Hur vetenskapssäkra människor

Permalänk
Avstängd

Hur vetenskapssäkra människor

Du lär barnen att alltid tala sanning, men sedan går de marknadsföringskola och lär sig att pynta sanningen med överdrifter för att vara cool. Sedan

Hur vetenskapssäkrar man framtida generationer av barn när de möts av stora mängder människor som inte är utbildade i vetenskaplig metod, som regelbundet ljuger inför sig själva, ibland ljuger för andra, vill rikta uppmärksamheten genom att förstora aspekter, drar förhastade slutsatser och proklamerar det som sanning, relativiserar fakta, relativiserar moral och så vidare?

Göken spelar denna morgon, koko-koko-koko.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

När jag läser detta så får de mig att tänka hur mycket politik som faktiskt inte baseras på fakta och vetenskap utan känslor, de gör mig arg att man inte kan hålla faktabaserade debatter längre.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

När jag läser detta så får de mig att tänka hur mycket politik som faktiskt inte baseras på fakta och vetenskap utan känslor, de gör mig arg att man inte kan hålla faktabaserade debatter längre.

Definiera "politik".
Det är en viss skillnad på det faktiska arbetet, tv-sända partiledardebatter samt vad media tror att folket är intresserade av att höra.

Skrivet av wereaz:

Hur vetenskapssäkrar man framtida generationer av barn när de möts av stora mängder människor som inte är utbildade i vetenskaplig metod, som regelbundet ljuger inför sig själva, ibland ljuger för andra, vill rikta uppmärksamheten genom att förstora aspekter, drar förhastade slutsatser och proklamerar det som sanning, relativiserar fakta, relativiserar moral och så vidare?

"Vi" behöver, som man så fint säger, höja statusen på läraryrket.
I skolan lär man sig en del vetenskapligt förhållningssätt. Men med avstamp i hur man -ska- göra.
Man kanske borde man också lära sig just det du nämner, hur man -inte- ska göra. För att se varningsflaggorna vid missbruk av den vetenskapliga metodikens uttryck.
Vetenskapen ska ifrågasättas, det är halva poängen. Det kanske ska ingå i skolan hur man ifrågasätter/opponerar. Vetenskap är till viss del fakta, men det är per definition inte sanningen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Definiera "politik".
Det är en viss skillnad på det faktiska arbetet, tv-sända partiledardebatter samt vad media tror att folket är intresserade av att höra.

Syftar på debatter och diverse utspel från både höger och vänster.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd

Ta Hitler-tråden som låstes. Från propagandan i Sovjet och USA, till dagens konspirationsteorier flödar tråden från den nonsensfrågan till parallella debatter om PK-ord, nyord, sannolikhetslära, pensionärer och annat.

Det finns så stora intressen att trolla i offentligheten (i form av propaganda, public relations och andra verklighetsmanipulerande sysselsättningar), precis som det tidigare var viktigt att hålla läskunskapen borta från allmogen för att kunna distansera eliten. Genom en enorm mängd brus och nonsens belastas medvetandena med oväsentligheter som tar energi och tid från nyttigare sysselsättningar och istället omdirigeras denna energi till att handla om sovring, sortering, värdering och så vidare.

Vem behöver arbetsproduktivitetshöjande åtgärder, när den enklaste åtgärden hade varit att be om källor, signifikans, kritik och så vidare redan på förhand så att data ut inte är lika med skräp ut. Förvisso hade nyheter och tabloider blivit tråkigare, men de hade då fyllt ut sändningstid och pappersytor med referenser istället för bilder. När datorer blir TV och mediecentraler blir det allt enklare. Varje nyhetssändning kan ha en slutruta med länkar till vetenskapliga studier som är kopplat till ämnet. Eller så lägger de upp dessa länkar på sina hemsidor.
Dessa länkar är sedan kopplade till intervjuer med vetenskapsmänniskorna som är upphovet till studierna där de förklarar vad de forskat om.

Då har du texten och uttolkningen, hand i hand, för alla att beskåda.

Det behövs inga esoteriska teckentydare i form av präster som berättar vad bibeln egentligen betyder, eftersom prästerna/vetenskapsmännen själva talar om vad deras egen forskning handlar. Som Twitch för vetenskapen. Varje forskningslag har en egen "science"-kanal där de kan berätta om sin forskning, med tvivel och allt.

Då kan framtida tvivlare eller teckentydare slippa hitta på egna tolkningar, utan kan lyssna till vad forskarna själva har sagt om sin egen forskning, vid sidan av själva texten. Texten som är död materia, utan kontext och reproducerade experiment.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Syftar på debatter och diverse utspel från både höger och vänster.

Jag ser inget konstigt med att den delen av politiken uttrycker ideal.

Och jag håller för övrigt inte med om att det saknas fakta i debatten. Det är snarare som TS fråga grundar sig i. Att parterna använder vetenskapen för egen vinning. "Överdriver" är ett lite förenklat sätt att se det, men något i den stilen.

Jag hade nästan föredragit att politiken höll sig till värderingar, moral och visioner i dessa sammanhang.
För sen i riksdagens arbete är allting så fruktansvärt tråkigt, formellt, korrekt med omfattande utredningar för minsta beslut - finns inget att klaga på där egentligen.
Men i just debatterna (i riksdagen) finns utrymme för olika sätt att se t e x resultaten av dessa utredningar och bilda opinion för vad nästa steg bör bli. Och jag anser att det för det mesta är opåverkat av känslor. Snarare förnuft.

