Western Digitals köp av Sandisk godkänns av kinesiska myndigheter

Permalänk
Melding Plague

Western Digitals köp av Sandisk godkänns av kinesiska myndigheter

I en affär värd 19 miljarder dollar köpte Western Digital förra året minnestillverkaren Sandisk. Förvärvet har nu gått igenom och Sandisk blir därmed en del av Western Digitals verksamhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas WD gör något bra av detta köp då jag gillar WD,s produkter starkt medans jag har nästan enbart dåliga erfarenheter av Sandisk.

Permalänk
Medlem

Varför ska utländska affärsmyndigheter granska en affär mellan två amerikanska bolag?

Lite monopol över WD nu sett till hela lagringsmarknaden. SanDisk var en av de största, om inte den största spelaren på flashminnesmarknaden, och varumärket äger i stort sett allt vad minneskort heter.

missade ordet "granska"
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Hoppas WD gör något bra av detta köp då jag gillar WD,s produkter starkt medans jag har nästan enbart dåliga erfarenheter av Sandisk.

Jag har enbart kört sandisk minneskort och ssd de senaste åren förutom min senaste som är intel men jag har inget att klaga på i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Läste snabbt Western Digital köps av Sandisk och tänkte att nej det här stämmer inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Hoppas WD gör något bra av detta köp då jag gillar WD,s produkter starkt medans jag har nästan enbart dåliga erfarenheter av Sandisk.

Tvärtom för min del. Aldrig haft problem med någon Sandiskprodukt. WD däremot...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Hoppas WD gör något bra av detta köp då jag gillar WD,s produkter starkt medans jag har nästan enbart dåliga erfarenheter av Sandisk.

Skrivet av backfeed:

Tvärtom för min del. Aldrig haft problem med någon Sandiskprodukt. WD däremot...

Har sällan haft problem med WD eller Sandisk. Tycker båda lever upp till rimligt ställda kvalitetskrav.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har sällan haft problem med WD eller Sandisk. Tycker båda lever upp till rimligt ställda kvalitetskrav.

Har haft en del strul med WD-hårddiskar i både konsument- och företagssegmentet genom åren, men så är de också överrepresenterade i min statistik. Kan inte med någon säkerhet påstå att t.ex. Seagate skulle vara bättre.

Noll strul med Sandisk, men har aldrig haft några problem med flashminnen från någon annan tillverkare heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag gillar båda företagen. Förhoppningsvis så blir det bra i slutändan för oss kunder.

När det gäller flashminnen så köper jag endast Sandisk.
När det gäller hårddiskar så är det Western Digital och Hitachi jag tittar på.
Western Digital brukar ha bra garanti och brukar även fungera rätt så smärtfritt. Jag har en Western Digital-disk som är inskickad på RMA (ankom hos WD idag) efter att den plötsligt började rapportera om dåliga sektorer när jag skulle göra en backup. Efter en snabb koll med deras support så bad snubben jag pratade med att skicka in disken på RMA, vilket gick väldigt smärtfritt.

Jag kan inte hitta något om SSD-diskar från Western Digital, det närmsta som dyker upp är SSHD. Vågar man gissa på att WD nu är ute efter att slå in sig på SSD-marknaden?

Permalänk
Medlem

Tänk om det hade stått såhär: Sandisk köps av Seagate. Brrrrrrrrr... Så detta funkar för mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

Tänk om det hade stått såhär: Sandisk köps av Seagate. Brrrrrrrrr... Så detta funkar för mig iaf

Bra skräckhistoria kring lägerelden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Hoppas WD gör något bra av detta köp då jag gillar WD,s produkter starkt medans jag har nästan enbart dåliga erfarenheter av Sandisk.

Men Sandisk minneskort då?
Har du dåliga erfarenheter av deras minneskort med?
Sandisk-minneskort är ju fotografernas stjärna!

Och inte bara fotonördarna gillar dom, även Raspberry Pi älskar dom.

Jag själv har en känsla, och detta är min känsla enbart

Western Digital + Sandisk = Kommer att bli så djävla fetbra!!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s: Vi får hålla tummarna helt enkelt. Vore kul om någon kunde bryta Samsungs dominans.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Man undrar om det spelar någon roll för dem. Hur mycket säljer de i kina? Kanske är det så att i kina är det poppulärt med billiga inhemska noname kopior, kanske är det inte så?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Eller kanske en linje SSHD med intressant mängd flashminne, typ 64 GB eller mer. För all del har jag nog köpt min sista hårddisk, men marknaden finns kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en WD disk på 80GB som är 14 år gammal som sitter i mina föräldrars dator som en temp disk. Den fungerar fortfarande så jag har bara positiva erfarenheter av WD än så länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Varför ska utländska affärsmyndigheter granska en affär mellan två amerikanska bolag?

Lite monopol över WD nu sett till hela lagringsmarknaden. SanDisk var en av de största, om inte den största spelaren på flashminnesmarknaden, och varumärket äger i stort sett allt vad minneskort heter.

Det verkar som att de i princip måste få godkännande från konkurrensmyndigheter i några av de länder de säljer mest till. De har redan fått godkänt från eu, usa, sydkorea, japan osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkk:

Eller kanske en linje SSHD med intressant mängd flashminne, typ 64 GB eller mer. För all del har jag nog köpt min sista hårddisk, men marknaden finns kanske.

Seagate har ju 20gb "ssd cache" på sina Archive diskar med SMR teknik - ganska intressant, dock är ju SMR snigelsegt om man väl överstiger 20gb.

Vet inte riktigt hur funktionell tekniken är nu för tiden, kan inte ens komma på ett användbart område utöver privata personer som endast har 1 hårddisk och vill kunna "maxa" den i utorrent eller nåt x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

...
Jag kan inte hitta något om SSD-diskar från Western Digital, det närmsta som dyker upp är SSHD. Vågar man gissa på att WD nu är ute efter att slå in sig på SSD-marknaden?

De gjorde just det genom uppköpet.
Sen hur det brandar produkterna efter hand, ja visar ju sig...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Tror det blir bra.

Köpte för några år sedan ett par billiga Sandisk usbminnen, 4 och 32 GB, det ena fungerade prickfritt som usb-minne och man kan använda olika portabla verktyg på det. Det andra däremot ses direkt som en lokal hårddisk, de portabla verktygen går inte använda.

Som sagt det var det ena eller andra minnet kommer inte ihåg vilket.

Googlade på det och fann att det var Microsoft som ett tag hade som systemkrav för windows 8 att alla usb minnen anslöts som lokala hårddiskar, vilket då bla Sandisk följde det direktivet.
Senare så ändrade Microsoft det så det gick att ansluta usbminnen som portabla.

Det är emellertid en hårdvaruflagga i usbminnet så det går inte i efterhand ändra det utan det görs vid tillverkningen.

Köpte ny mobil och när jag handlade ett kontaktkort ser jag ett billig 16 GB Sandisk usbminne för 79 kr, tänkte ha det till den senare via OTG adaptern.

När jag provade det så fungerade det klockrent utan några prestanda problem eller buggar men när minnet bara var inkopplat utan att användas blev det rätt varmt. Det är inga problem till den stationära datorn men på en mobil är det inte bra då allt som blir varmt suger batteri i onödan.

Har ett gammalt 16 GB usbminne som funkar perfekt men där är bara 1 GB ledigt men kommer flytta över det till Sandisk istället.

Det finns tex ett backup-program för portabla enheter, USB Image Tool, där man kan skapa backup-bilder av hela usbminnet och lägga dem på stora externa hårddiskar.

Skakar om min kristallkula och den säger "Samsung köper upp WD", inte idag, inte nästa år men om 5 till 10 år.

Permalänk

På så sätt som artikeln är skriven känns det otydligt eller oförklarat varför just kinesiska myndigheten behövde godkänna det

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Skrivet av Maertziony:

På så sätt som artikeln är skriven känns det otydligt eller oförklarat varför just kinesiska myndigheten behövde godkänna det

För att Kina har världens näst största ekonomin och WD och SD har många kunder och partners där. Alla M&As måste godkännas av stormakterna USA, EU, Kina, Japan blablabla osv.

Och ett kinesisk företag investerade stora summor i just den här projektet.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk

@Mikeybikey:

Tack för ett awesome svar! Nu känns det glasklart!

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vet inte riktigt hur funktionell tekniken är nu för tiden, kan inte ens komma på ett användbart område utöver privata personer som endast har 1 hårddisk och vill kunna "maxa" den i utorrent eller nåt x)

Jag har tröttnat helt på mekaniska diskar, men av ekonomiska skäl har jag ändå ett par Seagate SSHD i burken, de är markant rappare än "vanliga" mekaniska diskar, inte minst på att lista filer, mappar, etc, vilket ofta är där man vill ha lite sprutt av bekvämlighetsskäl. Kör även Windows virtuellt på en SSHD, funkar fint fast inte alls som en ren SSD såklart. Har också provat att köra en SSD som cache till rent mekanisk disk (funkade halvdant), och som fusion drive under OSX på min PC (funkade bra, men krånglade till det vid en del uppdateringar).

Jag är alltså stor vän av att kombinera SSD och mekanisk disk i samma enhet, och hoppas nu på mer sådant, gärna med lite mer SSD än Seagate strösslat med

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Jag har tröttnat helt på mekaniska diskar, men av ekonomiska skäl har jag ändå ett par Seagate SSHD i burken, de är markant rappare än "vanliga" mekaniska diskar, inte minst på att lista filer, mappar, etc, vilket ofta är där man vill ha lite sprutt av bekvämlighetsskäl. Kör även Windows virtuellt på en SSHD, funkar fint fast inte alls som en ren SSD såklart. Har också provat att köra en SSD som cache till rent mekanisk disk (funkade halvdant), och som fusion drive under OSX på min PC (funkade bra, men krånglade till det vid en del uppdateringar).

Jag är alltså stor vän av att kombinera SSD och mekanisk disk i samma enhet, och hoppas nu på mer sådant, gärna med lite mer SSD än Seagate strösslat med

Mjo, klart att dom är snabbare men jag tror att marknaden som måste ha sina mappar laddade en sekund eller två snabbare än en vanlig mekanisk disk är väldigt begränsad, inte minst då de inte ligger på samma prisnivå som en "ren" mekanisk disk.
Jag hade dock kunnat se scenarion där folk väljer SSHD över rent mekanisk om de kostat nästan lika mycket. Just nu kostar en 1TB mekanisk disk ca 500kr medans en 1TB SSHD går loss på närmre 800kr.
Anser personligen att det kan vara värt kanske 100kr mer att få en SSHD, inte mer än så.

Jag har endast en SSD i min #1 dator, och även i mina HTPC's - Servern får SSD till OS och virtuella maskiner, masslagringen sker dock på mekaniska diskar även om jag delvis pga. ekonomiska skäl inte kör RAID (olika stora diskar och jag har inte råd att investera i 10x3TB eller liknande)

Jag drömmer mig till när SSDs har samma kostnad som en 6-8TB mekanisk disk idag. Det verkar dock dröja ett antal år till.