Permalänk
Medlem

Bra och billig effektmätare ?

Känner att mitt prylbehov behöver kompletteras med just en effektmätare.
Vore kul med nånting som har lite roligare funktioner.
T.ex att kunna få grafer på förbrukning över en längre tid etc.

Nån som har några tips ?

Permalänk
Medlem

3.5 år senare så har en "Voltcraft Energy Logger 4000" hittat hem.
Verkar vara helt OK "so far".
Man kan spara profiler för olika situationer och även logga data på ett minneskort.
Designen är lite konstig, den kräver i princip att man sätter den på en förlängningssladd.
Och jag saknar belysning till displayen.
Men i övrigt har den vad jag söker.

Min "sidan av" dator verkar dra 60-70 watt med skärm igång och favorit torrent programmet i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta bra info om effektmätare. Själv har jag en Luxorpart från Kjell. Ingen bakgrundbelyning men gör jobbet utmärkt. Lite roande att se effekten "live" när man använder datorn t.ex.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Har lekt som bara den med mätaren.
Mest tid har jag spenderat på att få ner idle förbrukning på min "alltid påslagen" dator.
Innan tweakning så drog den ~37-38 watt, efter många omstarter och pillrande i UEFI så är den numera på ~28-29 watt.
Det roliga är dock att med "heaven" rullande på den så hamnar den på ~110 watt (!).

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/ har nedsatt pris på sina. de fungerar bra

Permalänk
Medlem

En enkel liten manick ...

Den här visar hur många watt man förbrukar, och så kan den räkna ut hur mycket det kostar. Billig är den också.
https://www.kopplat.se/Produkt/5321/El-matare_mater_watt_och_...

Permalänk

Hur räknar man om kWh data?

Elleverantörens staplar pekar på att mitt hem drar som minst 0.56kWh per timme.
Alltså 560Wh.

Men sedan blir det kortslutning för mig.
Hur räknar jag om för att veta vad jag ska leta efter för slags förbrukare?

Letar jag efter saker som tillsammans drar 560W för stunden, eller ska jag dividera 560Wh till något helt annat i och med Wh står för en timme? När man säger 8W lampa, är det då 8W den gör slut på under en timme eller är det typ en sekundbenämning?

Permalänk
Medlem

8 W förbrukning betyder att lampan dra 8 Wh per timme (eller 0.008 kWh/h)

Skall man jaga förbrukare så handlar det om att stänga av precis allt - vänta och notera och så slår man på en sak i taget eller grupper (som belysning) och se hur mycket effekten ökar per steg. alternativt är att sätta en stickproppsmätare på varje apparat och sedan vänta nödig tid tills man är säker på att det spelar verklig förbrukning

En stor förbrukare som du förmodligen inte tänker på är kyl och frys och dessa behöver man mäta över ett dygn separat för att riktigt veta hur mycket de tar. en annan som kan tulla på elkontot är om man är städoman och kör dammsugaren mycket per vecka - den ligger ofta runt 1 kW i förbrukning och därmed 1 kWh per timme som dammsugaren är igång på full fart.

Spisar och annat i ett normalt hushåll drar förvisso ganska mycket ström när de är igång - men tiden är relativt kort så antalet förbrukade kWh är ändå inte så stort om man inte är 'kock' och lagar mat, bakar etc. väldigt mycket - en sak som kan dra rätt mycket ström totalt sätt är diskmaskin - används var dag och kanske går 1 timme per gång.

men kyl och frys tillsamman med TV (om den är igång hela tiden så fort man är hemma) är ofta hushållets enskilt största förbrukare - idag har TV för många ersatts av dator istället och förbrukningen ökar givetvis om man har NAS, datorer, modem, routrar etc. igång dygnet runt.

CO:s 36-2897 för 149:- mäter faktiskt riktigt hyffsat även på 'konstig last' som LED-lampr-energisparlampor, elektroniska balaster, dimmers och små switchade aggregat, utrustning i sleepläget, datorer etc.

Eftersom den också mäter powerfaktor med en riktig elmätarkrets (folk har dissekerat och analyserat denna i avseende vilken krets som troligen används) - den kan förvisso ha lite skalfel (kWh-värdet kanske är 10% för mycket eller för liter gentemot en plomberad mätare) men den mäter inte åt helvete fel på vissa typer av laster (ovan nämnda) som många betydlig dyrare och 'snygga' mätare gör än idag år 2017

vill man inte ha just denna så skall man i de modeller man tittar på försäkra sig att det finns visning/knapp för powerfactor (PF) - det bevisar att det finns riktig elmätarkretsi denna då det är den absolut svåraste delen att beräkna inom energimätning.

stickproppsmätare som visar (cos(fi) i displayen är inte dugliga - de visar förvisso rätt på elmotorer som i kylskåp mm. men hanterar inte last med skrynklig ström som energisparlampor, switchade nätaggregat och LED-lampor enligt nämnt innan och kan visa hur fel som helst med den typen av laster.

Permalänk
Medlem

Powerfaktor

@xxargs: Jag vet inte riktigt vad begreppet Powerfaktor står för, men den mätaren jag använder visar det. Har "testat" / använt den på många olika typer av förbrukare och tycker nog att det verkar som att den är tillförlitlig.
https://www.kopplat.se/Produkt/5321/El-matare_mater_watt_och_...

Det finns ett produktblad till den, det kanske säger mer för dig än för mig, du verkar ju vara ordentligt insatt i ämnet!

https://www.kopplat.se/Document.ashx?id=1788

Permalänk
Medlem
Skrivet av NissePH:

@xxargs: Jag vet inte riktigt vad begreppet Powerfaktor står för, men den mätaren jag använder visar det. Har "testat" / använt den på många olika typer av förbrukare och tycker nog att det verkar som att den är tillförlitlig.
https://www.kopplat.se/Produkt/5321/El-matare_mater_watt_och_...

Det finns ett produktblad till den, det kanske säger mer för dig än för mig, du verkar ju vara ordentligt insatt i ämnet!

https://www.kopplat.se/Document.ashx?id=1788

Powerfactor är fasförskjutning i elprodukter, ledlampor, motorer m.m.
d.v.s. att produkten drar mer voltampere (VA) än watt (W).
t.ex en led lampa som drar 10w och har 0,5 i PF (powerfactor) drar 15 VA. Billigare elmätare kan då visa 15 watt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Exempel:
En lampa på 10W som lyser under en timme har "förbrukat" 10Wh eller 0,01kWh (kiloWattimmar).
En lampa på 10W som lyser en halvtimme och är släckt en halvtimme har fortfarande en förbrukning på 0,01kWh (när den är tänd) men eftersom den bara är påslagen halva timmen så blir "förbrukningen på din elräkning" bara 0,005kWh (0,01kW * 0,5h)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux