Nvidia skrotar VGA för Geforce "Pascal"

Permalänk
Medlem

Åh nej! Hur ska jag då koppla in denna till min 15" crt?! Den ärju tom TCO95 klassad.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

@TheBasicOne:

Vet inte. Hade dock varit roligt att se en skruvbar dvi kontakt på en laptop. För övrigt nämnde någon att även Apple hade skruvbar kontakt vid något tillfälle

Permalänk
Medlem

Kommer inte att sakna VGA alls.
Men har förstått att många kommer att göra det efter att läst tråden

VGA/DVI och HDMI får gärna stiga till sidan och låta D P ta över för min del.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kommer inte att sakna VGA alls.
Men har förstått att många kommer att göra det efter att läst tråden http://www.sympato.ch/smileys/Whao.gif

VGA/DVI och HDMI får gärna stiga till sidan och låta D P ta över för min del.

För mig uppenbart att man tillslut måste skippa den analoga kanalen även om jag kanske gav sken för annat!
Det är nått som Nvidia och AMD antagligen har gjort nån form av kundanalys på.
Hur vida tidpunkten var rätt har ja inte så mycket åsikt i.
Sen att jag gillar en nisch lösning är en annan sak och ingen ja förväntar mig att nån ska rätta sig efter.
Vi som gillar analog video får hålla till godo med beggade Titan x som det nämndes tidigare.
Därefter köra GPU passthrough genom en separat pci ramdac alternativt ett äldre kort via 3e part mjukvara, kika lite fort och ser ut att finnas några lösningar .

När den analoga delen försvunnit finns det egentligen ingen anledning att ha kvar DVI, då vi helt övergått till digital signal. HDMI har halkat efter och borde som du säger tas bort.
Vill man vara nitisk skulle man kunna säga att DP också borde skippas för ge plats åt superMHL och nästkommande standard med högre bandbredd där efter.

Konvertera mellan två digitala standarder är relativt smärtfritt precis som mellan två analoga.
När vi däremot överger TMDS kan vi få liknande problem med konvertering som mellan analog och digital, TMDS kan därmed bli det nya "analoga" där en sista kontakt kommer hänga kvar över en bryggperiod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Själv förstår jag inte ens varför man egentligen ska behöva ha HDMI, när Display Port är en bättre standard med högre specs. Antagligen beror det på att HDMI till skillnad från DP har nån slags inbyggt drm-stöd, vilket elektronikbranchen gillar såklart
Någon som kan förklara detta i detalj?

Tv apparater/hembioprojjar har sällan DP, därav "behovet" av Hdmi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tv apparater/hembioprojjar har sällan DP, därav "behovet" av Hdmi.

Skickades från m.sweclockers.com

Den smidigaste lösningen ja kan tänka på hade varit att införa SFP liknande moduler för bild, då hade alla kunnat konfigurera sitt kort som dom ville.
Då hade folk sluppit "fula" adaptrar som ibland är rätt opraktiska med, samtidigt som korten hade blivit "framtidssäkrade" för de som alltid vill ha den snabbaste kabeltypen ansluten.

Betänk att DVI-D och HDMI för att nämna några bara är olika kabel specs för att skicka TMDS.
Man kan skicka ljud i DVI-D, det utnyttjades dock aldrig så.
När ja köpte min första digitala projektor var det väldigt många som hade svårt att få 10m HDMI kabel att synka i vardagsrummet och många som använde Fiber extender när 1080p kom.
Eftersom TMDS var från början endast tänkt för användning mellan dator och skärm.

Displayport är en väldigt avskalad standard, det behövs mindre komponenter för en kontakt.
Därför tillverkarna antagligen gillar det.
I mina ögon hade dock SuperMHL varit en värdig ersättare till HDMI.

För den som vill läsa mer kan kika här:
http://www.cablestogo.com/learning/library/digital-signage/intro-to-tmds

Edit: Såg att Displayport är rätt annorlunda, fel av mig!

Permalänk
Medlem

wat, jag har en passiv DP->VGA och det fungerar utan problem med R9 280 som är från efter 2013.
Eller menas det specifikt bara "högstakortet" 290? Isåfall är det lite kasst att det inte funnits bra info om det, använder fortfarande VGA då och då.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

wat, jag har en passiv DP->VGA och det fungerar utan problem med R9 280 som är från efter 2013.
Eller menas det specifikt bara "högstakortet" 290? Isåfall är det lite kasst att det inte funnits bra info om det, använder fortfarande VGA då och då.

