Permalänk

Köp av mobil under 18

Hej!
Jag undrar om man kan köpa en mobil (utan abonnemang) (ej begagnad) om man är under 18?

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja varför skulle man inte få de?
De som kan hindra dig är väl dina föräldrar..

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av #Piggelin:

Hej!
Jag undrar om man kan köpa en mobil (utan abonnemang) (ej begagnad) om man är under 18?

Skrivet av Krittez:

Nej, inte utan målsmans medtycke

Här är en simpel beskrivning

http://www.lawline.se/answers/giltigheten-av-avtal-som-ingatt...

Du får däremot göra det om det är för egna disponerade intjänade pengar om du är från..tror det är 16, men skulle nog vara försiktig där med

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@godspeed:
Läste du ens TS?
"utan abonnemang"
Han vill gå in på typ Elgiganten och köpa en mobilen för kontanter/kort utan något abonnemang.

Till TS. ja du kan köpa vad du vill för dina egna pengar, har du tjänat ihop dom själv kan inte ens dina föräldrar stoppa dig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@godspeed:
Läste du ens TS?
"utan abonnemang"
Han vill gå in på typ Elgiganten och köpa en mobilen för kontanter/kort utan något abonnemang.

Till TS. ja du kan köpa vad du vill för dina egna pengar, har du tjänat ihop dom själv kan inte ens dina föräldrar stoppa dig

Vi vet inte hur gammal TS är

Detta regleras i föräldrabalken, 9:e kapitlet, 1:a paragrafen: "Den som är under aderton år (underårig) är omyndig och äger icke själv råda över sin egendom eller åtaga sig förbindelser ...". Vissa undantag finns för underåriga som har eget hushåll, driver egen firma, och har fått gåva/testamente med särskilt villkor om att mottagaren ska få råda över det mottagna. Om det inte är fråga om det, och inte någon över 16 år med egna ihoptjänade pengar, får han/hon inte själv köpa saker för sina pengar utan vårdnadshavarens samtycke.

Edit
För er som kände er påhoppade eller liknande så lade jag till ett förtydligande.

Jissus vad stingsliga en del blir, kan tänka mig att föräldrarna vill ha ett finger med i spelet hos de flesta under 18 oavsett vad.

Om ni har föräldrar som är på andra sätt, grattis eller kanske inte, frihet under ansvar är bra ibland.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Bara köp, inget paragrafryttande här. Köpte mycket via postförskott från när jag var 14 år. Och köpte min första mobil på onoff när jag var 12-13.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Nej, inte utan målsmans medtycke

Här är en simpel beskrivning

http://www.lawline.se/answers/giltigheten-av-avtal-som-ingatt...

Du får däremot göra det om det är för egna disponerade intjänade pengar om du är från..tror det är 16, men skulle nog vara försiktig där med

Skrivet av godspeed:

Vi vet inte hur gammal TS är

Detta regleras i föräldrabalken, 9:e kapitlet, 1:a paragrafen: "Den som är under aderton år (underårig) är omyndig och äger icke själv råda över sin egendom eller åtaga sig förbindelser ...". Vissa undantag finns för underåriga som har eget hushåll, driver egen firma, och har fått gåva/testamente med särskilt villkor om att mottagaren ska få råda över det mottagna. Om det inte är fråga om det, och inte någon över 16 år med egna ihoptjänade pengar, får han/hon inte själv köpa saker för sina pengar utan vårdnadshavarens samtycke.

Jag är 17 år gammal. Menar du alltså att jag kan köpa en mobil om jag är över 16?

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Bara köp, inget paragrafryttande här. Köpte mycket via postförskott från när jag var 14 år. Och köpte min första mobil på onoff när jag var 12-13.

Köpte du din mobil med eller utan abonnemang?

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av #Piggelin:

Jag är 17 år gammal. Menar du alltså att jag kan köpa en mobil om jag är över 16?

Såklart du kan, för egna intjänade pengar

Vad jag försöker få fram (utan att småkidsen här börjar gråta blod) är att du ändå gör bäst i att prata med dina föräldrar om du bor hemma
Det är det vettigaste och schyssta mot dina föräldrar men såklart gör man hur man själv så vill

Det brukar ju ligga en orsak bakom varför man ställer en sådan här fråga oftast, t e x att föräldrarna inte blir så glada om man gör det eller att man ens har lov osv

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

#Piggelin , Så länge du inte handlar av godspeed här så är det inga problem

Permalänk
Medlem

Är det dina pengar? Köp på, är det inte dina pengar så ska du snacka med föräldrarna först. Ganska enkelt.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Såklart du kan, för egna intjänade pengar

Vad jag försöker få fram (utan att småkidsen här börjar gråta blod) är att du ändå gör bäst i att prata med dina föräldrar om du bor hemma
Det är det vettigaste och schyssta mot dina föräldrar men såklart gör man hur man själv så vill

Det brukar ju ligga en orsak bakom varför man ställer en sådan här fråga oftast, t e x att föräldrarna inte blir så glada om man gör det eller att man ens har lov osv

Jag skriver en uppsatts i ekonomi i skolan om köp av kapitalvaror så jag kommer inte att köpa mobiltelefonen själv.
Nu när vi ändå är igång så kan jag passa på att fråga ifall du vet om man kan köpa en mobiltelefon via internet (utan abonnemang) om man är under 18?

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av #Piggelin:

Jag skriver en uppsatts i ekonomi i skolan om köp av kapitalvaror så jag kommer inte att köpa mobiltelefonen själv.
Nu när vi ändå är igång så kan jag passa på att fråga ifall du vet om man kan köpa en mobiltelefon via internet (utan abonnemang) om man är under 18?

Kunde ju varit bra om du nämnt detta först

Det besvarades ovan i mitt inlägg, men det ska inte vara några problem om man kör direktbetalning, t e x paypal eller kort

Däremot om det sen framkommer att du är minderårig och inte haft tillstånd så kommer butiken vara skyldiga att ta åter produkten om målsman så kräver

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Kunde ju varit bra om du nämnt detta först

Det besvarades ovan i mitt inlägg, men det ska inte vara några problem om man kör direktbetalning, t e x paypal eller kort

Däremot om det sen framkommer att du är minderårig och inte haft tillstånd så kommer butiken vara skyldiga att ta åter produkten om målsman så kräver

Förlåt för det!
Tack så mycket för hjälpen.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av #Piggelin:

Förlåt för det!
Tack så mycket för hjälpen.

Ingen fara

Men om du har sådana här specifika frågor så kan frågorna nog mer ingående besvaras om hur en del butiker hanterar det
De är ofta hjälpsamma om man mailar dem med köpfrågor och ber om hjälp för såna här saker

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Bara köp, inget paragrafryttande här. Köpte mycket via postförskott från när jag var 14 år. Och köpte min första mobil på onoff när jag var 12-13.

Stor skillnad på kan/får/bör

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av #Piggelin:

Köpte du din mobil med eller utan abonnemang?

Utan abonnemang, köpte mobil och ett startkit till comviq kontant.

Visa signatur

Tofu bud