Path of Exile - Ett försök att köra Solo Self Found (Hardcore)

Permalänk
Medlem

Path of Exile - Ett försök att köra Solo Self Found (Hardcore)

Själva grejen:

Jag tänkte göra ett försök att ta mig igenom Path of Exile enligt reglerna för Solo Self Found (SSF), d.v.s. utan att ta hjälp från andra spelare vare sig genom trading eller parties. Det som lockar är både utmaningen och möjligheten att utnyttja spelets valuta på det sätt som den faktiskt ska användas till, exempelvis att förbättra sin utrustning på olika sätt. I nuläget finner jag utmaningen rätt tam då jag kan köpa kraftfulla föremål direkt från andra spelare utan någon större ansträngning.

Min erfarenhet av Path of Exile sträcker sig tillbaka till stängd beta i slutet av 2012. Jag har främst spelat Hardcore-ligor utan någon större framgång. Vanligtvis har min karaktär dött innan det har blivit dags att köra "maps" (spelet oändliga endgame). För cirka en månad sedan började jag därför nöta Perandus Standard League där jag fick möjlighet att experimentera och lära mig spelets fallgropar.

En Duelist med svärd och sköld är det som gäller för att få en bra kombination av anfall och försvar. Knivar erbjuder egentligen mycket större potential för critical strikes men det är däremot svårt att hitta bra sådana, till skillnad från just svärd. Om en vettig kniv skulle dyka upp blir det antagligen att specca om till just knivar och "Adder's Touch" med tillhörande Crit-noder.

De skills som främst kommer att användas är Reave, Double Strike, Whirling Blades, Enfeeble och Grace. Därefter tillkommer en hel massa support-skills samt en del skills som är specifika för block, bland annat Reckoning och Retaliation tillsammans med bl.a. Curse On Hit.

Målet är att nå minst level 80 för att kunna grinda maps i bra fart och samtidigt hålla mig vid liv. Därför satsar jag i vanlig Hardcore-stil på en hel massa liv, block och armour. Den sanslösa Ascendancy-noden "Versatile Combatant" skulle göra att jag klarar av att blocka minst 70% från både fysiska attacker och spells.

Liga: Perandus Hardcore
Ladder: http://ssf.poeladder.com/
Namn: SSF_Windir
Klass: Duelist
Ascendancy: Gladiator
Passivt skillträd

So it begins...

Jag uppdaterar tråden fortlöpande med bilder och tankar.

Om någon får för sig att själv prova på SSF går det självklart bra att posta fram- och motgångar i den här tråden.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Lycka till.
80 kan du ju ta i Dried lake så ganska enkelt att nå, har själv nästan aldrig orkat tradea före den leveln (eftersom man tar kring 80 andra dagen).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tackar!

För mig tog det säkert två veckor att komma till level 80 med min Templar/Guardian. Jobbar heltid och är gift så det blir i bästa fall någon timmes spelande någon kväll i veckan.

Däremot brukar jag inte farma olika områden men det lär det väl bli ändring på nu. Körde enbart maps från level 65-80 på min föregående karaktär.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Tackar!

För mig tog det säkert två veckor att komma till level 80 med min Templar/Guardian. Jobbar heltid och är gift så det blir i bästa fall någon timmes spelande någon kväll i veckan.

Däremot brukar jag inte farma olika områden men det lär det väl bli ändring på nu. Körde enbart maps från level 65-80 på min föregående karaktär.

Jao, dag två betyder 20-30h för mig oftast. Även de gånger nya liga börjat när jag jobbat.

Ah, brukar köra ledge några levlar. rusha till a2, köra lite crossroads, dra till a3 och rusha till docks. Docks ett tag sen a4 dried lake bra länge. Skippar alla sido quests tills ja är lvl70+
Lirar bara SC dock, men dör bara när man är för lat för att fixa t.ex movement skill =D

Upp till 80 i dried lake är inga problem om man har ok aoe clear, går t.om att gå högre om man har sjuk clearspeed (t.ex vaal spark).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Plötsligt händer det!

Yay...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Är det ens lönt med ssf om du inte ska bli 100 brukarr tröttna runt lvl90 på mina flest chars

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Är det ens lönt med ssf om du inte ska bli 100 brukarr tröttna runt lvl90 på mina flest chars

Fortsätter så länge jag är vid liv och ligan är igång. Räknar med att nå åtminstone level 80 innan Perandus avslutas. Jag kommer antagligen att fortsätta med SSF även i kommande ligor. Känns som att spelet urholkas en del av att ha full tillgång till rares och uniques genom poetrade.

Det ska bli riktigt intressant att jobba aktivt med orbs och crafting för att skapa vettig utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Inte mycket nytt att rapportera än så länge. Är level 42 och ska gå upp mot Malachai på Normal. Problemet är att jag inte lyckas hitta något vettigt vapen vilket gör att min DPS är pinsamt låg. Blir att grinda efter ett dugligt svärd innan jag tar steget till Cruel. Det har även blivit dags att ta sikte mot några Crit-noder.

Hoppas dessutom på en 5-link armour inom kort för att förbättra Reave med Multistrike och Increased Area of Effect.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Vid level 45 lossnade det plötsligt.

Fick tag på ett bra svärd som tredubblade min DPS och spenderade även en del Jeweller's + Fusings för att fixa en del nödvändiga 4-links.

Nu när allt dör i bra takt är det dags att fokusera på lifenodes och sikta mot mer block.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Mums.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Jaha, då är det bara att hålla tummarna för att en Orb of Chance resulterar i The Anvil.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Köttar på i Merciless och är för tillfället level 64. Än så länge har det varit extremt lugnt, undantaget en Molten Shell-explosion av en Vaal Area-boss som tog bort cirka 95% av mina 3000 HP.

Snart 75% i resists och max phys-/spellblock med hjälp av Tempest Shield som utlöses av Cast When Damage Taken.

DPS är helt okej men det börjar bli dags att crafta ett bra vapen om jag inte hittar någonting snart.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Här går det att se utrustning och passivt skillträd. Jag har inte speccat mot något särskilt vapen ännu eftersom jag inte hittat något som kommer att hålla i längden. Ge gärna förslag på förbättringar.

http://www.pathofexile.com/account/view-profile/ssf_windir/ch...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

ett spel jag helt har missat även om det är från paradox väll?

Permalänk

kostar det kostar de månadsvis ser kul ut. är det svårt å lära sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swpunk:

ett spel jag helt har missat även om det är från paradox väll?

Det är Grinding Gear Games (GGG) som utvecklar spelet. Rekommenderas starkt om du är ett fan av ARPG:n i stil med Diablo II.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

kostar det kostar de månadsvis ser kul ut. är det svårt å lära sig?

Det är helt F2P, ganska enkelt att lära sig men enormt svårt (i antal saker att lära sig, inte själva skillen) att mästra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sprang ihop med en Beyond boss i mitten av Act 3. Efter att ha känt lite på varandra valde jag att lägga benen på ryggen

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Precis på väg att bli level 70 och har nått till Dried Lake i Merciless utan några större svårigheter.

Builden tankar allt förutom monster med Corrupting Blood. Facetankade till exempel Dominus och hans entourage genom i stort sett hela fighten. Undvek hans "The touch of God!"-attack som sig bör. Övergången från 75% physblock till phys+spellblock gjorde enorm skillnad.

Hade för övrigt flyt för en gångs skull och hittade ett trevligt svärd som lär hålla i några levlar. Tänkte köra fram till Malachai och sedan gå över till maps resterande tid.

Någon som har en idé om när det är värt att köra The Lord's Labyrinth på Merciless? Känns som att de Ascendancy-noder som är aktuella knappt är värda mödan/risken.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Snart level 74.

Hade ordentligt med flyt när The Anvil dök upp i en Tier 2 map. Max Phys-/Spellblock 78% med hjälp av Tempest Shield och Ascendancy-noden "Painforged". Tankar nu allt och lite till.

I fortsättningen blir det att fokusera på Crit- och Life-noder för att få bättre clear speed.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag har sjukt låg tooltip-DPS. 2600 med Reave och 3800 med Double Strike vilket märks tydligt när det kommer fiender som är Magic/Rare. Det behövs helt klart en 5-link armour inom kort för att öka DPS med Reave.

Däremot delar jag ut en hel del "passiv" skada i och med 78% block. För varje block inträffar exempelvis följande:

Physical Damage Reflect: 240-300
Riposte: 800
Reckoning: 620
Tempest Shield: 273-409

Varje gång jag blir träffad:

Vengeance: 450-880 + Temporal Chains (har inte lyckats hitta Enfeeble ännu)

För varje kill med Riposte gör jag ytterligare skada:

Bladefall: 451-678 x 5

Därtill en Molten Shell-explosion på 2000 med några sekunders mellanrum.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

RIP @ level 76

Var lite väl nonchalant och råkade ut för en gigantisk Detonate Dead i samband med en stunlock.

Allt som allt en rolig build att spela även om jag fick allt större problem med att ta kål på fienderna i bra takt.

Solo Self Found tar fram andra sidor av spelet och det var för det mesta roligt att crafta sin utrustning. Svårigheterna med att få tag på en 6-link, eller ens en 5-link, gör dock att det blir svårt att få upp DPS när det behövs som mest. Vanligtvis hade det räckt med att spendera någon Chaos Orb för att få ett dugligt vapen eller en 5-link som går att crafta till någonting bra.

Nu blir det nya tag med SSF på mitt ordinarie konto, dock i Regular Hardcore då jag är så sjukt trött på självlysande fiender som blobbar en och sedan återväcks i oändligheten...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att detta är intressant läsning.
Keep it up.

Permalänk
Medlem

Nytt försök med Solo Self Found i Hardcore. Den här gången med fler Stash Tabs för att undvika ångest i samband med allt lootande.

Slängde ihop en build som ska lyckas balansera både anfall och försvar även i end game. Målbilden är en Marauder som köttar allt i sin väg med hjälp av en 2H Mace. Massvis med HP och armour i kombination med en hög Endurance Charges kommer förhoppningsvis att räcka för att inte dö i första taget. Ascendancy blir "Juggernaut" som bidrar med både DPS och tank.

Builden är ännu inte helt optimerad och det kommer säkert att bli en del ändringar på vägen beroende på vad jag hittar för typ av ringar och rustning. Förhoppningsvis lyckas jag hålla mina resists uppe trots att jag inte spenderar speciellt många passiva skillpoints på det.

Det blir antagligen att köra Earthquake med supportskills samt Enduring Cry i kombination med Cast When Damage Taken och Immortal Call. Den här gången förlorar jag en massa defensiva stats eftersom jag saknar sköld och block. Immortal Call + 7 Endurance Charges + Increased Duration kommer att ge mig immunitet mot Physical Damage under en tid. Förhoppningen är att kunna generera Endurance Charges i bra takt och således bli immun så länge som möjligt.

Liga: Hardcore
Namn: SSF_TankyMcFace
Klass: Marauder
Ascendancy: Juggernaut
Passivt Skillträd

Tagning 2

Fattig igen...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Gjorde några ändringar i det passiva skillträdet. Siktar på mer Physical Damage och Increased Area of Effect istället för Attack Speed. Detta eftersom att Earthquake som kommer bli min främsta attack faktiskt tjänar på att vara tung och långsam. Detta eftersom att de kraftfulla efterskalven från attacken inte kan inträffa förrän det föregående efterskalvet har slutförts.

Kan tänka mig att support skillen Reduced Duration kommer att passa perfekt till Earthquake då varje efterskalv får en kortare fas.

Förhoppningsvis dyker en sådan här upp under spelets gång. Den skulle passa perfekt till den här builden.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag i nuläget siktar mot Crit-noder istället för Resolute Technique. Är dock lite orolig för Physical Damage Reflection hos vissa fiender så det kan hända att jag går över till Resolute Technique istället. På så sätt kan jag aldrig få Critical Strikes men jag träffar däremot alla fiender inom räckhåll hela tiden vilket har sina fördelar.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Planera aldrig ett träd med 123 poäng om du inte a) vet hur lång tid det tar till lvl 100 samt b) tar skill point som belöning för Deal With the Bandits på varje svårighetsgrad. I ditt fall får du ingen extra poäng alls eftersom du tar liv, phys, e. charge i den ordningen.
Lvl 90 är ett mer rimligt mål, så 110 poäng eller strax däröver är vad du har att tillgå när du planerar.

Crit är helt meningslöst för dig, du har låg accuracy vilket gör att du kommer missa en hel del attacker och även om du kommer upp i sisådär 30% critchans kommer du i praktiken ligga mycket lägre eftersom accuracy kollas två gånger vid en crit.
Alltså, attack (slumpa ett nummer, kolla mot träffchans) crit ja/nej (slumpa ett nytt nummer, kolla mot träffchans igen). Du måste alltså få ett slumpat nummer högre än din träffchans två gånger för att lyckas med en crit, och på den sidan av trädet har du låg accuracy. Därtill vill du ligga på nivån att du kan slå ett slag och allting runt dig dör, eller två slag och allting dör etc. Har du hög chans att missa vet du aldrig hur många slag du måste slå vilket helt förtar poängen med en långsam attack med hög skada som Earthquake.

Med ett tvåhandsvapen skall du inte behöva så mycket skada som du har i ditt träd, är skadan för låg är det supports som är suboptimala/saknas.

Därtill för lite liv för hardcore.

Svängde ihop ett alternativt träd med mer liv, mindre skada, RT, fyra juvelsockets. Dina alteration/augments bör gå till att bygga juveler, att få 6-7% liv + någon form av relevant suffix på en crimson är inte särskilt svårt.
Även mer resist i mitt träd för att göra det lättare att fokusera på liv på dina prylar. Har du tillräckligt bra resists är det lätt att kapa bort sektionen med Diamond Skin/Armour Mastery och spara tre poäng.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Planera aldrig ett träd med 123 poäng om du inte a) vet hur lång tid det tar till lvl 100 samt b) tar skill point som belöning för Deal With the Bandits på varje svårighetsgrad. I ditt fall får du ingen extra poäng alls eftersom du tar liv, phys, e. charge i den ordningen.
Lvl 90 är ett mer rimligt mål, så 110 poäng eller strax däröver är vad du har att tillgå när du planerar.

Crit är helt meningslöst för dig, du har låg accuracy vilket gör att du kommer missa en hel del attacker och även om du kommer upp i sisådär 30% critchans kommer du i praktiken ligga mycket lägre eftersom accuracy kollas två gånger vid en crit.
Alltså, attack (slumpa ett nummer, kolla mot träffchans) crit ja/nej (slumpa ett nytt nummer, kolla mot träffchans igen). Du måste alltså få ett slumpat nummer högre än din träffchans två gånger för att lyckas med en crit, och på den sidan av trädet har du låg accuracy. Därtill vill du ligga på nivån att du kan slå ett slag och allting runt dig dör, eller två slag och allting dör etc. Har du hög chans att missa vet du aldrig hur många slag du måste slå vilket helt förtar poängen med en långsam attack med hög skada som Earthquake.

Med ett tvåhandsvapen skall du inte behöva så mycket skada som du har i ditt träd, är skadan för låg är det supports som är suboptimala/saknas.

Därtill för lite liv för hardcore.

Svängde ihop ett alternativt träd med mer liv, mindre skada, RT, fyra juvelsockets. Dina alteration/augments bör gå till att bygga juveler, att få 6-7% liv + någon form av relevant suffix på en crimson är inte särskilt svårt.
Även mer resist i mitt träd för att göra det lättare att fokusera på liv på dina prylar. Har du tillräckligt bra resists är det lätt att kapa bort sektionen med Diamond Skin/Armour Mastery och spara tre poäng.

Tack för att du tog dig tid att ge konstruktiv feedback!

Runt 200% HP är väl vad som brukar rekommenderas för Melee-builds i HC? Nu saknar jag i och för sig en sköld så det kan ju vara värt att bygga en större buffert för den sakens skull.

Då kör jag på Resolute Technique och speccar om accuracy och crit till mer liv och resists.

Reviderat skillträd.

Plockade bort crit-noder och gick mot Resolute Technique istället. Har även plockat upp lite extra resists i enlighet med ditt förslag på skillträd.

Nu är det väl dags att sätta igång med själva spelet också

Hittade en onödig skillpoint
Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag saknar ord...

Den här builden köttar just nu sin väg genom Act 4 i Normal vilket inte är någon större bedrift. Däremot märks det tydligt vilken potential ett köttigt tvåhandsvapen i kombination med en AoE-attack av rang kan ha. Earthquake med Less Duration som support gör att man kan placera ut en gigantisk AoE som tar kål på i stort sett allt, flytta sig några meter och repetera. Det går så fort att jag ibland glömmer att plocka upp loot.

Tankandet fungerar klockrent då jag i nuläget länkat Earthquake med Endurance Charge on Melee Stun. Det räcker med några Earthquakes för att fylla på med 5 Endurance Charges som sedan förnyas för i stort sett varje ny träff. Estimated Physical Damage Reduction hoppar då upp från 55% till 80% under resten av striden.

Den största risken i nuläget är väl att jag blir övermodig (igen) och dör av att oneshotta en hög med flame-/storm-/frost bearers.

Hittade en liknande build som visar hur pass köttigt det kan bli:

För övrigt har det regnat kassa unika föremål och grymma rares:

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Då var de två första Ascendancy-noderna tagna

Unflinching innebär att Endurance charges förnyas varje gång jag blir träffad vilket är bra. Om det skulle vara så att jag tar mycket skada utlöses automatiskt Immortal Call och Molten Shield med hjälp av Cast When Damage Taken.

När man hittar ett par vettiga stövlar men inte lyckas ordna den nödvändiga 4-länken trots ett dussin Jeweler's...När jag har levlat upp Vorici blir det att använda honom för att skapa sockets och länkar istället.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz