett vad deras marknadsföring säger.

Jag ser tyvärr inget utrymme för "fri" modding inom UWP ramverket. Utvecklare måste kunna garantera att det inte går att mixtra med deras mjukvara på ett ej godkänt sätt. UWP möjliggör detta, dock är nackdelen att det omöjliggör modding genom "fulhack". Men detta är de enda sättet att få bukt med fuskandet som jag tycker förstör PC-spelandet idag. Ser ingen "gyllene medelväg" som möjliggör båda två. Vill man tillåta den typen av modding i sin mjukvara kan man lika gott stanna utanför UWP-ramverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag ser tyvärr inget utrymme för "fri" modding inom UWP ramverket. Utvecklare måste kunna garantera att det inte går att mixtra med deras mjukvara på ett ej godkänt sätt. UWP möjliggör detta, dock är nackdelen att det omöjliggör modding genom "fulhack". Men detta är de enda sättet att få bukt med fuskandet som jag tycker förstör PC-spelandet idag. Ser ingen "gyllene medelväg" som möjliggör båda två. Vill man tillåta den typen av modding i sin mjukvara kan man lika gott stanna utanför UWP-ramverket.

Jag vet inte varför du kallar det "fulhack", det är en feature i win32 modellen att man kan göra så, det är gjort så med flit, det kallas frihet om du frågar mig. Friheten att manipulera hur kod körs på din dator, som du betalat för. Varför ska någon annan bestämma åt dig vad du gör på din dator hemma? Dessutom håller jag inte med om att det är det enda sättet att få slut på fuskande, många spel är helt enkelt bara dåligt kodade. När vi snackar "fusk" syftar du så klart på multiplayer, och du kan fortfarande manipulera nätverkskommunikationen, även om det kräver lite mer skicklighet från fuskarnas sida.

Enligt min åsikt är det inte värt förlusten av majoriteten av all moddning som finns idag att försöka stoppa några fjortisar från att fuska i CS. Precis som det inte är värt att övervaka alla människor för att förhindra brott - väldigt orelaterat, jag vet, men poängen är att priset är för högt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Om ramverket har en felixibilitet där ett spel kan startas i 2 lägen vore det trevligt. Single player del, fritt att modda lös. Online multiplayerdel, nerlåst till spelstudions officiella patchar/moddar/dlcs.

Om detta kunde fungera smidigt utan för mycket overhead för utvecklarna vore det kalas naturligtvis men har ingen aning om hur det kommer bli i praktiken. Bara att hålla tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag vet inte varför du kallar det "fulhack", det är en feature i win32 modellen att man kan göra så, det är gjort så med flit, det kallas frihet om du frågar mig. Friheten att manipulera hur kod körs på din dator, som du betalat för. Varför ska någon annan bestämma åt dig vad du gör på din dator hemma? Dessutom håller jag inte med om att det är det enda sättet att få slut på fuskande, många spel är helt enkelt bara dåligt kodade. När vi snackar "fusk" syftar du så klart på multiplayer, och du kan fortfarande manipulera nätverkskommunikationen, även om det kräver lite mer skicklighet från fuskarnas sida.

Enligt min åsikt är det inte värt förlusten av majoriteten av all moddning som finns idag att försöka stoppa några fjortisar från att fuska i CS. Precis som det inte är värt att övervaka alla människor för att förhindra brott - väldigt orelaterat, jag vet, men poängen är att priset är för högt.

Vi har helt enkelt två olika syn på saken Jag tycker inte att det är en förlust av frihet om man är tvungen att respektera integriteten av en mjukvara skapad av någon annan. Man har fortfarande rätten att välja bort produkten mot en annan. Jag tror inte vi kommer att kunna övertyga varandra så lets agree to disagree. ^^

Sker fortfarande majoriteten av all modding utanför plattformar som Steam Workshop samt spel med officiella modding apis likt Minecraft? Visst finns det större omarbetningar av spel som erbjuder rätt så stora förändringar men dessa kan man räkna på en hand.

Permalänk

UWP har en del förmåner och negativa aspekter som kan hjälpa eller förstöra beroende på din situation. Jag har köpt ett par spel igenom UWP då har en APU maskin som inte klarar så mycket. Ett par av dessa spelen är:

Tomb Raider
Killer Instinct
Ori and the blind forest

Bästa köpet hittills är Ori, det märks att Microsoft har pushat detta teamet bra då spelet är extremt stabilt (har inte kraschat en enda gång) och de har redan fixxat VSync för spelet så att du kan sätta på/stänga av det.

