Laga 25+ år gamla högtalare.

Permalänk
Medlem

Laga 25+ år gamla högtalare.

Tjena, undrar helt enkelt om detta ens är möjligt/lönt att försöka göra. Diskanten på högatarna (2.0 system) har blivit porösa och gått sönder på en av högtalarna. Går detta att fixa?

Bifogar bild så ni fattar vad jag menar.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Går att fixa på vissa märken

http://www.thomann.de/se/reconekits.html

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Måste alltså hela diskanten bytas ut? tänkte om det endast gick att byta ut den plast remmen som gått sönder. Allt på thomann ser ut att var diskant + plastrem.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

@wiloh: Det går absolut. Det du är ute efter kallas kantbyte - jag har lämnat in högtalare med gott resultat här: http://hogtalarservice.se/service.html

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Tjena, undrar helt enkelt om detta ens är möjligt/lönt att försöka göra. Diskanten på högatarna (2.0 system) har blivit porösa och gått sönder på en av högtalarna. Går detta att fixa?

Bifogar bild så ni fattar vad jag menar.

http://i.imgur.com/qh5HMrT.jpg

Det där är mellanregisterelementet:

Väldigt retro "transmission line" 3 vägare.
Kanske värt att satsa på nya element i dom ?
Ur med elementen och se om någon tillverkare kanske har ersättningselement.
Omkoning eller bara byte av kanten kan ju fungera, men högtalare åldras ju på många sätt.

Permalänk
Medlem

http://carlssonkult.se/basoriginal.aspx handlar om byte av kanter på Carlsson högtalare, men du kanske hittar nåt i referensen som de visar http://www.speakerworks.com/speaker_repair_kits_s/65.htm men det borde finnas kanter att köpa i Sverige med

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta omedelbart att använda högtalarna så du inte skadar talspolarna sedan kantar du om dem, det är ett jobb som en högtalar/PA/hifiverkstad fixar om du inte gör det själv, de brukar också ha kanter att sälja om du inte beställer hem det själv från nån som säljer högtalardelar online.
Och det där är basen, inte mellanregistret

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och svar. Jag är väldigt okunnig om högtalare och ljud i allmänhet och jag hittade inget företag som specificerar sig på att laga högtalare i Östersund efter en snabb google sökning, men det kanske finns nånstans.

Så jag vet inte om det är lönt att försöka byta ut detta själv då jag inte vet vad jag gör. Detta ser jag endast som ett rolig grej att göra, mina föräldrar är mer sugna på att bara slänga dom istället.

Så blir prislappen för dyr så kommer det nog inte vara aktuellt. Men hur svårt är det att utföra ett kantbyte själv? och som andra har skrivit, är det ens lönt eller behöver jag kanske byta ut annat också?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Tack för alla tips och svar. Jag är väldigt okunnig om högtalare och ljud i allmänhet och jag hittade inget företag som specificerar sig på att laga högtalare i Östersund efter en snabb google sökning, men det kanske finns nånstans.

Så jag vet inte om det är lönt att försöka byta ut detta själv då jag inte vet vad jag gör. Detta ser jag endast som ett rolig grej att göra, mina föräldrar är mer sugna på att bara slänga dom istället.

Så blir prislappen för dyr så kommer det nog inte vara aktuellt. Men hur svårt är det att utföra ett kantbyte själv? och som andra har skrivit, är det ens lönt eller behöver jag kanske byta ut annat också?

Lite slentrian googling visar att högtalaren inte är så ovanlig och att många andra har ditt problem.
Skulle rotat lite på andra forum och se om någon hittat billiga ersättningselement.
Knappast en high-end högtalare, men med nya element så kan dom säkert låta helt OK

Permalänk
Medlem

Originalelementen är rätt bra, och är dessutom dom som är anpassade för låda/delningfilter. Det kommer att låta sämre med ersättningselement även om dom är nya och fina. Omkantning är det som gäller. Högtalaren låter för övrigt riktigt bra när den är hel, en ny högtalare som låter bättre kostar flera tusen. Moderna högtalare brukar dock oftast vara mycket mindre = mer lättplacerade, och så använder man en sub för basen istället.

(man kan nästan säga att dina högtalare har en sub inbyggd I varje högtalare, när dom är hela går dom riktigt djupt i basen)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hittade en lokal butik i stan, kanske kan gå in där och höra om dom har någon kant att sälja till mig och fråga hur bytet går til isåfall. Vill inte lägga pengar på dessa högtalare precis, så kommer nog nöja mig med ett kant byte!

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Hittade en lokal butik i stan, kanske kan gå in där och höra om dom har någon kant att sälja till mig och fråga hur bytet går til isåfall. Vill inte lägga pengar på dessa högtalare precis, så kommer nog nöja mig med ett kant byte!

Kantbyte är superenkelt för dom som kan, inge större vetenskap direkt, tycker att det är värt det för dessa kulthögtalare. Har du inte plats för dom kan du alltid sälja dom, finns gott om folk som uppskattar det gamla "Luxor-soundet".

Kuriosa: Luxor försvann som högtalar/TV-tillverkare när deras fabrik i Motala brann ner till grunden på 80-talet. Nokia köpte resterna av bolaget, men ingenting har varit äkta Luxor sedan dess. Luxor tillverkade högtalarelement själva, och dom lät alltid mycket bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kantbyte är superenkelt för dom som kan, inge större vetenskap direkt, tycker att det är värt det för dessa kulthögtalare. Har du inte plats för dom kan du alltid sälja dom, finns gott om folk som uppskattar det gamla "Luxor-soundet".

Kuriosa: Luxor försvann som högtalar/TV-tillverkare när deras fabrik i Motala brann ner till grunden på 80-talet. Nokia köpte resterna av bolaget, men ingenting har varit äkta Luxor sedan dess. Luxor tillverkade högtalarelement själva, och dom lät alltid mycket bra.

Kul att veta att dom är tillverkade i Sverige och anses vara bra

Skulle vara skoj att få dom att fungera igen i fint skick, vi har även Luxor förstärkare, kassett spelare, LP-spelare och radio i samma serie (tror jag) med en bänk som passar allt. Jag tycker vinyl är coolt och det var därför jag kopplade in stereon i första taget. Så förhoppnisvis får ett kant byte det att låta fint igen!

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wiloh:

Kul att veta att dom är tillverkade i Sverige och anses vara bra

Skulle vara skoj att få dom att fungera igen i fint skick, vi har även Luxor förstärkare, kassett spelare, LP-spelare och radio i samma serie (tror jag) med en bänk som passar allt. Jag tycker vinyl är coolt och det var därför jag kopplade in stereon i första taget. Så förhoppnisvis får ett kant byte det att låta fint igen!

Det fanns mycket riktigt en tråd om dem på Faktiskt http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=23580 du kan ju regga dig och ta kontakt med de som har personlig erfarenhet av dem eller så får du starta nån egen frågetråd efter behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som av en händelse, undrar om han läst denna tråden http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=16780...

1 par Luxor original 10 tums basar med helt nya skumkanter

Helt nya skumkanter.
Passar i bl a "8071 Transmissionline" och
"Orchestra".
Pris: 1200 kr/paret.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?