s7 fastnat i reboot mode efter unroot :(

Permalänk

s7 fastnat i reboot mode efter unroot :(

Hejsan.rootade min s7 som jag sedan ångrade. Och nu startar telefonen om hela tiden. Kommer inte in i recovery mode med däremot kommer jag in på download mode. Har sökt liteoch tror att det ska gå att ladda ner firmware igen med hjälp av odin. Vet dock inte vilken fil jag ska ta för o få detta gjort. Någon som har nått tips? Behöver verkligen hjälp!

Permalänk
Medlem

Ladda ner din originalrom från ex Sammobile.com, sätt luren i download mode och uppdatera med odin. Förutsatt att du har en vanlig S7 så är det den här du ska ha--> http://www.sammobile.com/firmwares/download/71074/G930FXXU1AP...

Visa signatur

ABC 80

Permalänk

@Teoror: Japp,tack! Ska pröva det. Kan återkomma

Permalänk

Don't panic. Jag tror att metoden ovan kommer att fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Skrivet av Mikeybikey:

Don't panic. Jag tror att metoden ovan kommer att fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Nu när jag startade upp telefonen så kom detta upp.. bild
Detta var innan jag skulle använda odin.

Permalänk

När jag ville gå tillbaka till stock efter att ha rootat min Note 4 så försökte jag flasha stock firmware, vilket misslyckades, vilket ledde till att telefonen bootades till download mode. Det jag gjorde för att fixa det var att använda Samsungs egna mjukvara Kies till windows. I kies kan du flasha stock firmware direkt från Samsungs servrar. Har för mig att det kallades "Emergency firmware recovery".

Edit: Gick inte från stock rootad till stock, utan från Cyanogenmod till stock.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Skrivet av LiquidPanda:

När jag ville gå tillbaka till stock efter att ha rootat min Note 4 så försökte jag flasha stock firmware, vilket misslyckades, vilket ledde till att telefonen bootades till download mode. Det jag gjorde för att fixa det var att använda Samsungs egna mjukvara Kies till windows. I kies kan du flasha stock firmware direkt från Samsungs servrar. Har för mig att det kallades "Emergency firmware recovery".

Edit: Gick inte från stock rootad till stock, utan från Cyanogenmod till stock.

Hmm,står att mobilen inte stöds.Tror det är förr att jag inte kommer in i download menyn. Om du har nån annan ide om hur man ska göra så kom gärna med föreslag. Borde det inte gå att få tillbaka boot menyn på något sätt? Men tacksam för din hjälp

Permalänk
Skrivet av zilleosse:

Hmm,står att mobilen inte stöds.Tror det är förr att jag inte kommer in i download menyn. Om du har nån annan ide om hur man ska göra så kom gärna med föreslag. Borde det inte gå att få tillbaka boot menyn på något sätt? Men tacksam för din hjälp

Nu var det ett tag sedan jag gjorde det, men tror inte min mobil kom upp som kompatibel enhet heller. Det jag behövde göra var att skriva in serial nr, modellnamn (SM-N910F i mitt fall). Googlade runt lite och hittade det här (firmware upgrade and initialisation) http://www.samsung.com/ca/support/skp/faq/1072789, var förmodligen det jag använde! Ångesten jag upplevde när min mobil inte ville starta efter odin-flash var riktigt, men det löste sig.

Edit: Är möjligt att man behövde vara i download mode för att genomföra firmware upgrade and initialisation processen. :/ Men du kommer alltså inte in i download mode genom att hålla in POWER+VOLUME DOWN+HOME KEY?

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk

@LiquidPanda: Gjorde det innan men nu får jag endast upp denna skärmen när telefonen startar :/

Permalänk
Avstängd

@zilleosse:

Kan du filma vad du gjort och lägga upp som referens för eftervärlden? Filma inte allt utan väl valda delar. Det är en sak att läsa om stock, odin och kies på nätet - en annan att lita på att man inte får ner malware. Dokumentation kan mildra paranoian:)

En "hur gör du"-video av zilleosse

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

@LiquidPanda: Tror jag fick med en pit fil vad det nu är? Verkar vara det som gjort att download menyn försvann.. :/

Permalänk
Skrivet av zilleosse:

@LiquidPanda: Gjorde det innan men nu får jag endast upp denna skärmen när telefonen startar :/

Klurigt! Gjorde du något för att det där skulle komma upp? Eller kom den bara upp när du startar den nu? Tänkte om har du laddningskabeln i eller inte, till exempel.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk

@LiquidPanda: Var efter jag installerade pit filen som skärmen kom upp. För när jag skulle installera firmwaren så stod det med röd text.Cant find pin eller nått liknande så sökte efter en pin fil och installerade den. Efter det så kom denna nya skärm som jag länkade bild till. :/

Permalänk

Samsung loggan kommer först upp och så står det kernel is not seandroid enforcing uppe i hörnet. Vart kan jag lämna in denna för lagning annars? Går det att lämna till samsung bara att jag får betala för det då det inte går på garantin eller ska jag lämna över den till min operatör?

Permalänk
Administrativ avgift

@zilleosse: Lämnar du in den får du pröjsa

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@zilleosse: Google på seandroid enforcing. Om du inte hittar någon lösning så är det smidigast att gå till en officiell Samsung servicestation, om du inte har någon sån nära dig så tror jag att det inte spelar så stor roll om du kontaktar operatör eller samsung.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk

@andra94: Jo jag vet,men verkar inte ha något annat val tyvärr :/ Men man lär sig av sina misstag

Permalänk
Medlem

@zilleosse: Kommer du inte alls in i download mode? att den visar "kernel is not seandroid" beror på att du inte har original recovery och en moddad custom kernel.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du ska flasha originalromen du laddade hem från sammobile? förklara steg för steg..

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Skrivet av Teoror:

Hur gör du när du ska flasha originalromen du laddade hem från sammobile? förklara steg för steg..

Nej,kommer inte in i download mode.När jag startar upp telefonen (hur jag än gör) så kommer samsung galaxy s7 edge loggan upp med kernel is not seandroid texten i hörnet.

Efter det kommer denna bild upp. Det är vart jag är fast nu..
När jag ska installera firmwaren så använder jag mig av odin 3.10
Jag kopplar i telefonen och added medelandet kommer upp i odin. Alltså att programmet känner av telefonen.

Jag lägger till firmware filerna i mappen som är 5st. Dom heter AP,BL,CP,CSC som dom flikar i odin programmet heter där man ska lägga till filerna.
Sedan en som heter, Home CSC som jag inte använder mig utav för jag inte hittar vart jag ska lägga till den.
När jag gjorde detta första gången så hade jag download mode uppe och fungerande men då gick det inte installera filerna för att no pit partetion kom upp på telefonen efter att jag fått fail meddelande i odin.

Så jag sökte på pit file även att jag inte hade nån aning om vad det var o hittade att man kan lägga till en pit fil med odin också.Även att varnings texten for engineers only kom upp la jag till en pit fil jag hittade ändå och den fil installerades sucessfully.

När telefonen startades om igen fick jag upp denna error skärm som jag nu inte kan komma ifrån. Nu när jag har telefonen inkopplad till datorn med error skärmen igång så känner fortfarande odin av telefonen men när jag försöker installera något så misslyckas det.
Mkt tacksam över all hjälp jag får här!

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zilleosse:

Nej,kommer inte in i download mode.När jag startar upp telefonen (hur jag än gör) så kommer samsung galaxy s7 edge loggan upp med kernel is not seandroid texten i hörnet.

Efter det kommer denna bild upp Det är vart jag är fast nu..
När jag ska installera firmwaren så använder jag mig av odin 3.10
Jag kopplar i telefonen och added medelandet kommer upp i odin. Alltså att programmet känner av telefonen.

Jag lägger till firmware filerna i mappen som är 5st. Dom heter AP,BL,CP,CSC som dom flikar i odin programmet heter där man ska lägga till filerna.
Sedan en som heter, Home CSC som jag inte använder mig utav för jag inte hittar vart jag ska lägga till den.
När jag gjorde detta första gången så hade jag download mode uppe och fungerande men då gick det inte installera filerna för att no pit partetion kom upp på telefonen efter att jag fått fail meddelande i odin.

Så jag sökte på pit file även att jag inte hade nån aning om vad det var o hittade att man kan lägga till en pit fil med odin också.Även att varnings texten for engineers only kom upp la jag till en pit fil jag hittade ändå och den fil installerades sucessfully.

När telefonen startades om igen fick jag upp denna error skärm som jag nu inte kan komma ifrån. Nu när jag har telefonen inkopplad till datorn med error skärmen igång så känner fortfarande odin av telefonen men när jag försöker installera något så misslyckas det.
Mkt tacksam över all hjälp jag får här!

Din profil på Imgur är privat. Jag rättade ut texten lite också.
Steg för steg, exakt vad gör du. Att det står "SEAndroid enforcing" är i sig inget problem.

Antagligen är din telefon brickad, lämna in på service.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Din profil på Imgur är privat. Jag rättade ut texten lite också.
Steg för steg, exakt vad gör du. Att det står "SEAndroid enforcing" är i sig inget problem.

Antagligen är din telefon brickad, lämna in på service.

Jo,får väll göra det.Tack för att du förenklade texten lite! Fixade länken nu iaf så den går att se

Permalänk
Medlem

Men PIT filen du länkade verkade vara till EDGE, du har väl vanliga S7?

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Skrivet av Teoror:

Men PIT filen du länkade verkade vara till EDGE, du har väl vanliga S7?

Näe,är edgen jag har 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zilleosse: Men i rubriken står bara S7, så jag antog att du hade vanliga.. Hoppas du inte testade att flasha det ROMen jag länkade då för den är till vanliga.

Här är en bra guide om du inte hittat http://www.androidsage.com/2016/03/18/restore-to-stock-samsun...

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

I fortsättningen, se till läs på odentligt innan du ger dig in på nåt så kritisk som flashning. Du har hårdbrickat mobilen.
1. Man ska inte extrahera upp firmware filen och den skall ha tar.md5 i filändelsen.
2. Man lägger till tar.md5 filen på AP endast inne i Odin.

Du har flashat fel firmware som är menad till S7? Sen extraherat upp firmwaren och förstört partitioner på S7 Edge, genom flashat in S7 pit fil på S7 Edge. (pit = partitioner)

Bara lämna in den.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|