Det kan nog alltid vara trevligt att gå på någon folkhögskola. Jag var på studiebesök på Hellidens folkhögskola i Skövde för några år sen. Det är enbart traditionell media man jobbar med. Och det är inte just spel som är inriktningen. Men det ger en bra och stadig grund vad jag uppfattade det som.
Det nämndes att en hel del elever sökte till Högskolan i Skövde och andra delar högskolor där det finns inriktning på spelutveckling efter att de har gått på den folkhögskolan. Men då gäller det såklart att ha tillräckligt med poäng från gymnasiet(alternativt läsa upp betyg på Vuxenutbildningen) för att ha en chans.
Gillar personligen inte skolor överlag. Känns så styltigt att lära sig samma sak som de andra eleverna. Men det kanske är annorlunda då det kommer till att alla förmodligen har samma intresse, blir ett annat driv. Själv så känner jag att jag utvecklas och mår bäst av att bäst på egen hand även fast det tar mycket längre tid. Men det är olika från person till person.
Det som kan vara bra med skolor är att de har ett schema som man går efter. Det är bra för att öva inför arbetslivet då det blir deadlines som man måste möta. Speciellt som spelutvecklare vad jag förstår det som. Sen beror det på om du kommer jobba på plats eller hemifrån då du väl får ett jobb. Är det inom film så har jag för mig att du måste vara på plats nästan alla gånger. Det gäller säkerligen många AAA spelföretag också som gör på det viset. Star Wars designteamet fick bo på en gård(ranch) i USA där de tillsammans jobbar under filmproduktionen för att ge ett exempel.
Om du har en portfolio eller håller på med en så kan du alltid prova att lägga upp den på hemsidor såsom Artstation eller CgSociety.
Håll även utkik på tävlingar på dessa och även andra hemsidor. Det finns faktiskt väldigt många inom underhållningsbranschen(tv-spel & film) som faktiskt kollar på vilka som vinner och även andra bidrag som inte nådde hela vägen. Du kan faktiskt få jobb på det sättet om du är så pass duktig på egen hand!
Har även tips med några kända personer som har jobbat inom spel och underhållningsindustrin och produktindustrin. De har släppt videos, böcker och även PDF dokument som kan vara till stor hjälp:
* Feng Zhu. (Youtube & Podcasts). Han driver även en skola tillsammans med anda lärare i Singapore. FZD School of Design är namnet på skolan. Det är dyrt som stryk att gå där, men det är många av eleverna som efteråt får jobb på stora AAA företag direkt efter studierna. Feng har nämligen jobbat för väldigt många spel och filmföretag under sin livstid och har bra kontakter bundna till honom direkt. Vilket gör det till en perfekt skola för just underhållningsindustrin.
Han ger en tydlig inblick på hur det är att jobba som spel och film designer i många av hans Youtube videos.
* Scott Robertson (Youtube & böcker). Produktdesign, industridesign. Ger bäst och mest instruktioner genom sina böcker.
* Level UP på Youtube (Ett gäng unga illustratörer intervjuar andra kända och mindre kända konstnärer/illustratörer som ibland ger väldigt bra tips).
* Noah Bradley (Youtube) Rätt så känd illustratör som ger tips och är öppen för communityn.
Skulle vara skoj med personer som har ett brinnande intresse för spelutvecklingen så man kan bolla idéer och synpunkter mellan varandra. För mig så skulle det vara någon som gillar 2D design. Har ej provat att försöka hitta någon eller några men det skulle vara riktigt skoj att jobba med någon som har samma glöd.
Hoppas att det inte blir för mycket att läsa, spårade säkert ut något men hoppas att det hjälper.