I tv-debatter blir det en helt annan sak. Folket gillar drama, tror media.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Håller med, men så har det alltid varit genom historien. En kvicktänkt person med duktigt välsmord käft kan övertyga de flesta om det mesta, hur mycket verklighetsförvrängning det än är.

Det är en god idé att lära folk skepticism (dock inte cynism). Försök att alltid vara skeptisk, men utan att förutsätta att allt är lögner.

Skrivet av Igelkott:

Vetenskap är till viss del fakta

Om det inte är fakta så är det väl inte vetenskap?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om det inte är fakta så är det väl inte vetenskap?

Slutsatserna är faktagrundade. Men vetenskapen som helhet är inte enbart fakta. Det skulle inte ge särskilt mycket med enbart massa data i en hög.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

"Vi" behöver, som man så fint säger, höja statusen på läraryrket.
I skolan lär man sig en del vetenskapligt förhållningssätt. Men med avstamp i hur man -ska- göra.
Man kanske borde man också lära sig just det du nämner, hur man -inte- ska göra. För att se varningsflaggorna vid missbruk av den vetenskapliga metodikens uttryck.
Vetenskapen ska ifrågasättas, det är halva poängen. Det kanske ska ingå i skolan hur man ifrågasätter/opponerar. Vetenskap är till viss del fakta, men det är per definition inte sanningen.

Jo, den harangen har vi hört det senaste fyra åren "höja statusen på läraryrket". Men vad exakt skulle en höjning av läraryrket ha för konsekvenser och hur? Samtidigt som man pratat om att höja statusen, har jag för mig att inträdeskraven sänkts för att bli lärare. Men det är min högst ovetenskapliga tro baserat på mediernas rapportering och bloggars kritik av låga högskoleprovsresultat för att bli accepterad till lärarlinjerna. Således kan fakta skilja sig från min tro.
I verkligheten kan inträdeskraven till lärarlinjerna vara skyhöga, 2.0 på högskoleprovet och endast de bästa av de bästa söker sig till lärargärningen. Det kan vara så att lärarna har stora befogenheter att sätta obstruerande elever på plats, att eleverna har stor respekt för sina lärare och att politiker och allmänhet stödjer lärarna i sin yrkesutövning istället för att trycka ner dem och respektlöst förringa vikten av sund utbildning, samt sänka deras auktoritet genom att bakbinda dem med regler som snarare främjar okunskap och ignorans, än främjar den.

Du har en viktig poäng att man måste lära ut "den mörka sidan" parallellt med målen och metoden för vetenskaperna. För allt som oftast är det just viljan "att komma runt reglerna" att slippa göra läxan som resulterar i allt större problem. Karolinska Institutet ville tro på transplantationsrevolutionen, politiker vill tro på sina egna lögner, banktjänstemän vill runda kapitaltäckningskraven, människor vill hellre slappna av och gå med flödet och så vidare.

Men så säger ju även gamla testamentet att synden är kunskap. När vi var nakna var vi utan synd. Sedan åt våra två urföräldrar av kunskapens frukt och då helt plötsligt skulle kvinnor gå i slöja, omskärelse skulle göras av gossebarnen och en massa andra konstigheter som enligt den religiösa urkunden inte existerade innan syndafallet och utkastelsen från Eden.

Att lära sig ifrågasätta. Det är en konst i sig. Att ifrågasätta rätt saker, vid rätt tillfälle. Då måste man ha förkunskap, men denna förkunskap har präntats in i dem via undervisning. Men har denna undervisning varit byggd på ifrågasättande eller endast bekräftande av gamla utsagor? Min biologilärare i högstadiet (och sedan upprepades detta på gymnasiet) sade att fotosyntesen omvandlar koldioxid till syre. Men det var endast halva sanningen. Två cykler är i görningen. En cykel omvandlar koldioxid till vatten med hjälp av fotosyntesen och en annan cykel använder restenergin från denna cykel till att omvandla koldioxid till stärkelse.
Det var först 20 år senare som jag fick reda på de mer korrekta detaljerna, genom att se en universitetsföreläsning på nätet. Hade jag inte sett denna föreläsning hade jag varit ignorant om sakernas mer korrekta natur eftersom jag inte studerat växtbiologi på universitet.
Att min vardag inte störs av dessa detaljer är en sak, men tänk alla de miljoner som lärt sig en halvsanning om fotosyntesen i skolan och som upprepar budskapet till nästföljande generationer. Endast de som av en händelse sett en universitetsföreläsning på nätet eller faktiskt läst växtbiologi vet detaljerna som skiljer agnarna från vetet.
Tänk de miljontals samtal som försiggår på middagar och vuxenbjudningar som bygger på halvsanningar man lärt sig i högstadiet och alla de viktiga detaljer som utelämnas eftersom man inte vill höra djupare detaljer från de olika disciplinerna för att inte störa gemytligheten vid dessa festiviteter. Där spekulation är viktigare än undersökning.

Jag skulle nästan tro att människor VILL vara ignoranta och därmed väljer politiker som tillåter detta förfall. Orsak och verkan. Flertalet vill slippa och väljer människor som tillåter att slippa. Man slipper i grupp och sjunker sakta och undrar varför? Men man vill slippa fråga varför och så fortsätter man sjunka. Det är roligare att lägga upp bilder på nätet eller att upprepa vad man redan läst i gamla texter.

För man VET ju redan sanningen.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Slutsatserna är faktagrundade. Men vetenskapen som helhet är inte enbart fakta. Det skulle inte ge särskilt mycket med enbart massa data i en hög.

Men om slutsatserna är tagna ur luften och inte kan bevisas/reproduceras så är det ju inte vetenskap utan bara gissningar? Jag är inte med på vad du menar.

Men jag har antagligen en för snäv definition av vetenskap.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Jo, den harangen har vi hört det senaste fyra åren "höja statusen på läraryrket". Men vad exakt skulle en höjning av läraryrket ha för konsekvenser och hur? Samtidigt som man pratat om att höja statusen, har jag för mig att inträdeskraven sänkts för att bli lärare. Men det är min högst ovetenskapliga tro baserat på mediernas rapportering och bloggars kritik av låga högskoleprovsresultat för att bli accepterad till lärarlinjerna. Således kan fakta skilja sig från min tro.
I verkligheten kan inträdeskraven till lärarlinjerna vara skyhöga, 2.0 på högskoleprovet och endast de bästa av de bästa söker sig till lärargärningen. Det kan vara så att lärarna har stora befogenheter att sätta obstruerande elever på plats, att eleverna har stor respekt för sina lärare och att politiker och allmänhet stödjer lärarna i sin yrkesutövning istället för att trycka ner dem och respektlöst förringa vikten av sund utbildning, samt sänka deras auktoritet genom att bakbinda dem med regler som snarare främjar okunskap och ignorans, än främjar den.

Ja man har hört begreppet. Men jag har inte upplevt att någon politik satsat hårt på att höja läraryrket. Snarare känner jag att de saker du nämner består av politikens sökande efter att höja skolresultaten.
Så jag håller inte med om att bara för att man hört det sägas, så skulle det inte funka. Jag menar att man får fortsätta säga det tills att det kommer hela vägen till konkreta förslag och förändring.

Jag kan bara spekulera. Om lärare vore rättvist betalt, gav högre social status, större möjligheter att utvecklas, osv, skulle fler t e x akademiker söka sig dit. Och det har egentligen inget med vem arbetsgivaren är. Men det är klart att det påverkar. För hundra år sedan var nog staden/kommunen en lite sexigare arbetsgivare än idag. Men jag tycker att jag märker en vändning uppåt igen.

Sen finns det redan idag finns många anledningar till varför man skulle vilja vara lärare samt att det finns många bra lärare. Men även där skulle det gå att förbättra arbetsvillkoren och framförallt öka möjligheterna för de bästa att uträtta mer.

Skrivet av backfeed:

Men om slutsatserna är tagna ur luften och inte kan bevisas/reproduceras så är det ju inte vetenskap utan bara gissningar? Jag är inte med på vad du menar.

Men jag har antagligen en för snäv definition av vetenskap.

Det är nog bara en begreppsförvirring. Kanske enklast att översätta till engelska.
Vetenskap - Science - Studies - Fakta
eller
Vetenskap - The area/disciplin of science

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Jag ser inget konstigt med att den delen av politiken uttrycker ideal.

Och jag håller för övrigt inte med om att det saknas fakta i debatten. Det är snarare som TS fråga grundar sig i. Att parterna använder vetenskapen för egen vinning. "Överdriver" är ett lite förenklat sätt att se det, men något i den stilen.

Jag hade nästan föredragit att politiken höll sig till värderingar, moral och visioner i dessa sammanhang.
För sen i riksdagens arbete är allting så fruktansvärt tråkigt, formellt, korrekt med omfattande utredningar för minsta beslut - finns inget att klaga på där egentligen.
Men i just debatterna (i riksdagen) finns utrymme för olika sätt att se t e x resultaten av dessa utredningar och bilda opinion för vad nästa steg bör bli. Och jag anser att det för det mesta är opåverkat av känslor. Snarare förnuft.

I tv-debatter blir det en helt annan sak. Folket gillar drama, tror media.

Jag uppfattar det som så att politiken redan i väldigt hög utsträckning handlar om värderingar, moral och visioner. Problemet är snarare att dessa måste ta avstamp i en komplex verklighet. Istället tar man och förenklar en komplex verklighet för att den skall passa in i de förenklade värderingarna och visionerna. Snabba slutsatser dras eftersom ideologi och värderingar måste ha rätt och så kör man på (snabbt är relativt i sammanhanget. Men om en lagprodukt som skall ligga till grund för 50-100 år av samhällsliv påskyndas ett år för att man skall låtsas vara handlingskraftiga resulterar i större obalanser, så måste man säga att relationen ett års meningslöst påskyndande mot 70 års uppbyggande av samhälleliga obalanser måste sägas vara förhastade och snabba slutsatser).
Konsekvensen är ofta att man bygger upp rejäla obalanser, vilket leder till alla kriser som måste hanteras genom mer överstatlighet. Den som sitter stilla och betraktar spektaklet ser lögnerna och antydan till egentliga agendor som skymtar fram bakom lagprodukter och utspel.
Å andra sidan väljer man att inte agera på andra områden och bygger upp obalanser av den anledningen. Jag tänker på räntan och fastighetsspekulationen. Vidare bollar man frågan mellan myndigheter, medan politikerna räds att ta i frågan. Istället talar man om svårigheten att bygga. Hur svårt är det att bygga? Kineserna bygger ett hotell på en vecka.

Den rimliga slutsatsen borde vara att ekonomiska migranter inte skulle fly till Sverige där det inte finns boende, utan borde fly till Kina där det finns för mycket boende. Det skulle även leda till enorm tillväxt i Kina eftersom fler människor är tillväxt och tillväxt behöver världen. Eller är jag ovetenskapligt elak för att driva hem en politisk poäng? De skulle till och med kunna fly till Afrikas ödestäder som kineserna byggt utbyte mot råvaror.

Felsignaler man ignorerar eftersom de inte passar in i berättelsen. Högst ovetenskapligt men i allra högsta grad politiskt och färgat av ideologi och blinda värderingar.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Jag kan bara spekulera. Om lärare vore rättvist betalt, gav högre social status, större möjligheter att utvecklas, osv, skulle fler t e x akademiker söka sig dit. Och det har egentligen inget med vem arbetsgivaren är. Men det är klart att det påverkar. För hundra år sedan var nog staden/kommunen en lite sexigare arbetsgivare än idag. Men jag tycker att jag märker en vändning uppåt igen.

Ett misstag var lärarlegitimationen. För om lärarlegitimationen kan ges till människor som har 0,2 på högskoleprovet, så är det något fel på kriterierna för en lärarlegitimation (jag vet det inte är ett direkt samband). Då blir det en form av degenererat skråväsende. Man har många krav som skall uppfyllas, men kraven är inte väsentliga och viktiga för att nå målet - god utbildning och bildning av de lärarna möter. Den är endast till för att säkra högre löner för de som indoktrinerats i lärarutbildningen. Således är status och lön två skilda ting. Status på grund av prestation, eller lön på grund av legitimation.

Om sedan samhället omöjliggör lärargärningen genom genom att acceptera skitbeteende från barnen och sedan urskulda dem via utspel i medierna av rikspolitiker, så spelar det ingen roll hur många legitimationer man delar ut och lärare man utbildar. Då hade det varit bättre att direkt utbilda dem till fängelsevakter eftersom deras elever i framtiden med stor sannolikhet ändå kommer att hamna där. Min gamla skola var ritad av Kumla-bunkerns arkitekter. De är pensionerade nu, men ritningarna finns kvar. Skanska är nog intresserade av att driva fängelse-bolag i Sverige, sedan de byggt åt fängelsebolagen i USA.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Snabba slutsatser dras eftersom ideologi och värderingar måste ha rätt och så kör man på (snabbt är relativt i sammanhanget. Men om en lagprodukt som skall ligga till grund för 50-100 år av samhällsliv påskyndas ett år för att man skall låtsas vara handlingskraftiga resulterar i större obalanser, så måste man säga att relationen ett års meningslöst påskyndande mot 70 års uppbyggande av samhälleliga obalanser måste sägas vara förhastade och snabba slutsatser).

Skrivet av wereaz:

Ett misstag var lärarlegitimationen.

Vad eller vem som bestämmer vad som måste ha rätt/vara rätt, är olika.
Jag anser att utgångspunkten ska vara ideal och värderingar, för att sen navigera dit(åt) i landskapet som är vetenskapligt.

Överdrivna påskyndningar är en produkt av bevakning. För det första måste vi ha en granskande journalistik - ja. Men media har hamnat i att behöva fylla spalter och tid. Brus som du säger. De tar alla chanser de får att få många views för så låg kostnad som möjligt. Behövs 100 kanaler som berättar om samma skvaller från samma källa.. Sen tusentals åsikter som spys ut på sociala medier och vips är det inte skvaller längre utan måste bli sanning och någon får avgå.
Är det konstigt att politiker vill vara politiskt korrekta i mediala sammanhang? Vore idioti att inte vara det.

Sen har politiken hamnat i att maximera utbytet av media till sin vinning, och tar varje chans de får att både sänka deras motståndare och att proklamera sin förträfflighet. I första hand det tidigare. Mediakanalerna är slappa och trycker bara på "dela", precis som vilken invånare som helst.

Så att låtsas vara handlingskraftig är inte samma sak som att ta värderingsgrundade beslut. Det kan vara det. Men var lärarlegitimationen verkligen det? Jag tyckte det kändes som en krystad lösning som ingen egentligen ville ha, för att ta politiska poäng. Som de i bästa fall hoppades kunde inleda en lång bana i en viss riktning. För ibland måste man bara börja någonstans för att det ska hända något. Men i det fallet blev resultatet dåligt och det kan diskuteras varför.

Jag menar att det borde accepteras ännu modigare politik som får gå fel. Nej, sluta med kortsiktiga värdelösa propaganda-reformer. Men arbeta fram en helhetslösning som de faktiskt tror på själva. Politiken ska inte vara en produkt av media.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

@Igelkott:
Vad du skriver är att politikerna anpassat sig till barnsligheter och sedan förväntar de sig att vi skall ta dem på allvar?
Som om föräldrar till obstruerande barn skulle börja kasta lera på varandra, bara för att barnet just nu tycker det är jätteroligt att smutsa ner finkläderna i regnet.

Allting handlar om var spänningen är som starkast. Här eller där. Spelar vi efter dessa regler eller era regler? Om era regler är av primitiv och barnslig art, blir samhället bättre eller sämre om vi spelar efter era regler?

Kanske borde alla utsagor gås igenom att lingvistiker, semantiker, fysiker, biologer och en hel radda av experter innan de får yppas i offentligheten. Dra ner samhällstempot till noll, genom att all offentlig kommunikation först måste gå igenom expertpaneler som godkänner riktigheten i påståendena. Då slipper man de värsta plumparna och sakta men säker vänds skutan rätt igen.

Tänk dock på att en gång i tiden var huvudmätning högsta vetenskapliga sanning, liksom experiment på sinnessjuka (hmm, kommer att tänka på att så är det fortfarande via nättrollning och NGO:s) och DDT var ett undermedel. Så det som var vetenskaplig sanning då, kan visa sig vara dåligt i en större helhet när mer data samlats in. När forskaren gräver ner sig i detaljer missar denne helhetsbilden.
När politiker tvingas ner i sakfrågor, missar de vad alla dessa sakfrågor får för samlade konsekvenser..

När politikertempot dragits ner till noll, kan vi då slippa höra hur politiker måste ha mer handlingskraft och makt? De behöver mindre makt och mer eftertanke eftersom deras lagprodukter kommer att få långsiktiga konsekvenser. Istället förhandlar de fram lagprodukter i hemlighet och så hoppas de på legitimitet från folken. Jo, tjena. Transparens och läpparnas bekännelser.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Jag tror det är viktigt att ordentligt få in källkritik i undervisningen. Folk går på saker, antingen för att det passar in i vanföreställningar de redan har eller för att personen som pratar/skriver "ger ett kunnigt intryck". Så kan det ju inte få vara, utan det måste in fler granskande ämnen i skolan.

Sedan upplever jag också att det inte är någon press på folk att bilda sig idag. De nästan uppmuntras att hoppa av skolan och bo i mammas källare typ. Förr var det ju normalt att man "flög ur boet" när man var 18-20, och nu är det fullt accepterat att bo hemma när man är 30. Då lär man sig inte om livet som det ser ut, utan genom hur man ser det vid sin skärm.

Nu kommer detta vara svårt för nuvarande generation att ta in, då man curlats, blivit lat, och lärt sig att man inte behöver ta ansvar utan andra fixar grejer jämt. Men det är så verkligheten ser ut.

Jag tycker det skulle vara tvång på minst 2 års högskoleutbildning, men samtidigt också då att de som har det svårt med studier ska få mer stöd. Då kommer vi få folk som på riktigt klarar källkritik och har en vetenskaplig bas i det de gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Ett misstag var lärarlegitimationen. För om lärarlegitimationen kan ges till människor som har 0,2 på högskoleprovet, så är det något fel på kriterierna för en lärarlegitimation (jag vet det inte är ett direkt samband). Då blir det en form av degenererat skråväsende. Man har många krav som skall uppfyllas, men kraven är inte väsentliga och viktiga för att nå målet - god utbildning och bildning av de lärarna möter. Den är endast till för att säkra högre löner för de som indoktrinerats i lärarutbildningen. Således är status och lön två skilda ting. Status på grund av prestation, eller lön på grund av legitimation.

Om sedan samhället omöjliggör lärargärningen genom genom att acceptera skitbeteende från barnen och sedan urskulda dem via utspel i medierna av rikspolitiker, så spelar det ingen roll hur många legitimationer man delar ut och lärare man utbildar. Då hade det varit bättre att direkt utbilda dem till fängelsevakter eftersom deras elever i framtiden med stor sannolikhet ändå kommer att hamna där. Min gamla skola var ritad av Kumla-bunkerns arkitekter. De är pensionerade nu, men ritningarna finns kvar. Skanska är nog intresserade av att driva fängelse-bolag i Sverige, sedan de byggt åt fängelsebolagen i USA.

<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com...

Lärareutbildningen är numera rätt så jäkla tuff, så antalet elever som hoppar av är relativt högt. Har man tagit sig igenom lärarutbildningen, (5 år, beroende på vilken sorts lärare), så har man absolut gjort sig förtjänt utav sin legitimation (efter sin provötid).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Lärareutbildningen är numera rätt så jäkla tuff, så antalet elever som hoppar av är relativt högt. Har man tagit sig igenom lärarutbildningen, (5 år, beroende på vilken sorts lärare), så har man absolut gjort sig förtjänt utav sin legitimation (efter sin provötid).

Jag vet inte hur det egentligen är, men vad som är tufft för några är lätt för andra. Med det menar jag att lärarutbildningen kan vara normalsvår, men om många av de som sökt sig dit har mediokra studieresultat redan så kan de uppfatta utbildningen som jäkla tuff, medan det för människor med bättre studieförmåga är normalsvårt.

Så är lärarutbildningen objektivt jäkla tuff, eller endast jäkla tuff för människor med 0,2 på högskoleprovet? Jag vet inte, men vill sovra i subjektiva omdömen och faktiska förhållanden.

Jag sitter som en idiot vid sidolinjen och vet inte. Det är åsikter från parter och "vet bäst"-bloggare som hörs och syns.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Jag vet inte hur det egentligen är, men vad som är tufft för några är lätt för andra. Med det menar jag att lärarutbildningen kan vara normalsvår, men om många av de som sökt sig dit har mediokra studieresultat redan så kan de uppfatta utbildningen som jäkla tuff, medan det för människor med bättre studieförmåga är normalsvårt.

Så är lärarutbildningen objektivt jäkla tuff, eller endast jäkla tuff för människor med 0,2 på högskoleprovet? Jag vet inte, men vill sovra i subjektiva omdömen och faktiska förhållanden.

Jag sitter som en idiot vid sidolinjen och vet inte. Det är åsikter från parter och "vet bäst"-bloggare som hörs och syns.

Det jag ville få sagt var att folk som saknar intelligensen som krävs för att bli lärare inte klarar sig igenom lärarutbildningen längre, då den har blivit mer utmanande.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är viktigt att ordentligt få in källkritik i undervisningen. Folk går på saker, antingen för att det passar in i vanföreställningar de redan har eller för att personen som pratar/skriver "ger ett kunnigt intryck". Så kan det ju inte få vara, utan det måste in fler granskande ämnen i skolan.

Sedan upplever jag också att det inte är någon press på folk att bilda sig idag. De nästan uppmuntras att hoppa av skolan och bo i mammas källare typ. Förr var det ju normalt att man "flög ur boet" när man var 18-20, och nu är det fullt accepterat att bo hemma när man är 30. Då lär man sig inte om livet som det ser ut, utan genom hur man ser det vid sin skärm.

Nu kommer detta vara svårt för nuvarande generation att ta in, då man curlats, blivit lat, och lärt sig att man inte behöver ta ansvar utan andra fixar grejer jämt. Men det är så verkligheten ser ut.

Jag tycker det skulle vara tvång på minst 2 års högskoleutbildning, men samtidigt också då att de som har det svårt med studier ska få mer stöd. Då kommer vi få folk som på riktigt klarar källkritik och har en vetenskaplig bas i det de gör.

Oj oj, det är ord och inga visor. Du vill alltså att även gymnasieutbildningen skall bli tvångsmässig, i annat fall blir det svårt för de som struntade i gymnasiet (som idag är frivilligt) och som sedan tvingas in i högskoleutbildning. Vad skall alla människor lära sig på högskoleutbildningarna på två år? Skall lärosätena tvingas ändra sina 3-6 åriga utbildningar eller skall de som egentligen inte vill läsa på högskola läsa en standardiserad kursflora? Skulle de inte kunna få mer relevant erfarenhet i arbetslivet?

Förr flög man ur boet eftersom bostäderna var relativt lågt prissatta. Nu är bostäderna prissatta bortom deras avskrivningstid (det vill säga man amorterar på 100 år istället för det tidigare normala 20-30). Förr var det normalt att bo flera generationer på samma ställle, sedan blev det modernt att flytta ut så tidigt som möjligt, nu återgår det till "normalen" i världen.

Sedan vill jag protestera. Att bilda sig och att utbilda sig kan vara två olika saker. För att bilda sig en uppfattning av världen, räcker det med intensiv livserfarehet (som kan leda till döden, tänk Hemingway), för att utbilda sig behövs det med dagens språkbruk en utbildningsinstitution - en skola. Bildning är ett vidare begrepp än utbildning. Du kan bli bildad genom att gå olika utbildningar.

Källkritik är viktigt. När skall källkritik riktigt implementeras, det vill säga när är eleverna mogna att kritiskt granska? Ofta är barn duktiga kritiker från livmordern (ja livmordern både mördar och ger liv.) Tänk en unge som förhandlar om att sälja en spelkula till en vän. Eller barn som kritiserar varandra när de spelar CoD eller Black Ops. Maken till hårda ord, får man leta efter.

Problemet kanske är saklig kritik, jämfört med personkritik. Sedan kan ju kritik av person vara sakkritik, om en person lever som ett svin, så blir person och sak samma. En psykopat som mördar kan man kritisera som person, även om saken är beteendet. Den enda som är källan till psykopatin är personen, även om samhället kan ha hjälpt till att blomma ut latenta beteendemönster.
En människa som är personligt engagerad i osakligheter, kan ta saklig kritik som personlig kritik. Sedan har du personer som inte kan ta till sig saklig kritik, utan lider någon form av "fakta-dyslexi" (vilken term kan man hitta på här? Det kan ha göra med att människan inte är byggd för "fakta" utan för "personlig fakta".

Ytterligare människor vill inte ta till sig nya sakligheter och fakta, utan är nöjda med tidigare erfarenheter. Mer kunskap är oönskat eftersom det rubbar förutfattade meningar. Man vet redan och det man inte vet är magi. Magi som inte stämmer överens med sina egna förutfattade meningar är ond magi.

Då får du ett samhällen där några lever som klingoner, andra som människor och ytterligare några som Vulcaner (jag är inte ett Star Trek-fan, men de som fattar analogin:))

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Inaktiv

Är dagens barn mer okunniga än gårdagens?

Förr i tiden innan internets tid så spreds det en otroligt massa skit och folk speciellt barn hade ingen praktisk möjlighet att kolla upp det, idag räcker det med en enda googlesökning för att se att det är trams.

Jag ifrågasätter alltså kraftigt om att bristande källkritik är ett problem som växer i omfattning och det var bättre förr?
Däremot bor skolan idag mer fokusera på att inhämta information och det är inte lika längre lika viktigt att kunna onödigt vetande utantill.

Problemet i sverige beror främst på att traditionella medierna har för stor makt och att alla är rädda för dessa. Dra in presstödet och ge saftiga åtal åt medier som medvetet ljuger för sina läsare så skulle det bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Oj oj, det är ord och inga visor. Du vill alltså att även gymnasieutbildningen skall bli tvångsmässig, i annat fall blir det svårt för de som struntade i gymnasiet (som idag är frivilligt) och som sedan tvingas in i högskoleutbildning. Vad skall alla människor lära sig på högskoleutbildningarna på två år? Skall lärosätena tvingas ändra sina 3-6 åriga utbildningar eller skall de som egentligen inte vill läsa på högskola läsa en standardiserad kursflora? Skulle de inte kunna få mer relevant erfarenhet i arbetslivet?

Förr flög man ur boet eftersom bostäderna var relativt lågt prissatta. Nu är bostäderna prissatta bortom deras avskrivningstid (det vill säga man amorterar på 100 år istället för det tidigare normala 20-30). Förr var det normalt att bo flera generationer på samma ställle, sedan blev det modernt att flytta ut så tidigt som möjligt, nu återgår det till "normalen" i världen.

Sedan vill jag protestera. Att bilda sig och att utbilda sig kan vara två olika saker. För att bilda sig en uppfattning av världen, räcker det med intensiv livserfarehet (som kan leda till döden, tänk Hemingway), för att utbilda sig behövs det med dagens språkbruk en utbildningsinstitution - en skola. Bildning är ett vidare begrepp än utbildning. Du kan bli bildad genom att gå olika utbildningar.

Källkritik är viktigt. När skall källkritik riktigt implementeras, det vill säga när är eleverna mogna att kritiskt granska? Ofta är barn duktiga kritiker från livmordern (ja livmordern både mördar och ger liv.) Tänk en unge som förhandlar om att sälja en spelkula till en vän. Eller barn som kritiserar varandra när de spelar CoD eller Black Ops. Maken till hårda ord, får man leta efter.

Problemet kanske är saklig kritik, jämfört med personkritik. Sedan kan ju kritik av person vara sakkritik, om en person lever som ett svin, så blir person och sak samma. En psykopat som mördar kan man kritisera som person, även om saken är beteendet. Den enda som är källan till psykopatin är personen, även om samhället kan ha hjälpt till att blomma ut latenta beteendemönster.
En människa som är personligt engagerad i osakligheter, kan ta saklig kritik som personlig kritik. Sedan har du personer som inte kan ta till sig saklig kritik, utan lider någon form av "fakta-dyslexi" (vilken term kan man hitta på här? Det kan ha göra med att människan inte är byggd för "fakta" utan för "personlig fakta".

Ytterligare människor vill inte ta till sig nya sakligheter och fakta, utan är nöjda med tidigare erfarenheter. Mer kunskap är oönskat eftersom det rubbar förutfattade meningar. Man vet redan och det man inte vet är magi. Magi som inte stämmer överens med sina egna förutfattade meningar är ond magi.

Då får du ett samhällen där några lever som klingoner, andra som människor och ytterligare några som Vulcaner (jag är inte ett Star Trek-fan, men de som fattar analogin:))

Jag menade att det skall vara minst två års högskolestudier, inte att det skall vara maxlängen. Sedan måste jag erkänna att jag trodde gymnasiet var tvång. Men är det inte det så är det väl inte så konstigt att folk tror på spöken och fantasier istället för vetenskap? Det är ju i skolan man lär sig grunderna om sådant.. Jag tror jag börjar förstå varför så många idag blandar ihop åsikter och fakta, och yttrar meningar som "den objektiva sanningen enligt mig".

Faktadyslexi finns absolut, men jag tror staten är för feg för att ställa diagnosen, och då de som "lider" av detta är en stor grupp, skulle det bli ramaskri och det skulle inte gå igenom, så tyvärr tror jag vi kan glömma det. Jag hade gärna sett att de som inte vet hur kunskapsinsamling och analyser faktiskt fungerar får stödinsatser för att lära sig.

Och jag är heller inte orolig för att politiken blir likriktad om man gör så, du kan ju ha olika åsikter om faktabaserade resultat.

Säg exempelvis att man får cancer av glass (för att ta ett jättedumt men övertydligt exempel) Vissa tycker då att det är godare med glass än farligt att få cancer, och då är det väl deras rättighet att tycka så.

Det man däremot skulle slippa i politiken är polemik och lögner från politikerna, och det tror jag de flesta ändå vill komma ifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Lärareutbildningen är numera rätt så jäkla tuff, så antalet elever som hoppar av är relativt högt. Har man tagit sig igenom lärarutbildningen, (5 år, beroende på vilken sorts lärare), så har man absolut gjort sig förtjänt utav sin legitimation (efter sin provötid).

Jag var inne på gamla VHS och hittade inte betygskraven för respektive utbildning, endast antal och kön samt medborgarskap. antagnings-"analys" så mycket analys var det inte i dokumentet, mest text om vad statistiken säger.

Vem bryr sig om antalet sökande om man inte vet något om kvaliteten? Det blir en så fullständigt endimensionellt. Men så kanske det skall vara för att myndigheter och politiker skall kunna gömma sig. När inte verkligheten passar, ändra rapporteringen av den. Om rapporteringen inte går att ändra, ändra tolkningen av rapporteringen. I värsta fall, håll tyst eller prata om något annat.

Här ett försök till svar på kritik betygen på de intagna säger inget!

Det är något väldigt fel om man anpassar antagningskraven till antalet sökande. Det borde istället vara så att de som arbetar inom utbildningsväsendet och yrkena kommer fram till att "vi behöver nog lägsta betyg si och högskoleprovsresultat så för att de som söker överhuvudtaget skall kunna ha en rimlig chans att ta sig igenom utbildningen". Då kan söktrycket lätta, medan de som söker redan på förhand vet om de har tillräckliga formella kvalifikationer för att söka sig dit. Om de sedan har inadekvata personliga kvalifikationer (exv djupt autistiska) så kommer det att märkas under utbildningens gång.

Annars slösar man onödig tid på avhoppande elever, samt man behöver skriva en massa text som urskuldar situationen. Gör om, gör rätt!, som man sade under Kalla Kriget.

Ett citat från sistnämnda text.

Citat:

Undersökningar visar att lärare, precis som andra, inte bara drivs av ett kall, utan av god arbetsmiljö och löneutveckling***. Det är sannolikt också detta vi ser effekten av nu när intresset ökar för utbildningen och yrket i takt med att lönerna och karriärmöjligheterna ökat. Det är också viktigt i debatten om lärarutbildningen att veta vilka krav som faktiskt ställs på den som antas och dess attraktivitet.

Det vore väl själve fan om man inte skall se läraryrket som ett kall. Vilket yrke du än söker dig till skall vara som ett kall. I annat fall får du en massa lönedrönare som bara jobbar för pengar. De bryr sig inte, utan vill endast vara "professionella", så faller hela jävla samhället ihop. Hur kan man våga yttra sådana dumheter? Det viktigaste blir då när nästa fika är, eller att man hänger med i löneutvecklingen så man kan åka på samma skid- och turistresor som vännerna.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Är inte detta fenomen kulturell relativism?

Terence Mckenna- Why Most People Are Idiots

https://www.youtube.com/watch?v=_8mId8TPdoQ

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Det vore väl själve fan om man inte skall se läraryrket som ett kall. Vilket yrke du än söker dig till skall vara som ett kall. I annat fall får du en massa lönedrönare som bara jobbar för pengar. De bryr sig inte, utan vill endast vara "professionella", så faller hela jävla samhället ihop. Hur kan man våga yttra sådana dumheter? Det viktigaste blir då när nästa fika är, eller att man hänger med i löneutvecklingen så man kan åka på samma skid- och turistresor som vännerna.

Så är det verkligen inte.

Men för att spåna vidare på din tanke så kan du vända på frågan. De som har kallet och viljan - ska de förväntas jobba ideellt med det?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

@Igelkott:

Nej, men om främsta drivkraften är att ha lön går det utför, snarare förr än senare.

Om främsta drivkraften är att vara duktig på att lära ut, samt att lära ut hur man lär sig mer och så vidare så bär det uppför. Risken med de senare är om de utnyttjas av människor som har den första drivkraften och som därför inte ansträngde sig för att bli duktiga utan istället blev politiker och tjänstemän. Några av dessa är sociopater och likt olja i vatten förenas de icke. Det gäller att hitta rätt spänning för att få en rörelse framåt och inte en kollaps.

Hur mycket lön behöver en person? Jobbar läraren för att köpa en ny lyxyacht, eller jobbar läraren för att lära ut? Jobbar botanisten för denne har intresse av blommor eller för att spekulera på börsen? Jobbar VD för att berika sig själv eller för att skapa god företagskultur så att innovation, ledar- och personutveckling fungerar generation efter generation?

Då kommer vi in på frågan om relativ lönesättning mellan yrken och relativ lönesättning inom yrken.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

@Igelkott:

Nej, men om främsta drivkraften är att ha lön går det utför, snarare förr än senare.

Om främsta drivkraften är att vara duktig på att lära ut, samt att lära ut hur man lär sig mer och så vidare så bär det uppför. Risken med de senare är om de utnyttjas av människor som har den första drivkraften och som därför inte ansträngde sig för att bli duktiga utan istället blev politiker och tjänstemän. Några av dessa är sociopater och likt olja i vatten förenas de icke. Det gäller att hitta rätt spänning för att få en rörelse framåt och inte en kollaps.

Hur mycket lön behöver en person? Jobbar läraren för att köpa en ny lyxyacht, eller jobbar läraren för att lära ut? Jobbar botanisten för denne har intresse av blommor eller för att spekulera på börsen? Jobbar VD för att berika sig själv eller för att skapa god företagskultur så att innovation, ledar- och personutveckling fungerar generation efter generation?

Då kommer vi in på frågan om relativ lönesättning mellan yrken och relativ lönesättning inom yrken.

Om vi ens skulle sikta på att förändra läraryrket till en karriärist yppersta dröm skulle det på sin höjd, över lång tid, börja röra sig i rätt riktning. Du kan nog avvakta med rikslarmet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Håller med, men så har det alltid varit genom historien. En kvicktänkt person med duktigt välsmord käft kan övertyga de flesta om det mesta, hur mycket verklighetsförvrängning det än är.

Det är en god idé att lära folk skepticism (dock inte cynism). Försök att alltid vara skeptisk, men utan att förutsätta att allt är lögner.

Om det inte är fakta så är det väl inte vetenskap?

Skrivet av backfeed:

Men om slutsatserna är tagna ur luften och inte kan bevisas/reproduceras så är det ju inte vetenskap utan bara gissningar? Jag är inte med på vad du menar.

Men jag har antagligen en för snäv definition av vetenskap.

Vetenskap är inte fakta utan det är en samling observationer/försök/you name it som sedan analyseras och summeras till en slutsats. Slutsatsen blir då "rätt" (den är aldrig de facto rätt utan det mest troliga) tills att någon kommer med annan fakta och drar en annan slutsats som, med det nya underlaget, verkar troligare. Det är därför han menar att halva poängen är att testa vetenskapen just för att se om slutsatsen fortfarande är "rätt".

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Men om slutsatserna är tagna ur luften och inte kan bevisas/reproduceras så är det ju inte vetenskap utan bara gissningar? Jag är inte med på vad du menar.

Men jag har antagligen en för snäv definition av vetenskap.

Om dinosaurier hade fjäll eller fjäderdräkt / varmblod / kallblod som reptiler/fåglar är "gissningar" det är svårt att veta då dom dog ut för 65miljoner år sedan.. samtidigt är det vetenskap så länge det inte finns några direkta argument som motbevisar teori X,Y eller Z..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Jag släpper inte denna tråd än.

Ett orosmoln är hur skolan organiseras. Har vi i nedan artikel att göra med socialt dysfunktionella individer i ledningsmiljö som anklagar andra för att vara socialt dysfunktionella?

Rektorn slutade självmant när han tvingades gå emot sina lärare - Hallandsposten

Är fenomenet mer utbrett i fler ledningsmiljöer med professioner under sig, är det inte konstigt att det skär sig. Tror man som ledare på sina medarbetares förmåga, eller tror man inte på den?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0