Stjärnan - Har skrivit inlägg som uppskattas av andra?

Permalänk
Entusiast

Stjärnan - Har skrivit inlägg som uppskattas av andra?

Hade den en gång tidigare... men den försvann. Skrev jag för mycket tokerier måhända?

Nu är den tillbaks igen och av ren nyfikenhet så kollade jag mina senare inlägg och då har det mest vart småkommentarer som inte fått några "likes/+1". Så blev lite nyfiken på vad denna grej baseras på?

Är det procentuellt, antal eller nåt annat system?

Permalänk
Medlem

Funderade också på det ett tag då min försvann

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Detta är något jag oxå undrar över, då jag tycker att min egna stjärna borde vara borta vid det här laget. Jag kan knappast vara såhär uppskattad.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Inaktiv

Det kan vara kul att få veta var gränsen går för sin stjärna, men det viktigaste är nog hjärtat som stödjer Sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem

Ställde frågan till en moderator för ett tag sen och fick ett bra svar på detta :

Skrivet av DavidtheDoom:

Stjärnan delas ut automatiskt av ett experimentellt och helt automatiskt system som via ett antal filter försöker avgöra om någon har skrivit många hjälpsamma / informativa inlägg i forumet. Det går inte riktigt att säga vem som får den eller när, men det baseras delvis på gillningar så du kan hjälpa andra få den genom att rösta på inlägg du tyckte var extra hjälpsamma.

Antal har således lite med utmärkelsen utan det är snarare kvalitén på dessa som påverkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

själv kommer man aldrig få en stjärna på forumet men med tanke på hur många jag hjälpt här med grafikkort och liknande så känner jag att jag redan fått min stjärna.

För övrigt så tycker jag att om man en gång fått en stjärna så borde man få behålla den samt en gilla inte knapp som inte visar några resultat men arbetar i det tysta som man kan bli av med sin stjärna genom på så sätt blir ingen sårad men folk tänker genom sina inlägg en extra gång.

Tycker också hjärtat är den viktigaste symbolen.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

hmm har aldrig ens tänkt på stjärnorna, hjärtana har man ju sett men!

skriver detta endast för att se hur det ser ut för mig

Edit: har ingen stjärna men det hade jag inte räknat med! hjärtat finns där i alla fall <3

Permalänk
Medlem

Inte lagt märke till dessa, men jag har en stjärna när jag kollade nu.
Hur får man hjärta?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: slå av adblock

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte lagt märke till dessa, men jag har en stjärna när jag kollade nu.
Hur får man hjärta?

Hjärta får du om du inaktiverar adblock på sweclockers

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Jag är fan helt säker på att min stjärna är lite större än alla andras.

Edit: fan, nu tog de bort den helt bara för att jag nämnde det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag är fan helt säker på att min stjärna är lite större än alla andras.

Edit: fan, nu tog de bort den helt bara för att jag nämnde det.

Taskigt. Min med.

Permalänk
Medlem

Rolig liten sak det där!
Hade inte tänkt på det tidigare!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Hjärta får du om du inaktiverar adblock på sweclockers

Det ska jag fixa

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad betyder hjärtat allvarligt?`Jag trodde det betydde att man var online at the moment bara

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vad betyder hjärtat allvarligt?`Jag trodde det betydde att man var online at the moment bara

Håll markören på hjärtat så står det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vad betyder hjärtat allvarligt?`Jag trodde det betydde att man var online at the moment bara

Den lilla pricken längst ner till vänster visar om man är online (eller läser forumet) för tillfället (orange) eller inte (grå).

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag gillar den riktigt, det är en ganska trubbig hierarkisk/auktoritär markör. Det finns liksom ingen genväg till att nå den punkt där någons ord väger tyngre än någon annans, annat än att man genom egna observationer bildar sig en uppfattning om vad personen ifråga har för kunskapsmässig styrka/förmåga.

Ingen kan allt om allt, få kan mycket om mycket och många kan en hel del om lite. Plus att aktivitetsgraden på forumet tillkommer. Och sen blir det en allmängiltig stjärna av allt. Nja.

Permalänk
Medlem

ahhh dåså.. Nu hänger ja med.. tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vet inte om jag gillar den riktigt, det är en ganska trubbig hierarkisk/auktoritär markör. Det finns liksom ingen genväg till att nå den punkt där någons ord väger tyngre än någon annans, annat än att man genom egna observationer bildar sig en uppfattning om vad personen ifråga har för kunskapsmässig styrka/förmåga.

Ingen kan allt om allt, få kan mycket om mycket och många kan en hel del om lite. Plus att aktivitetsgraden på forumet tillkommer. Och sen blir det en allmängiltig stjärna av allt. Nja.

Det finns fler sätt att skriva bra inlägg på än att kunna allt, det kan vara från att ge konstruktiv kritik på något någon annan har skrivit/gjort eller genom att ställa bra utredande frågor för att hjälpa någon framåt med sitt problem. Samt det enklaste som verkar vara att skriva slagkraftiga oneliners

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det finns fler sätt att skriva bra inlägg på än att kunna allt, det kan vara från att ge konstruktiv kritik på något någon annan har skrivit/gjort eller genom att ställa bra utredande frågor för att hjälpa någon framåt med sitt problem. Samt det enklaste som verkar vara att skriva slagkraftiga oneliners

Precis. Det finns många olika sätt att "tjäna ihop" till sin stjärna, och allt vad den jakten innebär är inte positivt för forumet i stort. Den bidrar till "bandwagon"-mentalitet, bidrar till polarisering och försvårar separation av sak och person. Jag är inte alls övertygad att de positiva aspekterna överväger de negativa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreaz1:

Ställde frågan till en moderator för ett tag sen och fick ett bra svar på detta :

Skickades från m.sweclockers.com

Ska också tilläggas att de tidigare sagt att den exakta metoden är och kommer förbli hemlig för att man inte ska kunna försöka utnyttja systemet. Vet inte riktigt vad man skulle tjäna på att lura till sig en liten stjärna men antar att det finns folk till allt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska också tilläggas att de tidigare sagt att den exakta metoden är och kommer förbli hemlig för att man inte ska kunna försöka utnyttja systemet. Vet inte riktigt vad man skulle tjäna på att lura till sig en liten stjärna men antar att det finns folk till allt.

Misstänker att någon fuling som vill luras i marknaden skulle nyttja sin "karantän" med att få fram en stjärna om den visste exakta algoritmen. Då stjärnan ska stå för "uppskattad medlem" så kanske det kan hjälpa en tveksam affär att bli av då den ger lite extra kredibilitet kanske?
Jag blev också av med min..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kanske stjärnan försvinner efter ett tag om man inte fortsatt får "likes" på sina kommentarer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Kanske stjärnan försvinner efter ett tag om man inte fortsatt får "likes" på sina kommentarer?

Antar att det har något med hur många inlägg du skriver får en tumme upp - och inte hur många likes.
Fortsätter du skriva inlägg som då inte får någon tumme upp, så minskar alltså ett värde - och när värdet går under en viss gräns så försvinner därmed stjärnan.
Notera att detta bara är något som jag antar och är ingenting som behöver stämma, men det är helt enkelt hur jag tror det fungerar

Skrev till en moderator för ett par månader sedan som då hänvisade mig hit där webbutvecklaren själv förklarar lite kort om vad det innebär.

Skrivet av Biberu:

De exakta kriterierna är dels föremål för ändring, och måste dels hållas hemliga för att de inte ska missbrukas. Det baseras dock till stor del på gillningar / bra inlägg, men antalet röster spelar ingen roll, istället försöker det på olika sätt avgöra hur hjälpsamma inlägg man har skrivit. Ser man ett inlägg man bedömer vara extra hjälpsamt eller informativt är det alltså trevligt om man röstar på det.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Antar att det har något med hur många inlägg du skriver får en tumme upp - och inte hur många likes.
Fortsätter du skriva inlägg som då inte får någon tumme upp, så minskar alltså ett värde - och när värdet går under en viss gräns så försvinner därmed stjärnan.
Notera att detta bara är något som jag antar och är ingenting som behöver stämma, men det är helt enkelt hur jag tror det fungerar

Skrev till en moderator för ett par månader sedan som då hänvisade mig hit där webbutvecklaren själv förklarar lite kort om vad det innebär.

tummen upp...likes, vad är skillnaden. Och hur skiljer sig det du skrev från det jag påstod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

tummen upp...likes, vad är skillnaden. Och hur skiljer sig det du skrev från det jag påstod?

Säger inte att det är någon skillnad, formulerade det lite konstigt bara. Tumme upp, like, gillar - samma sak fast olika namn
Skrev även bara hur jag trodde det var, inte att det du sagt är fel.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas:

men nåt lurt är det men stjärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@Pamudas:

men nåt lurt är det men stjärnorna.

Visst är det så.. det hela styrs säkert av högre makter! NSA har säkerligen något med saken att göra å...

*foliehatten på*

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Visst är det så.. det hela styrs säkert av högre makter! NSA har säkerligen något med saken att göra å...

*foliehatten på*

jag tror ryssarna ligger bakom.