Permalänk
Medlem

USA's EULA

Surfar runt lite och kommer in på en amerikans statlig webbsida och jag ser detta...

Skrivet av FTP server:

U.S. GOVERNMENT COMPUTER

This US Government computer is for authorized users only. By accessing this
system you are consenting to complete monitoring with no expectation of privacy.
Unauthorized access or use may subject you to disciplinary action and criminal
prosecution.

Kan någon mer påläst förklara vad detta egentligen innebär? Mitt bruk är legitimt, men detta är den mest extrema EULA jag har sett. Kan detta ens appliceras på mig som svensk medborgare.

(Om någon undrar vad jag sysslar med så försöker jag ladda ner SRTMIMGR V003.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Självklart kan det appliceras, du godtar det ju när du använder systemet.

Permalänk
Medlem

Hittade sidan jag tror du syftar på, jag tolkar det som att det är ftp-servern som meddelar dig om vad det är som gäller. Kan hålla med om att "...for authorized users only." är lite märkligt då det inte krävs någon inloggning.

Skummade igenom sidan lite och det verkar inte vara några konstigheter enligt mig, du kan nog ladda ner det utan att oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Självklart kan det appliceras, du godtar det ju när du använder systemet.

Gäller endast dem sakerna under besöket eller slutar det när dem känner för det? Den är så vagt skriven att man undrar lite. Har förståelse för att dem tar rätten att logga vad dem vill på sin server, men you are consenting to complete monitoring with no expectation of privacy är en så extremt bred term om den inte specificeras. Det kan tolkas som att det ger dem fri rätt att utföra komplett övervakning.

Jag känner mig inte begränsad utav texten, jag bara undrar exakt vad den faktiskt betyder juridiskt. Vad går gränserna alltså, för dem har ju inte angivit några alls.

Skrivet av Slappizz:

Hittade sidan jag tror du syftar på, jag tolkar det som att det är ftp-servern som meddelar dig om vad det är som gäller. Kan hålla med om att "...for authorized users only." är lite märkligt då det inte krävs någon inloggning.

Skummade igenom sidan lite och det verkar inte vara några konstigheter enligt mig, du kan nog ladda ner det utan att oroa dig.

Ännu märkligare blir det när man tar till hänsyn att datan är "publik" (ej säker om det är public domain).

Jag upptäckte precis även att anledningen till att den var tom för mig och jag letade åt andra håll var för att den inte hade laddat ner fillistan... (Känner mig riktigt smart där alltså...)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är jag ute och cyklar men pratar de inte om någon / några specifika datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Är jag ute och cyklar men pratar de inte om någon / några specifika datorer?

Det är EULAn för regeringens servrar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är EULAn för regeringens servrar.

Alright!