Permalänk
Medlem

Corsair h80i kyler inte tillräckligt bra

Tjena! Har ett h80i med två 120mm pwmfläktar som sitter monterat bak i chassit som inte kyler ner min processor till de temperaturer som jag hört att det kan ligga på. Ligger på ca 68-77 grader i max load i spel, kan inte stresstesta den i mer än 5 minuter innan programmet (aida64) säger till att maxtempen på ca 80 grader är uppnådd och avbryter testet. Har ett bitfenix ronin chassi med 5 st 120mm pwm fläktar som alla ligger runt 800-100 rpm i idle, 1200-1600 i spel - 2 fram för insug, en i toppen och två på vardera sida om radiatorn. Fläktarna fram har även ett dammfilter som dammsugs och görs rent vid behov. Fläktarna på radiatorn suger in luften inne i chassit, kör det genom radiatorn och ut. Slangarna är inte böjda och radiatorn är inte full med damm.

Borde jag vända håll på fläktarna på radiatorn eller placera den på annat sätt? Så den istället tar in "färsk" luft? Byter kylpasta en gång var 3e månad så känner inte att det borde vara ett problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Om du känner på radiatorn vid fläktarna så är det alltså minst 80 grader där?
Blåser det tokvarm luft ut från paketet?
Du kanske suger ut luften i taket för effektivt? (Du har inte övertryck i chassit)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Captain_Spock: Klock och volt på CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Byter kylpasta en gång var 3e månad så känner inte att det borde vara ett problem.

Om du byter vart tredje år eller så, så får du kanske en mätbar effekt av att byta. Då förutsatt att du inte kör med tandkräm, som förvisso torkar fort, och då börjar leda värme klart sämre.

Tyvärr har jag ingen aning om vad som gör att din kylning inte levererar. Placera chassit, eller radiatorn så att radiatorn är högst i loopen, och starta / stäng av pumpen ett par gånger. Ta sen och skaka radiatorn nära örat och försök höra om det skvalpar. Har du mycket luft i systemet kan det ju vara ett problem. Jag förutsätter att pumpen startar, det borde du kunna avgöra genom att känna om radiatorn blir varm efter att du startat datorn.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hur varma känns slangarna, går pumpen som den ska dvs full hastighet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joel.wedberg:

@Captain_Spock: Klock och volt på CPU?

Vilken CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1:

Den han pratar om? Något oklart?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joel.wedberg:

@Andreaz1:

Den han pratar om? Något oklart?

Han nämner inte någonstans vilken modell det gäller vad jag kan se. Känns rätt dumt eftersom man inte ser signaturen på mobilen, om det nu är där den ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1:

Jag sitter på luren och ser signaturen, så för mig självklart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joel.wedberg:

@Andreaz1:

Jag sitter på luren och ser signaturen, så för mig självklart

Visst om du sitter på fullversionen av sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Om du känner på radiatorn vid fläktarna så är det alltså minst 80 grader där?
Blåser det tokvarm luft ut från paketet?
Du kanske suger ut luften i taket för effektivt? (Du har inte övertryck i chassit)

Luften som blåser ut är varm, ja. Kan ju försöka montera radiatorn i taket istället och kolla om det hjälper, eller suga in luften i toppen.

Skrivet av joel.wedberg:

@Captain_Spock: Klock och volt på CPU?

Standard, inget ändrat.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Om du byter vart tredje år eller så, så får du kanske en mätbar effekt av att byta. Då förutsatt att du inte kör med tandkräm, som förvisso torkar fort, och då börjar leda värme klart sämre.

Tyvärr har jag ingen aning om vad som gör att din kylning inte levererar. Placera chassit, eller radiatorn så att radiatorn är högst i loopen, och starta / stäng av pumpen ett par gånger. Ta sen och skaka radiatorn nära örat och försök höra om det skvalpar. Har du mycket luft i systemet kan det ju vara ett problem. Jag förutsätter att pumpen startar, det borde du kunna avgöra genom att känna om radiatorn blir varm efter att du startat datorn.
B!

Pumpen startar som vanligt och allt går igång, när jag ska byta pasta eller när jag ska städa chassit på damm och annat bös så känner jag på radiatorn och den går nästan att steka ägg på...

Skrivet av thomson:

Hur varma känns slangarna, går pumpen som den ska dvs full hastighet?

Slangarna känns medelvarma, vet inte om pumpen går i full eller mindre hastighet. Hur ser jag det? Jag kör inte med Corsair mjukvara utan jag kör alla pwm-fläktar manuellt, via en fläktcontroller.

Skrivet av Andreaz1:

Vilken CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

i7 3770K, står i signaturen

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft radiatorn ? kan vara så att det har blivit smuts och beläggningar i den som hindrar vatten flödet.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

Hur länge har du haft radiatorn ? kan vara så att det har blivit smuts och beläggningar i den som hindrar vatten flödet.

Oj, typ 2 år. Men den har blivit urblåst en gång i halvåret minst. Vattendelen går inte att öppna överhuvudtaget, har inte vart och rört där.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

Har du haft problem innan senaste montaget utav pastan till CPU? Eller dykt upp efter senaste bytet?
Låter väldigt överambitiöst att byta var 3:e månad och skapar nog snarare mer risk vid mont/dem än det gör nytta.

Vilken pasta?

Starta en load och se vilken volt du har på CPUn, det hinner du läsa innan det larmar.

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: Testa att köra pumpen på full hastighet för att se om tempen sjunker
Är pumpen inkopplad på CPU fan kontakten eller kör du den också via fläktkontrollern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Har du haft problem innan senaste montaget utav pastan till CPU? Eller dykt upp efter senaste bytet?
Låter väldigt överambitiöst att byta var 3:e månad och skapar nog snarare mer risk vid mont/dem än det gör nytta.

Vilken pasta?

Starta en load och se vilken volt du har på CPUn, det hinner du läsa innan det larmar.

Arctic silver 5, problemen har funnits sen ca en månad efter jag installerade kylaren. Har aldrig haft temps under 70 grader när jag spelar.

Skrivet av thomson:

@Captain_Spock: Testa att köra pumpen på full hastighet för att se om tempen sjunker
Är pumpen inkopplad på CPU fan kontakten eller kör du den också via fläktkontrollern?

Pumpen är inkopplad via fläktkontrollen som allt annat. Kan pröva att köra allt på full hastighet och se om temperaturerna sjunker

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Kan du ta en bild på backplaten och ladda upp så kan vi se om den sitter rätt! Om den sitter snett så kan de orsaka förhöjda temps.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem

Jag har tagit ur radiatorn nu och den var rätt dammig. Den skvalpar också runt, är det bra/dåligt?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Captain_Spock:

Tjena! Har ett h80i med två 120mm pwmfläktar som sitter monterat bak i chassit som inte kyler ner min processor till de temperaturer som jag hört att det kan ligga på. Ligger på ca 68-77 grader i max load i spel, kan inte stresstesta den i mer än 5 minuter innan programmet (aida64) säger till att maxtempen på ca 80 grader är uppnådd och avbryter testet. Har ett bitfenix ronin chassi med 5 st 120mm pwm fläktar som alla ligger runt 800-100 rpm i idle, 1200-1600 i spel - 2 fram för insug, en i toppen och två på vardera sida om radiatorn. Fläktarna fram har även ett dammfilter som dammsugs och görs rent vid behov. Fläktarna på radiatorn suger in luften inne i chassit, kör det genom radiatorn och ut. Slangarna är inte böjda och radiatorn är inte full med damm.

Borde jag vända håll på fläktarna på radiatorn eller placera den på annat sätt? Så den istället tar in "färsk" luft? Byter kylpasta en gång var 3e månad så känner inte att det borde vara ett problem.

Skrivet av JakoP95:

Kan du ta en bild på backplaten och ladda upp så kan vi se om den sitter rätt! Om den sitter snett så kan de orsaka förhöjda temps.

Hej Captain_Spock,

Först och främst skulle jag be dig känna på pumpen/blocket om det känns att den vibrerar lite, gör den inte det så kan de vara så att pumpen lagt av.

Jag skulle även som JakoP95 skriver ta ett kort på hur backplaten sitter monterad och posta här, den behöver nämligen vara vriden åt rätt håll för att kylaren ska kunnas monteras korrekt.

Live long and prosper!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock:

80c är inget, i7 3770K har en maxtemp på 105c enligt Intel själva innan den bromsas för att skydda mot skador.

90c är rekommenderat/optimalt enligt Intel själva så din temp är inget problem alls, dock har du troligen misslyckats med volt eller fläktkurva om du får dom tempen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Okej, så Johan verkar ha hjälpt mig att lokalisera problemet. Backplaten sitter fel, så den behöver vridas. Det jobbiga är bara att det är ett e-atx kort i en atx-låda vilket gör att backplaten sitter dumt till så jag behöver ta bort moderkortet, vrida på backplaten, sätta tillbaka moderkortet och sedan sätta tillbaka radiatorn.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Sådär, har nu vänt på backplaten, gjort rent alla fläktar, gjort rent radiatorn och förbättrat mina temps markant! Tack så jättemycket alla och extra tack till @Corsair Johan som hjälpte till on-site

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk