Starbreeze ingår partnerskap med Acer för VR-headsetet Star VR

Permalänk
Melding Plague

Starbreeze ingår partnerskap med Acer för VR-headsetet Star VR

Spelstudion Starbreeze och Acer ingår ett samarbete kring Star VR. Tillsammans ska de arbeta med fortsatt utveckling och marknadsföring av VR-headsetet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen en till VR-standard. Som jag längtat!

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

210 grader? Är inte det onödigt på grund av att människor bara har typ 180 graders synvinkel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

210 grader? Är inte det onödigt på grund av att människor bara har typ 180 graders synvinkel?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte 210 vara en sweetspot i så fall för att fånga i stort sett alla utan någon begränsing?

Permalänk
Skrivet av Daark:

210 grader? Är inte det onödigt på grund av att människor bara har typ 180 graders synvinkel?

Skickades från m.sweclockers.com

180 grader är väl om du tittar rakt fram med ögonen. Med de här skulle du alltså kunna titta åt sidan 30 grader inuti utan att se kanten.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

210 grader? Är inte det onödigt på grund av att människor bara har typ 180 graders synvinkel?

Skickades från m.sweclockers.com

Testat att vrida på ögonen lite? 210 grader kan mycket väl vara precis vad som krävs för att täcka allt. Åtminstone i sidled, säger de något om vad den visar i höjdled?

Permalänk
Medlem

Hoppas de tänker använda SteamVR/OpenVR så att man slipper ytterligare en pesudolåst butik.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

3,7 miljoner pixlar per öga.
Kompensera för dubbelt så stor skärm som vive så blir "tätheten" 1,85 miljoner pixlar. Imponerande. Hoppas att det räcker för en skarp upplevelse på alla fronter.
Om nu nvidias kort är så VR-kapabla som de vill ge sken av (simultaneous multi projection) så tror jag att tekniken är mogen från och med 2018 när volta släpps. 1180 Ti är det kort man ska vänta på isåfall. Verklighetsflykt är en dyr hobby!

Permalänk
Medlem

@Daark: Som andra har sagt, ögonrörelser, men jag vill också påminna om att Starbreeze samarbetar med Tobii för att skapa eye tracking i sitt VR vilket mig veterligen ingen annan har. Jag håller med dem att det behövs för att skapa realism, det torde kännas ganska onaturligt att bara rikta blicken med huvudrörelser och tvingas fixera ögonen (olika en skärm, där man inte rör något alls).

Därav behovet av 210°.

Starbreeze och Tobii

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Det bästa med detta är att mina starbreeze B har stigit 9% idag tack vare denna nyhet som kom igår

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Hoppas på att få se ett high-end HMD för tung hårdvara, exklusivt för oss som vill ha det bästa av det bästa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Hoppas de tänker använda SteamVR/OpenVR så att man slipper ytterligare en pesudolåst butik.

/hulle.

Det gör de:
"By committing to be a fully integrated party supporting the Steam OpenVR framework within its proprietary game and entertainment industry engine Valhalla, Starbreeze aspires to become one of the first VR publishers parallel to being the go-to catalyst for publishing titles on the Steam platform." - http://www.starvr.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Äntligen en till VR-standard. Som jag längtat!

Skrivet av Hulle:

Hoppas de tänker använda SteamVR/OpenVR så att man slipper ytterligare en pesudolåst butik.

/hulle.

StarVR bygger på den öppna standarden SteamVR/OpenVR, precis som HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

@Daark: Som andra har sagt, ögonrörelser, men jag vill också påminna om att Starbreeze samarbetar med Tobii för att skapa eye tracking i sitt VR vilket mig veterligen ingen annan har. Jag håller med dem att det behövs för att skapa realism, det torde kännas ganska onaturligt att bara rikta blicken med huvudrörelser och tvingas fixera ögonen (olika en skärm, där man inte rör något alls).

Därav behovet av 210°.

Starbreeze och Tobii

Fove sysslar även med eyetracking
http://www.getfove.com/

Men jag tror inte att det fungerar så bra med eyetracking för att styra saker efter som att ögonen typ rör på sig hela tiden, även när man tror att dom är stilla. Det ska möjligtvis vara om npc reagerar på om man tittar på något speciellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

Fove sysslar även med eyetracking
http://www.getfove.com/

Men jag tror inte att det fungerar så bra med eyetracking för att styra saker efter som att ögonen typ rör på sig hela tiden, även när man tror att dom är stilla. Det ska möjligtvis vara om npc reagerar på om man tittar på något speciellt.

Om starbreeze även jobbar med GPUtillverkana så skulle man kunna använda eyetrackingen mer kreativt. Exempelvis kan man kanske ändra renderingsnivåer beroende på var man tittar. Alltså högupplöst där man tittar och lågupplöst i periferin. Det hade kunnat frigöra mängder med resurser som gör att man kan köra skyhög upplösning på skärmarna utan att behöva ha tokigt dyra datorer för att driva systemet.
Istället för att vänta ett gäng år på grafikkorten som kan driva dagens VRtitlar i 4 gånger dagens upplösning...
Jag ser en rätt stor vinst här.
Men det är ju såklart ett stort OM här ;).

Edit:
Jag kände att starVR slogs mot tre rätt stora drakar (HTC vive, oculus och sonys VRlösning). Tekniken i starVR kanske är bra (who knows) men det är inte alltid tekniklösningen som vinner dessa race utan marknadsföring och lämplig prissättning och med tre rätt tuffa konkurrenter såg jag det som en svårf utmaning att ge sig in där. Det räcker inte med en liten skara som inte bryr sig om priset. Det måste sälja i rimliga kvantiteter.
Men med acer i ryggen ser jag mer hopp för starVR så det här är kanoners.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Acer? Av alla taiwanföretag valde dom just acer....
En kokt potatis hade varit ett bättre val.

Permalänk
Medlem

@matnojje: Den största fördelen med Eyetracking är att man kan tillämpa Foveated Rendering vilket kommer att höja prestandan.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Acer? Av alla taiwanföretag valde dom just acer....
En kokt potatis hade varit ett bättre val.

Nu utgår du från att dom var i position att välja och vraka hur dom vill.

Hur bra samarbetet med Acer blir återstår att se, men det vore synd att ropa hej för tidigt. För ägare av Star B är det här såklart positivt, men om vi frikopplar aktiens rörelser just idag och tittar på hur samarbetet faktiskt beskrivs så är det med orden "Det två bolagen siktar på att samarbeta gällande design, tillverkning, promotion, marknadsföring och försäljning av StarVR HMD". De har alltså slutit ett avtal om att eventuellt möjligen samarbeta inom vissa områden kopplade till StarVR, det är inte (just nu) fråga om något mer än så.

Permalänk
Medlem

@Oskar.:
Och varför skulle dom inte vara i en position att välja och vraka?
Dom har ju en nästan lanseringsbar produkt som dom har jobbat länge på. Acers är inte ens i närheten av att gå in på VR marknaden.
Sedan vad som skrivs om deras planerade samarbeten och den slutgiltiga produkten är två olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

@Daark: Som andra har sagt, ögonrörelser, men jag vill också påminna om att Starbreeze samarbetar med Tobii för att skapa eye tracking i sitt VR vilket mig veterligen ingen annan har. Jag håller med dem att det behövs för att skapa realism, det torde kännas ganska onaturligt att bara rikta blicken med huvudrörelser och tvingas fixera ögonen (olika en skärm, där man inte rör något alls).

Därav behovet av 210°.

Starbreeze och Tobii

Det där med eye-tracking och VR kan bli riktigt häftigt/läskigt. Tänk att man tittar till vänster, på en person, personen tittar tillbaka och säger "Vad glor du på?", freaky

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Såå, vi kommer behöva pusha två stycken paneler på 2 560 x 1 440 i vad, 60 lr 120 hz? Sweeeet :/

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@matnojje: Den största fördelen med Eyetracking är att man kan tillämpa Foveated Rendering vilket kommer att höja prestandan.

Fast det blir ju också ett problem eftersom att ögat rör sig väldigt snabbt och hela tiden (70 till 100 gånger i sekunden) så behöver den renderingen ändras flera gånger per sekund. Men det kanske dom löser.

Skrivet av xpanterx:

Det där med eye-tracking och VR kan bli riktigt häftigt/läskigt. Tänk att man tittar till vänster, på en person, personen tittar tillbaka och säger "Vad glor du på?", freaky

det är vad jag tycker verkar coolt med vr. Tänk om man råkar titta för länge på en npcs byst och npcn säger; Hey my eyes ar up here.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast det blir ju också ett problem eftersom att ögat rör sig väldigt snabbt och hela tiden (70 till 100 gånger i sekunden) så behöver den renderingen ändras flera gånger per sekund. Men det kanske dom löser.

Foveated Rendering at 250Hz:
https://www.youtube.com/watch?v=Qq09BTmjzRs

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Det ser imponerande ut. Frågan är bara om Starbreeze headset kommer ha 250hz skärmar.

Permalänk
Medlem

@matnojje: Jaja absolut, du behöver väl typ en kamerafrekvens på ca 150-250 fps

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

@matnojje: Skärmen behöver inte vara samma frekvens som eye-tracking kameran däremot.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@matnojje: Skärmen behöver inte vara samma frekvens som eye-tracking kameran däremot.

Ja men den måste vara snabbare än ögats rörelser. Men det ska bli spännande att se hur de löser det och alla problem som kommer med två stora skärmar och bred fov.

Permalänk
Medlem

@matnojje: Det är inte nödvändigtvis fallet. Visst vore det bättre om man hade en skärm som kör samma frekvens som kameran och som också uppdaterar snabbare än ögat kan röra sig. Men det handlar inte bara om ögats rörelse heller, det handlar om hur snabbt hjärnan kan få signaler från ögat och få tid att uppfatta vad ögat ser.

Kameran behöver filma i hög frekvens för att fånga ögats rörelser. Men skärmen behöver egentligen bara visa en frekvens hög nog för att det inte ska bli ett 'lag' från det att ögat fokuserar på en punkt och skickar signaler till hjärnan och att hjärnan hinner uppfatta vad den ser. Nu, jag är ingen ögon/syn specialist och jag har hört fall där stridspiloter har kunnat urskilja *en frame ur en frekvens av ~200 fps. Men gemene man har inte den förmågan. Jag tror heller inte att 60hz är hög frekvens nog, 120hz eller 144hz är förmodligen nog för 99,9% av userbasen.

Man kan ju förhastat dra slutsatsen att det blir för tungt även för en 'high end' dator att driva 5120x1440 i 144hz, men med foveated rendering så är det i teorin möjligt om man lyckas väldigt bra.

Rätta mig om jag har fel någon!

T.ex så använder sig SMI sig utav en 'uppgraderad' DK2. Vet däremot inte om dom bytt ut skärmen, tvivlar på det. 250hz är nog bara kamerafrekvensen

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kanske kan använda eyetracking till det som jag mailade och tipsade Oculus efter första testerna kom ut och man klagade på eftersläpp = illamående.
Jag föreslog att de skulle lägga in eyetracking för att estimera nästa huvudrörelse. Precis innan man rör huvudet för att titta åt ett håll så flyttar man ögonen i samma riktningen (försök titta rakt fram och bara flytta huvudet så märker ni hur svårt det är). Alltså kan man förrendera bilder baserat på ögonens rörelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Kanske kan använda eyetracking till det som jag mailade och tipsade Oculus efter första testerna kom ut och man klagade på eftersläpp = illamående.
Jag föreslog att de skulle lägga in eyetracking för att estimera nästa huvudrörelse. Precis innan man rör huvudet för att titta åt ett håll så flyttar man ögonen i samma riktningen (försök titta rakt fram och bara flytta huvudet så märker ni hur svårt det är). Alltså kan man förrendera bilder baserat på ögonens rörelser.

Bra idé, den har jag faktiskt aldrig sett förut.

Dock är ju illamående pga eftersläpningar i HMD:n i princip löst med 90 Hz och low persistence. Det illamående som finns kvar är åksjuka där avatarens rörelser inte matchar dina fysiska rörelser, dvs att gå med en joystick.

Att gå runt i room scale ger inget illamående över huvud taget och teleportering löser transportproblemet för tillfället, även om det tyvärr bryter inlevelsen mer eller mindre beroende på tillämpning (i Budget Cuts bryter det inte inlevelsen alls t.ex.).

Främsta fördelen med ögonspårning är som flera säger foveated rendering, men det krävs att de stora spelmotorerna Unity och UE4 lägger in stöd för detta i princip automatiskt, så att inte utvecklarna måste göra något. Då slår det nog igenom stort.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."