Permalänk
Medlem

USB-kabel som endast glappar i datorn?

Tjena! Jag har två stycken iPhone4-laddare som beter sig lite märkligt.
Kabel1 fungerar felfritt i såväl datorn (oavsett port) som i min powerbank.
Kabel2 fungerar felfritt i min powerbank, men verkar glappa så sjukt mycket i datorn.
Eftersom att kabel2 inte glappar i powerbanken så är det ju inte fel på kabeln. Jag kan röra mobilen hur jag vill utan att den tappar kontakten. Men i datorn räcker det att jag så lite som BLÅSER på mobilen, så glappar den.

Kabel1 fungerar ju som sagt felfritt, i samma usbport som kabel2 glappar som tusan.
Jag har provat kabel2 i alla portar, med samma fel.

Några tankar vad det kan vara? Är ju inte värre än att köpa en ny kabel, men jag blir nästan intresserad vad som ligger bakom.
Är det att kabeln kanske inte klarar den mängden volt?

Permalänk
Medlem

Den problematiska kabeln är antagligen ett fuskbygge som inte följer specen till 100%. Jag har haft liknande problem med flera Deltacomärkta (dvs tillverkade av någon no-namefabrik) usb 3.0-kablar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen ett rent mekaniskt fel, kontakterna består av "fjädrar" och beroende på hur du kombinerar dem så får du glapp eller kontakt.
Att kabeln fungerar på ett ställe men inte ett annat betyder inte att den garanterat är inom spec för det kan ju vara "fel" på kontakten i powerbanken eller datorn så den blir extra känslig för kabelns kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.