Rykte: AMD tidigarelägger Vega - lanseras redan i oktober

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD tidigarelägger Vega - lanseras redan i oktober

Nya uppgifter tyder på att AMD lanserar deras kommande arkitektur Vega tidigare än väntat. Detta för att kunna konkurrera bättre med Nvidia i prestandasegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att man borde vänta lite med att köpa nytt gfx-kort då. Får avvakta till black friday så får vi se om man kan fynda lite med.

Permalänk
Medlem

Så enligt ryktena kan både Zen och Vega släppas i oktober? Nice!
Julen kommer tidigt i år!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som låter bli att köpa Polaris pga det här...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Skrivet av simon253:

Detta är ju egentligen bara oroande. Om de korten de släpper nu i maj-juni inte når GTX1070 i prestanda kommer det inte bli roligt för AMD.

haha precis min tanke. Men vad förväntar sig folk? kommer bli som med Fury.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av simon253:

Detta är ju egentligen bara oroande. Om de korten de släpper nu i maj-juni inte når GTX1070 i prestanda kommer det inte bli roligt för AMD.

Varför? Det är ju segmentet enklare laptopgrafik och grafikkort upp till 1500 kr som säljer på den globala marknaden. Det är där pengarna finns. Det spelar ju ingen större roll om de inte når upp till 1070 så länge priset på korten matchar prestandan. Det AMD har saknat i flera år är ett strömeffektivt svar på Kepler och Maxwell i laptops. De tappade i princip hela laptopmarknaden vilket måste svidit lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Detta är ju egentligen bara oroande. Om de korten de släpper nu i maj-juni inte når GTX1070 i prestanda kommer det inte bli roligt för AMD.

Tror nog snarare att det får fler att vänta tills hösten innan de köper kort, HBM2 är ju sjukt mycket mer intressant än GDDR5X.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Detta är ju egentligen bara oroande. Om de korten de släpper nu i maj-juni inte når GTX1070 i prestanda kommer det inte bli roligt för AMD.

Frågan är om det Vega som är tidigare. Läste ett rykte som gjorde gällande att det är Polaris10 som senareläggs. Det känns nästan troligare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Tror nog snarare att det får fler att vänta tills hösten innan de köper kort, HBM2 är ju sjukt mycket mer intressant än GDDR5X.

Indeed. Kommer dessa kort med HBM2 ut till hösten redan så väntar jag nog på de istället. Har jag väntat ett år på att köpa nytt så kan jag vänta lite till. Haha!

Dock vill jag helst veta officiellt om detta stämmer så man inte väntar och sen så visas det att detta rykte inte stämmer...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Detta är ju egentligen bara oroande. Om de korten de släpper nu i maj-juni inte når GTX1070 i prestanda kommer det inte bli roligt för AMD.

Är inte det en fråga om vad priset blir? Alla rykten ar ju pratat om Polaris 10 och 11 som korten för sweet spot priserna runt 300 USD.

Jag ser det mer som att de reagerar på 1080 och risken att nVidia äger hela high-end segmentet själv i lång tid framöver.

Så:
Polaris 11 - Budgetkortet
Polaris 10 - most bang for the buck (300 USD kortet) som ska slåss med GTX1070
Vega - High End kortet som ska slåss med GTX1080

Frågan är dock, hur klockningsvänliga kommer Polaris vara? Blir Polaris 10 runt 980 TI för 300 USD och kan klocka bra så kommer den sälja som smör.

Kommer den inte klocka bra så väljer nog folk 1070.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

October: Vega 10, beta 1.0. 2017: Vega 10, rev 1.0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Liten typo här: "Det spekuleras om att AMD valt att flytta fram Vega 10 för att på allvar kunna konkurrera med Nvidias Geforce GTX 1080 och GTX 1080,"

Ser ut som att man borde vänta lite med att köpa nytt gfx-kort då. Får avvakta till black friday så får vi se om man kan fynda lite med.

Gtx 1080 TI lär komma senare också som du kanske då också borde vänta på och jämföra med...
Det kommer alltid komma nya grafikkort men nu med 16nm och 14nm och nya arkitekturer så blir det ett stort kliv.
För mig blir det troligen köp hör i maj eller juni, jag vill ha en uppgradering. Får se efter prestandatester om det blir amd eller nvidia och vilken version men lutar just nu mot nvidia då de ser ut att ha betydligt högre prestanda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dafydd:

Undrar hur många som låter bli att köpa Polaris pga det här...

Inte många sett till det stora hela. De flesta följer inte ens vilka arkitekturer lanseras när och hur utan de ser ett nytt grafikkort, ser priset och köper sedan det. Polaris verkar även få en ganska fin prestanda per krona. Vilket i sin tur leder till inköp.

Är på jakt själv efter ett nytt grafikkort till brorsans dator och Polaris är högaktuellt. Det är dock inte aktuellt att vänta tills i Oktober utan det blir köp i sommar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Dafydd:

Undrar hur många som låter bli att köpa Polaris pga det här...

Inte så jättemånga eftersom Polaris och Vega riktar in sig på kort i olika prisklasser. Så Vega kommer väl mest att resultera i dyra kort, medan Polaris står för mellanklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Undrar hur många som låter bli att köpa Polaris pga det här...

Tänkte det samma. Ganska meningslöst att skaffa något "Polaris"-kort när man nu vet att "Vega" är framflyttat.

Permalänk
Medlem

@Exxovion:

Det kommer ju dock vara helt olika prisklasser mellan Polaris och Vega.
Polaris kommer ju konkurrera främst med gf 1070 och Vega med gf 1080.

Så effekten kommer ju bli att de som tittat in sig på 1080 (alltså de få som inte är lojala mot Nvidia) kan tänka sig att vänta lite och se hur det ser ut med 1080 vs Vega innan de slår till.

Permalänk
Medlem

Har hela tiden påpekat att roadmappen visar Vega mer inne på 2016 än inne på 2017. Men enligt ryktet så är det den "lilla" Vega som kommer i oktober och stora kortet som kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tänkte det samma. Ganska meningslöst att skaffa något "Polaris"-kort när man nu vet att "Vega" är framflyttat.

Ganska udda sätt att tänka eftersom Polaris och Vega riktar sig mot två olika kundgrupper.
Ytterst få sett till totala gruppen av grafikkortsköpare köper high end-kort, så en som spekulerar på Polaris är knappast intresserad av Vega som kan bli dubbelt så dyrt, och vice versa.

Permalänk
Medlem

Jag köper nog ett Polaris till hösten. Sedan får Polariskortet vandra över till frugans dator under våren då det blir det High-End som har pris/prestanda-kronan för tillfället, AMD eller Nvidia. Hoppas då slippa barnsjukdomar samt eventuellt hinner det komma en priskorrigering

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:
Högprestanda korten påverkar vilket märke folk köper oavsett.
"Nvidia är ju mycket bättre än AMD!" - konsument.

Permalänk
Medlem

Ordet "tidigarelägga" i datorsammanhang känns fel. Men va kul! Jag hoppas de levererar också! Ser fram emot bra konkurrens på gpu-marknaden!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Bra val av AMD att tidigare lägga lanseringen. Angående HBM2 och GDDR5X så tror jag inte det kommer att vara avgörande för prestandan oavsett vilken av teknikerna som man kör på. Vi såg ju på Fury korten att vinsten med HBM inte var något revolutionerande. Jag tror att det är viktigare med en GPU som presterar bra än att man använder HBM minne.

Permalänk
Medlem

Jag såg någon slide att det verkar vara den lilla Vega som ska lanseras i Oktober och den stora tidigt 2017.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är Vega utrustad med HBM2 och dessutom en betydligt större krets än Polaris.

Just HBM2 tycks ha varit problemet, att tillgången och produktionen har legat senare i tiden än vad själva designen av Vega. Antingen innebär detta att HBM2 kommer snabbare än förväntat, vilket även Nvidia kommer att använda i något av sina kort.

Eller mer troligt så kommer det en version av Vega som inte använder HBM2, och denna kommer i höst. Frågan är då om den använder sig utav GDDR5X eller HBM1 och vilket som är smidigast att designa kortet för. Jag har för mig om att det tidigare var rykten om att HBM1 skulle få större minneskapslar och detta tror jag är mest troligt.

Min chansning:

Vega i oktober = Vega med HBM1 med dubbel storlek. Alltså 8GB HBM1. 3000->3500 stream processorer.

Vega med HBM2 har nog fortfarande ett senare lanseringsdatum och är hela kretsen med alla 4096 stream processorer aktiverade.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Det är HBM2 som är framtiden, så känns aningen fel att köpa ett GDDR5(X)-kort så här nära inpå. Sommaren är kort. Får se hur mycket 1080 dänger mitt 980 med när testerna kommer, om jag klarar att motstå, förmodligen klarar jag det pga förväntad prissättning ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bra val av AMD att tidigare lägga lanseringen. Angående HBM2 och GDDR5X så tror jag inte det kommer att vara avgörande för prestandan oavsett vilken av teknikerna som man kör på. Vi såg ju på Fury korten att vinsten med HBM inte var något revolutionerande. Jag tror att det är viktigare med en GPU som presterar bra än att man använder HBM minne.

Man har ju kringgått minnesbandbredds-problemet med diverse komprimeringstekniker. Maxwell tex har ju mycket bättre komprimering än Kepler, men man kommer att komma till vägs ände när det inte går att komprimera mer. Dock osäkert när.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Just inom spetstekniken känns det väldigt simpelt att flytta fram leveransdatumet ett halvår med kort varsel, alla som har jobbat inom projekt känner nog likadant.
Jag gissar på att AMD väljer att stryka vissa saker för att klara leveransdatum, nå hoppas att deras kort levererar för vi behöver ha AMD på CPU sidan.

Permalänk

Det var inget litet hopp. Hoppas bara de inte stressar igenom Vega nu, så att det blir massa krångel som de får skit för. Dåligt rykte är det sista AMD behöver. Vad som behövs är mer objektivitet på GPU/CPU-marknaden och inte mer näring till "Nvidia är bättre än AMD", för något sådant går inte att säga generellt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Som jag förstått det så är Vega utrustad med HBM2 och dessutom en betydligt större krets än Polaris.

Just HBM2 tycks ha varit problemet, att tillgången och produktionen har legat senare i tiden än vad själva designen av Vega. Antingen innebär detta att HBM2 kommer snabbare än förväntat, vilket även Nvidia kommer att använda i något av sina kort.

Eller mer troligt så kommer det en version av Vega som inte använder HBM2, och denna kommer i höst. Frågan är då om den använder sig utav GDDR5X eller HBM1 och vilket som är smidigast att designa kortet för. Jag har för mig om att det tidigare var rykten om att HBM1 skulle få större minneskapslar och detta tror jag är mest troligt.

Min chansning:

Vega i oktober = Vega med HBM1 med dubbel storlek. Alltså 8GB HBM1. 3000->3500 stream processorer.

Vega med HBM2 har nog fortfarande ett senare lanseringsdatum och är hela kretsen med alla 4096 stream processorer aktiverade.

Nej, HBM på 8 GB händer inte. Finns inga skäl att tro att de måste kapa massa beräkningsenheter heller. Vega med 4096 shaders verkar inte vara ett så stort eller svårttillverkat chip.
Tror mer på 4096 shaders inledningsvis pch en storvega på 6144 shaders 2017.

Skrivet av anon159643:

Just inom spetstekniken känns det väldigt simpelt att flytta fram leveransdatumet ett halvår med kort varsel, alla som har jobbat inom projekt känner nog likadant.
Jag gissar på att AMD väljer att stryka vissa saker för att klara leveransdatum, nå hoppas att deras kort levererar för vi behöver ha AMD på CPU sidan.

Tror inte de behöver deaktivera något. Verkar vara HBM2 som håller tillbaka lansering. Är nog så enkelt som att AMD har fixat en deal med Samsung som redan producerat HBM2 ett tag eftersom Hynix som de tänkt ha först är slöa. Eftersom nVidia inte får ut sin GP100 på ett bra tag så producerar Samsung HBM2 som bara läggs på hög.
Förövrigt vet ingen när Vega var tänkt att släppas. De verkar visa Q4 på sin roadmap. Folk har bara spekulerat att markeringen avser 2017.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HenKenny:

Som jag förstått det så är Vega utrustad med HBM2 och dessutom en betydligt större krets än Polaris.

Just HBM2 tycks ha varit problemet, att tillgången och produktionen har legat senare i tiden än vad själva designen av Vega. Antingen innebär detta att HBM2 kommer snabbare än förväntat, vilket även Nvidia kommer att använda i något av sina kort.

Eller mer troligt så kommer det en version av Vega som inte använder HBM2, och denna kommer i höst. Frågan är då om den använder sig utav GDDR5X eller HBM1 och vilket som är smidigast att designa kortet för. Jag har för mig om att det tidigare var rykten om att HBM1 skulle få större minneskapslar och detta tror jag är mest troligt.

Min chansning:

Vega i oktober = Vega med HBM1 med dubbel storlek. Alltså 8GB HBM1. 3000->3500 stream processorer.

Vega med HBM2 har nog fortfarande ett senare lanseringsdatum och är hela kretsen med alla 4096 stream processorer aktiverade.

Jag tror att tillgången på HBM2 i Oktober, beräknas bli bättre än man tidigare trodde.
Ganska meningslöst att släppa en prestandkrets avsedd för GDDR i Juni för att sedan släppa en nästan likadan anpassad för HBM2 mindre än ett halvår senare.
AMD:s taktik verkar sund.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |