Permalänk
Medlem

Lära sig programmera

Hej,

Kanske en liten udda fråga. Förstår att man förmodligen aldrig blir fullärd inom programmering. Men om man med väldig motivation, studerar och läser 8-10h om dagen.
Hur många år kan ta det innan man skulle kunna jobba som webbdesigner eller back/frontend programmerare? Om man exempelvis läser dessa språk?

  • Java

  • Java Script

  • PHP

  • .NET

  • C

  • SQL

  • Python

  • HTML 5 CSS

Nu menar jag inte att man läser alla samtidigt utan man lär sig först Java exempelvis.
Kan någon dra till med en grov gissning hur lång tid det tar tills man kan göra en helt klart godkänd webbsida eller en app till en mobil?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

beror väl på om du har programmering i blodet.
jag har läst java, c++ och vb i skolan och alltid gillat programmering så att lära mig php tog kanske 2-3 månader innan jag kunde säga att jag är flytande i de.
html lär man sig på vägen med php.

dock hade jag fokucerat mer än att öppna dig för varenda en.
node.js och angular.js är väldigt populära just nu

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Java & script

Javascript är ett programmeringsspråk.
Java är ett helt annat programmeringsspråk. Dom är helt olika och har inget med varandra att göra.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du börjar med Python eller C++, du behöver oavsett vad lära dig båda, och om det bör ta cirka 6-8 månader att behärska dem, då kan du börja skapa egna projekt och visa upp för potentiella arbetsgivare.

Viktigaste är att du vågar vara kreativ och bara lattja runt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Javascript är ett programmeringsspråk.
Java är ett helt annat programmeringsspråk. Dom är helt olika och har inget med varandra att göra.

Ska man vara riktigt petig så är Java ett programmeringsspråk, inte Javascript. Det är, som den heter, ett skriptspråk. skriptspråk behöver inte kompileras till skillnad från programmeringsspråk.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Du är med största sannolikhet för sent ute.

Man kan inte tvinga sig att lära sig programmera. Antingen har du det i blodet eller så har du inte det.

Böra med VB.NET eller c# och se vad du tycker.

Permalänk
Medlem

Kändes för det mesta motiverande.
Har alltid suttit vid datorer och inte bara spelat vid dem utan gillar det mesta med dessa. Är inne i en riktig programmeringsfas nu och det hördes bra det som ni nämnde
Tack för svaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Ska man vara riktigt petig så är Java ett programmeringsspråk, inte Javascript. Det är, som den heter, ett skriptspråk. skriptspråk behöver inte kompileras till skillnad från programmeringsspråk.

Ska man vara ännu lite petigare är JavaScript ett programmeringsspråk precis som Java, Ruby, C eller Ada. programmeringsspråk är definerade språk som används för att skicka instruktioner till datorn. ( I alla fall om man litar på alla upplsagsverk, Wikipedia och så vidare)

Javascript kompileras precis som Java, skillnaden är att det sker samtidigt som det exekveras. Jag känner i alla fall inte till någon CPU som kan exekvera JavaScript. Inte för att det är relevant för hurvida det är ett programmeringsspråk eller inte, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Du är med största sannolikhet för sent ute.

Man kan inte tvinga sig att lära sig programmera. Antingen har du det i blodet eller så har du inte det.

Absolut skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ska man vara ännu lite petigare är JavaScript ett programmeringsspråk precis som Java, Ruby, C eller Ada. programmeringsspråk är definerade språk som används för att skicka instruktioner till datorn. ( I alla fall om man litar på alla upplsagsverk, Wikipedia och så vidare)

Javascript kompileras precis som Java, skillnaden är att det sker samtidigt som det exekveras. Jag känner i alla fall inte till någon CPU som kan exekvera JavaScript. Inte för att det är relevant för hurvida det är ett programmeringsspråk eller inte, men ändå.

Precis som du själv säger, javascript kompileras medan den exekveras, vilket programmeringsspråk normalt sett inte kan göra, endast skript.

Om man kolla på stack overflow så får man

http://stackoverflow.com/questions/17253545/scripting-languag...

Visst har du iofs. rätt eftersom skriptspråk är ett subset till programmeringsspråk. Så kanske det var lite fel ordval, det som skulle ha sagt är att Java inte är ett skriptspråk medan Javascript är det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Du är med största sannolikhet för sent ute.

Man kan inte tvinga sig att lära sig programmera. Antingen har du det i blodet eller så har du inte det.

Böra med VB.NET eller c# och se vad du tycker.

Största lögnen jag hört på länge

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Visst har du iofs. rätt eftersom skriptspråk är ett subset till programmeringsspråk. Så kanske det var lite fel ordval, det som skulle ha sagt är att Java inte är ett skriptspråk medan Javascript är det.

Huvudet på spiken! Mopeder är fordon men alla fordon är inte mopeder

OT: Tycker inte det spelar någon större roll vilket språk man väljer att börja med, så länge det är hyggligt populärt. Det är viktigast att bara välja något och sätta sig in i konceptet programmering. Om man lär sig programmera tycker jag personligen att vilket språk man jobbar i blir mindre intressant då det i princip bara blir att byta verktyg för jobbet som ska göras.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är högst individuellt. Om du brinner för det, spenderar _många_ timmar om dagen på att utveckla projekt, koda, och lära dig nytt så kan du lära dig i en väldigt snabb takt. Att kolla på tutorials är bra, kanske även böcker(inte testat speciellt mycket), men det som verkligen får dig att utvecklas och känna dig hemma i det är att arbeta praktiskt med det. Kör igång projekt och ge dig inte, sitt och koda och lär dig as you go, med en vetskap om att du kommer lyckasom du bara kör på så kommer det gå galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Hej,

Kanske en liten udda fråga. Förstår att man förmodligen aldrig blir fullärd inom programmering. Men om man med väldig motivation, studerar och läser 8-10h om dagen.
Hur många år kan ta det innan man skulle kunna jobba som webbdesigner eller back/frontend programmerare? Om man exempelvis läser dessa språk?

  • Java

  • Java Script

  • PHP

  • .NET

  • C

  • SQL

  • Python

  • HTML 5 CSS

Nu menar jag inte att man läser alla samtidigt utan man lär sig först Java exempelvis.
Kan någon dra till med en grov gissning hur lång tid det tar tills man kan göra en helt klart godkänd webbsida eller en app till en mobil?

tacksam för svar

Hej,

Eftersom du är mest intresserad av webben så skulle du kunna börja med det. Då kan du starta med Javascript + HTML5 + CSS.
Det är en kombination som extremt många moderna hemsidor är gjorda i. Tiden det tar är väldigt individuell.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Du är med största sannolikhet för sent ute.

Man kan inte tvinga sig att lära sig programmera. Antingen har du det i blodet eller så har du inte det.

Böra med VB.NET eller c# och se vad du tycker.

För sent ute? Vad pratar du om. Jag är 37 och har precis lärt mig C++ helt på egen hand.

TS är inte alls för sent ute. Försök komma på vilket språk som är mest praktiskt användbart inom det område du är intresserad av att jobba med. Sen börjar du studera. Använd allt från Stackoverflow till böcker och Youtube. Inom ett par månader kommer du ha en acceptabel nivå.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Du är med största sannolikhet för sent ute.

Man kan inte tvinga sig att lära sig programmera. Antingen har du det i blodet eller så har du inte det.

Böra med VB.NET eller c# och se vad du tycker.

Vad snackar du om? Det är ALDRIG försent att lära sig något nytt. Om TS är intresserad av programmering så brukar det vara en tillräcklig drivkraft för att kunna lära sig mycket och därefter om denne är duktig nog ta sina kunskaper ut i arbetslivet.

TS - Kolla in codeacademy.com, finns väldigt bra tutorials på olika programmeringsspråk där man kommer igång med basic (och sedan lite avancerad) programmering!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag rekommenderar att du börjar med Python eller C++, du behöver oavsett vad lära dig båda, och om det bör ta cirka 6-8 månader att behärska dem, då kan du börja skapa egna projekt och visa upp för potentiella arbetsgivare.

Viktigaste är att du vågar vara kreativ och bara lattja runt.

MVH

Varför just dessa språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför just dessa språk?

Python är ett ganska lätt språk att lära sig först, så man kommer in i programmering och hur det fungerar. C++ kan sedan vara "ett steg framåt" där man får lära sig mer om hur klasser, pointer m.m. fungerar som sedan kan tillämpas i andra språk, så som Java. Kan man Python och C++ så brukar det oftast vara lättare att senare lära sig andra språk, men det går självfallet att börja med annat också!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Absolut skitsnack.

Ja, ett något inskränkt uttalande som jag tycker mer låter som någon som sitter mest hemma i pojkrummet och knackar kod.

Generellt är det min erfarenhet att folk som inte kan programmera överskattar komplexiteten i att lära sig ett visst programmeringsspråk (efter som det ser svårt ut) och rejält underskattar komplexiteten i bra systemarkitektur osv. Får jag välja mellan en programmerare som kan varje "kommando" i ett språk eller en som kan bygga strukturerad lättläst kod med bra arkitektur väljer jag varje gång det senare till mina projekt.

Permalänk

Dom räknar med att det bara i USA kommer saknas 1 miljon programmerare inom de 5 närmsta åren.
IT växer dagligen och bara ett väldigt fåtal människor sett till hur stor branschen är kan programmera.

Som det ser ut nu, så finns det inte ett bättre tillfälle att lära sig programmera.
I framtiden kommer jobben att hagla om man kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Python är ett ganska lätt språk att lära sig först, så man kommer in i programmering och hur det fungerar. C++ kan sedan vara "ett steg framåt" där man får lära sig mer om hur klasser, pointer m.m. fungerar som sedan kan tillämpas i andra språk, så som Java. Kan man Python och C++ så brukar det oftast vara lättare att senare lära sig andra språk, men det går självfallet att börja med annat också!

Jag skulle nog rekommendera t.ex. C# och Visual Studio Code (tror jag gratisvarianten heter) så får man ett rätt förlåtande språk med en rätt bra IDE som annars ofta saknas. Och även väldigt lätt att hitta hjälp och information. Java skulle nog vara min runner up här. JavaScript däremot ser jag fortfarande inte som riktig programmering utan mer ett script språk, även om det blivit lite bättre med TypeScript som iaf fejkar OOP osv.

C++ var det många år sen jag programmerade i nu även om det används mycket på många andra ställen, fick göra en liten insats där för något år sen och insåg snabbt hur otroligt mycket smidigare det var i C# i jämförelse. Finns säkert dom som tycker att det är viktigt att man som programmerare har koll på och in i minsta detalj förstår precis allt som händer, för egen del fokuserar jag dock primärt på produktivitet.

Permalänk
Legendarisk

*** Forumet är till för att dela kunskap och hjälpa varandra. Raderat ett ohjälpsamt / trollande sidospår. ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

C# och Python är bra språk att börja med enligt min erfarenhet. Även boken "Programmeringens grunder" av Abelli, även om jag retar mig på det överdrivna användandet av "utav".

Tack till moderatorn som raderade de negativa kommentarerna om folk som försöker lära sig programmera, höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag läste vad som skrevs. Har själv som 30+ kämpat med att lära mig programmera (och kommit en bra bit) och jag ger inte upp för att jag "inte har det i blodet". Att lära sig något nytt är en process och för vissa tar den längre tid än för andra, så är de för alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

C# och Python är bra språk att börja med enligt min erfarenhet. Även boken "Programmeringens grunder" av Abelli, även om jag retar mig på det överdrivna användandet av "utav".

Tack till moderatorn som raderade de negativa kommentarerna om folk som försöker lära sig programmera, höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag läste vad som skrevs. Har själv som 30+ kämpat med att lära mig programmera (och kommit en bra bit) och jag ger inte upp för att jag "inte har det i blodet". Att lära sig något nytt är en process och för vissa tar den längre tid än för andra, så är de för alla.

Python har jag inte någon erfarenhet av själv så där kan jag inte uttala mig, men för någon som är ny som programmerare så kan jag absolut rekommendera att inte bara tänka på själva språket utan även tillgång till bra IDE (utvecklingsmiljö), många andra programmerare som använder samma språk, tillgång till kodexempel och liknande. Där föreställer jag mig att C# och Java förmodligen leder, med C++ där bakom. JavaScript ser jag fortfarande mest som ett scriptspråk som inte känns som "riktig" programmering för mig då det är så begränsat men det är på stark frammarsch och kanske lättare att ta till sig för den som inte är van att tänka OOP som jag är.

Permalänk

Vilket programmeringsspråk man väljer att börja med är inte så viktigt. Det handlar mest om att lära sig att tänka på ett visst sätt. Att förstå programflöde osv. När man väl kan ett programmeringsspråk är det inte så svårt att byta till ett annat.

Webbprogrammering kan ju vara trevligt att börja med, eftersom man kan få fram snygga resultat utan allt för mycket jobb.

Personligen tycker jag det är lättare om jag har ett projekt jag vill göra (och som inte är allt för svårt.) Tänk ut något litet program du skulle vilja göra och börja där.

Off topic: Vad spelar det för roll om man tänker jobba med det man lär sig eller inte? (Själv säger jag ibland att jag ska hem och spela Visual Studio...)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av improwise:

Python har jag inte någon erfarenhet av själv så där kan jag inte uttala mig, men för någon som är ny som programmerare så kan jag absolut rekommendera att inte bara tänka på själva språket utan även tillgång till bra IDE (utvecklingsmiljö), många andra programmerare som använder samma språk, tillgång till kodexempel och liknande. Där föreställer jag mig att C# och Java förmodligen leder, med C++ där bakom. JavaScript ser jag fortfarande mest som ett scriptspråk som inte känns som "riktig" programmering för mig då det är så begränsat men det är på stark frammarsch och kanske lättare att ta till sig för den som inte är van att tänka OOP som jag är.

Det är en väldigt vanlig missuppfattning att JavaScript inte har bra stöd för OOP, faktiskt så pass vanlig att bl.a. Microsoft lyckats lobba in stöd för nyckelordet "class" i ECMAScript6 (senaste JavaScript standarden), de som faktiskt förstår sig på JavaScript har visat ett väldigt svalt intresse för klass-baserad OOP...

Väldigt förenklat så finns det två huvudspår kring OO, det som bl.a. C++, C# och Java-programmerare använder sig av kallas klassbaserad OOP (rent tekniskt är det att polymorfism är knutet till underliggande typ).

JavaScript använder sig av något som kallas prototypbaserad OO. Prototypbaserad OO är inte på något sätt "bättre" än klassbaserad OO, utan det är ett annat sätt att angripa problemet. Däremot är prototypbaserad OO rätt mycket mer flexibel så det är relativt enkelt att simulera klassbaserad OO, medan det omvända inte alls är lika enkelt.

På väldigt hög nivå kan man säga att klassbaserad OO är att föredra om designen typiskt involverar väldigt många objekt där många har samma beteende (samma underliggande typ) men olika tillstånd, typiska exempel är simuleringar av olika slag (spel kan ses som en form av simulering). Prototypbaserad OO är att föredra om man har många objekt som har nästan samma beteende, men de skiljer sig på några få punkter. Prototypen är då en mall för det som är gemensamt och man modifierar beteende för varje enskild instans, även här är tillståndet separat. Exempel är grafiska ramverk och affärslogik som faktiskt är en klart bättre match till detta än klassbaserad OO.

Sedan verkar folk ofta missförstå hela JavaScript, ser man det som en variant av Java/C# så kan jag förstå att man avskyr språket. Ser man det för vad det faktiskt är, d.v.s. långt mer som Lisp med C-syntax, så är JavaScript faktiskt ett riktigt trevligt språk och definitivt något som TS kan använda som ett första språk då det är väldigt mycket buzz kring JavaScript. Finns väldigt mycket information både hur man använder språket i front-end (webbläsaren), back-end (NodeJS) och även för fristående applikationer (t.ex. Visual Studio Code är skrivet i JavaScript och TypeScript).

Att lära sig skriva program borde nog de flesta kunna lära sig på ett par månader med rätt inställning. Däremot tar det väldigt lång tid att lära sig skilja bra design från dålig design, än längre tid tar det att själv bli bra på att skapa bra designer. Har programmerat i ca 30 år (började i lågstadiet), lär mig definitivt nya saker än idag och gör fortfarande misstag p.g.a. bristande erfarenhet (kommer nya saker hela tiden). Men är just detta som gör programmering så otroligt intressant!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är en väldigt vanlig missuppfattning att JavaScript inte har bra stöd för OOP, faktiskt så pass vanlig att bl.a. Microsoft lyckats lobba in stöd för nyckelordet "class" i ECMAScript6 (senaste JavaScript standarden), de som faktiskt förstår sig på JavaScript har visat ett väldigt svalt intresse för klass-baserad OOP...

Väldigt förenklat så finns det två huvudspår kring OO, det som bl.a. C++, C# och Java-programmerare använder sig av kallas klassbaserad OOP (rent tekniskt är det att polymorfism är knutet till underliggande typ).

JavaScript använder sig av något som kallas prototypbaserad OO. Prototypbaserad OO är inte på något sätt "bättre" än klassbaserad OO, utan det är ett annat sätt att angripa problemet. Däremot är prototypbaserad OO rätt mycket mer flexibel så det är relativt enkelt att simulera klassbaserad OO, medan det omvända inte alls är lika enkelt.

Jo, denna diskussion har vi haft tidigare men jag skrev vad jag tycker och det står jag för. Att det sen finns andra som tycker annorlunda är helt ok för mig. I övrigt är nog en diskussion kring prototypbaserad OO vs klassbaserad kanske lite malplacerad i en diskussion med rubriken "Lära sig programmera"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av improwise:

Jo, denna diskussion har vi haft tidigare men jag skrev vad jag tycker och det står jag för. Att det sen finns andra som tycker annorlunda är helt ok för mig. I övrigt är nog en diskussion kring prototypbaserad OO vs klassbaserad kanske lite malplacerad i en diskussion med rubriken "Lära sig programmera"

Fast de som i denna tråd försöker dissa JavaScript med att inte vara ett "riktigt" programmeringsspråk är rätt rejält fel ute. De mer avancerade back-end systemen baserade på NodeJS kan hantera betydligt fler användare och hantera större datamängder än något .NET system något mäktat med.

Så till @Fränkie, JavaScript är ett precis lika "riktigt" programmeringsspråk som något annat som nämnts i tråden. Givet området du verkar se som intressant är detta språk definitivt en av toppkandidaterna då JavaScript idag allt mer används på "back-end", är det enda realistiska alternativet i "front-end" och med HTML5 går det även att göra saker som fungerar fint även på mobiler.

Och bara för att få det klarlagt: är själv bara glad amatör vad det gäller JavaScript, så försöker inte bara pusha något jag själv råkar använda daglig dags, använder främst C och till mindre del C++ i mitt arbete. Däremot är jag övertygad om att JavaScript är en av "måste" språken att lära sig om man vill ha något med webbprogrammering att göra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte TS frågeställning.

Citat: Men om man med väldig motivation, studerar och läser 8-10h om dagen.
Hur många år kan ta det innan man skulle kunna jobba som webbdesigner eller back/frontend programmerare?

Hur ska du kunna lägga ner 8-10h om dagen på programmering? Om du sysslar med självstudier får du inget studiemedel.

Mitt råd är istället som de flesta att läsa en "programmeringsutbildning" och du kommer få allt serverat på ett silverfat. Du behöver ej oroa dig om pengar, du har lärare som ser till så att du ej slöar och du får umgås med personer med exakt samma mål.

Angående javascript så anser jag inte det är det enklaste språket att lära sig att programmera och det beror på hur de flesta utvecklingsmiljöer fungerar, börjar man istället med C# så kan man mycket enklare koda kod som man kan stega. -Ja, man kan allt stega javascript också, men det är svårare.

Sedan om målet är webbprogrammering ska man då börja med C#, visst om man har planerat att börja webbutvecklare lång tid fram i tiden.
Nå som sagt, fundera på en utbildning, då har lärare planerat ihop ett program som innehåller de delar som man bör kunna.

Permalänk
Inaktiv

Skulle definitivt börja med Python, alla dagar i veckan. Då kan du fokusera på att lära dig att skriva program och öva på tänket, istället för att fastna med frustrerande syntax, variabeldeklarationer, glömda semikolon osv, särskilt i C++ och liknande.

Det är också trevligare att det ofta används ord istället för symboler för flera ändamål (exempelvid or, and, not), vilket gör koden mer lättläst för nybörjare. Lycka till!