Permalänk

2datorer, samma nätverk, olika IP ?

Hej !

Jag har precis byggt en till dator som jag kopplat på samma Telia-modem, men när jag tex startar ett Counter-strike game från min gamla dator så får jag ip 169.254.xxx och kan inte komma åt den server från min nya dator, men startar jag ett game från min nya dator får jag ip 192.168.xxx och kommer åt den utan problem från min gamla dator, varför ?

Min gamla dator har ett (moderkort) MSI Z97 GD-65 Gaming med Killer Network och min nya dator ett Asus Z170 Pro Gaming (utan nätverks software), vet inte om detta påverkar ? Om detta är felorsaken, kan jag avinstallera Killer Network enkelt ?

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem

Du måste han en router och switch.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Finns det inte inbyggd router i modemet så behöver du köpa en.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

169.254.xxx och kan inte komma åt den server från min nya dator

min nya dator ett Asus Z170 Pro Gaming (utan nätverks software)

169.254 är nåt som windows tilldelar automatiskt när du ej har nätverk eller om det år nåt fel. Känns lite som du inte installerat drivrutiner korrekt med tanke på vad du skrev. Eller så är det fysiska fel som gör att du inte får kontakt via en ethernet kabel.

Eller så är det nåt problem med DHCP tilldelning från router/modem, eftersom du får 192.168 adress.

Permalänk

Lite osäker på vad jag kan göra för att eventuellt ordna problemet, är kass på nätverk.
Men jag har inga som helst problem på linan varken när en eller båda datorerna är igång samtidigt/individuellt.
Använder mig utav en Technicolor TG799TSvn v2 som är kopplad på teleuttaget.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk

@robin_nerf: Vad får din gamla dator för IP adress tilldelad?

För att kolla:
Windowsknappen + R
CMD
ipconfig

Leta efter "ethernet adapter" och kika där.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Ladda ner och installera den nyaste versionen av drivrutinen till ditt nätverkskort.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GD65-GAMING.html#...

169.xxx är inte en "riktig" adress, utan en som automatiskt konfigureras när nätverkskortet inte tilldelas en korrekt adress av en DHCP server (router/modem).

Om du bara har den adressen borde du inte kunna surfa över huvud taget.
Jag undrar om du har någon specialmjukvara som skapat ett extra nätverkskort? Exempelvis hamachii eller Vmware.

Öppnar en CMD ruta och skriv ipconfig /all och klistra in resultatet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Hej !

Jag har precis byggt en till dator som jag kopplat på samma Telia-modem, men när jag tex startar ett Counter-strike game från min gamla dator så får jag ip 169.254.xxx och kan inte komma åt den server från min nya dator, men startar jag ett game från min nya dator får jag ip 192.168.xxx och kommer åt den utan problem från min gamla dator, varför ?

Min gamla dator har ett (moderkort) MSI Z97 GD-65 Gaming med Killer Network och min nya dator ett Asus Z170 Pro Gaming (utan nätverks software), vet inte om detta påverkar ? Om detta är felorsaken, kan jag avinstallera Killer Network enkelt ?

Köp en switch, sätt den i samma uttag som den gamla datorn, sen kopplar du båda datorerna till switchen istället så sksa det nog fungera fint.
Det räcker med tex en 5port switch det är bra rabatt på den där just nu också.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Köp en switch, sätt den i samma uttag som den gamla datorn, sen kopplar du båda datorerna till switchen istället så sksa det nog fungera fint.
Det räcker med tex en 5port switch det är bra rabatt på den där just nu också.

Du tänker alltså att alla uttag förutom ett på telias router är trasiga?

Tror det är något fel på nätverkskortet/drivrutin på gamla datorn. Alternativt kabeln.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av robin_nerf:

Hej !

Jag har precis byggt en till dator som jag kopplat på samma Telia-modem, men när jag tex startar ett Counter-strike game från min gamla dator så får jag ip 169.254.xxx och kan inte komma åt den server från min nya dator, men startar jag ett game från min nya dator får jag ip 192.168.xxx och kommer åt den utan problem från min gamla dator, varför ?

Min gamla dator har ett (moderkort) MSI Z97 GD-65 Gaming med Killer Network och min nya dator ett Asus Z170 Pro Gaming (utan nätverks software), vet inte om detta påverkar ? Om detta är felorsaken, kan jag avinstallera Killer Network enkelt ?

Är det en technicolor som ni har? Thomson? Vit Inteno låda?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kolla brandväggarna på datorerna. Så att båda står på hem eller företagsnätverk. Så att inte den ena står i public

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kolla brandväggarna på datorerna. Så att båda står på hem eller företagsnätverk. Så att inte den ena står i public

Har nog dessvärre ingenting att göra med att datorn inte plockar någon ip från routern..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Har nog dessvärre ingenting att göra med att datorn inte plockar någon ip från routern..

Nu låter det ju som att båda datorerna plockar IP eftersom han kan initiera spel på ena hållet. Samt om han inte kunnat surfa hade han nog skrivit det. Så IP-adress får båda datorerna.

Permalänk
Medlem

Många av Telias förkonfade tripleplayroutrar har olika WLAN(funktioner) på olika portar
Dom nätverken är helt avskiljda från varandra för att leveransen av tv samt telefoni skall vara säker.

DVS en port är tv en port är telefon en port är data tex
Ofta är det 2st portar for telefoni 2st för tv och 1st för data

Då måste du koppla in en switch där du idag har datorn som fungerar inkopplad
annars delar inte Routerns DHCP server ut någon IPadress till datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Många av Telias förkonfade tripleplayroutrar har olika WLAN(funktioner) på olika portar
Dom nätverken är helt avskiljda från varandra för att leveransen av tv samt telefoni skall vara säker.

DVS en port är tv en port är telefon en port är data tex
Ofta är det 2st portar for telefoni 2st för tv och 1st för data

Då måste du koppla in en switch där du idag har datorn som fungerar inkopplad
annars delar inte Routerns DHCP server ut någon IPadress till datorn

Är det en techicolor som TS skriver tidigare är det inte några vlan på portarna.

Permalänk
Medlem

Testa byta plats på kablarna för att se om det är modemet eller datorn du har problem med. Efter det är det lättare att avgöra vad som ska göras. 😊

Visa signatur