Killer Instinct fungerar också bra men har kraschat en gång. Hoppas det inte blir fel, spelet rullar på bra och jag kan passera deras "Performance test" som du måste göra för att få spela I league. (spelet är gratis med 1 karaktär fri, varför inte prova, inget att förlora direkt )

Dom positiva delarna är att det mesta är light weight. Det är i princip den största anledningen du egentligen har. Har du en dator med begränsad prestanda kan detta vara ett alternativ. Crossplay fungerar bra också via xbox appen. Jag själv var beta testare för Fable Legends, visst spelet lades ner men det som de kom långt med var DX12 och va det kan pusha ut. Samt crossplay mellan pc och xbox. Det fungerade riktigt bra i de sista patcharna och jag kunde spela med ett par polare jag inte spelat med på länge.

Det negativa är helt klart de buggar som finns I windows store. Nerladdningen buggar, visar 0% fast du egentligen ligger på 15%. Tar lång tid att återuppta nerladdning om du startar om eller stänger av datorn under tiden.

Jag själv har börjat lära mig UWP som programmerings språk och jag tycker om det, det tilltalar mig. Jag köper till 100% varför det finns så många som är emot det och svagheterna är väldigt synliga, det finns inget tal om. Men jag tror att det kan bli stort i framtiden.

Det var det jag hade å säga, puss å knull! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jag köper bara spel via Steam, för det är den bästa platformen. Jag bryr mig inte om samma spel finns på Origin eller Uplay eller som standalone men låt mig välja platform själv.

Prima, då får du potentiellt ännu fler plattformar att välja bland framöver.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vi har helt enkelt två olika syn på saken Jag tycker inte att det är en förlust av frihet om man är tvungen att respektera integriteten av en mjukvara skapad av någon annan. Man har fortfarande rätten att välja bort produkten mot en annan. Jag tror inte vi kommer att kunna övertyga varandra så lets agree to disagree. ^^

Sker fortfarande majoriteten av all modding utanför plattformar som Steam Workshop samt spel med officiella modding apis likt Minecraft? Visst finns det större omarbetningar av spel som erbjuder rätt så stora förändringar men dessa kan man räkna på en hand.

Jag tror inte du har så bra koll på moddnings scenen. Jag har själv gjort minecraft moddar, vilka många använder "fulhack" som du kallar det. (Vilket som sagt inte är något som de som designade win32 lämnade öppet av misstag, utan det lämnades öppet högst medvetet.) Och det finns många populära steam-workshop moddar som använder "fulhack" också. Övriga stora moddar går definitivt inte att räkna på fingrarna, jag skulle säkert kunna hitta tusen populära "fulhack" med över 100'000 downloads utan större svårighet, skulle bara ta lite tid att sammanställa.

Jag förstår att du inte är intresserad av att ändra din åsikt, må så vara, men jag kan inte sitta tyst utan att påpeka hur fel din uppfattning är för det sprider felaktig information till andra läsare.

Likväl tror jag att vi åtminstone kan enas om följande baserat på vad du uttryckt hittills: Om ditt mål är att minska fuskande, då finns det ingen anledning att stödja UWP för spel som är single-player. Det finns många fantastiska moddar till single-player spel. Vad tycker du om det?

Jag vill också lämna dig med ytterligare en tankenöt, ett sista försök att ändra din åsikt:
Du gillar inte fuskande, men jag slår vad om att du inte gillar buggar heller. Många super-populära moddar är just buggfixar för saker som studion inte orkade, kunde eller brydde sig om att fixa... precis som de kanske inte orkade eller brydde sig om att fixa bra mekanismer mot fuskande. Är det inte troligt att dessa sakerna går hand i hand? En studio som inte orkar fixa det ena orkar antagligen inte fixa det andra, varför vi troligtvis går mot en buggigare framtid med UWP.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag tror inte du har så bra koll på moddnings scenen. Jag har själv gjort minecraft moddar, vilka många använder "fulhack" som du kallar det. (Vilket som sagt inte är något som de som designade win32 lämnade öppet av misstag, utan det lämnades öppet högst medvetet.) Och det finns många populära steam-workshop moddar som använder "fulhack" också. Övriga stora moddar går definitivt inte att räkna på fingrarna, jag skulle säkert kunna hitta tusen populära "fulhack" med över 100'000 downloads utan större svårighet, skulle bara ta lite tid att sammanställa.

Jag förstår att du inte är intresserad av att ändra din åsikt, må så vara, men jag kan inte sitta tyst utan att påpeka hur fel din uppfattning är för det sprider felaktig information till andra läsare.

Likväl tror jag att vi åtminstone kan enas om följande baserat på vad du uttryckt hittills: Om ditt mål är att minska fuskande, då finns det ingen anledning att stödja UWP för spel som är single-player. Det finns många fantastiska moddar till single-player spel. Vad tycker du om det?

Jag vill också lämna dig med ytterligare en tankenöt, ett sista försök att ändra din åsikt:
Du gillar inte fuskande, men jag slår vad om att du inte gillar buggar heller. Många super-populära moddar är just buggfixar för saker som studion inte orkade, kunde eller brydde sig om att fixa... precis som de kanske inte orkade eller brydde sig om att fixa bra mekanismer mot fuskande. Är det inte troligt att dessa sakerna går hand i hand? En studio som inte orkar fixa det ena orkar antagligen inte fixa det andra, varför vi troligtvis går mot en buggigare framtid med UWP.

Det är nog sant att jag kanske inte har full koll på moddingscenen, lämnande den bakom mig för ett antal år sedan. Tydligen så är den fortfarande livskraftig enligt dig, men jag tycker inte man hör så mycket om moddar nu för tiden. Kanske bara är ett resultat av de kanaler jag följer.

Jo, ett hopp om minskat fuskande är självklart en del utav varför jag gillar UWP. Men det är bara en liten del av helheten, som är säkerhetsaspekten. Jag ser det som en nödvändig utveckling att alla applikationer som körs på datorn bör köras i en sandlåda, utan några som helst rättigheter utanför den. Mindre attackytor, inget gemensamt register osv. Moddar får lösas genom officiella API:s, tycker inte att ett operativsystem ska designas runt möjligheten till att modda.

För att addressera din sista punkt, visst, människor som offrar sin fritid för att fixa en trasig produkt är väldigt nobelt. Men för att dra nytta av dessa moddar/buggfixar så måste jag köpa en trasig produkt, och därmed stödja ett företag som skiter i sina kunder och låter sin kundbas laga deras produkt åt dem. Det går emot alla mina principer. I det här fallet gynnar ju bara moddarna utvecklare som levererat en skitprodukt. Dessa utvecklare likt deras produkter bör undvikas.

Buggar och fuskande är inte direkt jämförbara, det finns ingen stor industri som arbetar med att hitta buggar, däremot tjänar fuskskaparna miljoner. Det finns otroligt stora monetära incitament att skappa fusk. Det bästa utvecklarna kan köra är att skapa anti-fusk mjukvara, problemet med dessa är att de är reaktiva, det finns ingen antifusk lösning som är proaktiv. Små utvecklare har inte en chans att stoppa fuskare, då fuskskaparna har så mycket större resurser att tillhandahålla.

Permalänk
Medlem

@Feeku:
Alla dina poänger är vettiga, så vi får helt enkelt nöja oss med att vi värderar för och nackdelarna olika.
(Ja moddnings-scenens forna glansdagar är nog mer nostalgi än verklighet, men många gamla spel spelas än.)

Om jag tillåts vara konstruktiv tycker jag en mellanväg är fullt rimlig på säkerhetssidan: att operativsystemet ska tillhandahålla ett system där användaren kan välja att ge vissa filer rättigheten att modifiera andra program - det är ju trotts allt exakt sådan typ av reglerad säkerhet som vi ser som basal funktionalitet i ett operativsystem; för allt ifrån filer och användare till nätverk och hårdvara - att reglera vem eller vad som har rätt att se, använda eller göra olika ting.

Därför anser jag att UWP bör erbjuda båda möjligheterna: att publishern kan välja att inte tillåta det, men att som default är det upp till användaren att välja vad som kan modifiera körningen av ett program. På så vis skulle publishers som inte behöver anti-fusk skydd ha ett incitament till att inte låsa ner programmet för att få nöjdare kunder, medan dem som behöver det skulle få samma effekt med nerlåsningen. Win-win.

Edit:
...Egentligen angående buggar så kan jag inte hålla med rakt av - det beror på buggarnas natur.
Som ett välkänt exempel kan tas Skyrim som är smockfullt av buggar, men mycket få eller inga är direkt game-breaking. Det är ett mycket bra spel ändå (viktiga buggar ser de ju till att patcha officiellt), men det är ännu bättre tack vare inofficiella fixar och moddar. Jag ser ingen anledning att bojkotta det spelet.

I andra änden av skalan har vi t.ex. färska The Division, som ryktas följa den fruktansvärt dumma trusted-client modellen. Detta kan inte ens UWP fixa då det antagligen räcker att manipulera nätverkspaket för att skjuta ett head-shot på vem som helst. Tråkigt och förbryllande för ett spel som annars såg lovande ut. Jag håller med om att jag inte vill stödja sådant. :/

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)