EU väntas straffa Google med rekordböter

Permalänk
Melding Plague

EU väntas straffa Google med rekordböter

EU:s sju år lång utredning av Google ser ut att lida mot sitt slut. Summan som Google bötfälls med tros ligga runt 30 miljarder kronor, vilket är ett rekord i sammanhanget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte bälligt!

Permalänk
Medlem

don't be evil

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Var går alla pengar som EU tar in på att bötfälla dom rika mjukvaruföretagen? Är det så vi finansierar hela påfundet?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Var går alla pengar som EU tar in på att bötfälla dom rika mjukvaruföretagen? Är det så vi finansierar hela påfundet?

Politikerlöner och jordbruksstöd till antibiotikamissbrukande bönder.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Politikerlöner och jordbruksstöd till antibiotikamissbrukande bönder.

Vad jag vet får amerikanska bönder inte jordbruksstöd av EU

Permalänk

Riktade sökresultat är väl del av Googles affärside? Hur skulle dom annars få in pengar från annonsörer?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Politikerlöner och jordbruksstöd till antibiotikamissbrukande bönder.

Intressant i sammanhanget med tanke på kombon är att EUpolitikerna faktiskt fått igenom lagar som reglerar antibiotikaanvändandet för bönderna inom EU. Ser bra mycket värre ut med det här på andra håll i världen.
Katten på råttan och råttan på repet ;).

Back to topic.
Shady sökalgoritmer... påminner om serien silicon valley. Det onda företaget Hooli är väl i liknande sits i säsong 3 ;).

Med tanke på att google nolltaxerar i flertalet EUländer trots "skaplig" omsättning och business i alla länder så har jag lite svårt att tycka synd om dem här. Visst är skatteplaneringen google pysslar med juridiskt korrekt. Men EU verkar ha en del ess i ärmen för att få in en del av skatteslantarna ändå verkar det som, haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

EU börjar mer och mer att falla ihop.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Köper företag annonser för 300 miljarder om året? For the lord?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag antar att inga individer kommer betala för detta själva? Alltså är det ju lönsamt för stora företag att syssla med olagliga aktiviteter.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

@Söderbäck

Om man ska vara petig är det inte sökalgoritmer utan komprimeringsalgoritmer som Silicon Valley kretsar kring!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foxzox7:

Vad jag vet får amerikanska bönder inte jordbruksstöd av EU

Nej, men länder som Spanien får ...

Permalänk
Medlem

Bra.

Har inte följt detta, men kommer domen gå att överklaga? I så fall dröjer det väl 10 år till innan det är helt klart...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zelements:

@Söderbäck

Om man ska vara petig är det inte sökalgoritmer utan komprimeringsalgoritmer som Silicon Valley kretsar kring!

Du hade nog känt igen min liknelse om du sett de senaste avsnitten på säsong 3.
Spoiler för den som vill veta närmre nedan.

Hooli har en sökmotor i serien och VDn blir pissed off för att man kan få fram negativa artiklar om Hooli med deras egen sökmotor så han föreslår att resultaten ska "friseras" för att bara visa en bra bild av företaget. Hoolis utvecklare ifrågasätter om det verkligen är lämpligt att ändra på det sättet i "the sacred search algorithms" vilket gör att VDn direkt förnekar att han föreslagit något sådant men hintar om att det ska bli fixat direkt ändå

Dold text
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Köper företag annonser för 300 miljarder om året? For the lord?

Nej, annonseringen är en mindre del av deras intäkter.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att EU vill att google måste ge lika värdelösa träffar som om man använder tex bing som är default på jobbet? Stackars Europa i sådana fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Du hade nog känt igen min liknelse om du sett de senaste avsnitten på säsong 3.
Spoiler för den som vill veta närmre nedan.

Hooli har en sökmotor i serien och VDn blir pissed off för att man kan få fram negativa artiklar om Hooli med deras egen sökmotor så han föreslår att resultaten ska "friseras" för att bara visa en bra bild av företaget. Hoolis utvecklare ifrågasätter om det verkligen är lämpligt att ändra på det sättet i "the sacred search algorithms" vilket gör att VDn direkt förnekar att han föreslagit något sådant men hintar om att det ska bli fixat direkt ändå

Dold text

Hehe, på tal om SV: fan vad jag börjar gilla denna serien nu, det börjar äntligen hända lite grejer liksom!

Får känslan av att Hooli och Google har många liknelser utöver det vi redan har sett i serien, ska bli intressant vad mer som lyfts fram

Skrivet av Ibymafayhas:

Betyder detta att EU vill att google måste ge lika värdelösa träffar som om man använder tex bing som är default på jobbet? Stackars Europa i sådana fall.

Nej, inte alls - däremot får Google inte prioritera deras egna tjänster utöver andras liknande tjänster - ett exempel jag ser framför mig är att Google Drive kanske visas första 3 sidorna om man söker på "cloud storage" istället för att visa andra mindre tjänster också, detta gäller i många olika segment, Maps, travel info, med mera (förmodligen alla produkter Google har/utvecklar) där man prioritera Googles egna tjänster före andra.

Det har ingenting med Bing att göra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ibymafayhas:

Betyder detta att EU vill att google måste ge lika värdelösa träffar som om man använder tex bing som är default på jobbet? Stackars Europa i sådana fall.

Nej, det betyder att EU vill att Google skall ge mindre värdelösa träffar.
Nu kan företag betala/muta Google för att komma högre upp bland sökresultaten.

Jag sökte som fan på fläkt till syrrans laptop, försökte verkligen få Google att fatta att jag var ute efter en reservdel, allt jag fick upp var annonser för att köpa en ny laptop, sökresultaten var manipulerade.
Google har blivit en betydligt sämre sökmotor, än de var tidigare.
Brorsan har slutat använda Google, han använder duckduckgo i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Härligt det var på tiden! Har alltid undrat över varför Google skulle klara sig när dom varit ute efter Microsoft,Intel osv så länge.
Då är det bara att lägga till Apple oxå

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Nej, annonseringen är en mindre del av deras intäkter.

Förlåt, jag läste fel och kanske uttryckte mig dåligt...låt mig prova igen: Wth, köper företag annonsplatser av Google för 66 miljarder € om året!? Vilken sjuk jäkla summa! Jag är rätt anti mot annonser, och handlar i princip aldrig spontant något som jag ser en internetannons på...kan det verkligen vara så lönsamt att företag tjänar på att betala dessa summor? Låter som århundrades bubbla i mina öron.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte hur google kan bli stämda här. En sökmotor är väl per definition något som sorterar ut information baserat på bias denna har? Om de är sortering efter vad flest användare söker på, eller sortering efter vad google får mest pengar för är väl inget som lagar kan reglera? Man måste inte använda googles sökmotor om man inte vill, hur de prioriterar sökresultat är väl upp till dem som företag?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Förstår fortfarande inte hur google kan bli stämda här. En sökmotor är väl per definition något som sorterar ut information baserat på bias denna har? Om de är sortering efter vad flest användare söker på, eller sortering efter vad google får mest pengar för är väl inget som lagar kan reglera? Man måste inte använda googles sökmotor om man inte vill, hur de prioriterar sökresultat är väl upp till dem som företag?

Förstår hur du tänker men det är väl mer det att EU anser att Google utnyttjar sitt monopol på marknaden.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Förstår fortfarande inte hur google kan bli stämda här. En sökmotor är väl per definition något som sorterar ut information baserat på bias denna har? Om de är sortering efter vad flest användare söker på, eller sortering efter vad google får mest pengar för är väl inget som lagar kan reglera? Man måste inte använda googles sökmotor om man inte vill, hur de prioriterar sökresultat är väl upp till dem som företag?

Det är olagligt att Google missbrukar sin dominerade ställning genom att artificiellt manipulera sökresultaten på ett sätt som gynnar dom och stänger ut konkurrenter. Med monopol följer även socialt ansvarstagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Förlåt, jag läste fel och kanske uttryckte mig dåligt...låt mig prova igen: Wth, köper företag annonsplatser av Google för 66 miljarder € om året!? Vilken sjuk jäkla summa! Jag är rätt anti mot annonser, och handlar i princip aldrig spontant något som jag ser en internetannons på...kan det verkligen vara så lönsamt att företag tjänar på att betala dessa summor? Låter som århundrades bubbla i mina öron.

Kanske inte spontanhandlar men dagen du ska köpa blöjor första gången så finns pampers inpräntat i ditt huvud. Nästan vilken produkt du än söker har du troligen blivit så matad med reklam i flera år att du kommer omedvetet välja ett speciellt märke. Fråga vilken 5 åring med tv som helst efter kaffemärke eller vilket diskmedel som är det bästa. Eller fråga valfri sweclockers medlem vilket grafikkort man ska köpa så svarar de reflexmässigt nvidia

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Helt rätt att bötfälla stora kolosser till företag som missbrukar sin ställning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

Förstår hur du tänker men det är väl mer det att EU anser att Google utnyttjar sitt monopol på marknaden.

Skrivet av Arie:

Det är olagligt att Google missbrukar sin dominerade ställning genom att artificiellt manipulera sökresultaten på ett sätt som gynnar dom och stänger ut konkurrenter. Med monopol följer även socialt ansvarstagande.

Jo absolut och jag köper det. Men det är ändå oklart för någonstans blir det ju omöjligt att ta reda på exakt hur mycket de gör detta utan att tvinga dem uppvisa deras sökalgrotimer, vilka måste förbli hemliga så att inte folk börjar utnyttja detta för att få träffar till sina sidor. Jag menar mest att det blir suddigt för det är ett nytt område (sökmotorer) och även om google är THE sökmotor, så finns det massor av alternativ.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kanske inte spontanhandlar men dagen du ska köpa blöjor första gången så finns pampers inpräntat i ditt huvud. Nästan vilken produkt du än söker har du troligen blivit så matad med reklam i flera år att du kommer omedvetet välja ett speciellt märke. Fråga vilken 5 åring med tv som helst efter kaffemärke eller vilket diskmedel som är det bästa. Eller fråga valfri sweclockers medlem vilket grafikkort man ska köpa så svarar de reflexmässigt nvidia

Mjo, motvilligt ligger det iallafall en halv sanning i det. Ett varumärke man hört talas om tidigare sticker mer ut bland dem man aldrig hört talas om. Men det funkar möjligtvis via tv, och mest då man vet att det antagligen är ett någorlunda framgångsrikt märke som ens har råd att annonsera där, beroende på kanal och tillfälle.
Internet annonser känns ju ungefär lika seriösa som telefonförsäljare. De står för det där oupphörliga spammet som man utsätts för hela tiden och lärt sig filtrera bort som det skräp det oftast är. JAg kanske bara börjar bli gammal, nu för tiden väljer jag ofta bort kända varumärken för de som har den innehållsförteckning jag vill se, vad gäller mat. Snackar vi elektronik så går jag oftast på pris i första hand, och favorit butik i andra. Har förövrigt inga som helst preferenser vad gäller AMD eller nVidia...bäst prestanda för bäst pris över "färg".

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv

Självklart borde google straffas hårt om de fifflar med sökresultaten, om inte och om sökmotorer skulle få bete sig så, oj vilka dåliga sökresultat man skulle få.
Däremot är jag kritisk till att EU får pengarna till att lägga på en massa dritt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wiggin:

Förlåt, jag läste fel och kanske uttryckte mig dåligt...låt mig prova igen: Wth, köper företag annonsplatser av Google för 66 miljarder € om året!? Vilken sjuk jäkla summa! Jag är rätt anti mot annonser, och handlar i princip aldrig spontant något som jag ser en internetannons på...kan det verkligen vara så lönsamt att företag tjänar på att betala dessa summor? Låter som århundrades bubbla i mina öron.

Det handlar inte om annonser.

Företag betalar Goggle för att komma högre upp i sökresultatet.
Om Pampers betalar mer än Libiro får de första träffen.
Den lilla uppstickaren som alla skriver så väl om på sociala medier, dränks i alla träffar från de som mutar Google för bättre resultat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |