"glada ögat" tangenten funkar inte.hur göra?

Permalänk

"glada ögat" tangenten funkar inte.hur göra?

tangenten till höger om å,
ja som sagt den där glada ögat tangenten,eller som ser ut som en måsvinge med övre delen på pil funkar inte plötsligt.
har ett mekaniskt tangentbord och jag har tagit av tangenten och blåst och kollat,men inget skräp.

satt i sladden i datorn igen.ändå funkar den inte.

någon som har nåt tips?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

tangenten till höger om å,
ja som sagt den där glada ögat tangenten,eller som ser ut som en måsvinge med övre delen på pil funkar inte plötsligt.
har ett mekaniskt tangentbord och jag har tagit av tangenten och blåst och kollat,men inget skräp.

satt i sladden i datorn igen.ändå funkar den inte.

någon som har nåt tips?

Du menar tangenten med trema (umlaut-fnuttarna), cirkumflex och tilde?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Cirkumflex och dieresis fungerar inte?

Permalänk

ah exakt!

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

@darknessviking:

alltså "^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^" mm.
Du har inte råkat byta språk på tangenbordet, aka layout ?

Fungerar ?!"#%% som vanligt och det är bara ^^ ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

precis det tecknet.
funkar inte alls just nu,helt död tangent
!"#¤%&/()=?($€{[]}}\\ de andra verkar funka som vanligt :/

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova bända loss tangenten med t.ex. en mindre nyckel och kolla om något ser konstigt ut där under.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

nu funkar det igen.så himla konstigt. kanske hjälpte att göra rent där ja .tack

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Jag fick en död tangent häromdagen i ett tangentbord jag byggt från kit för flera år sedan och använt i flera år.
Tog fram lödkolven, lödde på lite mer lödtenn. Funkade igen.

Tydligen hade lödfogen spruckit av att ha hamrats på i ett par år. Jag hade inte applicerat så mycket tenn från början heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.