Det finns inte en chans att din adapter är passiv då DP är digitalt och VGA är analogt. Nyheten är att den passiva DVI adaptern som Sweclockers länkade som produkt inte kommer att fungera på de nya korten. Problemet med dagens aktiva vga-adaptrar är att de inte klarar av att driva alla skärmar som de interna gör. Adaptrarna har knappt halva bandbredden vilket är ett stort problem för oss entusiaster som kör high end skärmar.

Permalänk
Medlem

Fortfarande enormt många projektorer och liknande på t.ex. arbetsplatser och skolor som bara har VGA. Nu kanske man inte går runt och presenterar med en desktop-dator med GTX 1080, men visst används VGA fortfarande (tyvärr).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Att det finns miljoner som inte har råd eller tillgång till bättre det pissar du på?
Inte ont mot dig men fundera lite på hur många som fortfarande behöver VGA. ..

De som fortfarande behöver VGA och inte har råd med annat kommer knappast att införskaffa ett helt nytt grafikkort av senaste generationen. Så han "pissar" på ett icke-problem.

Ska du tvunget ha VGA eller DVI så skaffa en adapter eller ett äldre grafikkort så vi andra slipper att betala extra för utgångna standarder.

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Jo
Men man undrar varför alla TV-tillverkare föredrog HDMI framför DP från början? Kanske har med ljudöverföringen att göra? Kanske nåt DRM-relaterat? Kanske nåt annat?

För att HDMI var långt innan DP? HDMI var stort redan kring 2005-2009 DP började inte bli vanligt förrns 2011-2012 Och HDMI var redan standard formatet då, visst TV tillverkare skulle kunna byta till DP, men de som tillverkade boxar, dvd/bluR spelare höll kvar vid HDMi.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det finns inte en chans att din adapter är passiv då DP är digitalt och VGA är analogt. Nyheten är att den passiva DVI adaptern som Sweclockers länkade som produkt inte kommer att fungera på de nya korten. Problemet med dagens aktiva vga-adaptrar är att de inte klarar av att driva alla skärmar som de interna gör. Adaptrarna har knappt halva bandbredden vilket är ett stort problem för oss entusiaster som kör high end skärmar.

Yeah, you keep telling yourself that. http://www.j5create.com/our-products/displayport-adapters/jda...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Det finns som sagt ingen passiv adapter från displayport till vga. Du länkade en aktiv adapter med en ramdac i. Tyvärr klarar den inte av att driva en high end skärm som Sony FW900.

Displayport har inte stöd för analogt. Den digitala signalen från displayport måste göras om till analogt. När man konverterar signalen med en adapter så är det en aktiv adapter, medans en passiv adapter omdirigera pinnarna utan att påverka signalen. Nyheten är att den här passiva DVI-I adaptern inte kommer att fungera i framtiden. Ha en bra helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det finns som sagt ingen passiv adapter från displayport till vga. Du länkade en aktiv adapter med en ramdac i. Tyvärr klarar den inte av att driva en high end skärm som Sony FW900.

Displayport har inte stöd för analogt. Den digitala signalen från displayport måste göras om till analogt. När man konverterar signalen med en adapter så är det en aktiv adapter, medans en passiv adapter omdirigera pinnarna utan att påverka signalen. Nyheten är att den här passiva DVI-I adaptern inte kommer att fungera i framtiden. Ha en bra helg!
https://gyazo.com/5bb28d2a897824b3e8a104a95e8a2d05.png

Sänder DP ut någon ström som adaptern kan använda menar du? Annars är det ju som sagt en passiv konverter (skulle snarare skrivit det från början istället för adapter eftersom den inte bara byter plats på pins etc.)
Jag är fullt medveten om vad en vanlig DVI->VGA gör.
Däremot kan jag inte påstå att det är något "aktivt" om den inte faktiskt aktivt konverterar signalen med något annat driv än själva signalen. Och som sagt, det finns ju en anledning till att en sån billig pryl inte kan driva något högre än "standardupplöst".

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det finns som sagt ingen passiv adapter från displayport till vga. Du länkade en aktiv adapter med en ramdac i. Tyvärr klarar den inte av att driva en high end skärm som Sony FW900.

Displayport har inte stöd för analogt. Den digitala signalen från displayport måste göras om till analogt. När man konverterar signalen med en adapter så är det en aktiv adapter, medans en passiv adapter omdirigera pinnarna utan att påverka signalen. Nyheten är att den här passiva DVI-I adaptern inte kommer att fungera i framtiden. Ha en bra helg!
https://gyazo.com/5bb28d2a897824b3e8a104a95e8a2d05.png

Kan tillägga att dom antagligen använder en sån här krets.
Finns till och med ett en övergripande PDF under data sheet, skulle nog kalla det ett white paper.

Intressant läsning för den som vill lära sig mer, men som sagt måste finnas en DAC nån stans i signalkedjan för att få analog signal från en digital källa.

En intressant lösning nu skulle vara om nån moderkortstillverkar skulle göra en RAMDAC edition på nått kort.
T.ex. Ta ett billigt 170 chipset kort, leta reda på tillverkaren av Barco's 550Mhz RAMDAC smäll på det och ta 10gr pengarna för de.
Bundla t.ex. Virtu MVP, sen kan folk använda dedikerade grafikkort för beräkningar och köra signalen genom moderkortets DVI-I out.

Vist behovet för en så snabb RAMDAC kanske inte finns, men har sett uträkningar på CRT projektorer där det behövs 500Mhz +Linjedubblare för att visa 4k material flimmerfritt i rätt upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Sänder DP ut någon ström som adaptern kan använda menar du? Annars är det ju som sagt en passiv konverter (skulle snarare skrivit det från början istället för adapter eftersom den inte bara byter plats på pins etc.)
Jag är fullt medveten om vad en vanlig DVI->VGA gör.
Däremot kan jag inte påstå att det är något "aktivt" om den inte faktiskt aktivt konverterar signalen med något annat driv än själva signalen. Och som sagt, det finns ju en anledning till att en sån billig pryl inte kan driva något högre än "standardupplöst".

Jajjemen!

Adaptern tar ström från displayporten.
Anledningen till max upplösning/refresh rate, är hastigheten på RAMDAC'en.
Hastigheten är på produkten jag tidigare länkade till 240Mhz, varav den klockar enligt följande.

WUXGA: 6 bits, 1920 × 1200, 60 Hz, 193 MHz pixel clock rate
WUXGA: 1920 × 1200, 60 Hz, reduced blanking, 154 MHz pixel clock rate
UXGA: 1600 × 1200, 60 Hz, 162 MHz pixel clock rate
SXGA: 1280 × 1024, 60 Hz, 108 MHz pixel clock rate
XGA: 1024 × 768, 60 Hz, 65 MHz pixel clock rate
SVGA: 800 × 600, 60 Hz, 40 MHz pixel clock rate
VGA: 640 × 480, 60 Hz, 25 MHz pixel clock rate

Mer exempel finns på sida 16 i PDF'en.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Sänder DP ut någon ström som adaptern kan använda menar du? Annars är det ju som sagt en passiv konverter (skulle snarare skrivit det från början istället för adapter eftersom den inte bara byter plats på pins etc.)
Jag är fullt medveten om vad en vanlig DVI->VGA gör.
Däremot kan jag inte påstå att det är något "aktivt" om den inte faktiskt aktivt konverterar signalen med något annat driv än själva signalen. Och som sagt, det finns ju en anledning till att en sån billig pryl inte kan driva något högre än "standardupplöst".

Du länkade till en aktiv adapter med en ramdac i. Att tro eller hitta på egna definitioner kan du göra i kyrkan. När det kommer till att klassificera skärmadaptrar så spelar det ingen roll vart adaptern tar ström när den aktivt omvandlar en signal.

Skrivet av Bodox:

Kan tillägga att dom antagligen använder en sån här krets.
Finns till och med ett en övergripande PDF under data sheet, skulle nog kalla det ett white paper.

Intressant läsning för den som vill lära sig mer, men som sagt måste finnas en DAC nån stans i signalkedjan för att få analog signal från en digital källa.

En intressant lösning nu skulle vara om nån moderkortstillverkar skulle göra en RAMDAC edition på nått kort.
T.ex. Ta ett billigt 170 chipset kort, leta reda på tillverkaren av Barco's 550Mhz RAMDAC smäll på det och ta 10gr pengarna för de.
Bundla t.ex. Virtu MVP, sen kan folk använda dedikerade grafikkort för beräkningar och köra signalen genom moderkortets DVI-I out.

Vist behovet för en så snabb RAMDAC kanske inte finns, men har sett uträkningar på CRT projektorer där det behövs 500Mhz +Linjedubblare för att visa 4k material flimmerfritt i rätt upplösning.

En fungerande ramdac i från en trasig Barco Cine 9 är värt guld. Tyvärr så fungerar inte Virtu MVP på Windows 10 och utvecklingen verkar ha lagts ner för länge sedan. Utvecklarna fick en massa dålig PR när användare trodde att programmet ökade prestanda istället för att fixa tearing. En annan lösning som någon var inne på var att köra en virtuell maskin med gpu passthrough. Tyvärr så kan man inte se bilden på host utan att encoda och streama bilden via nätet.

Den bästa lösningen i dag är väll att göra sin egna adapter eller mjukvara. Ta bilden direkt i från grafikkortets buffert och visa den på en annan GPU med VGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

En fungerande ramdac i från en trasig Barco Cine 9 är värt guld. Tyvärr så fungerar inte Virtu MVP på Windows 10 och utvecklingen verkar ha lagts ner för länge sedan. Utvecklarna fick en massa dålig PR när användare trodde att programmet ökade prestanda istället för att fixa tearing. En annan lösning som någon var inne på var att köra en virtuell maskin med gpu passthrough. Tyvärr så kan man inte se bilden på host utan att encoda och streama bilden via nätet.

Den bästa lösningen i dag är väll att göra sin egna adapter eller mjukvara. Ta bilden direkt i från grafikkortets buffert och visa den på en annan GPU med VGA.

Sorry tänkte skriva liknande program, men du förstår vad ja menar .
Hmm du vet att dom inte bara finns på Cine9?

Men måste finnas nått sätt att lösa det på, vad ja förstår gjorde dom väl det med Virtu MVP?
Med skylake verkar det funka bättre med VM's under linux.
Det kan vara rutten man får ta.

Såg din edit: Ja modda en egen adapter kan vara nått jag har försökt hitta papper på hur multikopatibla RAMDAC chipsen är. Har dom samma fotprint så man kan löda bort och byta? Tänkte är det bara en klocka?
Som ja kommer ihåg Powerstrip kunde man kasta vad som helst till skärmen bara att de vart svart om den inte klara det.
Får man helt enkelt bara ut mer vid ett byte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bodox:

Sorry tänkte skriva liknande program, men du förstår vad ja menar .
Hmm du vet att dom inte bara finns på Cine9?
Får inte skriva meddelande här än men vet att de finns ett ex billigt på bayen.
Har så mycket annat just nu som tar prio annars hade ja nog huggit det.

Men måste finnas nått sätt att lösa det på, vad ja förstår gjorde dom väl det med Virtu MVP?
Med skylake verkar det funka bättre med VM's under linux.
Det kan vara rutten man får ta.

Såg din edit: Ja modda en egen adapter kan vara nått jag har försökt hitta papper på hur multikopatibla RAMDAC chipsen är. Har dom samma fotprint så man kan löda bort och byta? Tänkte är det bara en klocka?
Som ja kommer ihåg Powerstrip kunde man kasta vad som helst till skärmen bara att de vart svart om den inte klara det.
Får man helt enkelt bara ut mer vid ett byte?

Virtu MVP tog bilden i från det dedikerade grafikkortet och encodade det hela med det integrerade grafikkortet. Alla frames med tearing kastades och utöver det manipuleras även frame-rate för att motverka stutter. Videon i från det dedikerade grafikkortet spelades sedan upp på det integrerade grafikkortet där monitorn var kopplad. Virtu MVP fick man även gratis med några Z77 moderkort och jag har för mig att vga på de korten har en ramdac på 330MHz. Virtu MVP var kort sagt dåtidens G-sync som kunde användas som vga eller dvi adapter.

Tyvärr blir det mycket svårare än att bara löda bort och byta ramdac. Att hitta dokumentation om chippet blir nog det svåraste. Får man tillgång till dokumentationen så kan man med kunskap och tid skapa en fungerande adapter.

VT-D är anledningen varför Skylake fungerar bättre i VM. VT-X som finns på tidigare k-modeller räcker inte för GPU pass through. Skylakes k processorer har stöd för VT-D, vilket tidigare K-processorer så som 2600k saknar. Med en ramdac på 550MHz så kan du trycka ut bra mycket fler pixlar. Skärmen/projektorn kommer dock forfarande att ha sina begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du länkade till en aktiv adapter med en ramdac i. Att tro eller hitta på egna definitioner kan du göra i kyrkan. När det kommer till att klassificera skärmadaptrar så spelar det ingen roll vart adaptern tar ström när den aktivt omvandlar en signal.

Vad gör den aktiv enligt dig då? Att det finns någon slags krets i? Det ser jag som en precis lika egen definition som min.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730