Söker namnet på gammalt spel

Permalänk

Söker namnet på gammalt spel

Hej!

Jag är ute efter namnet på ett gammalt spel jag spelade som liten. Det jag minns är att det medföljde på någon typ av 'skiva" från exempelvis pc för alla eller liknande. Jag har dock för mig att ikonen på företaget som skickade med skivorna var ett stort k med röd bakgrund i form av en cirkel, men kan vara helt galet.

Spelet jag eftersöker tror jag heter något i stil med "The lost key" men har inte hittat det via Google. Det går ut på att man befinner sig i ett hus, där man tappat bort en nyckel som leder till något speciellt. Hela spelet går ut på att hitta denna nyckel.

Karaktärerna i detta spel har jag för mig är två barn, och de får använda sig av tändstickor och dyl för att se i mörkret i jakten på denna nyckel. Nyckeln ligger tillslut i en papperskorg eller soptunna av något slag har jag för mig.

När man hittat nyckeln är sedan spelet slut.

Någon som känner igen detta spel?

Kan tänka mig att det är från sent 90-tal.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nä du, kan inte heller hitta det hur mycket jag än googlar! Nu vill jag också veta, bara för att få lite peace of mind!

Permalänk
Avstängd

The Lost Crown?

Permalänk
Medlem

@Sensuella Sven: Förmodligen inte med tanke på att han skrev att det rörde sig om sent 90-tal och The Lost Crown kom ut 2008.

Vad mer kommer du ihåg av spelet? Typ om det var första person, tredje person, sidoscrollande etc. Vilken typ av spel var det? Point and click, typ Myst, eller mer actionbaserat?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Avstängd

Aha, det stämmer. Missade det.

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

@Sensuella Sven: Förmodligen inte med tanke på att han skrev att det rörde sig om sent 90-tal och The Lost Crown kom ut 2008.

Vad mer kommer du ihåg av spelet? Typ om det var första person, tredje person, sidoscrollande etc. Vilken typ av spel var det? Point and click, typ Myst, eller mer actionbaserat?

Jag minns det rätt luddigt tyvärr. Men det jag har för mig är att det är en typ av berättelse innan spelet drar igång. Kan vara så att spelet börjar i en källare, där en av ungarna är instängda i en kista som kräver denna nyckel för att ta sig ut.

Jag vill minnas att det är ett spel där man ser denna "huvudperson" på en stillbild, sedan trycker man sig dit man vill gå så kommer en ny stillbild på det nya stället. Tex när man är i källaren, trycker man på dörren så får man se en bild på en hall, utanför källaren etc.

Minns att man på är både i ett stort vardagsrum samt ute på en innergård. Minns det här med tändstickan väldigt starkt, att man rör musen över en helt svart yta i denna soptunna och där då denna tändsticka lyser upp lite av det.

Detta spelet är anpassat för barn, så det är inga avancerade saker. Spelet tar kanske 15-20 minuter att klara av så är inga stora saker heller.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu minns jag vad tidningen som spelet förmodligen medföljde på! Komputer. Ett stort rött K med en gul cirkel bakom. Hade blandat ihop det lite.

Någon annan som känner igen dessa skivor eller tidningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmmm kan det vara den klassiska "Gahan Wilson's The Ultimate Haunted House" kom -94
Där man skulle leta upp 13 nyckar på 13 timmar för att ta sig ut ur huset.

https://www.youtube.com/watch?v=9mWuZGFC4JA

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Den där tidningen känner jag igen. Farsan prenumerade på den. Jag tog Demoskivan!

Visa signatur

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Zyces:

Hmmm kan det vara den klassiska "Gahan Wilson's The Ultimate Haunted House" kom -94
Där man skulle leta upp 13 nyckar på 13 timmar för att ta sig ut ur huset.

https://www.youtube.com/watch?v=9mWuZGFC4JA

Det är i samma stuk som det! Men det jag tänker på är inte samma grafik samt så är det bara 1 nyckel man eftersöker. Det jag tänker på är inte lika "ritat", utan mer datoranimerat om jag inte minns fel.

Men vi börjar komma närmre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket hjälp det är, men ser denna loggan bekant ut?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kastroullen:

Det är i samma stuk som det! Men det jag tänker på är inte samma grafik samt så är det bara 1 nyckel man eftersöker. Det jag tänker på är inte lika "ritat", utan mer datoranimerat om jag inte minns fel.

Men vi börjar komma närmre!

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta datortidningar på senare 90-talet skickade ju med skivor med demo'n av spel som gick att köpa, så mycket troligt att du spelat en demoversion av spelet och inte fullversion och att fullversionen fortsatte där du trodde spelet slutade

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Klubba:

De flesta datortidningar på senare 90-talet skickade ju med skivor med demo'n av spel som gick att köpa, så mycket troligt att du spelat en demoversion av spelet och inte fullversion och att fullversionen fortsatte där du trodde spelet slutade

Tror jag med, då ett spel på 15-20min förr i tiden var ganska sällsynta.
Med tanke på att multiplayer då, var i princip obefintligt, så la man som utvecklare ganska mycket tid på att göra en bra story.

Så med tidsramen att "klara det", som du säger - handlar det mest troligt om ett demo.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Klubba:

De flesta datortidningar på senare 90-talet skickade ju med skivor med demo'n av spel som gick att köpa, så mycket troligt att du spelat en demoversion av spelet och inte fullversion och att fullversionen fortsatte där du trodde spelet slutade

Det har du nog helt rätt i. Det är troligtvis så att jag spelat en demoversion.

Har kollat igenom listor av spel som komputer haft med, men utan resultat, så det är möjligt att det spel jag söker medföljt på en skiva från en annan tidning.

PC för Alla kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kastroullen:

Det har du nog helt rätt i. Det är troligtvis så att jag spelat en demoversion.

Har kollat igenom listor av spel som komputer haft med, men utan resultat, så det är möjligt att det spel jag söker medföljt på en skiva från en annan tidning.

PC för Alla kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja PC För Alla hette tidningen i Sverige.

Kommer ihåg när man själv hade den, och de skickade med "internet på skiva!"
... vilka tider

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ja PC För Alla hette tidningen i Sverige.

Kommer ihåg när man själv hade den, och de skickade med "internet på skiva!"
... vilka tider

Du råkar inte veta om det finns någon" samlingssida", likt den som länkade ovan för Komputer, för de demos som följt med PC för allas skivor genom åren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kastroullen:

Du råkar inte veta om det finns någon" samlingssida", likt den som länkade ovan för Komputer, för de demos som följt med PC för allas skivor genom åren?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning!

Men tidningen finns ju fortfarande, så kolla in deras hemsida ochn maila och fråga kanske ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nej, det var Komputer för Alla. PC för Alla var något annat.
http://www.tradera.com/item/1105/255200831/retro-datortidning...-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Minns trådskaparen om det hade något att göra med ett "Haunted house" överhuvudtaget?
Dvs skumt hus eller liknande eller inte?

Permalänk

Ska kontakta pc för alla och se vad de kan bidra med. Återkommer här i tråden med uppdateringar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Minns trådskaparen om det hade något att göra med ett "Haunted house" överhuvudtaget?
Dvs skumt hus eller liknande eller inte?

Jag minns inte om det var hemsökt, men det utspelade sig på natten så det var mörkt i huset.

Minns också att man hörde huvudpersonernas röster titt som tätt som kommenterade vad som hände.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Minns också att man hörde huvudpersonernas röster titt som tätt som kommenterade vad som hände.

Minns du om det var svenska eller engelska röster?

Permalänk
Skrivet av Kastroullen:

Jag minns inte om det var hemsökt, men det utspelade sig på natten så det var mörkt i huset.

Minns också att man hörde huvudpersonernas röster titt som tätt som kommenterade vad som hände.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har letat efter detta spel hela mitt vuxna liv med. Min bror hade det i kartong och jag var livrädd för det när jag var liten.
Jag minns man kunde gå upp för en trapp och försöka gå in i en dörr, men att den var låst och jag tror det lät obehagligt bakom den.

Detta var runt 96 kanske? Det var som ett stillastående Amnesia

Permalänk
Skrivet av perost:

Minns du om det var svenska eller engelska röster?

Jag är nästan 100% säker på att det är engelska röster. Ljusa barnröster var det iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thankee_sai:

Jag har letat efter detta spel hela mitt vuxna liv med. Min bror hade det i kartong och jag var livrädd för det när jag var liten.
Jag minns man kunde gå upp för en trapp och försöka gå in i en dörr, men att den var låst och jag tror det lät obehagligt bakom den.

Detta var runt 96 kanske? Det var som ett stillastående Amnesia

Kan vara samma som vi tänker på. Hoppas vi lyckas hitta det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kastroullen, hittade du spelet sen? Blev nyfiken av att läsa tråden haha!

Permalänk
Medlem

Det här lät ju jättespännande, haha

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Kan det vara Pandemonium?

https://www.wtsretro.dk/en/shop/pandemonium-nordic-komputer/

Även jag minns Komuter för alla.

Permalänk

Haha oj denna tråd hade jag helt glömt bort. @MrLingon Tyvärr hittade jag aldrig spelet, jag gav upp vill dock fortfarande veta vad det är för spel!

Tror dessvärre inte att det är det spelet @shakademus

Skickades från m.sweclockers.com