Permalänk
Medlem

Applicera Thermal Compound?

Tittar på youtube och där är det 109.980 videos på olika sätt de gör blir sjukt osäker.

På en AMD ska man bara sätta dit ett riskorn och sen bara sätta på flänsen, inte smeta ut?
På en INTEL ska man dra en linje -||- ?

Jag har AMD A8-6600K
Och en be quiet! Pure Rock
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs

Pure Rock hade ju allt täkt på flänsen när jag köpte den, men jag ska bygga om min dator så behöver ta bort cpu-kylaren.

Annan fråga, fungerar aceton för att ta bort gammal pasta? Eller vad bör jag köpa

Permalänk
Medlem

Du kan gnugga bort den gammla pastan med papper bara, eller kaffefilter om du har.

ang hur man applicerar så kör jag alltid på riskorns metoden, funkar kanon.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Du kan gnugga bort den gammla pastan med papper bara, eller kaffefilter om du har.

ang hur man applicerar så kör jag alltid på riskorns metoden, funkar kanon.

Köpte mig mx-4 så ett korn sen på med fläns utan utsmetning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Aceton fungerar, var försiktig bara så att det inte kommer någon annanstans - det löser upp plast. På med ett kokt riskorn ungefär och på med kylaren. Du behöver inte smeta ut det.

Intel har rent fysiskt mindre CPU:er och kärnorna mer centrerade så där använder jag lite mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Köpte mig mx-4 så ett korn sen på med fläns utan utsmetning?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Gjorde kabeldragning samt bytte ut pastan igår, har jag gjort fel eller vad händer?

Tog bort kylaren, tvättade rent både CPU'n och Kylaren från tidigare pasta. La en klick i mitten av CPU'n ungefär 1,5 riskorn. Satte tillbaka kylaren och skruvade åt.

Startade igång datorn nu, och testar OpenHardwareMonitor + HeavyLoad

Innan hade jag på Core #1 - #4
IDlE : 8°
Max load : 53°

Nu ligger den på
IDLE : ~7,5°
Max Load : 58°

Körde testat i cirkus 15 minuter

Var säkert bra pasta på redan Men den täckte hela cpu'n

Jaja, ingen farlig temp iallafall.