Vilka vägar skall man ta för att bli designer?

Permalänk
Medlem

Vilka vägar skall man ta för att bli designer?

Tjenare Swec!

Jag går ut gymnasiet nu i Juni och är så sjukt kluven över hur jag skall ta mig till akademiskt.

Det enda jag vet att jag ska göra nu är att jobba i ungefär 1 år så jag har råd till att börja plugga, men hur och vart jag ska plugga är fortfarande en gåta för mig. Jag vill bli någon form av designer (Speldesigner/Bildesigner.. vad som helst verkligen). Jag vill skapa saker och spel är väl det som lockar mig mest.

Hur tycker ni jag borde ta mig till? Försöka komma in på konst skola? Spel designer kurs? Finns så många olika vägar, men vill samtidigt inte slösa bort flertal år på t.ex. konstskola om det inte kommer att ge mig något (arbetsmässigt). Jag är rätt så duktig på att rita och skapa generellt.

Vill höra vad som helst verkligen, speciellt om det är någon som har gått igenom samma och kan relatera.

Tack på förhand!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Är det just speldesign du vill syssla med är det nog någon form av spelutveckling du ska läsa, annars ska du nog satsa på industridesign på något tekniskt lärosäte(Chalmers, KTH, Linköping).

Permalänk
Medlem

Det kan nog alltid vara trevligt att gå på någon folkhögskola. Jag var på studiebesök på Hellidens folkhögskola i Skövde för några år sen. Det är enbart traditionell media man jobbar med. Och det är inte just spel som är inriktningen. Men det ger en bra och stadig grund vad jag uppfattade det som.

Det nämndes att en hel del elever sökte till Högskolan i Skövde och andra delar högskolor där det finns inriktning på spelutveckling efter att de har gått på den folkhögskolan. Men då gäller det såklart att ha tillräckligt med poäng från gymnasiet(alternativt läsa upp betyg på Vuxenutbildningen) för att ha en chans.

Gillar personligen inte skolor överlag. Känns så styltigt att lära sig samma sak som de andra eleverna. Men det kanske är annorlunda då det kommer till att alla förmodligen har samma intresse, blir ett annat driv. Själv så känner jag att jag utvecklas och mår bäst av att bäst på egen hand även fast det tar mycket längre tid. Men det är olika från person till person.

Det som kan vara bra med skolor är att de har ett schema som man går efter. Det är bra för att öva inför arbetslivet då det blir deadlines som man måste möta. Speciellt som spelutvecklare vad jag förstår det som. Sen beror det på om du kommer jobba på plats eller hemifrån då du väl får ett jobb. Är det inom film så har jag för mig att du måste vara på plats nästan alla gånger. Det gäller säkerligen många AAA spelföretag också som gör på det viset. Star Wars designteamet fick bo på en gård(ranch) i USA där de tillsammans jobbar under filmproduktionen för att ge ett exempel.

Om du har en portfolio eller håller på med en så kan du alltid prova att lägga upp den på hemsidor såsom Artstation eller CgSociety.
Håll även utkik på tävlingar på dessa och även andra hemsidor. Det finns faktiskt väldigt många inom underhållningsbranschen(tv-spel & film) som faktiskt kollar på vilka som vinner och även andra bidrag som inte nådde hela vägen. Du kan faktiskt få jobb på det sättet om du är så pass duktig på egen hand!

Har även tips med några kända personer som har jobbat inom spel och underhållningsindustrin och produktindustrin. De har släppt videos, böcker och även PDF dokument som kan vara till stor hjälp:

* Feng Zhu. (Youtube & Podcasts). Han driver även en skola tillsammans med anda lärare i Singapore. FZD School of Design är namnet på skolan. Det är dyrt som stryk att gå där, men det är många av eleverna som efteråt får jobb på stora AAA företag direkt efter studierna. Feng har nämligen jobbat för väldigt många spel och filmföretag under sin livstid och har bra kontakter bundna till honom direkt. Vilket gör det till en perfekt skola för just underhållningsindustrin.
Han ger en tydlig inblick på hur det är att jobba som spel och film designer i många av hans Youtube videos.

* Scott Robertson (Youtube & böcker). Produktdesign, industridesign. Ger bäst och mest instruktioner genom sina böcker.

* Level UP på Youtube (Ett gäng unga illustratörer intervjuar andra kända och mindre kända konstnärer/illustratörer som ibland ger väldigt bra tips).

* Noah Bradley (Youtube) Rätt så känd illustratör som ger tips och är öppen för communityn.

Skulle vara skoj med personer som har ett brinnande intresse för spelutvecklingen så man kan bolla idéer och synpunkter mellan varandra. För mig så skulle det vara någon som gillar 2D design. Har ej provat att försöka hitta någon eller några men det skulle vara riktigt skoj att jobba med någon som har samma glöd.

Hoppas att det inte blir för mycket att läsa, spårade säkert ut något men hoppas att det hjälper.

Permalänk
Medlem

Har tänkt på det med, men för chalmers t.ex. så måste du ha typ 20 gymnasiepoäng för att komma in (vilket jag inte har). Men finns ju andra skolor som HDK i Göteborg. Där fokuserar man mer på intagningsprov om jag inte har fel. @nmc:

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för ditt svar!

Att självlära sig och arbeta hemma är ju lockande såklart, speciellt nu efter gymnasiet när man är lite skoltrött och vill ta en paus från studier. Men tror det blir svårt som du säger att hålla uppe en långsiktig arbetsprocess när man inte går efter ett schema som man gör i skolan. Ska dock börja lära mig mer program hemifrån och börja skapa en portfolio och se ifall någon nappar på det. Dock så tror jag att jag skulle behöva lite support från en skola som pushar en lite.

Jag var på en mässa i Göteborg för några månader sedan angående universitets utbildningar osv. Och Skövdes skola var faktiskt där och representerade dem. Så jag frågade lite om hur det såg ut efter man hade gått ur skolan, ifall det fanns några jobb osv, och de sa att många startade eget framförallt. Men vet du något om ifall folk anställer en direkt efter en sådan kurs på spelhögskola? Och är det mest pengar i spelindustrin vs t.ex. Bildesign industrin? @Freffo:

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte om spelföretag anställer personer direkt efter utbildningen. Om jag skulle gissa så får du nog söka till olika spelföretag efter utbildningen på egen hand. Leta rätt på några indie-studios, finns en massa i Sverige. Den mest kända i Skövde är förmodligen Coffe stain studios. Fråga om du kan få arbeta i en vecka och visa vad du går för osv. Eller bara komma förbi på ett besök och fråga dig fram om det finns plats eller om det kanske behövs i framtiden. Jag har hört att det är elever som har fått jobb på DICE i Stockholm efter att ha gått på Högskolan i Skövde. Då måste man säkerligen vara exceptionellt bra på det man gör inom ett visst område.

Jag vet att spelindustrin är enorm redan idag, och jag tror det kommer vara ännu större om 5 år som det ser ut nu. Nästan alla spelar idag, unga och gamla.

Det satsas en hel del inom bilindustrin också. Det är mycket med självkörande bilar och koncept som hela tiden visas upp på framtida bilmodeller. Allt från bilar utan fönster till bilar som kan köra i sidled. Så det är väldigt jämt pengamässigt skulle jag tro. Ta dessa svar med en skopa salt, det är bara mina vilda gissningar. Lite av vad jag har hört också från vissa elever och lärare. Men jag tror det är väldigt jämt mellan dessa två olika industrier.
@fabazo: