Permalänk
Avstängd

IPS skärm till nya datorn

Hej alla, behöver inhandla ny skärm till nya datorn. ända kravet är att den är 27tum, ips, 2560 x 1440.
Finns så många att man drunknar i info.

Sätt lite på Dell UltraSharp U2715H 27", men den verkar ha några år på nacken.
Ska brukas mest för gaming, och till bildredigering.
Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Har du kollat in PLS också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kissekotten4:

Har du kollat in PLS också?

Vet inte vad det är, haft ips länge. Är den bättre än ips?
Tänkte en budget runt 6000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 82danne:

Vet inte vad det är, haft ips länge. Är den bättre än ips?
Tänkte en budget runt 6000

Skickades från m.sweclockers.com

PLS är mer eller mindre IPS, bara det att PLS är gjort av Samsung, medans IPS är LG.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

PLS är mer eller mindre IPS, bara det att PLS är gjort av Samsung, medans IPS är LG.

Ok,tack för svaret. Ska se runt lite o se vad jag hittar. Alla tips upskattas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

PLS är mer eller mindre IPS, bara det att PLS är gjort av Samsung, medans IPS är LG.

Kan ju även lägga till AHVA som är AU Optronics namn på sin motsvarighet till IPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Kan ju även lägga till AHVA som är AU Optronics namn på sin motsvarighet till IPS.

Så kort,allt som inte är TN..är ips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@82danne: Nej, det finns även en tredje teknik som är baserat på VA (Vertical Alignment) (PVA, MVA, AMVA, med flera). Fungerar lite olika och har andra egenskaper än TN och IPS (PLS, AHVA). Dock är även den att föredra jämfört med TN, och jämför man med IPS så har du bättre svärta och kontrast med en VA panel.
Alla tre typer har sina för och nackdelar jämfört med varandra. Men TN går oftast bort då bildkvaliteten är något man prioriterar jämfört med TN panelens lägre pris.

Titta på: http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm så finns mer information om de olika teknikerna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 82danne:

Så kort,allt som inte är TN..är ips

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt. VA skulle jag personliga säga är lite mitt emellan TN & IPS/PLS.
Den har bättre färger och betraktningsvinklar än TN, men inte i stil med IPS/PLS. VA paneler har dock mycket bra svärta, något som PLS/IPS inte har.

@Laxpudding får gärna lägga input om tiden finnes!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Som jag skrev innan, juuungel av paneler.

https://www.dustinhome.no/product/5010812578/ultrasharp-u2715...
Tycker ni som har koll,är d bra köp eller borde jag se annat?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 82danne:

Som jag skrev innan, juuungel av paneler.

https://www.dustinhome.no/product/5010812578/ultrasharp-u2715...
Tycker ni som har koll,är d bra köp eller borde jag se annat?

Jag äger 25'' varianten av den där(U2515H) och är mycket nöjd med den. Jag har mer eller mindre exklusivt kört Dell skärmar sedan min första runt 2009(U2311H) som förövrigt lever än idag hos andra i släkten, har varit nöjd med dem.
Sen är det upp till dig om det är värt priset, nu för tiden finns det gott om G-Sync och Freesync skärmar också om man spelar mycket spel.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Jag äger 25'' varianten av den där(U2515H) och är mycket nöjd med den. Jag har mer eller mindre exklusivt kört Dell skärmar sedan min första runt 2009(U2311H) som förövrigt lever än idag hos andra i släkten, har varit nöjd med dem.
Sen är det upp till dig om det är värt priset, nu för tiden finns det gott om G-Sync och Freesync skärmar också om man spelar mycket spel.

Samma här,haft dell länge nu. Sett att de finns g-sync skärmar men dom flesta hamnar runt 7-8k. Saftigt för en skärm tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Vet inte vad det är, haft ips länge. Är den bättre än ips?
Tänkte en budget runt 6000

Skickades från m.sweclockers.com

PLS är bra, det är samma sak som IPS fast tillverkad av samsung. Men egentligen går en likvärdig IPS lika bra om det kostar lika mycket

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@82danne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082 Jag kan varmt rekommendera denna skärm. Sen är jag medveten om att det säkert finns 1440p skärmar där ute med bättre bild för ca: 6k, däremot får du även 144hz och Freesync (bra ifall du använder amd-kort)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jmeistr:

@82danne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082 Jag kan varmt rekommendera denna skärm. Sen är jag medveten om att det säkert finns 1440p skärmar där ute med bättre bild för ca: 6k, däremot får du även 144hz och Freesync (bra ifall du använder amd-kort)

Sitter en 980ti, fin skärm för det priset

Skickades från m.sweclockers.com