Trådlösa sensorer med appkoppling

Permalänk

Trådlösa sensorer med appkoppling

Hej!

Jag har googlat nu i flera timmar och kände att jag får testa här för bättre resultat. Jag söker efter sensorer för ljud som är helt trådlösa och som kan användas fristående mer eller mindre. Med trådlösa menar jag inte koppling via bluetooth, wifi eller liknande. Söker efter några som skulle kunna vara styrda precis som en mobiltelefon, alltså de kan befinna sig var som helst och ändå ge ifrån sig data så länge de har täckning. Finns det något likt detta? Går det att göra? Tanken är att det ska skapas en app i slutändan som kan användas ihop med sensorerna för upptagning av ljud, var än boxen med sensorerna befinner sig.
Hade varit oerhört tacksam för hjälp med att hitta/tillverka dessa om det nu går.

//

Tråd flyttad /screamin-daemon, moderator
Permalänk

Ska de kommunicera med något måste de ju ha någon typ av koppling, om du inte vill ha blåtand eller wifi vad hade du då tänkt dig?

RF, mobilnät eller egen radio?

Det finns både gsm och 3g-sköldar till arduino och liknande enkretsdatorer, samma sak till hallonpajjen. Allt beror ju lite på vad du tänkt att prylen ska klara av att göra.

En arduino med rätt hårdvara är imponerande kraftfull sett till vad den innehåller.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad behöver du för räckvidd, vilka krav har du på ljudkvalitet, vad menar du med sensor, vad ska det användas till ?
Det finns trådlösa mikrofoner och de borde fungera på korta avstånd och du kan ju använda en mobil eller kommunikationsradio för längre distans eller så får du bygga nått själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossdivra:

Hej!

Jag har googlat nu i flera timmar och kände att jag får testa här för bättre resultat. Jag söker efter sensorer för ljud som är helt trådlösa och som kan användas fristående mer eller mindre. Med trådlösa menar jag inte koppling via bluetooth, wifi eller liknande. Söker efter några som skulle kunna vara styrda precis som en mobiltelefon, alltså de kan befinna sig var som helst och ändå ge ifrån sig data så länge de har täckning. Finns det något likt detta? Går det att göra? Tanken är att det ska skapas en app i slutändan som kan användas ihop med sensorerna för upptagning av ljud, var än boxen med sensorerna befinner sig.
Hade varit oerhört tacksam för hjälp med att hitta/tillverka dessa om det nu går.

//

Köp en billig androidtelefon, ett stort batteripack, koppla ihop det. Skaffa ett kontantkort och stoppa i telefonen. Ladda hem en app som autosvarar på samtal (kanske redan finns i inställningar). Sen ringer du bara telefonen när du vill hör vad som försegår där.:) Gör inget olagligt bara. Det är olagligt att avlyssna/spela in samtal där man själv inte deltar

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

Min tanke är att jag ska ha mikrofoner som kan utefter ljud de uppfattar så kan de logga olika värden på olika parametrar. Alltså känna av skillnad mellan olika ljud. Räckvidden ska vara väldigt lång. Man skall kunna hämta/läsa information som mikrofonerna/sensorerna har registrerat var man än är i Sverige. Tanken är att det ska funka som en "kontroll app" så att prylen uppfattar ljud och genom detta kan man genom appen utläsa vad som skett etc. Tänkte mig någon mobilnät liknande, kopplat då till någon slags "server", som i sin tur är kopplat till appen. Min tanke är att jag ska kunna ge mina vänner likadana saker, så det ska gå att tillverka flera relativt billigt.
Tack för all hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nossdivra:

Min tanke är att jag ska ha mikrofoner som kan utefter ljud de uppfattar så kan de logga olika värden på olika parametrar. Alltså känna av skillnad mellan olika ljud. Räckvidden ska vara väldigt lång. Man skall kunna hämta/läsa information som mikrofonerna/sensorerna har registrerat var man än är i Sverige. Tanken är att det ska funka som en "kontroll app" så att prylen uppfattar ljud och genom detta kan man genom appen utläsa vad som skett etc. Tänkte mig någon mobilnät liknande, kopplat då till någon slags "server", som i sin tur är kopplat till appen. Min tanke är att jag ska kunna ge mina vänner likadana saker, så det ska gå att tillverka flera relativt billigt.
Tack för all hjälp!

Det låter som om du borde tänka dig en maskin som använder "internet of things" de som tillverkar såna brukar sluta avtal med mobiloperatörer för kommunikationen, men handlar det om ett fåtal enheter så får du nog snarare inrikta dig på att modifiera en vanlig mobil eller bygga nått som använder en mobil/mobil usbdongel för att kommunicera, det hänger ju på i vilka antal och områden du tänkt att det ska fungera, det går att få bra priser per enhet på M2M kommunikation om man ska ansluta många enheter men det är inte direkt gratis utan kostar mångmiljonbelopp så som privatperson är det inget man gör men vill man ha ett avtal för 100 000 enheter över hela Europa under 10 år så kostar det inte så mycket per enhet och månad, det är mycket lägre priser än de vanliga mobilabben men det blir ändå mångmiljonbelopp så mycket hänger på vilka volymer och ytor som ska hanteras.

Om du är seriös med att vilja bygga vad det nu är ska du nog först göra det som ett mobiltillbehör eller som en ren app för att testa koncepter och om det fungerar så får du gå vidare därifrån med att göra en dedikerad hårdvarulösning som fungerar bättre och samtidigt börja leta reda på finansiärer till ditt nystartade företag...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.