Permalänk
Medlem

Pc monitor, missnöjd med bild i spel.

Sony Bravia KDL-60W605B har denna tv som jag är sjukt nöd med, alla aspekter av bilden.

Även köpt en ips skärm 1440p
"aoc q2770pqu" som har rätt bra omdömen runt om.

Hur jag än håller på ser den så sjukt urvattnad ut om man jämför med TVn.
Hållit på med inställningar efter alla konstens regler.

Det enda som ger någorlunda behaglig spelupplevelse är att öka Nvidia "Digital Vibrance" en aning. Men det kommer till kostnad av att rött börjar blöda igenom rätt fort.

nån som har andra upplevelser av tv vs monitor?

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har inte sett AOC Q2770PQU så jag vet inte hur den ser ut eller hur den återger färger. Däremot kan man "misstänka" att den faktist inte gör särskilt mycket med bilden utan återger signalen ungefär som den kommer. Tftcentral har testat den och tittar man på mätningarna verkar det vara en hyfsad apparat. Inget konstigt utan tämligen normalt.

Sony-TV:n däremot har antagligen en rad bildfinesser som på godtyckligt sätt överdriver bilden, stärker färger, vrider på tonkurvan, lägger på skärpefilter, klipper signalnivåer. etc. Särskilt om TV:n inte justerats ur kartong. Mycket av de här godtyckliga överdrifterna kan verka positivt på just spel och tecknad film medan exempelvis ansikten inte ser särskilt naturliga ut.

Detta är ju ett av problemen med att man godtyckligt överdriver bilden. Man vänjer sig vid detta godtycke och nästa skärm man stöter på ser "dålig ut". När det är dags för en annan skärm letar förgäves efter en produkt som förvränger och överdriver bilden på samma sätt som den gamla gjorde.

Så det kan var felet. Du är har vant dig vid en viss bildkaraktär som du endast får på din Sony-TV som den är inställd.

Det skulle också kunna vara en inställningsfråga. Kör du HDMI är kanske signalomfånget felmatchat. Se till att både grafikkort och skärm står på 0-255. Om du nu kör HDMI vill säga.

Enligt testet verkar AOC:n också ha två gammalägen Gamma2 och Gamma3 som tydligt sätter en s-form på tonkurvan och därför också förvränger bilden mer likt hur en kartonginställd TV gör det. Dessa kanske fungerar?

Permalänk
Medlem

Jo jag funderar om det kan va något sånt. Tvn har en liten tendens att ge "glansiga" ansiken.
Går man direkt från plasmatvn i sovrummet ser den lite mindre naturligt ut i tvprogram.
Men som sagt spel ser sjukt bra ut.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demerzel:

Sony Bravia KDL-60W605B har denna tv som jag är sjukt nöd med, alla aspekter av bilden.

Även köpt en ips skärm 1440p
"aoc q2770pqu" som har rätt bra omdömen runt om.

Hur jag än håller på ser den så sjukt urvattnad ut om man jämför med TVn.
Hållit på med inställningar efter alla konstens regler.

Det enda som ger någorlunda behaglig spelupplevelse är att öka Nvidia "Digital Vibrance" en aning. Men det kommer till kostnad av att rött börjar blöda igenom rätt fort.

nån som har andra upplevelser av tv vs monitor?

Det är inget annat än en vanesak. Ställ ner TV:n från dess felaktiga och överdrivna inställningar till mer naturligt, så kommer det se normalt ut efter ett tag och du blir nöjd med skärmen också.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

hehe tycker inte alls det är överdrivet. Standart på AOC är snarare 13 nyanser av gråbrunt.

Kör DP så det hade inte att göra med färgrymden.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

hehe tycker inte alls det är överdrivet. Standart på AOC är snarare 13 nyanser av gråbrunt.

Kör DP så det hade inte att göra med färgrymden.

Men då kan det faktiskt vara så att du nu upplever överdriven färgmättnad och kontrast som normalt. Om så är fallet kommer ju i princip alla andra mediaupplevelser kännas som skit.

Permalänk
Medlem

Mja, hur jag än ställer in AOC får jag inte svärta+tryck i färger+detaljer samtidigt som det är på sonyn.

Men man kan växla runt lite med vibrance hoppa upp några steg när man byter från skrivbord till spel så ser det helt ok ut på bägge.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Bildexpert 📺

Displayport ska kör 0-255 så det är i alla fall det rätt.

Vet du vilken panel Sony-TV:n har? Är det en VA-panel har den från början mycket högre kontrastförhållande (åtminstonde sett rakt framifrån) jämfört med en IPS-panel. De starkare färgerna kan komma av att man använder lysdioder som täcker in ett större omfång än HDTV-standard.

Vibrance-reglaget ska normalt inte tillföra något annan än att man klipper nivåer. dvs att det som ska vara nyanser av starkt rött alla lyser med samma maximala nyans av rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Sony Bravia KDL-60W605B har denna tv som jag är sjukt nöd med, alla aspekter av bilden.

Även köpt en ips skärm 1440p
"aoc q2770pqu" som har rätt bra omdömen runt om.

Hur jag än håller på ser den så sjukt urvattnad ut om man jämför med TVn.
Hållit på med inställningar efter alla konstens regler.

Det enda som ger någorlunda behaglig spelupplevelse är att öka Nvidia "Digital Vibrance" en aning. Men det kommer till kostnad av att rött börjar blöda igenom rätt fort.

nån som har andra upplevelser av tv vs monitor?

Sony och Samsung brukar överdriva färger och kontraster. Det brukar vara ganska uppskattat när det kommer till TV-paneler, men när det gäller datorskärmar får det oftast motsatt effekt (man vill ha "riktiga" färger). Troligtvis kan du pimpa färgerna på din skärm genom att öka kontrast och leka med inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Displayport ska kör 0-255 så det är i alla fall det rätt.

Vet du vilken panel Sony-TV:n har? Är det en VA-panel har den från början mycket högre kontrastförhållande (åtminstonde sett rakt framifrån) jämfört med en IPS-panel. De starkare färgerna kan komma av att man använder lysdioder som täcker in ett större omfång än HDTV-standard.

Vibrance-reglaget ska normalt inte tillföra något annan än att man klipper nivåer. dvs att det som ska vara nyanser av starkt rött alla lyser med samma maximala nyans av rött.

Hittar inte info, men det kan stämma.

Tex när man går ut i soljus i battlefront på ps4 ser de verkligen ut som när man är ute på sommaren.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Demerzel:

Tex när man går ut i soljus i battlefront på ps4 ser de verkligen ut som när man är ute på sommaren.

Ifall du kör TV:n med full bakgrundsbelysning är det antagligen ljusstarkare än AOC-skärmen med 50-100 cd/m2 och från en yta som är mycket större. Mycket mer ljus som bländar dig.

Har du dessutom dragit ned brightness-reglaget på AOC-skärmen lär den upplevda skillnaden vara enorm.

Permalänk
Medlem

Jo, det går som inte öka brightness på monitorn utan att allt annat blir jättewonky och ser kasst ut.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

ajja dagens ilandsproblem

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

@Demerzel:

Jag ställde in min G2460PF efter sweclockers guide, dag och natt efter jag äntligen fick till det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Ändrade en feature på stärmen AOC "overdrive" blev marginellt bättre.

Kontentan är dock att min personliga preferens är att skrämens kontrast>det mesta.
skillnaden mellan 1440p och 1080p är ytterst marginell i jämförelse.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Tror inte alls att det bara är kontrasten, efter solnedgång så levererar ju även Sonyn grådassig svärta eller hur?

Det enda jag hittade i recensionsväg var den här, där de inte mätt färgrymden men som många andra redan varit inne på har du antagligen betydligt större färgrymd, dvs. överdrivna färger i TVn.
Satsa på en widegamutskärm till datorn så borde du bli betydligt mer nöjd.

(Hur vet du om en skärm är en så kallad widegamutskärm? Kolla färgrymden. Pratar de om täckning av aRGB är det högst troligt en widegamutskärm)

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Kan hända att det är högblank vs matt skärmyta jag upplever. Är ett vardagsrum där det aldrig är helt mörkt.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Jaha! Ja det skulle det också kunna vara.
Finns tyvärr inte så många högblanka datorskärmar längre, det var väldigt populärt sista åren på 00-talet men nu verkar de till största delen försvunnit.

Du kan leta med hjälp av Prisjakts filter, finns några modeller. Ett billigt, men våghalsigt alternativ är annars att importera en skärm från Korea. Qnix och allt vad de heter. Många av de modellerna är högblanka.
Du hittar tråd här på Sweclockers om du söker på koreaskärm/ar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Kan hända att det är högblank vs matt skärmyta jag upplever. Är ett vardagsrum där det aldrig är helt mörkt.

Ja, blanka skärmar känns ofta lite mer levande i färgerna tycker jag. Kör en Samsung TN, en Dell IPS som huvudskärm och sen en Samsung TV på väggen till min spel-PC. Dellen har ju matt skärm med en del anti-glare coating på sig.

I början såg den väldigt tråkig ut jämfört med min gamla TN-skärm, men när man ställt in färgkurvor m.m. och vant sig så är det mycket skönare att titta på den och den gamla skärmen känns istället överdriven i färgerna.

Jag brukar köra med denna sidan för att ställa in så gott det går:
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla.

Ser helt ok ut nu.. i mörker iaf. Inte helt optimalt för spel i rummet.

Väntar på nån mindre 4k tv med HDR som utbyte eventuellt

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

necro

köpte en 1080p VA Benc. med runt 4000:1 i kontrast.

mycket bättre.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb